Nieuwe Belgische motorwetgeving

mordan

geblokkeerd account
5 nov 2008
1.617
1
Halle
Er is heel wat te doen geweest rond de nieuwe Belgische motorwetgeving.
Maar al bij al valt het nogal mee, vind ik.
De verplichte fluo-hesjes zijn uitgebleven en onder beschermende kledij verstaat men alleen maar lange mouwen en lange broek. Slippers blijven nog steeds uit den boze.
Filefilteren werd altijd al gedoogd en is nu wettelijk toegestaan.
We kunnen nog steeds vlak bij dat zonnig terras op het trottoir (voetpad) parkeren.
En de leukste vind ik dat je nu ook de busbanen kan gebruiken al deed men dat vroeger ook al.

Dit verandert er concreet voor wie zich vanaf 1 september met een motor op de Belgische openbare weg begeeft.
Interessant voor de Belgische motards die het nog niet wisten en onze Nederlandse collega's die af en toe eens wat zuidelijker trekken. En hopelijk gaan onze beider automobilisten dit ook gauw eens lezen?

1) Filefilteren
Filefilteren is vanaf 1 september toegestaan op voorwaarde dat de motorrijder niet sneller dan vijftig kilometer per uur rijdt en het snelheidsverschil met de andere voertuigen die hij passeert niet groter is dan twintig kilometer per uur. Motorrijders die tussen de traag rijdende of stilstaande rijen auto’s door willen rijden moet daarvoor de ruimte tussen de twee meest linkse rijstroken gebruiken.

2) Parkeren op het trottoir
Binnen de bebouwde kom mogen motorfietsen op het trottoir en op de verhoogde berm worden geparkeerd, op voorwaarde dat ze de andere weggebruikers niet hinderen en een begaanbare strook van minstens 1,50 meter vrij laten.

3) Transport van kinderen op de motor
Vanaf 1 september mogen kinderen vanaf acht jaar op om het even welke motor als passagier worden meegenomen. Kinderen tussen drie en acht jaar mogen als passagier enkel plaats nemen op een 125cc tweewieler die voorzien is van een speciaal kinderzitje. Kinderen jonger dan drie jaar mogen niet worden vervoerd op een motorfiets.

4) Beschermende kledij
De verplichting voor motorrijders om een valhelm te dragen wordt uitgebreid en omschreven als de verplichting om beschermende kledij te dragen. Naast een valhelm bestaat die beschermende kledij uit handschoenen, een jas met lange mouwen en een lange broek of overall. Het schoeisel – laarzen of bottines - moet de enkels beschermen.

5) Busbanen
Motoren mogen vanaf 1 september op de busbaan rijden.
 
de verplichting om beschermende kledij te dragen. Naast een valhelm bestaat die beschermende kledij uit handschoenen, een jas met lange mouwen en een lange broek of overall. Het schoeisel – laarzen of bottines - moet de enkels beschermen.

Daar ben ik minder over te spreken. Met name in de zomer!
Zelfs handschoenen zijn verplicht...
Er is ook zoiets als eigen verantwoordelijkheid; geen motorrijder haalt het in zijn hoofd om de snelweg op te gaan zonder beschermende kledij maar rustig rijdend van Velp naar Arnhem vind ik het onzin om dat allemaal aan te moeten trekken te meer daar ik voorbij gescheurd word door jochies met blote bast zonder helm ( geen geintje!) op opgevoerde snorscootertjes en wij moeten zweten?
 
Ik gebruikte nu al af en toe een busbaan om de file te vermijden, al weet je dat het eigenlijk niet mocht. O-)
Op weg naar het werk en dwars door Brussel zijn er heel wat meer apart liggende busbanen en ook vlakke trambanen die ook door bussen worden gebruikt. Busbanen dus? ;)
Leuk om weten dat ik nu mijn eigen privé baantje heb naar het werk, dat die meestal apart liggen en geen flitspalen hebben. *D
Hopelijk worden de buschauffeurs hierover gebrieft? En vooral ook de taxi-chauffeurs, want die gebruiken nu ook al de busbanen. Anders vrees ik nog voor zware discussies vanaf 1 september.
Want in Brussel zijn die taxidrivers nogal een volkje apart. Die no matter what, vooral snel op hun bestemming willen zijn.
 
Daar ben ik minder over te spreken. Met name in de zomer!
Zelfs handschoenen zijn verplicht...
Er is ook zoiets als eigen verantwoordelijkheid; geen motorrijder haalt het in zijn hoofd om de snelweg op te gaan zonder beschermende kledij maar rustig rijdend van Velp naar Arnhem vind ik het onzin om dat allemaal aan te moeten trekken te meer daar ik voorbij gescheurd word door jochies met blote bast zonder helm ( geen geintje!) op opgevoerde snorscootertjes en wij moeten zweten?

