Oude Brikker
MF veteraan
In een topic kwam de aanduiding 10.9 voor, die op een bout stond.
Dat maakt me nieuwsgierig en het roept wat vragen op.
Ik weet er een klein beetje vanaf, maar wat meer informatie op dit gebied lijkt me interessant.
Het getal 10.9 is een aanduiding voor de treksterkte ervan, zo las ik. Net als 8.8.
Verder werd het volgende gezegd:
10.9 = 1000 N/mm^2 treksterkte en de 9 staat voor de 0.2% rekgrens.
10*100 =1000n/mm2 = max treksterkte
10*9*10 =900N/mm2 = vloeigrens/elastisiteits grens(voor het punt dat het materiaal blijft vervormd)
Dus als je de bout belast met 1000N/mm^2 belast breekt hij, of is dat de vloeigrens / elasticiteitsgrens?
Ik begrijp hieruit dat de vloeigrens / elasticiteitsgrens het punt is waarna het materiaal blijvend vervormd blijft, maar nog niet scheurt / breekt.
Dus bij een 10.9 bout is dat bij 900N/mm^2.
Heb ik het goed dat in de praktijk bouten niet verder belast worden dan 0,2% van de vloeigrens / elasticiteitsgrens?
En is die 0,2% dan de mate van blijvende vervorming die als max. toelaatbaar wordt gehanteerd?
Om bouten niet te zwaar te belasten bij aandraaien en ook om bouten allemaal even veel aan te draaien is het aanhaalmoment belangrijk.
Wat is nu de relatie tot de treksterkte van de bout en het maximale aanhaalmoment?
Dat dan even los van het feit of je dat maximale aanhaalmoment wel moet gebruiken!
Denk hierbij bijv. aan de stalen bouten die je in je aluminium blok draait.
Je hebt ook bouten die, als ze 1x op moment zijn vastgezet, geen 2e keer gebruikt mogen worden.
Die zaten bijv. ooit in de kop van mijn VW Polo. Zgn poly bouten, zei de monter toen.
Waar is dat voor?
Dat maakt me nieuwsgierig en het roept wat vragen op.
Ik weet er een klein beetje vanaf, maar wat meer informatie op dit gebied lijkt me interessant.
Het getal 10.9 is een aanduiding voor de treksterkte ervan, zo las ik. Net als 8.8.
Verder werd het volgende gezegd:
10.9 = 1000 N/mm^2 treksterkte en de 9 staat voor de 0.2% rekgrens.
10*100 =1000n/mm2 = max treksterkte
10*9*10 =900N/mm2 = vloeigrens/elastisiteits grens(voor het punt dat het materiaal blijft vervormd)
Dus als je de bout belast met 1000N/mm^2 belast breekt hij, of is dat de vloeigrens / elasticiteitsgrens?
Ik begrijp hieruit dat de vloeigrens / elasticiteitsgrens het punt is waarna het materiaal blijvend vervormd blijft, maar nog niet scheurt / breekt.
Dus bij een 10.9 bout is dat bij 900N/mm^2.
Heb ik het goed dat in de praktijk bouten niet verder belast worden dan 0,2% van de vloeigrens / elasticiteitsgrens?
En is die 0,2% dan de mate van blijvende vervorming die als max. toelaatbaar wordt gehanteerd?
Om bouten niet te zwaar te belasten bij aandraaien en ook om bouten allemaal even veel aan te draaien is het aanhaalmoment belangrijk.
Wat is nu de relatie tot de treksterkte van de bout en het maximale aanhaalmoment?
Dat dan even los van het feit of je dat maximale aanhaalmoment wel moet gebruiken!
Denk hierbij bijv. aan de stalen bouten die je in je aluminium blok draait.
Je hebt ook bouten die, als ze 1x op moment zijn vastgezet, geen 2e keer gebruikt mogen worden.
Die zaten bijv. ooit in de kop van mijn VW Polo. Zgn poly bouten, zei de monter toen.
Waar is dat voor?