Beta 300 loopt slecht laag in toeren

arieheeftgelijk

Die hard MF'er
19 dec 2010
372
167
Hilversum
Onlangs een beta 300rr uit 2016 gekocht.
Motor loopt beroerd op deel last maar vooral onderin zn toeren (4 takten?), Ik ga er daarom vanuit dat hij teveel benzine krijgt.

Ik ben onbekend met de carburateur, toch heb ik wat geprobeerd.
Luchtfilter eruit gehaald, maakt geen verschil
Naald en positie lager gezet, deze staat nu op de laagste positie, maakt geen verschil.
Luchtschroef in meerdere stappen verdraait, maakt geen verschil.

Motor heeft circa vijf uur geleden onderhoud gehad, waarbij er een nieuwe zuiger en nicasil wand in de cilinder is gekomen. Carb gereinigd in de ultrasoon en diverse oliën en pakkingen zijn vervangen.
Ik tank 98 en ik maak gebruik van de oliepomp.

Het op deel last rijden is misschien iets wat ik uit mijn hoofd moet zetten ivm 2 takt, maar onderin zijn toeren zou hij toch wel soepel mogen rijden?
Kan iemand mij helpen welke vervolg stappen ik moet zetten?
IMG_20230121_142527.jpg



IMG_20230121_142018.jpg
 
Motor loopt beroerd op deel last maar vooral onderin zn toeren (4 takten?)
alle 2-takten gaan "4-takten" onderin als ze niet meer moeten "werken", lees : je rijdt aan 3000 tr konstant, hij zal 4-takten. je geeft een klein beetje gas bij en hij zal niet meer 4-takten tot hij het toerental bereikt dat bij die nieuwe gasstand hoort en dan terug 4-takten.
 
alle 2-takten gaan "4-takten" onderin als ze niet meer moeten "werken", lees : je rijdt aan 3000 tr konstant, hij zal 4-takten. je geeft een klein beetje gas bij en hij zal niet meer 4-takten tot hij het toerental bereikt dat bij die nieuwe gasstand hoort en dan terug 4-takten.
Maar het slechte, beroerde onderin lopen hoort niet. Dit is vooral in z'n eerste en tweede versnelling..
Op deel last moet ik dus vergeten?
 
Een 2-takt is meestal niet ideaal op deel last in lage toeren, maar als het echt beroerd rijdt, en hij heeft het voorheen wel beter gedaan, dan is er duidelijk iets verkeerd in je afstelling.

Zou als eerste stap eens een stap omlaag in sproeier en als dit het probleem verergert ga je weer een stap hoger dan de sproeier die je er nu in hebt zitten. En ga ook terug naar de afstelling die je eerst had, dus je gasnaald weer op de juiste positie, luchtstelschroef zoals ie was etc.
 
Vlotternaald/niveau, gasnaald en geleider blijven dan nog over en evt. je powervalve setting, maar daar verleg je normaliter je powerband.
Btw heb jij die nieuwe zuiger geplaatst of heeft een verkopende partij je dat verteld?
 
Een 2-takt is meestal niet ideaal op deel last in lage toeren, maar als het echt beroerd rijdt, en hij heeft het voorheen wel beter gedaan, dan is er duidelijk iets verkeerd in je afstelling.

Zou als eerste stap eens een stap omlaag in sproeier en als dit het probleem verergert ga je weer een stap hoger dan de sproeier die je er nu in hebt zitten. En ga ook terug naar de afstelling die je eerst had, dus je gasnaald weer op de juiste positie, luchtstelschroef zoals ie was etc.
Optrekken gaat met horten en stoten, niet zoals het hoort.
Ik heb vooralsnog niet de standaard maten(als deze er al zijn) kunnen vinden, maar misschien kijk ik er over heen.
 
Vlotternaald/niveau, gasnaald en geleider blijven dan nog over en evt. je powervalve setting, maar daar verleg je normaliter je powerband.
Btw heb jij die nieuwe zuiger geplaatst of heeft een verkopende partij je dat verteld?
Verteld door de verkopende partij, ondersteund met een factuur met uren stand van smx racing erbij.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan