Belgische verkeersreglementering?

mordan

geblokkeerd account
5 nov 2008
1.617
1
Halle
Sinds 1 september 2011 is het in België voor motorrijders toegelaten om de busbanen te gebruiken? Al bestaat er hieromtrent zoals gewoonlijk weer heel wat onduidelijkheid.
Volgens sommigen moet er ook een verkeersbord aanwezig zijn met een motor op.
Nu heb ik onlangs nog gelezen dat nergens in België deze bordjes al zijn aangebracht.
Volgens mijn boerenlogica mag het dus tenzij er uitdrukkelijk een verbodsteken is aangebracht?

Onlangs werd ik om deze reden dan ook beboet.
Dit echter in mijn eigen stad door een lokale politie inspecteur van een andere politiezone. de plaats van de feiten valt dus buiten de politiezone waar deze inspecteur werkzaam is. Volgens het proces verbaal was deze inspecteur op het ogenblik van de vaststelling ook niet in dienst en ook niet in uniform. De vaststelling werd door deze brave man dus gedaan op weg naar huis, na de diensturen?

Mijn vraag, zijn er hier Belgische flikken op dit forum die even wat duidelijkheid kunnen scheppen hieromtrent? Er word mij een minnelijke schikking voorgesteld welke ik niet zinnens ben te betalen. Uit principe doe ik mijn verhaal liever aan de politierechter. En graag ook aan het Comité P omdat deze ijverige agent volgens mij zijn boekje te buiten gaat.
Tevens werd het PV ondertekend door een andere inspecteur en niet degene die de vaststellingen heeft gedaan. Naar mijn weten kan dat wettelijk niet? Wie de vaststelling doet moet ook het PV ondertekenen.
En wie zich in dat landje nooit vragen stelt en meteen betaald is er vaak aan voor de moeite.

Weet iemand hoe het werkelijk in mekaar zit?
 
Heb jij van beidde agenten hun naam en nummer???

Ik weet wel dat in Nederland een agent in principe 24 uur in dienst is, zelfs dus als ie vrij is en aldus mag schrijven of ie nu in zijn eigen district is of niet maakt naar mijn idee niet uit...

Ben wel benieuwd hoe dit afloopt Mordan eerlijk gezegd zoals jij het beschrijft lijkt het mij dat deze agent niet bevoegd was waarom zou ie anders dor een ander laten tekenen!!!
 
Rijden op de busbaan mag enkel wanneer er een uitzondering aangegeven wordt. Het mag dus niet tenzij er een uitzondering door de wegbeheerder wordt aangegeven dat er met motor/mtsc op gereden mag worden (een echte mooie belgische regeling dus).
 
In België is een politieagent 24 op 24 u. in staat om zijn functie uit te voeren ....ook in burger....en in gans België.

Ik kan het weten....ben 10 jaar bij de Rijkswacht geweest en mijn broer is politie inspecteur .

En wat betreft je overtreding....het is wel degelijk een overtreding. :Y

De agent doet de vaststelling in zijn inlichtingsboek en de PV wordt opgemaakt in het bureel door een agent die niet anders doet en dus ook mag tekenen.

Pech .

Je kan naar de rechter stappen maar het zal je nog veel meer kosten.

Succes er mee.
 
Laatst bewerkt:
Er is hier op MF ook een juristentopic. Ik heb geen idee of daar ook kennis van de Belgische wet aanwezig is, maar je kan het proberen.
 
federale en lokale politie zijn 24/24u en 7/7d bevoegd zelfs als ze in burger (vrije tijd / verlof ) zijn , er is geen beperking van de plaats waar ze zich bevinden zolang het maar Belgisch grondgebied is , evenwel zijn er grensoverschrijdende samenwerkingsverbanden dewelke hun toelaat om vb in nederland een onderschepping te doen ,wel dienen hier bepaald procedure's gevolgd te worden , tot slot de scheepvaart politie is een gespecialiseerde afdeling van de burgerlijke politie , zij hebben dezelfde bevoegdheden maar beschikken over enkele extra hulpmiddelen zoals boten / radars enz ,
besluit , om een overtreding vast te stellen is het van geen belang tot welke eenheid de betrokken politie agent behoord
 
Wat of hoe een politieagent in belgie werkt is hier toch niet echt de vraag.
Of heb ik het verkeerd begrepen? :?
Ik ben ook benieuwd naar de uitleg in verband met de busstroken :Y
 
Bedankt voor jullie reacties, toch ben ik nog niet helemaal overtuigd.
Wat is dan het verschil tussen lokale en federale politie?
Door de aard van mijn werk doe ik zelf vaak beroep op de lokale politiediensten in het Brusselse.
Vaak krijg je te horen, sorry jongens, maar deze kant van de straat valt buiten onze zone. Dit is iets voor de politiezone X?

