Benzine lekt - schuld van onderhoud?

Motorcintje

MF'er
8 aug 2018
30
4
Hoi allen,

Mijn motor, een Suzuki Savage, staat op dit moment in de winterstalling. Hier zouden ze ook onderhoud plegen.
Na eerst al grondig overleg welk onderhoud precies gedaan moest worden (om zo ook kosten te besparen) was er uiteindelijk besloten om alleen een nieuwe accu, "kleine" onderhoud zoals nieuwe olie en benzine hervullen (met Ecomax) en het vervangen van de voorband.

Nu werd ik gebeld dat ze de motor hadden gestart en deze "ineens" benzine lekt. De man vroeg mij of ik met de motor erheen was gereden want dat kon hij zich niet voorstellen. Maar dat heb ik dus wel gedaan, zonder enige problemen. Dus hij zei dat het dan maar "toeval" was dat het nu ineens is gaan lekken.

Hij vertelde me dat ze de benzineslang/afvoer niet goed werkt, deze moeten vervangen, en ze de carburateur eruit moeten halen en schoon moeten maken?

Bij mij roept het toch wat vragen op omdat ik het wel erg toevallig vind aangezien hiervoor ik helemaal geen problemen heb gehad met lekkende benzine en nadat zij onderhoud hebben gepleegd het ineens wel lekt. Wat dus zou betekenen dat het 250 euro extra gaat kosten.
Ik heb waarschijnlijk weinig keuze dan het te laten maken, anders kan ik helemaal niks. Maar ik wilde er wel nog langsgaan om het met eigen ogen te zien.

Maar ik ben toch benieuwd naar andere meningen of het echt zomaar toevallig kan gebeuren of de kans er echt inzit dat er wat mis is gegaan bij het onderhoud? En ik dan wellicht kan onderhandelen over de prijs....

Alvast bedankt!
 
Ik heb een motor gehad met carburateurs (bings 40 mm)
gingen spontaan lekken en overlopen
werd er schijtziek van :(
ik heb maar een moderne motor gekocht
een met injectie :t
 
De KTM had na afgelopen winter ook plotsklaps incontinentie, en niet zo’n beetje. Wel carburateurs, maar ook benzinepomp dus dat wil wel zodra er een lek is.

Waren wat o-ringetjes versleten, dat kan prima na een wintertje. Het het zelf gedaan maar dan nog, heeft twee euro gekost om te fixen. KTM kun je vrij klote bij dus een garage had nog wel terecht een uurtje of twee gerekend. Kan me niet zo goed voorstellen hoe dat bij een Savage 250 euro moet kosten, dat ding is een open boek.
 
Volgens mij ben je nog best wel jong en misschien wat naïef.
Is helemaal niks mis mee.

Maar zo'n garage als deze, ook gezien je eerdere ervaringen moet je voortaan mijden als de pest.

Er zijn zat garages waar je wel terecht kunt voor goed advies/werk, die je wel serieus nemen en je niet proberen op te lichten.

Jammer dat het zo gaat maar gelijk een mooie les voor de volgende keer.

Wat betreft die lekkage of welk ander defect dan ook dat kan elk moment gebeuren maar op basis van wat jij vertelt krijg ik er een naar gevoel van.

Succes.
 
Ja, naar mijn idee reed de motor gewoon goed. Heb wat problemen gehad met starten maar dat was de accu.. maar dat heeft er dan niks mee te maken. Daarbuiten geen problemen gehad onderweg.

Dat laatste voelt inderdaad als het geval. Hiervoor gaven ze aan dat de riem vervangen moest worden.. toen ben ik wezen kijken met mijn vader en kwamen ze er toch op terug dat ie nog wel even vooruit kon. Zelfde geldt voor de achterband die toen bij naderinzien toch nog wel even mee kon.
Daarom voelt het ook nu alsof ze het echt aan het proberen zijn. Dus ga ik maar weer langs (met mijn vader) in de hoop dat het dan ook allemaal weer meevalt. Deze adviezen en inzichten helpen daarbij dus goed.. want dan weet ik tenminste waar ie het over heeft! De vraag waar het dus precies lekt zie/hoor ik denk ik pas als ik er echt ben...
Gewoon benzine kraan dicht laten en na de stallingstijd naar huis en goed kijken waar het vandaan komt ,in de tussentijd veel ideeën opschrijven LIJKT mij inderdaad dat ze om werk verlegen zitten DENK IK
 
Als er iets begint te lekken dan is dat op een willekeurig moment, aan de buitenkant kan je dat vaak niet zien gebeuren. dat je er heen bent gereden zonder problemen klopt dan ook toch, toen lekte er niks. Het staat stil, is wat kouder , krimpt wat en het laatste stukje gebeurt daar. niks raars aan lijkt me.
Als een bedrijf iets uitelkaar haalt dan kan het niet het risico lopen om rubbertjes en pakkingen 2 keer te gebruiken, moet het er weer af of gaat er later iets lekken dan moeten ze dat onder garrantie maken. dus in 1 keer goed schoon en 1 keer alle pakkingen vervangen. Hij heeft allang gezien dat er iets verhard is aan inlaat rubber of overloop rubber. dus vervangen. ultrasoon reiningen kost al gauw 40,- op zich zelf. carb moet eraf , voordat de carb eraf is en weer op ben je gauw een paar uurtjes verder. 250,- is dus een koopie!
Ik zou wat meer vertrouwen hebben, wel even heen gaan zonder afspraak en samen er even heen lopen.

Gezien de eerdere ervaringen van TS op dit adres denk ik eerder dat het benzineslangetje wat poreus is geworden en dat de reparatie voor 1,20 euro klaar zou mogen zijn.


"Hij heeft allang gezien ... " ? Jij werkt bij die toko waar de motor nu staat of waar haal je die bewering vandaan ?


|( Er lekt iets en iedereen begint over van alles en nog wat, ook dingen die helemaal niets,0,noppes,nada met die lekkage te maken hebben.
 
Ja, naar mijn idee reed de motor gewoon goed. Heb wat problemen gehad met starten maar dat was de accu.. maar dat heeft er dan niks mee te maken. Daarbuiten geen problemen gehad onderweg.

Dat laatste voelt inderdaad als het geval. Hiervoor gaven ze aan dat de riem vervangen moest worden.. toen ben ik wezen kijken met mijn vader en kwamen ze er toch op terug dat ie nog wel even vooruit kon. Zelfde geldt voor de achterband die toen bij naderinzien toch nog wel even mee kon.
Daarom voelt het ook nu alsof ze het echt aan het proberen zijn. Dus ga ik maar weer langs (met mijn vader) in de hoop dat het dan ook allemaal weer meevalt. Deze adviezen en inzichten helpen daarbij dus goed.. want dan weet ik tenminste waar ie het over heeft! De vraag waar het dus precies lekt zie/hoor ik denk ik pas als ik er echt ben...

Als hij met een slechte accu nog start en je kan er op rijden zonder rare dingen dan hoeven de carburateurs niet gereinigd te worden.
Alle opmerkingen over reinigen en ultrasoon kun je wat mij betreft gewoon vergeten, evenals het prijskaartje van 250euro wat daaraan hing.

Een riem moet vervangen worden of niet, daar veranderd niets aan of jij erna kijkt, hij, of je vader.
Als ze eerste zeggen dat t vervangen moet worden, maar even later als je vader meekijkt hoeft het plotseling niet meer.... dan was het eerste advies of bijzonder onvakkundig of ze proberen de euros uit je zak te trekken. In beide gevallen zou ik daar niet nog eens heen gaan met een motor.

En voor een achterband geld hetzelfde, of onvakkundig of oplichting.

Het beoordelen van een ketting danwel banden is secondenwerk voor een monteur, simpel en eenvoudig.
Ik zou mijn motor daar echt zsm weg halen en ergens anders heen gaan.
 
Is het niet handiger om eens bij je motor langs te gaan met de kerel een overleg te plegen en een afspraak te maken om alleen dat te verhelpen wat nodig is met een prijs afspraak.

En klaar is klara..
 
Is het niet handiger om eens bij je motor langs te gaan met de kerel een overleg te plegen en een afspraak te maken om alleen dat te verhelpen wat nodig is met een prijs afspraak.

En klaar is klara..
TS heeft al meerdere slechte ervaringen met deze organisatie. Als ik hem was, had ik ze geen rooie cent meer van mij toevertrouwd. Ga dan naar iemand die eerlijk tegen je is en waar je zelf niet constant bovenop hoeft te zitten, omdat ze proberen je extra geld af handig te maken.
 
Bedankt iedereen voor alle reacties! Ik heb mijn motor sinds dit jaar en kreeg via een buurman deze plek getipt om te stallen inclusief onderhoud. Dit was dus ook de eerste keer dat ie er staat.. en ik denk nu ook de laatste.

