Benzine lekt - schuld van onderhoud?

Motorcintje

MF'er
8 aug 2018
30
4
Hoi allen,

Mijn motor, een Suzuki Savage, staat op dit moment in de winterstalling. Hier zouden ze ook onderhoud plegen.
Na eerst al grondig overleg welk onderhoud precies gedaan moest worden (om zo ook kosten te besparen) was er uiteindelijk besloten om alleen een nieuwe accu, "kleine" onderhoud zoals nieuwe olie en benzine hervullen (met Ecomax) en het vervangen van de voorband.

Nu werd ik gebeld dat ze de motor hadden gestart en deze "ineens" benzine lekt. De man vroeg mij of ik met de motor erheen was gereden want dat kon hij zich niet voorstellen. Maar dat heb ik dus wel gedaan, zonder enige problemen. Dus hij zei dat het dan maar "toeval" was dat het nu ineens is gaan lekken.

Hij vertelde me dat ze de benzineslang/afvoer niet goed werkt, deze moeten vervangen, en ze de carburateur eruit moeten halen en schoon moeten maken?

Bij mij roept het toch wat vragen op omdat ik het wel erg toevallig vind aangezien hiervoor ik helemaal geen problemen heb gehad met lekkende benzine en nadat zij onderhoud hebben gepleegd het ineens wel lekt. Wat dus zou betekenen dat het 250 euro extra gaat kosten.
Ik heb waarschijnlijk weinig keuze dan het te laten maken, anders kan ik helemaal niks. Maar ik wilde er wel nog langsgaan om het met eigen ogen te zien.

Maar ik ben toch benieuwd naar andere meningen of het echt zomaar toevallig kan gebeuren of de kans er echt inzit dat er wat mis is gegaan bij het onderhoud? En ik dan wellicht kan onderhandelen over de prijs....

Alvast bedankt!
 
Na stilstand is het niet ongebruikelijk dat een carb gaat lekken.
Als de slang lekt heb je mazzel, ben je voor een tientje klaar, een revisie setje voor een carb is beduidend duurder. Goed schoonmaken kan ook al veel helpen.
 
Na stilstand is het niet ongebruikelijk dat een carb gaat lekken.
Als de slang lekt heb je mazzel, ben je voor een tientje klaar, een revisie setje voor een carb is beduidend duurder. Goed schoonmaken kan ook al veel helpen.

Hij had het nu over dat de slang vervangen moet worden en ze de carb eruit gaan halen om in een "bad" te leggen (weet niet meer precies hoe hij het noemde). Is het dan normaal dat dat 250 euro zou kosten? Want zo klinkt het alsof het ook goedkoper kan.
 
Hij had het nu over dat de slang vervangen moet worden en ze de carb eruit gaan halen om in een "bad" te leggen (weet niet meer precies hoe hij het noemde). Is het dan normaal dat dat 250 euro zou kosten? Want zo klinkt het alsof het ook goedkoper kan.
Dat is de prijs voor een 4 cilinder met 4 carburateurs. Niet voor een Ravage!!!
 
waarschijnlijk hebben ze het over een ultrasoon bad gehad en dat is een arbeidsuren effectieve manier van schoonmaken van het inwendige van de carb. en de slang is waarschijnlijk het inlaatrubber dat zal na al die jaren ook wel uitgehard zijn en hermontage erg lastig maken.
 
Tja als de benzine lekt dan moet die vervangen worden...

sorry, ik kon het niet laten :X

Serieus antwoord:
Ik zou er niet mee gaan rijden, dan heb je kans dat het onderweg in de fik vliegt. dus of laten repareren, of ophalen op een aanhanger en zelf aan de slag.

Ik zou eerst willen weten waar de benzine vandaan komt, als het uit de overloop komt (wat ik vermoed aan de hand van wat je hebt verteld) kan het ook zijn dat de vlotter blijft hangen, dit kan wellicht opgelost worden door tegen de carb aan te tikken zodat de vlotter los komt (maar ik neem aan dat ze dat bij de stalling ook wel weten). Als er vuil in de carburateur zit is het wellicht voldoende om hem af te tappen. Ik vind het vreemd dat er een slang vervangen moet worden en de carb schoongemaakt moet worden. Ik denk dat het probleem maar 1 oorzaak heeft, dus dat er maar 1 actie hoeft te gebeuren (of 2 om te bepalen welke het is).

"In een bad leggen" is waarschijnlijk ultrasoon reinigen.

Wat hierboven ook geantwoord is, de prijs is erg fors naar mijn idee.
 
Het heeft in ieder geval niks te maken met het uitgevoerde onderhoud.
Bedankt! dat is ook goed om te weten.

Tja als de benzine lekt dan moet die vervangen worden...

sorry, ik kon het niet laten :X

Serieus antwoord:
Ik zou er niet mee gaan rijden, dan heb je kans dat het onderweg in de fik vliegt. dus of laten repareren, of ophalen op een aanhanger en zelf aan de slag.