Ook in België zijn heel wat motorrijders hier niet over te spreken. Maar uiteindelijk valt het nog wel mee. Dun vestje en zomerbroekje volstaan al. Ook dunne handschoenen zullen het verschil niet maken. Het is een zaak van geven en nemen. Men wou vooral af van die jonge macho's in T-shirts en shorts op zware motoren. Mij maakt het niet uit wat ze aantrekken maar soms nemen ze je dochter in minirokje al eens mee achterop. |( En dan breekt het angstzweet me uit. Zoiets zal nu niet meer spontaan kunnen want ook de passagier moet zogenaamde beschermkledij dragen.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben opnieuw voor een tijdje in bloedwarm Zuid-Frankrijk.
Ik draag een (toegegeven, zeer duur) BMW- zomerpak, idem laarzen en handschoenen... allemaal lekker geperforeerd en dus koel én bovendien erg veilig... .
Eenmaal een flinke investering en je bent voor jàren comfortabel in de zomer, zonder concessies aan de veiligheid... .

Ik hoef dus niet jaloers te zijn op de lokale blote basten (beukes !) en de meisjes in zomerjurkjes en op blote voeten op de diverse tweewielers hier.... :] :9~
 
Verplichte kleding vind ik zelf super.

Alleen al voor die idioten die zelfs hun kinderen achterop nemen in korte broek en T-shirt.
Ken zelf een gast die het doet.
Dat hij zichzelf kapot wil rijden moet hij zelf weten, maar je kinderen zoiets aandoen! :(

Ik zweet zo nu en dan wel in mijn textielpak, maar liever dat dan weer 50 uur naar de tattoo shop om de afgeschaafde inkt te laten herstellen. :)
 
Verplichte kleding vind ik zelf super.

Alleen al voor die idioten die zelfs hun kinderen achterop nemen in korte broek en T-shirt.
Ken zelf een gast die het doet.
Dat hij zichzelf kapot wil rijden moet hij zelf weten, maar je kinderen zoiets aandoen! :(

Ik zweet zo nu en dan wel in mijn textielpak, maar liever dat dan weer 50 uur naar de tattoo shop om de afgeschaafde inkt te laten herstellen. :)

De hoofdzaak is echter dat de heer minister zich graag profileert als een man van 'veiligheid eerst', niet dat daar iets verkeerd aan is, maar het blijft een politieke profilering,want de goede man heeft allicht nooit op een motor gereden, dat is boven zijn stand,maar dit terzijde.
Bewust en defensief rijden is de sleutel op een lang en ongevalvrij motorleven.Je kan het beste en duurste motorpak/helm/botten aan hebben, als je met 120 ergens tegen knalt, dan is het in de meeste gevallen afgelopen.Soms moet het zelfs zo hard niet zijn.Ik was eens getuige van een net gebeurd ongeval op de Scheldelaan in Atwerpen,op een strook waar maar 70 was toegelaten,maar het ongeval gebeurde allicht in het dubbele van die snelheid, want de motor of wat er van overbleef leek alsof hij door een mixer gegaan was,onnodig er aan toe te voegen dat de rijder op slag dood was. Ik herkende nog een stuk voorvork en was zeer onder de indruk van het gebeurde en het is me ook altijd bij gebleven.
 
Bewust en defensief rijden is de sleutel op een lang en ongevalvrij motorleven.Je kan het beste en duurste motorpak/helm/botten aan hebben, als je met 120 ergens tegen knalt, dan is het in de meeste gevallen afgelopen.Soms moet het zelfs zo hard niet zijn.
Dat is met auto's net zo.

Als je boven een bepaalde snelheid een zeer zware klapper maakt, of dat nu in een Suzuki of Mercedes is, je lichaam is meestal niet in staat om meer dan 4 G aan krachten op te vangen, terwijl bij echt forse klappen vaak hogere krachten vrijkomen. Gevolg, veel wit licht voor je ogen...

mensen zouden daar eens veel bewuster van gemaakt moeten worden, ipv nog meer gewicht en staal om zich heen.
 
Daar ben ik minder over te spreken. Met name in de zomer!
Zelfs handschoenen zijn verplicht...
Er is ook zoiets als eigen verantwoordelijkheid; geen motorrijder haalt het in zijn hoofd om de snelweg op te gaan zonder beschermende kledij maar rustig rijdend van Velp naar Arnhem vind ik het onzin om dat allemaal aan te moeten trekken te meer daar ik voorbij gescheurd word door jochies met blote bast zonder helm ( geen geintje!) op opgevoerde snorscootertjes en wij moeten zweten?
Als je een keer zo'n snot jochie op de grond hebt zien liggen doe je in het vervolg echt wel beschermende kleding aan. Het nadeel van verplicht stellen van beschermende kleding is dat er daarna weer een keurmerk aan moet komen hangen enzovoort.
Zullen de prijzen wel weer stijgen voor kleding die gewoon voldoende beschermd.
Meerwaarde = 0
 
Ik moet zeggen dat ik toch regelmatig zonder broek aan rijd, wel de laarzen,handschoen,helm en jas...
 
geen motorrijder haalt het in zijn hoofd om de snelweg op te gaan zonder beschermende kledij
Ik kom ze toch regelmatig tegen...