Hem nu ophalen en ergens anders laten fixen (iemand deed al goede research, ik zit inderdaad in Utrecht), is voor nu dus ook niet echt een optie omdat ik er nu niet meer mee kan rijden ivm de lekkende benzine en helaas geen auto om hem mee op te kunnen halen oid.

Ik ga er binnenkort weer heen om alles door te lopen, ook wáár het precies lekt. Ben erg benieuwd wat ze dan te zeggen hebben (en hoeveel het echt mag gaan kosten). Maar met al deze tips kom ik in ieder geval al een stuk verder weer qua kennis als ik daar ben.

Wat betreft de achterband en riem hebben we toen nog goed gekeken en bleek dat bijv. in de riem nog geen scheurtjes zaten. Ook bij de band leek het profiel nog diep genoeg (weet niet precies aantal mm). Dus of dat nu dan inderdaad onvakkundigheid is of in eerste instantie oplichterij is mij ook nog de vraag...
maar goed maar eerst de lekkende benzine laten fixen...

Voor wie wil weten hoe het afloopt houd ik jullie op de hoogte als ik er ben geweest! :)
 
Dat klinkt goed, maar even terzijde, rubber van motorbanden veroudert.. Los van het profiel, als je banden ouder zijn dan 6-7 jaar(beetje persoonlijk qua interpretatie) is het beter/veiliger ze te vervangen. De leeftijd van de banden staat in de dot-code op de zijkant..
 
Dat klinkt goed, maar even terzijde, rubber van motorbanden veroudert.. Los van het profiel, als je banden ouder zijn dan 6-7 jaar(beetje persoonlijk qua interpretatie) is het beter/veiliger ze te vervangen. De leeftijd van de banden staat in de dot-code op de zijkant..


Na deze reply toch eens de posthistory gaan nakijken....en in een ander topic van TS lees ik dan:


- De banden moeten vervangen worden, deze zijn blijkbaar uit 2002 (achterband) en 2010 (voorband), erg oud dus en daardoor zijn ze hard en hebben ze geen/tot weinig grip meer
Daarom denk ik zelf dat ik deze sowieso moet laten vervangen, maar ik hoor graag wat jullie advies is omtrent de banden.


Dit is informatie die hier ook vermeld had mogen worden....

Ik ken zelf eigenlijk geen mensen die zo lang met hun banden doen, mijn eerdere reply in dit topic was ook gebaseerd op 'slijtage', ik had daar geen rekening gehouden met ouderdom.
Die banden zijn dus 18 en 10 jaar oud.
Niet over nadenken, direct vervangen zeker als beginnend rijder op een motor die je ook nog niet door en door kent.


Dit doet natuurlijk ook wel iets met mijn mening dat men probeert je geld uit de zak te kloppen.
Als je zelf hebt aangegeven dat je er eigenlijk niet teveel geld aan uit wil/kan geven....dan kan ik me voorstellen dat hij eigenlijk vind dat die banden en riem eraf moeten, maar vervolgens nadenkt over wat 'over het algemeen wenselijk is' en waar jij het eerst je geld aan zou moeten uitgeven. Soort meedenken over waar op bezuinigd zou kunnen worden ?

Blijft dat als de motor goed reed de carburateurs reinigen onzin is :P
 
Laatst bewerkt:
Dat klinkt goed, maar even terzijde, rubber van motorbanden veroudert.. Los van het profiel, als je banden ouder zijn dan 6-7 jaar(beetje persoonlijk qua interpretatie) is het beter/veiliger ze te vervangen. De leeftijd van de banden staat in de dot-code op de zijkant..
Daar verschillen de meningen over; banden tot 5 jaar oud worden als nieuw verkocht en vanaf 10 jaar wordt aangeraden vanwege ouderdom te wisselen heb ik begrepen.
 
Ik heb hier een Pegaso gehad, van de vrouw, die op banden uit 2001 en 2004 stond. Dat was in 2018. Ik heb hier ook een Versys 650, de nieuwe van de vrouw, die voor nog een bt020 uit 2006 had. Achter was een keer vervangen, maar voor nooit (ding had 10k op de teller).

Bij de Pegaso maakte het zeker wel uit, uitgeharde vierkante meuk eraf. De 020... ach de vrouw merkt het amper maar we hebben hem preventief vervangen deels voor de leeftijd maar vooral omdat de 020 in slecht weer niet best is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan