Benzinekraan onjuist gemonteerd (GS1000)

daanjm

Rookie
1 aug 2019
18
1
Hi,

Kort geleden kocht ik een Suzuki GS1000, waarbij al werd vermeld dat de benzinekraan niet helemaal lekker zat gemonteerd, want:
- Als hij op ON staat is hij eigenlijk uit (denk ik)
- Op PRI staat de benzine open (ON)

De volgorde van links naar rechts is RES - ON - PRI

Ik ben geen technische held, maar wil deze graag zonder bloed/benzinevergieten terug krijgen naar originele positie.

Dus mijn vraag is, kan ik zonder al te veel risico de benzine kraan van zijn twee schroefjes eraf halen en deze in de juiste positie plaatsen, of is dit not done?

Eigenlijk snap ik er helemaal niets van op dit moment.

Groetjes!
 
Hm, het is al dertig jaar geleden dat ik een GS1000 had, maar ik meen me te herinneren dat de aanduiding op de kraan gewoon niet intuïtief was. Ik zou hem gewoon laten zitten, want als je zo'n antieke kraan open maakt is misschien gelijk je membraan naar de knopjenz. Je weet nu hoe het zit, dus ik zou er gewoon aan wennen. En btw, zwaaaaaar kicke fiets, zo'n GS1000, ik zou er best wel weer één willen! :t

Maar ik wil wel meer ....
 
als hij RES - ON - PRI heeft, heeft hij geen uit stand.
RES = reserve dus aanzuiging uit de korte pijp in de tank.
ON = automatische stand. als de motor loopt trekt het motorvacuüm de kraan open en als de motor uit gaat valt het vacuüm weg en sluit de kraan.
PRI = prime stand dus carbs vol laten lopen als de motor nog niet draait en er niet meer genoeg benzine in de carbs zit om de motor te laten aanslaan.
komt er op de ON stand geen benzine uit als de motor draait dan is er of een lek in het vacuüm gedeelte zodat de de kraan niet open gaat (leidingen en aansluitingen nalopen of er niet wat los zit of een breuk heeft) of het membraan in de benzinekraan is lek (revisie kit plaatsen) of het membraan is uitgehard en niet flexibel genoeg meer (ook een revisie kit plaatsen).
 
Gewoon een verse kraan kopen.
Dan ben je van een hoop gezeur af.


 
Ter aanvulling. Je had het over een benzinekraan met on, res en pri. Dat is deze:

 
Iedereen bedankt voor alle antwoorden!

Zojuist de verkoper te pakken gekregen en hij meent dat het membraam misschien verkeerd om zit.

Is dat iets wat dit probleem zou kunnen veroorzaken volgens jullie?

Bedankt weer!
 
Laatst bewerkt:
Iedereen bedankt voor alle antwoorden!

Zojuist de verkoper te pakken gekregen en hij meent dat het membraam misschien verkeerd om zit.

Is dat iets wat dit probleem zou kunnen veroorzaken volgens jullie?

Bedankt weer!
of hij heeft gewoon gegokt (ik zet er een goedkoop revisie setje er in en hoop dat het probleem weg is) en heeft niet het probleem onderzocht. als het niet goed werkt is er maar 1 ding dat gaat helpen en dat is een goede diagnose stellen. stap 1 check of het vacuüm gedeelte goed lucht dicht is (komt er benzine uit de vacuüm aansluiting als je er onderdruk op zet dan is het membraan kapot komt er lucht uit zit er ergens een lek). stap 2 check of als je onderdruk op het vacuüm gedeelte zet de kraan open gaat (gaat de kraan niet open dan zit er iets intern niet goed iets van een slecht of uitgehard membraan, gaat de kraan open controleer of hij dat ook doet op motorvacuüm.
doet hij het wel op RES en niet op ON dan zit er of te weinig benzine in de tank of de lange aanzuigbuis zit verstopt.
en aan de reactie van de verkoper lees ik dat hij gegokt heeft en niet onderzocht heeft. dat komt erg veel voor bij thuis sleutel hobbyisten. vervang wat goedkoopste is met de goedkoopste onderdelen waarvan jij vermoed dat het de oorzaak zou kunnen zijn en onderzoeken en uitsluiten is er niet bij.
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij snapt TS niet helemaal hoe een vacuum kraan werkt en is er niets mee aan de hand.
@TS:Heb je getest of de on stand werkt als je (eventueel met je mond) wat vacuum geeft op de desbetreffende aansluiting ?
 
Terug
Bovenaan Onderaan