Verder redelijk nette regels wat mij betreft. Vooral die busbaan-actie zouden we hier in NL ook moeten hebben, asfalt dat eens per half uur een keer gebruikt wordt, terwijl ernaast file staat is belachelijk inefficient.
 
Nou op de scooter durf ik bij 30 graden ook wel eens rijden in een short.. mag dit dan niet meer vanaf 1 september, of gelden de regels enkel voor zwaardere motoren?

Met de moto altijd beschermende kledij, en als het echt warm is, een Kevlar-jeans..
 
De nieuwe motorwetgeving is van toepassing op elke motor vanaf 50cc.
Maar onder beschermende kledij verstaat men alleen dat armen en benen bedekt zijn.
Een T-shirt met lange mouwen en een dun zomerbroekje volstaan dus al.
Ze gaan echt de dikte van het stofje niet na meten.
Eigenlijk is het dus flauwe kul en staatssecretaris Schouppe is duidelijk geen motorrijder.
Want ook op een lichte scooter kunnen ze je danig overhoop rijden, heb ik zelf al ondervonden.
Al bij al valt die nieuwe wetgeving nog heel erg mee.
Maar Schouppe heeft nog wel meer in petto, en dat is minder rooskleurig.
Vanaf 1 januari 2013 zouden we met de motor en scooter naar de keuring moeten...
Op het eerste zicht mss heel normaal, wagens moeten dat ook.
Maar in België is die keuring altijd al een loterij geweest om je op kosten te jagen.
Garagisten raken er altijd meteen door, bij een particulier vind men altijd wel wat om hem nog even te laten terugkeren.
Terwijl een motorrijder die zichzelf respecteert goed genoeg beseft dat zijn voertuig, voor zijn eigen veiligheid in orde moet zijn.
Het is dus de zoveelste maatregel om ons nog wat centen af te troggelen.
Wat men waarschijnlijk nog niet heeft beseft is dat die motorrijder die extra kosten in zijn belastingen kan inbrengen. In België althans. Er zal dus nog het één en ander staan te veranderen...
 
Ik heb voor dit jaar zomermotorkleding gekocht, incl. korte zomer handschoenen en korte motorlaarzen. Maar daar heb ik met het slechte weer van deze zomer weinig aan gehad! :(

Op de scooter doe ik 'gewone' kleding aan. Echt voor schut om met motorkleding gespot te worden op zo'n brommertje. _O-
 
Gelijk heb je. Een echte Hells Angel heeft toch lak aan al die regeltjes? Rij toch gewoon mouwloos, alleen de gang colors zichtbaar.
Zeker als ie met het scootertje even om boterkoeken gaat. })
 
Gelijk heb je. Een echte Hells Angel heeft toch lak aan al die regeltjes? Rij toch gewoon mouwloos, alleen de gang colors zichtbaar.
Zeker als ie met het scootertje even om boterkoeken gaat. })

Ik ga nimmer zonder motorkleding rijden op mijn motor. Ik heb motorkleding voor de warme dagen en de minder warme dagen.

In de winter heb ik een gewone lange broek aan en een winterjas op de scooter. Natuurlijk ook laarzen en winterhandschoenen.
 
2 jaar geleden rondje frankrijk gedaan in 5 dagen, tot parijs in de joggingbroek, daarna alleen in de korte broek gereden, met een camojasje zonder armen. tot de laatste 500 km in regenpak. zondag ga ik weer naar crest, lunas en nice. er gaat wel een lange broek mee, maar ik hoop hem niet nodig te hebben.
onverantwoord vond ik slechts de motoren die me in de (berg)bochten inhaalden met een kleine 100km per uur met hun kids achterop.

van mij mogen ze ook de helmplicht afschaffen, maar aangezien we in een dictatuur leven, zal het er niet aangenamer op worden.

verder pas ik me rijstijl aan me kleding aan. korte broek zonder shirt betekend; lekker rustig tuffellen. als ik dan toch weer in het leer moet met een dichte helm, kan ik ook weer op een racer gaan rijden, maar ik weet uit ervaring dat dit niet veiliger is.

me record? van adam naar heerlen in 55 min (incl tanken) (zzr1100)
voor me mede weggebruikers lijkt het me aangenamer als ik in korte broek 100 km p/u tuffel op een harley ;o)
 
Terug
Bovenaan Onderaan