Nieuwe Belgische motorwetgeving

voor me mede weggebruikers lijkt het me aangenamer als ik in korte broek 100 km p/u tuffel op een harley ;o)
Als je wilt dat het zin heeft om je rijstijl aan te passen aan je bescherming moet je het toch een heel stuk rustiger aan gaan doen dan die 100km/u :j
 
Wat mij betreft, moet iedereen maar gewoon zijn zin doen. We zijn toch allemaal volwassen en verantwoordelijk voor onszelf? En met zijn allen goed gevaccineerd, zegt men bij ons. Er zijn al regeltjes genoeg en op den duur is het al lang niet leuk meer.
Wees nou eens eerlijk. Mij kan het geen barst schelen of mijn buurman tegen de grond gaat en zijn kont verbrand. Net als ik van hem geen medelijden verwacht als ik een paar maanden aan het revalideren ben. En met moeite nog mijn eigen sokken aan krijg.
Als je graag zonder helm rijd weet je dat je een risico neemt. Maar dat is je eigen beslissing.
Zolang je maar geen gevaar vormt voor anderen.
Als we dood zijn groeit er gras op onze buik. En aan eentje meer of minder zal het niet liggen. We zijn al met teveel vandaar ook de opwarming van onze aarde.
Eigenlijk gebeuren er maar weinig ongevallen als je bedenkt met hoevelen we dagelijks door het verkeer razen. Dat is de tol die we betalen voor onze moderne maatschappij, die we zo graag wilden.
Maar het moet dus ook allemaal nog wel leuk blijven, we willen toch niet gevangen zitten in onze eigen veilige cocon? Veilig maar diep ongelukkig.
Klinkt mss cru? Maar zo zie ik dat.
 
Laatst bewerkt:
Wat mij betreft, moet iedereen maar gewoon zijn zin doen. We zijn toch allemaal volwassen en verantwoordelijk voor onszelf? En met zijn allen goed gevaccineerd, zegt men bij ons. Er zijn al regeltjes genoeg en op den duur is het al lang niet leuk meer.
Wees nou eens eerlijk. Mij kan het geen barst schelen of mijn buurman tegen de grond gaat en zijn kont verbrand. Net als ik van hem geen medelijden verwacht als ik een paar maanden aan het revalideren ben. En met moeite nog mijn eigen sokken aan krijg.
Als je graag zonder helm rijd weet je dat je een risico neemt. Maar dat is je eigen beslissing.
Zolang je maar geen gevaar vormt voor anderen.
Als we dood zijn groeit er gras op onze buik. En aan eentje meer of minder zal het niet liggen. We zijn al met teveel vandaar ook de opwarming van onze aarde.
Eigenlijk gebeuren er maar weinig ongevallen als je bedenkt met hoevelen we dagelijks door het verkeer razen. Dat is de tol die we betalen voor onze moderne maatschappij, die we zo graag wilden.
Maar het moet dus ook allemaal nog wel leuk blijven, we willen toch niet gevangen zitten in onze eigen veilige cocon? Veilig maar diep ongelukkig.
Klinkt mss cru? Maar zo zie ik dat.

Daar ben ik het mee akkoord, als je zelf de risico's pakt (natuurlijk zonder iemand anders in gevaar te brengen), moet je ook zelf de gevolgen dragen.
Maar dan moet je ook wel volledig zelf de gevolgen dragen, en niet de ziekteverzekering aanspreken...

Dus als je "schade" hebt of gewond bent, ook zelf die ambulance betalen, zelf alle ziekenhuis en revalidatiekosten dragen.

Daarom vind ik de regeling in Duitsland beter. Je bent niet verplicht om beschermende kledij aan te hebben (behalve helm), maar als je een ongeluk krijgt zonder, ben je niet verzekerd.
 
ik heb zelf een motorscooter en heb nog nooit met beschermende kleding gereden en ben dat ook niet van plan. het is ook geen gezicht met motorkleding op een vespa, of harley. zit met 30 graden lekker in mn t-shirtje op de scooter.
 
ik heb zelf een motorscooter en heb nog nooit met beschermende kleding gereden en ben dat ook niet van plan. het is ook geen gezicht met motorkleding op een vespa, of harley. zit met 30 graden lekker in mn t-shirtje op de scooter.
Dat is inderdaad de reactie van de meeste. Op een scooter zou ik eerlijkgezegd ook niet in full-gear willen zitten. (Gelukkig heb ik er gaan ;) )

Voor de rest rijd ik op de motor altijd ATGATT, ook al is het buiten 40 graden. Er is aangepaste, veilige kledij voor alle omstandigheden, dus dat is geen excuus.
Er is zelfs motorkledij die er casual uitziet. Ik heb zelf een motorjeans voor als ik met de motor op cafe ga, niemand die het opvalt dat het een motorbroek is.
 
Beste, er moet helemaal geen verplicht fluo-vestje gedragen worden. Dus ook je rugzak niet.
Dat was een van die dwaze ideeën die gelukkig niet doorgaan.
 
ik heb zelf een motorscooter en heb nog nooit met beschermende kleding gereden en ben dat ook niet van plan. het is ook geen gezicht met motorkleding op een vespa, of harley. zit met 30 graden lekker in mn t-shirtje op de scooter.
Of het er nou wel of niet uitziet, als je met 50 km/u op je plaat gaat met een motorscooter of een harley ga je net zo hard op je plaat als met een sportmotor, naked, all-road of wat voor motor dan ook waar een motorpak schijnbaar wel bij past :P
 
2 jaar geleden rondje frankrijk gedaan in 5 dagen, tot parijs in de joggingbroek, daarna alleen in de korte broek gereden, met een camojasje zonder armen. tot de laatste 500 km in regenpak. zondag ga ik weer naar crest, lunas en nice. er gaat wel een lange broek mee, maar ik hoop hem niet nodig te hebben.
onverantwoord vond ik slechts de motoren die me in de (berg)bochten inhaalden met een kleine 100km per uur met hun kids achterop.

van mij mogen ze ook de helmplicht afschaffen, maar aangezien we in een dictatuur leven, zal het er niet aangenamer op worden.

verder pas ik me rijstijl aan me kleding aan. korte broek zonder shirt betekend; lekker rustig tuffellen. als ik dan toch weer in het leer moet met een dichte helm, kan ik ook weer op een racer gaan rijden, maar ik weet uit ervaring dat dit niet veiliger is.

me record? van adam naar heerlen in 55 min (incl tanken) (zzr1100)
voor me mede weggebruikers lijkt het me aangenamer als ik in korte broek 100 km p/u tuffel op een harley ;o)
adam heerlen incl tanken in 55 minuten is bullshit :X
 
Er is heel wat te doen geweest rond de nieuwe Belgische motorwetgeving.
Maar al bij al valt het nogal mee, vind ik.
...
En de leukste vind ik dat je nu ook de busbanen kan gebruiken al deed men dat vroeger ook al.


...
5) Busbanen
Motoren mogen vanaf 1 september op de busbaan rijden.

Er is een groot verschil tussen "de busbanen kunnen gebruiken" en "de busbanen mogen gebruiken".

Ik wil de pret nu niet bederven, maar in wezen gaat er op 1 september NIETS veranderen wat betreft het gebruik van de busbanen door motorrijders...

Het is immers niet voldoende dat er een busbaan is, er moet ook nog een pictogram op het bord staan (of een onderbord met het pictogram van een motorrijder).

busbaan.JPG


Misschien moeten we een prijs voorzien voor de eerste die een foto post van een busbaan die door motorrijders mag gebruikt worden?
 
@tozumi

Je weet toch hoe dat gaat bij ons? Je moet de wet gewoon naar je hand zetten.
In het Brusselse gebruiken motorrijders nu al veelvuldig die busbanen.
Geen haan die daar naar kraait. Is er toch eens een ijverige flik met nood aan een boete quota.
Dan confronteer je ze met hun eigen wetten. Toch altijd wel een rechter die je gelijk geeft.
Ze willen nu zelfs fietsers die rechts afslaan door het rood laten rijden. Wel, ze doen het nu al ook als ze niet rechts afgaan.
Wist je dat taxi's alleen busbanen mogen gebruiken als ze geladen zijn, een klant vervoeren dus.
Geen mens die dat weet en toch is het de wet.
Ik ga in ieder geval vanaf 1 september nog meer die busbanen gebruiken, en vanaf dan met een gerust hart.
 
In Italie rijden ze als het even kan door rood als er niets aankomt, ze zeggen die stoplichten staan er om de verkeersstroom te bevorderen niet om tegen te houden.
zo denk ik er ook over als ik fiets, zo heb ik al een halfjaar van mijn leven nuttiger door gebracht, dan met een fiets voor een stoplicht te wachten , als het even kan fiets ik door rood, tenzij er een moeder met kind staat te wachten dan wacht ik wel,anders gaat dat kind dat straks ook proberen.
ik heb nog nooit een boete gehad,
stel je voor je woont in een stad en je staat een heel jaar van je leven met een fiets voor een stoplicht te wachten,zonde van de tijd. met de auto of motor wacht ik natuurlijk wel.
politie auto's geven trouwens vaak het voorbeeld, door door rood te rijden.
 
Laatst bewerkt:
Daarom vind ik de regeling in Duitsland beter. Je bent niet verplicht om beschermende kledij aan te hebben (behalve helm), maar als je een ongeluk krijgt zonder, ben je niet verzekerd.

Hoe luidt de precieze regeling? Op zich vind ik het geen slecht idee, maar "the devil is in the details" natuurlijk.
 
In Italie rijden ze als het even kan door rood als er niets aankomt, ze zeggen die stoplichten staan er om de verkeersstroom te bevorderen niet om tegen te houden.
zo denk ik er ook over als ik fiets, zo heb ik al een halfjaar van mijn leven nuttiger door gebracht, dan met een fiets voor een stoplicht te wachten , als het even kan fiets ik door rood, tenzij er een moeder met kind staat te wachten dan wacht ik wel,anders gaat dat kind dat straks ook proberen.
ik heb nog nooit een boete gehad,
stel je voor je woont in een stad en je staat een heel jaar van je leven met een fiets voor een stoplicht te wachten,zonde van de tijd. met de auto of motor wacht ik natuurlijk wel.
politie auto's geven trouwens vaak het voorbeeld, door door rood te rijden.

Tot je zo'n fietser als zijnde zwakke weggebruiker overhoop rijd. En je je leven lang kan betalen voor zijn revalidatie. Omdat die dommerik door een rood licht is gereden. Rood is rood voor iedereen en men moet daar geen uitzonderingen in maken.
Politie voertuigen en andere prioritaire voertuigen mogen door het rood rijden als ze er zich van vergewist hebben dat de doorgang vrij is. Ze mogen dat alleen als ze in code rijden, wat betekend code 2 met alleen zwaailicht en code 3 met sirene en zwaailicht. Bij een ongeval zijn ze zelf verantwoordelijk. En zal een rechter zich altijd afvragen dat ze reden omdat er iemand in levensgevaar was. Dat is voor politie moeilijk te bewijzen en meestal trekken ze aan het kortste eind. Dus politie voertuigen moeten ook vertragen aan een verkeerslicht ook al rijden ze in code. In code rijden is een soort verwittiging voor andere weggebruikers en zeker geen wettelijke regel dat je altijd voorrang hebt.

Ik ben zelf vaak chauffeur van een prioritair voertuig. En tegenwoordig blijkt niemand er nog zin in te hebben om deze voertuigen voor bij te laten gaan. Iedereen moet maar eens de bedenking maken. Mss rijd dat voertuig wel voor een familielid van mij? Of zal ik blij zijn dat als ik ze zelf ooit nodig heb. Dat ze niet geblokkeerd worden in het verkeer. Dat is nu eenmaal wat er geworden is van onze "ik" maatschappij. En voetgangers en fietsers hebben daar een handje van weg. Ik ben zwakke weggebruiker en voor mij moet iedereen in de remmen. :?
Ik vraag mij af of al die voetgangers en fietsers in andere omstandigheden ook geen chauffeurs zijn?
 
Laatst bewerkt:
ik rij door rood met de fiets als het gaat, als het een groot druk kruispunt is ,wacht ik wel maar als het een eenvoudig kruispunt is met weinig of soms helemaal geen verkeer dan ga ik niet wachten met de fiets op rood. als ik naar het centrum van de stad fiets moet ik 40 keer wachten op een rood licht.
ik heb geen zin om een jaar van mijn leven te verspillen op de fiets voor een rood licht waar bijna geen verkeer is. zeker niet als het erg koud is en ik net een beetje opgewarmt en bezweet ben, heb ik geen zin om twee minuten in de koude wind te staan kou vatten, terwijl er geen verkeer is.
 
Laatst bewerkt:
Ik vind dat fietsers en voetgangers dan ook verantwoordelijk moeten gesteld worden als ze bewust in de fout gaan. En niet zonder meer als zwakke weggebruikers altijd in hun recht moeten gesteld worden. Zo kan je bezig blijven en hoeven er geen verkeersregels meer te zijn. Rood, ja maar de weg was vrij en die automobilist reed te snel... Het één heeft niks met het ander te maken als je door rood rijd.
Vandaar mss dat men bij ons wielertoeristen, gewoon wielerterroristen noemt.
 
morgan,
mee eens wat je schrijft over fietsers.
Over prio voertuigen probeer ik voor rood en geel zijnde hulpverlening voertuigen, sneller ruimte te creëren dan voor AS of OS en een MS vliegt je toch wel voorbij.
Voor rood of geel er meestal maar 1x voertuig aanrijdende is en bij de andere komen er meerdere vanuit verschillende richtingen ( ze doen dan wedstrijdje wie er het eerste bij is... humor )
 
De nieuwe Belgische motorwetgeving is een feit. Al heeft niemand het nog over het rijen op de busbanen? Weer typisch Belgisch. Gisteren nog twee zwaantjes (Belgische motorpolitie) zien voorbij zoeven in korte hemdsmouwen.

Kort verhaal. Reeds vorig maand word een collega van mij tegen gehouden op zijn Harley door een ijverige politieman. Beste, U weet toch dat rijden in T-shirt niet meer toegelaten is? De motard in plat Brussels. Ja maar, dat is toch maar vanaf 1 september? De flik, we proberen de motards toch al te sensibiliseren en we gaan toch niet druk doen over een datum? Uw id-kaart aub?
Net op dat ogenblik rijd er een zwaantje voorbij in korte hemdsmouwen. De motard, die is blijkbaar ook nog ni gesensibiliseerd? De flik, euh... meneer toch maar opletten en bon voyage.

Nee het is geen mop, wat een heerlijk landje toch.
 
De nieuwe Belgische motorwetgeving is een feit. Al heeft niemand het nog over het rijen op de busbanen? Weer typisch Belgisch. Gisteren nog twee zwaantjes (Belgische motorpolitie) zien voorbij zoeven in korte hemdsmouwen.

Kort verhaal. Reeds vorig maand word een collega van mij tegen gehouden op zijn Harley door een ijverige politieman. Beste, U weet toch dat rijden in T-shirt niet meer toegelaten is? De motard in plat Brussels. Ja maar, dat is toch maar vanaf 1 september? De flik, we proberen de motards toch al te sensibiliseren en we gaan toch niet druk doen over een datum? Uw id-kaart aub?
Net op dat ogenblik rijd er een zwaantje voorbij in korte hemdsmouwen. De motard, die is blijkbaar ook nog ni gesensibiliseerd? De flik, euh... meneer toch maar opletten en bon voyage.

Nee het is geen mop, wat een heerlijk landje toch.

_O- Geweldig!!!
 
Ik ben vanmorgend beginnen te tellen hier in Antwerpen, maar heb het kort na de middag opgegeven : niet te doen, het aantal motorrijders/scooterrijders dat met korte mouwen, korte broeken en sandalen rondtoerde vandaag. Nu ja, 't zat dan ook rond de 30 graden hè...

Strikt wettelijk genomen : draag een dunne t-shirt met lange mouwen, een dunne legging en hoge allstars ... en je bent prima in orde voor de pakkemannen !
Arme België (alweer).
 
Ik ben vanmorgend beginnen te tellen hier in Antwerpen, maar heb het kort na de middag opgegeven : niet te doen, het aantal motorrijders/scooterrijders dat met korte mouwen, korte broeken en sandalen rondtoerde vandaag. Nu ja, 't zat dan ook rond de 30 graden hè...
Klopt ik zie het hier ook veel de laatste tijd. Schijnbaar de nieuwe trend of zo. Gisteren ook eentje op een racer met z'n vriendin, ze hadden alleen een helm op.
 
