schaam je niet om te vragen hoor
Ik zit even met een probleem(pje)/hypothese,
als er op een motorfiets Sportfilters worden gemonteerd waarbij word aangeraden een sproeiermaat van + 20% te monteren om de motorfiets te voorzien van een correct mengsel.
Dan zal de motor op dat mengsel mooi lopen wat weer resulteert in een rechterhand die minder ver hoeft te draaien aan de gashendel.
Vervolgens word het originele luchtfilter terug geplaatst zonder dat de sproeiers worden aangepast.
betekend dat toch dat dankzij de verminderde lucht toevoer de motorfiets rijker zal gaan lopen.
CQ de rechterhand zal de gashendel wat verder aan moeten trekken.
houd dit dan ook in dat de motorfiets heel kort door de bocht ook ongeveer 20% meer gaat verbruiken omdat de afstelling nu te rijk is?
dus van +-1 op 20 naar +-1 op 17?
Ik vermoed dat dit is wat er aan de hand is met mijn motorfiets maar zoals je aan de vraagstelling wel kunt zien ik heb er nog geen bougie van uitgetrokken want de motor loopt geweldig en ik ben al vrij lang niet meer bij onze garage geweest.
het knaagt alleen dat hij gewoon iets te veel verbruikt.
Ik zit even met een probleem(pje)/hypothese,
als er op een motorfiets Sportfilters worden gemonteerd waarbij word aangeraden een sproeiermaat van + 20% te monteren om de motorfiets te voorzien van een correct mengsel.
Dan zal de motor op dat mengsel mooi lopen wat weer resulteert in een rechterhand die minder ver hoeft te draaien aan de gashendel.
Vervolgens word het originele luchtfilter terug geplaatst zonder dat de sproeiers worden aangepast.
betekend dat toch dat dankzij de verminderde lucht toevoer de motorfiets rijker zal gaan lopen.
CQ de rechterhand zal de gashendel wat verder aan moeten trekken.
houd dit dan ook in dat de motorfiets heel kort door de bocht ook ongeveer 20% meer gaat verbruiken omdat de afstelling nu te rijk is?
dus van +-1 op 20 naar +-1 op 17?
Ik vermoed dat dit is wat er aan de hand is met mijn motorfiets maar zoals je aan de vraagstelling wel kunt zien ik heb er nog geen bougie van uitgetrokken want de motor loopt geweldig en ik ben al vrij lang niet meer bij onze garage geweest.
het knaagt alleen dat hij gewoon iets te veel verbruikt.
haha,
niet zo veel ding loopt goed alleen verbruikt hij net wat meer benzine dan hij zou moeten.
loopt maximaal 1 op 17 en zou eigenlijk toch wel op de 1 op 20 moeten zitten.
heb het luchtfilter al even bekeken dat was goed.
nu weet ik dat de motorfiets vroeger uitgerust was met K&N pods en daarbij word vaak voorgeschreven om 20% grotere sproeiers te monteren.
Laat dat nou exact overeen komen met het extra verbruik dat hij heeft met het luchtfilter.
Over twee weekjes ben ik weer thuis en kan eens even een goede blik op alles werpen, maar voor nu vraag ik me vooral af, of het kan dat "iets" te grote sproeiers dit veroorzaken?
wat is iets te veel ?
de motor zou zo rond de 1 op 20 moeten zitten in het verbruik.
ik zit bijna altijd aan de lage kant van de 1 op 17, 1 op 16 als ik niet mijn best doe om hem netjes te rijden.
1 op 17,5 als ik rustig rijd en hem in zijn ideale toeren gebied houd zo tegen de 5 duizend toeren. (5.500 meestal op de snelweg dat is +- 130 .. tja dar mag tegenwoordig)
nou kun je zeggen dat is verwaarloosbaar, maar het gaat me dan ook eigenlijk niet om het benzine verbruik ik wil de afstelling in orde hebben.
stel de vraag ook meer om te kijken of mijn aanname van een te grote sproeier beetje de goede kant op kan zijn of dat dit kant nog wal raakt.
dan zet je hem op de testbank hoef je niet te sleutelen weet je meteen wat er gebeuren moet en weet je hoeveel achterwiel pk's je hebt
Als een motor te rijk loopt krijgt hij te weinig lucht of te veel benzine. Gezien er te grote sproeiers in zitten die op sportfilters afgestemd zijn, hoeft TS alleen maar een setje originele sproeiers te kopen en that's it.
@Pneumo:
Met sproeiers "rommelen" heeft geen enkele zin als er verder niks gebeurd. Als er een snelle uitlaat en/of open luchtfilters geïnstalleerd worden, dan heeft het pas zin de afstelling aan te passen aan de nieuwe situatie.
@Pneumo
met de carburatieafstelling/injectie kun je slechts de vermogens curve aanpassen.
als jij hoger in toeren wil rijden moet je je eind overbrenging veranderen.
dit kun je doen door een andere versnellingsbak te monteren met een wat meer op racen georiënteerde ratio.... (duuur !! )
het is niet zo dak ik meer in hoge toeren wil rijden.
eerder dat als ik top rijd in zesde versnelling, ik pk's te kort kom om hem tot vanachter te "trekken"
mijn top is +- 220km/h en dit bij ongeveer 9500 toeren (kan wat speling op zitten, heb meer mijn neus op de baan dan op mijn toerenteller)
dus heb ik toch nog een 3000-tal toeren "over" maar geen pk's om ze te benutten.
Beste sacco,
Ik weet niet of er te grote sproeiers in zitten dit kan ik momenteel niet checken, vraag me vooral af of dit een hoger verbruik verklaart.
Had de vraag misschien beter niet hier kunnen stellen op een forum kan iedereen ook slechts gissen of dat wat uit maakt, ik had gehoopt een ervaringsdeskundige te treffen die wel of niet kon bevestigen of een merkbaar hoger verbruik door verkeerde sproeiers kan worden veroorzaakt.
zou goed kunnen kloppen, verschil tussen vijfde en zesde is het toerental.aah tja je had het inderdaad gezegt 3000 toeren over op top .. (beter lezen voor mij dus..)
is je 6de versnelling niet enkel een overdrive? ik heb eens op een GSX-r 600 een rondje mogen rijden en de eigenaar vertelde toen dat hij in de 5 een hogere top kon halen omdat de 6 een overdrive is.
mja, mijn bedoeling is ook niet om hem volledig op te voeren.zelf geloof ik niet zo in het opvoeren van een motorfiets, als je meer vermogen wil moet je 1 kopen met meer vermogen tuning moet je enkel gebruiken om je motorfiets beter/soepeler/feller etc. te laten lopen.
als mijn top 245 is, en hij een beetje vlotter doorschakeld ben ik al blij genoegover het algemeen is het zonde van de investering + de waarde van de motorfiets word er doorgaans niet beter op, afstellen met een dynojet is ook in de categorie motorkarakter veranderen.
je zult er vast een paar pk's bij pakken maar als je + 10 topsnelheid krijgt mag je drie gaten in de lucht springen en dat lijkt me niet jou doelstelling.
je zou eventueel wel de vertanding kunnen veranderen voor een hoge topsnelheid maar dan trekt ie logischerwijze lang zo goed niet meer.
en ben je al lang voorbij de kroeg voordat de motor de twee honderd heeft gehaald gelukkig kun je dan wel 4 kroegjes verder binnenstappen en zeggen dat je net 245 hebt gereden