Zelf schrijf ik ook al eens boetes uit ivm het openbaar vervoer. Belangrijk is dat wie de vastelling doet ook de pv opmaakt en ondertekend. Het gaat dus niet op dat een collega dat voor je doet. Want het slachtoffer kan klacht tegen je indienen omdat je de feiten niet zelf hebt vasgesteld. Ik ben zelf een beëdigd ambtenaar net zoals een politie inspecteur.

Hieromtrent is er ook vaak discussie wat betreft parkeerwachters van privé firma's die achteraf de parkeerbonnen laten tekenen door politiediensten. Terwijl deze politie inspecteurs de feiten niet persoonlijk hebben vastgesteld. Stap hiermee naar de rechter en je word in het gelijk gesteld.

Vind het ook wel straf dat je als motorrijder wordt verplicht om een file langs links voorbij te gaan. Dit terwijl er aan de rechterkant een hele busstrook vrij is. En je je zelf dus in gevaar moet brengen terwijl deze nieuwe wet al 8 maanden in voege is? Typisch Belgisch. En proficiat aan overijverige politie inspecteurs die het vaak niet hebben voor motorrijders, zielig.

Wat dit me ook mag kosten? Ik wil graag eens de mening van een rechter hieromtrent horen.
 
Mordan,
Ik erger mij (ook) blauw aan deze wetgeving en vooral haar niet-uitvoering er van.
Ik rijd ook dagdagelijks op de vrijwel altijd lege busstroken.
Je hebt gelijk, inderdaad, vèèl veiliger !
Hoe belachelijk kan je je opstellen om als flik in burger zo'n 'overtreding' te verbaliseren.
Waarschijnlijk weer èèn van die gefrustreerde leeglopers.
Zielig.
In Antwerpen heb ik nog nèrgens zo een bord en/of tekening op de grond gezien, die het rijden op de busstrook toelaat.
Wèderom een Belgische wet met een maat voor niets !
 
Zonder hierin te overdrijven nam ik altijd al de bustroken. Als die vrij waren en ik het op dat ogenblik veiliger vond voor mezelf en andere waggebruikers. Nooit een haan die er naar kraaide. Sinds die nieuwe wet van kracht is, heb ik de indruk dat de jacht op bustrookrijders pas echt open is? Alsof men die wet net heeft ingevoerd met de nodige onduidelijkheid om meer motorrijders te klissen? Sinds 1 september 2011 al meermaals de opmerking gekregen van de politie, zonder boete weliswaar. Vroeger heb ik dat nooit gehad.
Toch zal ik het blijven doen. Wie door weer en wind met de moto naar het werk rijd met vaak gevaar voor eigen leven. Wie zijn steentje bijdraagt ter oplossing van het mobiliteitsprobleem, heeft volgens mij ook het recht om de busstroken te gebruiken? Vooral als ze der zelf een wet van hebben gemaakt. Het grappige is dat die wet er net is gekomen ter bevordering van de veiligheid en mobiliteit van motrrijders.

Wat mijn geval betreft stel ik mij tevens de vraag of deze politie inspecteur, op weg naar huis en niet in dienst. Ook was tussengekomen indien er zich wat verderop in de file een carjacking had voorgedaan???
Kan me ook moelijk voorstellen dat een agent uit de zone Oostende, tijdens zijn vakantie in de Ardennen gauw even een pv opmaakt voor een verkeersovertreding. En dan gauw even een collega in Oostende belt om die pv te ondertekenen. Lijkt me in dit apenland zelfs niet koosjer?
 
En jammer genoeg zijn er genoeg flikken die in hun privé tijd graag de held uithangen en ook graag schrijven.
Maar hier klopt er inderdaad toch iets niet.

Waarom denk je dat ik er na 10 jaar de brui heb aangegeven.

Pas op er zijn ook veel goeie....maar ja...die moeten het bekopen door het gedrag van enkelingen.
 
Mordan ...je mag de mening vragen aan een rechter maar die mening zal duur zijn.

Ook zo leuk in dit landje is natuurlijk dat vooraleer deze zaak voor de rechter komt, deze zaak al lang verjaart is. Men werkt dus liever op het angstgevoel en stelt een minnelijke schikking voor, met een hoop dreigementen voor wie niet meteen betaald. En meestal lukt dat ook.
De waarheid is echter dat wie niet betaald in dit land meestal vrijuit gaat. Gerechterlijke achterstand noemt men dat. ;)
 
Ik ben geflitst in april 2011.

Begin juli 2011 voor de rechter gekomen en rijverbod is doorgegaan in april 2012.

Dus zo traag zijn ze nu ook niet....haha.
 
Wat ook nog schijnt te werken is een lidmaatschap en bijhorende sticker van de IPA of International Police Association. Dit volgens heel wat collega's althans, zelfs in het buitenland?
Moet me dringend eens lid maken...
 
Terug
Bovenaan Onderaan