Ik zou eerst willen weten waar de benzine vandaan komt, als het uit de overloop komt (wat ik vermoed aan de hand van wat je hebt verteld) kan het ook zijn dat de vlotter blijft hangen, dit kan wellicht opgelost worden door tegen de carb aan te tikken zodat de vlotter los komt (maar ik neem aan dat ze dat bij de stalling ook wel weten). Als er vuil in de carburateur zit is het wellicht voldoende om hem af te tappen. Ik vind het vreemd dat er een slang vervangen moet worden en de carb schoongemaakt moet worden. Ik denk dat het probleem maar 1 oorzaak heeft, dus dat er maar 1 actie hoeft te gebeuren (of 2 om te bepalen welke het is).

"In een bad leggen" is waarschijnlijk ultrasoon reinigen.

Wat hierboven ook geantwoord is, de prijs is erg fors naar mijn idee.

Dankjewel, handig deze info voor wanneer ik erheen ga.

Zo te lezen aan ieders reactie moet ik sowieso even goed gaan kijken en met name naar de prijs...
 
waarschijnlijk hebben ze het over een ultrasoon bad gehad en dat is een arbeidsuren effectieve manier van schoonmaken van het inwendige van de carb. en de slang is waarschijnlijk het inlaatrubber dat zal na al die jaren ook wel uitgehard zijn en hermontage erg lastig maken.
Dat is inderdaad waar hij het over had. Is zo'n ultrasoon bad de "enige" manier om het schoon te maken? Aangezien dat zoveel arbeidsuren kost.
 
Dat is inderdaad waar hij het over had. Is zo'n ultrasoon bad de "enige" manier om het schoon te maken? Aangezien dat zoveel arbeidsuren kost.
Niet de enige, wel de beste.

De andere optie is alles uit elkaar halen en alles los schoonmaken, maar dat kost meer tijd denk ik (en je hebt kans dat de kleine kanaaltjes van de carb nog niet schoon zijn)
 
Klinkt als een prijs opgave voor worst case scenario.


Vorige week nog carb van savage gereinigd. 2 uur werk incl uur ultrasoon bad.

Maar eerst slangen ok.

Dan lekkage nagaan. Daarna pas verder.

Tis niet altijd nodig. Zeker niet als je rijdiens er bent gekomen, en eea in de brandstof is gedaan. Uiteraard vlotterbak leeg laten lopen.....
 
Klinkt als een prijs opgave voor worst case scenario.


Vorige week nog carb van savage gereinigd. 2 uur werk incl uur ultrasoon bad.

Maar eerst slangen ok.

Dan lekkage nagaan. Daarna pas verder.

Tis niet altijd nodig. Zeker niet als je rijdiens er bent gekomen, en eea in de brandstof is gedaan. Uiteraard vlotterbak leeg laten lopen.....
Dankje!! Goede tips :)
 
Dat is inderdaad waar hij het over had. Is zo'n ultrasoon bad de "enige" manier om het schoon te maken? Aangezien dat zoveel arbeidsuren kost.

Waarom zou die schoongemaakt moeten worden, reed de motor gewoon goed toen je m wegbracht ?

Een lekkage kan altijd iedere seconde wel ontstaan, maar vervuilde carburateur doen daar een tijdje over, als de motor gewoon startte en je er gewoon mee kon rijden, dan zijn de carburateurs niet vervuild, althans niet zo erg dat ze in een ultrasoon zouden moeten. Carburateurs schoonmaken ( al dan niet ultrasoon) klinkt mij als niet nodig in de oren.

Een verouderd poreus rubberslang kan van het ene op het andere moment gaan lekken, maar dat kost hooguit enkele euro's.

Of een vlotter die even blijft hangen --> Benzine lekt - schuld van onderhoud?

Al met al, WAAR lekt het precies ? Dat is best van belang om er echt iets zinnigs over te kunnen zeggen.

Zoals ik het tot nu toe lees dan hou ik er rekening mee dat men daar heeft gemerkt dat je zelf niet zoveel verstand van de techniek hebt.... en hebben ze geen wachtrij, dus tijd zat om wat aan jou te verdienen.
 
Waarom zou die schoongemaakt moeten worden, reed de motor gewoon goed toen je m wegbracht ?

Een lekkage kan altijd iedere seconde wel ontstaan, maar vervuilde carburateur doen daar een tijdje over, als de motor gewoon startte en je er gewoon mee kon rijden, dan zijn de carburateurs niet vervuild, althans niet zo erg dat ze in een ultrasoon zouden moeten. Carburateurs schoonmaken ( al dan niet ultrasoon) klinkt mij als niet nodig in de oren.

Een verouderd poreus rubberslang kan van het ene op het andere moment gaan lekken, maar dat kost hooguit enkele euro's.

Of een vlotter die even blijft hangen --> Benzine lekt - schuld van onderhoud?

Al met al, WAAR lekt het precies ? Dat is best van belang om er echt iets zinnigs over te kunnen zeggen.

