Benaming bepaalde type cruisers/choppers

Bike_Explorer

MF veteraan
4 jun 2012
2.913
2
-
Hallo allemaal,

Ik ben in het bezit van mijn A1 rijbewijs en heb een honda cbr125r. Nu zit ik wel regelmatig op speurders, autoscout, autotrader etc te kijken naar een opvolger van de honda voor in mijn A2 periode. Nu was ik voorheen vooral fan van sportmotoren, maar nadat ik zo'n 2 jaar terug eens een suzuki ls650 aangeschaft had als project, ben ik toch ook wel wat gaan voelen voor choppers/cruisers.

Nu zit ik met de volgende vraag. Je hebt veel van die choppers die als je ze van de zijkant bekijkt een soort 'U' vorm hebben. De tank zit vrij hoog, bestuurderszitje laag, en passagierszitje en achterspatbord weer wat hoger. Alleen dat vind ik dus niet echt mooi.

Motoren als de suzuki vz800/400 desperado of de suzuki marauder 800 lopen vanaf de zijkant veel meer horizontaal in een rechtere lijn, en dat vind ik een stuk mooier!

Weten jullie toevallig de benaming van dit soort motoren, of heet dit juist cruisers, en die met de 'U' vorm juist choppers?

Hoor graag van jullie! En als jullie nog meer suggesties weten voor de marauder, desperado dan hoor ik dat ook graag! Altijd leuk om alvast te oriënteren op je volgende motor ;)

Even het verschil:
Motor met de 'horizontale lijn'
Suzuki_Marauder_1600_2004_04_1280x800.jpg


Chopper met de 'U' vorm
http://www.conceptofcars.com/images/kawasaki-vn-750_key_0.jpg
 
Laatst bewerkt:
Àllemaal cruisers ;)
Choppers zijn tot een bepaalde stijl verbouwde (of eigenbouw) motoren. Waar overigens weer een heel legio namen voor bestaat, springer, chopper, bobber etc... vraag me niet wat het onderscheid is, daar bestaan duizend meningen over :P
Maar goed, een onverbouwde motor in dit segment heet gewoon een cruiser. Horizontaal of "U" is geen aparte naam voor ;)

Oh, en je "niet-mooie" afbeelding werkt niet. Of was dat om te voorkomen bepaalde mensen op de tenen te trappen? :')
 
Laatst bewerkt:
Haha, die 'niet-mooie' afbeelding was idd iets waar ik ff over na zat te denken of dat nu wel zou kunnen hier.... ach ik verander het wel ff, tenslotte is de suzuki ls650 savage die ik als project heb gehad een motor waar ik graag nog eens op zou willen rijden wanneer ik bv. mijn a2 heb! Toendertijd liep ie wel, maar nog niet in staat om te rijden want ik wou eerst een en ander netjes maken... Echt geweldig zo'n 1cilinder, brute kracht wanneer je gas gaf :) (stationair :P)


Maar bedankt voor je antwoord! Nog meer suggesties voor cruiser zoals de desperado of marauder?

Groetjess
 
Bedankt voor de antwoorden!
Viel me idd op dat de nieuwe intruder lijn van suzuki ook meer horizontaal is dacht ik

Verder maar eens kijken wat voor motor ik neem voor A2, maar zo'n marauder of desperado is echt prachtig vind ik! En kan ik met a2 rijden!

Denk dat het later wel een cruiser wordt in de garage én een sportmotor :) Beiden hun geheel eigen karakter en stijl
 
Als je dan een Marauder overweegt is het misschien ook de moeite waard naar de opvolger van de marauder te kijken; de M800.
Misschien geen volbloed cruiser vanwege de 800cc maar in mijn ogen geen chopper.
a4df2457ca627994d42e26f9c99663ce.jpg
 
Nee idd, die heeft niet echt de 'u' vorm, maar ik vind de marauder toch net ff mooier..

Ik zie trouwens dat mijn afbeelding idd niet werkt, ik maak er wel een link van..(gister deed ie het nog wel bij mij)

Straks met a2 toch zeker eens cruiser gaan proefrijden, zowel een sport als cruiser in de garage zou geweldig zijn :) We zien het wel tegen die tijd.. een mooie cruiser als project zou zeker een mooie optie zijn denk ik zo, om vervolgens te gaan rijden uiteraard :)
 
Nee idd, die heeft niet echt de 'u' vorm, maar ik vind de marauder toch net ff mooier..

Ik zie trouwens dat mijn afbeelding idd niet werkt, ik maak er wel een link van..(gister deed ie het nog wel bij mij)

Straks met a2 toch zeker eens cruiser gaan proefrijden, zowel een sport als cruiser in de garage zou geweldig zijn :) We zien het wel tegen die tijd.. een mooie cruiser als project zou zeker een mooie optie zijn denk ik zo, om vervolgens te gaan rijden uiteraard :)
Marauder zijn er niet veel van in NL.

Leuk exclusief, maar sommige onderdelen weer wat lastiger te krijgen.
 
Ja voorlopig zal ik nog niet zo'n cruiser aanschaffen omdat ik nu a1 rijbewijs heb en die nog zeker 1,5jaar moet uitzitten..

Maar tegen die tijd maar eens kijken, ik heb evengoed al wel op internet gekeken en kan er wel een paar vinden. Moet straks met a2 maar eens wat gaan proefrijden op verschillende modellen. Opzich zou zo'n marauder met windscherm echt ideaal wezen lijkt mij, want je merkt die rijwind wel langs je helm.
Als ik echt compleet plat ga liggen (en ik heb bv nog tegenwind ook), dan is het ineens zoveel rustiger en lekkerder rijden als je je schuil houdt achter het kuipruitje..

Moet a.s. zaterdag maar eens nieuwe oordoppen aanschaffen want is wel nodig
 
vizier dicht en eventueel oordoppen doet al veel. Maar om achter een ruitje te schuilen...nee.
 
vizier dicht en eventueel oordoppen doet al veel. Maar om achter een ruitje te schuilen...nee.

:^

ik rij altijd vol in de wind.. dat geeft een gevoel van rijden, soms met windkracht 7 tegen, dan krijg ik wel lamme armen van :Y maar krijg de titel "one bad frozen dumb ass" :+
 
:^

ik rij altijd vol in de wind.. dat geeft een gevoel van rijden, soms met windkracht 7 tegen, dan krijg ik wel lamme armen van :Y maar krijg de titel "one bad frozen dumb ass" :+


Dat is niet iets waar je trots op moet zijn hoor *D
 
ik heb er nu wel een flyscreen opstaan maar een goeie helm maakt ook veel uit voor het windsuizen.
Kheb zelf een Nolan N90s (ofzoiets) daarbij valt het wel mee.
 
Terug
Bovenaan Onderaan