Benzine lekt - schuld van onderhoud?

Motorcintje

MF'er
8 aug 2018
30
4
Hoi allen,

Mijn motor, een Suzuki Savage, staat op dit moment in de winterstalling. Hier zouden ze ook onderhoud plegen.
Na eerst al grondig overleg welk onderhoud precies gedaan moest worden (om zo ook kosten te besparen) was er uiteindelijk besloten om alleen een nieuwe accu, "kleine" onderhoud zoals nieuwe olie en benzine hervullen (met Ecomax) en het vervangen van de voorband.

Nu werd ik gebeld dat ze de motor hadden gestart en deze "ineens" benzine lekt. De man vroeg mij of ik met de motor erheen was gereden want dat kon hij zich niet voorstellen. Maar dat heb ik dus wel gedaan, zonder enige problemen. Dus hij zei dat het dan maar "toeval" was dat het nu ineens is gaan lekken.

Hij vertelde me dat ze de benzineslang/afvoer niet goed werkt, deze moeten vervangen, en ze de carburateur eruit moeten halen en schoon moeten maken?

Bij mij roept het toch wat vragen op omdat ik het wel erg toevallig vind aangezien hiervoor ik helemaal geen problemen heb gehad met lekkende benzine en nadat zij onderhoud hebben gepleegd het ineens wel lekt. Wat dus zou betekenen dat het 250 euro extra gaat kosten.
Ik heb waarschijnlijk weinig keuze dan het te laten maken, anders kan ik helemaal niks. Maar ik wilde er wel nog langsgaan om het met eigen ogen te zien.

Maar ik ben toch benieuwd naar andere meningen of het echt zomaar toevallig kan gebeuren of de kans er echt inzit dat er wat mis is gegaan bij het onderhoud? En ik dan wellicht kan onderhandelen over de prijs....

Alvast bedankt!
 
Maar was dat bedrag van de carburateurs geen prijs indicatie dan?

Misschien heeft TS het gewoon verkeerd begrepen.
Carbs nakijken en eventueel als het nodig is schoonmaken.
Of de garage dekt zichzelf in. Te vaak gezeik gehad dat het bedrag veel hoger was dan eerst begroot.

Dan zou ik er ook een keer klaar mee zijn.
 
Bedankt iedereen voor alle reacties! Ik heb mijn motor sinds dit jaar en kreeg via een buurman deze plek getipt om te stallen inclusief onderhoud. Dit was dus ook de eerste keer dat ie er staat.. en ik denk nu ook de laatste.

Hem nu ophalen en ergens anders laten fixen (iemand deed al goede research, ik zit inderdaad in Utrecht), is voor nu dus ook niet echt een optie omdat ik er nu niet meer mee kan rijden ivm de lekkende benzine en helaas geen auto om hem mee op te kunnen halen oid.

Ik ga er binnenkort weer heen om alles door te lopen, ook wáár het precies lekt. Ben erg benieuwd wat ze dan te zeggen hebben (en hoeveel het echt mag gaan kosten). Maar met al deze tips kom ik in ieder geval al een stuk verder weer qua kennis als ik daar ben.

Wat betreft de achterband en riem hebben we toen nog goed gekeken en bleek dat bijv. in de riem nog geen scheurtjes zaten. Ook bij de band leek het profiel nog diep genoeg (weet niet precies aantal mm). Dus of dat nu dan inderdaad onvakkundigheid is of in eerste instantie oplichterij is mij ook nog de vraag...
maar goed maar eerst de lekkende benzine laten fixen...

Voor wie wil weten hoe het afloopt houd ik jullie op de hoogte als ik er ben geweest! :)
Als hij dichtbij staat, kan ik misschien mee gaan
 
Hij had het nu over dat de slang vervangen moet worden en ze de carb eruit gaan halen om in een "bad" te leggen (weet niet meer precies hoe hij het noemde). Is het dan normaal dat dat 250 euro zou kosten? Want zo klinkt het alsof het ook goedkoper kan.

Dan kan je beter zelf zo'n bad kopen.
Dat is een ultrasoonreiniger en een Ravage heeft maar één carburateur.
Ik heb deze:
 
Hoi Zot, dat is heel aardig van je! HIj staat in IJsselstein, ong 20 min. rijden.
Dus dat is even afhankelijk van jou of je dat dichtbij vindt of niet :)
Arie :')

Dat is te ver. Verder snappen de monteurs daar het wel, maar de receptie niet. Spreek met een monteur af dat hij eraan doet wat hij voor zijn buurjongen met weinig geld zou doen.

niet het buurmeisje, want daar doet ie te veel voor
 
Laatst bewerkt:
Arie :')

Dat is te ver. Verder snappen de monteurs daar het wel, maar de receptie niet. Spreek met een monteur af dat hij eraan doet wat hij voor zijn buurjongen met weinig geld zou doen.

niet het buurmeisje, want daar doet ie te veel voor

Jep, haha. Begrijpelijk dat het te ver is.

Thanks voor de tip! Ga ik doen.
 
En dat is wereldbepalend. Iemand zei eens dattie altijd gewoon doorreed door rood, een ander deed dat na en was bij de eerste keer dood.

Maar jij hebt waarschijnlijk injectie :+
Ik heb ruim 700.000 km motor gereden, een fink deel daarvan was met carburateurs. Mijn motoren stonden door mijn beroep ook vaak 5 maanden stil.
 
gvd stelletje mongols. Schoonmaken bij lekkage? Wil je meer lekkage ofzo?

Alleen als de vlotternaald vastgekoekt zit in zijn houder heeft schoonmaken daar nut. (en alleen daar)

Waarom moet er toch bij elk carburateur probleem ultrasoon gereinigd worden? Idioterie!!

:^

Waarom ? Omdat de echte techneuten die iets (kunnen) maken met hun eigen handen aan het uitsterven zijn. Als het niet kan worden opgelost met het vervangen van een onderdeel, als het niet wordt voorgekauwd door de uitleesapparatuur, of wanneer een apparaat (in dit geval de ultrasoon) het werk niet voor ze kan doen is de moderne "techneut" nergens meer.
En precies deze helden pleuren YouTube en Instagram vol met dyi video's... 😂
 
Ultrasoon is gewoon een goed hulpmiddel om carbs schoon te maken,in dit geval zal het misschien niet nodig zijn,maar je weet nooit
wat je tegenkomt als je de boel openmaakt.Verder heb ik sinds ik iemand die autotechniek studeerde het verschil tussen een 2 en 4 takt moest uitleggen en die niet wist hoe je contactpunten moet afstellen inderdaad geen hoge pet op van wat ze tegenwoordig leren.
 
Siberie is ver weg...

En als tussenstop onderweg naar Mars is het weer dichtbij....


IJsselstein is toch 20 minuutjes ofzo? Dat rij ik hier naar de AH.....

En 20 minuten kan ook heel lang zijn. Hou je adem eens 20 minuten in, dan weet je hoe lang 20 minuten zijn !




Alles is relatief. Zelfs alles.
 
Terug
Bovenaan Onderaan