En toch is iedereen verantwoordelijk voor zichzelf, vind ik. We hebben al regeltjes genoeg en een motorvest gaat het leven van een motorrijder niet redden.
Gisteren zijn er weer 4 motorrijders omgekomen op Belgische wegen. Als ik het goed heb begrepen was daar maar eentje bij waar de schuld bij de motorrijder kan gelegd worden. Dit door overdreven snelheid.
Eén is om het leven gekomen omdat een dronken boer geen voorrang heeft verleend met zijn tractor. De kerel is maar 2 weken zijn rijbewijs kwijt.
Een andere omdat een automobilist rechtsomkeer heeft gemaakt zonder erbij stil te staan dat er ook moto's rondrijden. Zoiets heb ik zelf ook meegemaakt en het heeft me 4 maand revalidatie gekost.
Het is tegenwoordig in om op het journaal telkens melding te maken van het aantal motorrijders die zijn omgekomen. Naar mijn gevoel niet zozeer omdat men dat zo erg vind maar telkens met een ondertoon van hoe gevaarlijk motorrijders wel zijn.
Er moet eerst en vooral een mentaliteitsverandering komen bij de automobilisten en strengere straffen voor wie een motorrijder als zijnde zwakkere weggebruiker de dood in jaagt.
Die dronken boer en de onoplettende automobilist moeten eigenlijk nooit meer een rijbewijs hebben.
Zelf rijd ik altijd met grote lichten overdag. Maar zelfs dan zien je ze nog niet. Kan ook niet als je aan het gsm'n bent, een zware dag hebt gehad, verstrooid bent of je kinderen op de achterbank een bolwassing aan het geven bent. En vooral als je richtingaanwijzers in optie zijn en je nooit eens in je achteruitkijkspiegel kijkt.

Eigenlijk begrijp ik dat niet. :? Reeds lang voor ik zelf motorrijder was, was ik me ook bewust dat er zoiets als moto's zijn. Ook in de file, en je weet dat die sneller zijn dan jij. Ook al zie je ver weg één enkele koplamp naderen, dan wacht je toch even of laat je ze voor?
 
Laatst bewerkt:
Toch niet helemaal vind ik. Je jaagt op die manier de kosten voor de samenleving ook wel erg omhoog. Verzekeringen worden duurder, een grotere druk op de zorg, politie etc,etc.

Er mogen best wel wat eisen gesteld worden hier en daar. Ter bescherming van jezelf maar zeker ook anderen. Vooral dat laatste wordt erg vaak vergeten in deze ikke maatschappij.

Het klopt ook wel dat het vaak de schuld is van automobilisten dat er iets met een motorrijder gebeurd, toch zie ik heel vaak motorrijders dingen uithalen, die gewoon niet door de beugel kunnen. Onder het mom van, ikke ben veel sneller, doet men soms rare dingen
 
Toch ook één reden dat ik blij ben dat de vakantie voorbij is. Want in die periode komen de zondag-motorrijders en de zondagsrijders mekaar tegen. En dat gaat niet altijd goed.
Het is wel een merkelijk verschil dat de toeristen van de baan zijn en de gelegenheidsmotorrijders hun glimmende bikes aan de druppellader hebben hangen.
Ook al was het de laatste 2 maanden rustiger op de weg, heb ik vaak gedacht. Euh, dit is toch niet mogelijk, hebben die ook een rijbewijs? :?
De dagelijkse woon-werk pendelaars zijn toch wel van een ander kaliber. Drukker maar veel oplettender en vooral meer ervaren. En dat geld ook voor de motorrijders. Het kaf word weer heel natuurlijk van het koren gescheiden. En het weer zorgt ervoor dat iedereen automatisch beschermende kledij gaat dragen. :Y
 
Laatst bewerkt:
Op de warme zaterdag 3 september dus na invoering van deze wijziging heb ik gemerkt dat 95% van de moto- en scooterrijders zich duidelijk niets hebben aangetrokken van Schouppe. Voor alle duidelijkheid ik was 100% in orde want ik had verwacht dat men gericht zou controleren maar waarschijnlijk is naar goede Belgische gewoonte de politie ook nog niet op de hoogte van deze wijziging.
 
Terug
Bovenaan Onderaan