Zoals ik het tot nu toe lees dan hou ik er rekening mee dat men daar heeft gemerkt dat je zelf niet zoveel verstand van de techniek hebt.... en hebben ze geen wachtrij, dus tijd zat om wat aan jou te verdienen.

Ja, naar mijn idee reed de motor gewoon goed. Heb wat problemen gehad met starten maar dat was de accu.. maar dat heeft er dan niks mee te maken. Daarbuiten geen problemen gehad onderweg.

Dat laatste voelt inderdaad als het geval. Hiervoor gaven ze aan dat de riem vervangen moest worden.. toen ben ik wezen kijken met mijn vader en kwamen ze er toch op terug dat ie nog wel even vooruit kon. Zelfde geldt voor de achterband die toen bij naderinzien toch nog wel even mee kon.
Daarom voelt het ook nu alsof ze het echt aan het proberen zijn. Dus ga ik maar weer langs (met mijn vader) in de hoop dat het dan ook allemaal weer meevalt. Deze adviezen en inzichten helpen daarbij dus goed.. want dan weet ik tenminste waar ie het over heeft! De vraag waar het dus precies lekt zie/hoor ik denk ik pas als ik er echt ben...
 
Ja, naar mijn idee reed de motor gewoon goed. Heb wat problemen gehad met starten maar dat was de accu.. maar dat heeft er dan niks mee te maken. Daarbuiten geen problemen gehad onderweg.

Dat laatste voelt inderdaad als het geval. Hiervoor gaven ze aan dat de riem vervangen moest worden.. toen ben ik wezen kijken met mijn vader en kwamen ze er toch op terug dat ie nog wel even vooruit kon. Zelfde geldt voor de achterband die toen bij naderinzien toch nog wel even mee kon.
Daarom voelt het ook nu alsof ze het echt aan het proberen zijn. Dus ga ik maar weer langs (met mijn vader) in de hoop dat het dan ook allemaal weer meevalt. Deze adviezen en inzichten helpen daarbij dus goed.. want dan weet ik tenminste waar ie het over heeft! De vraag waar het dus precies lekt zie/hoor ik denk ik pas als ik er echt ben...
Ik zou me na de ervaring met de riem en achterband niet echt prettig meer voelen bij deze "vakmensen" dus ik zou op zoek gaan naar een ander adres. Dat wil niet zeggen dat ze dit euvel niet eerst kunnen oplossen, maar dan wel voor een normaal bedrag (passend bij de noodzakelijke werkzaamheden).
 
Check: Waar zit de lekkage precies?

Oudere motor, daarom mss afdicht-rubbers ergens opgevreten door ethanol? Controle alle slangen oke?
Door indrogen (weer die vieze E10? ) kan vlotter vast gaan zitten. Effe tegen buitenkant carb tikken.
Bij nog steeds lekken dan carb uit elkaar en (ultrasoon) reinigen.

Als motor weer oke, dan al die vieze E10 uit de tank en premium er in!
Voortaan NOOIT meer lang wegzetten met ethanol in de tank! (ook beter tegen roesten van binnenzijde tank)
 
Hij heeft hem met Ecomaxx gevuld, daar zit geen bio-ethanol in.

Benzineslang/afvoer die niet goed werkt, ben benieuwd wat die daarmee bedoelt :?
Overloop slangetje, of aftap nippel onderaan de vlotterbak misschien:?
 
Als er iets begint te lekken dan is dat op een willekeurig moment, aan de buitenkant kan je dat vaak niet zien gebeuren. dat je er heen bent gereden zonder problemen klopt dan ook toch, toen lekte er niks. Het staat stil, is wat kouder , krimpt wat en het laatste stukje gebeurt daar. niks raars aan lijkt me.
Als een bedrijf iets uitelkaar haalt dan kan het niet het risico lopen om rubbertjes en pakkingen 2 keer te gebruiken, moet het er weer af of gaat er later iets lekken dan moeten ze dat onder garrantie maken. dus in 1 keer goed schoon en 1 keer alle pakkingen vervangen. Hij heeft allang gezien dat er iets verhard is aan inlaat rubber of overloop rubber. dus vervangen. ultrasoon reiningen kost al gauw 40,- op zich zelf. carb moet eraf , voordat de carb eraf is en weer op ben je gauw een paar uurtjes verder. 250,- is dus een koopie!
Ik zou wat meer vertrouwen hebben, wel even heen gaan zonder afspraak en samen er even heen lopen.
 
Ik zou me na de ervaring met de riem en achterband niet echt prettig meer voelen bij deze "vakmensen" dus ik zou op zoek gaan naar een ander adres. Dat wil niet zeggen dat ze dit euvel niet eerst kunnen oplossen, maar dan wel voor een normaal bedrag (passend bij de noodzakelijke werkzaamheden).

We waren niet bij het gesprek, was de achterband 1,2mm? hebben ze advies gegeven om de band vervangen? en gezegd , ja je kan er mee doorrijden, wettelijk is 1mm maar advies 2?
 
Terug
Bovenaan Onderaan