CBR is het volgens mij iets van
C = Wegmotor
B = 4 in lijn (CBX1000 even daar gelaten)
R = sportieve uitvoering
VFR
VF = V-Four
R = Sportiever spul
Ofzo.....
Bij Honda staat
CB traditioneel voor een wegmotor met lijnblok (2-in-lijn, 4-in-lijn, 6-in-lijn). Sommige toevoegingen hebben een betekenis, andere niet
De
R van de CBR staat voor 'race'; De
X uit de jaren '80 en de
F van nu hebben voor zover ik weet geen speciale betekenis. De F staat wel voor 'tour' maar dit is niet van enig woord afgeleid.
In het verleden ontstonden bepaalde letter-combinaties min of meer toevallig. Tegenwoordig worden die veel meer bewust gekozen. Daarbij worden soms traditionele, soms afwijkende lettercombinaties gekozen, afhankelijk van het gevoel wat men wil oproepen.
In de jaren '50 werden modellen vaak met één of twee letters en een volgnummer aangeduid. twee of drie letters gevolgd door de cilinder-inhoud is sinds ca. 1970 de meest gebruikelijke vorm. Een ander getal (bijv. 1 or -01) benadrukt het bijzondere karakter van het model. Bijvoorbeeld
YZF1000R tegenover
YZF-R1.
Een andere manier om tot de verbeelding te spreken is een naam, zoals
FireBlade,
FireStorm,
Thundercat,
Thunderace enz. Dit is in de V.S. veel gebruikelijker dan hier in Europa.
Bij
Yamaha stond één letter altijd voor de cilinderinhoud. Bijv. A voor 125cc, C voor 180 (later 200)cc, D voor 250cc, F voor 50cc enz. Daar werd soms de Y van Yamaha voor geplaatst maar soms niet. Daarachter stond een volgnummer (1,2,3 5 enz; 4 is een ongeluksgetal en werd overgeslagen). De eerste Yamaha was dus de
YA1 (125cc) Red Dragon. Sterk gemoderniseerde opvolgers kregen vaak een S als toevoeging (bijv. de
DS3,
FS1(!) enz. ) Een tour versie van de 250cc kreeg echter de aanduiding
DT1. Diezelfde code werd later gebruikt voor de eerste off-the-road; hier stond de
T voor trail. De 350cc 2takt heette
R1, terwijl de
R eigenlijk nog niet aan de beurt was. Ik vermoed dat hij voor 'race' stond. De eerste viertakt motor werd de
XS1 (650cc), waarbij
X - denk ik - staat voor het onbekende.
In 1973 stapte Yamaha over op het systeem dat Honda al hanteerde: 2 letters gevolgd door de cilinder-inhoud. Voor de 2-takt off-the-roads werd de lettercombinatie van de allereerste genomen (
DT). De 2-takt wegmotoren kregen
RD, hetgeen stond voor 'race development'. De viertakt-motoren werden aangeduid met
TX, de 4-takt off-the-roads met
XT. De laatste aanduiding varieert logisch op
DT voor de 2-takt versie, de eerste maakt de vierkant (bijna) compleet:
RD DT
TX XT
Afwijkend was alleen de
R van
RD. Verder behielden sommige modellen de oude type-aanduiding, bijv. de
FS1.
Door de grote problemen met de
TX750 raakte deze lettercombinatie besmet en in 1976 werd teruggegrepen naar de combinatie
XS van de eerste 4-takt.
Later kwamen er lettercombinaties bij voor paralelle series. Naast de
RD125 2-cilinder kwam bijv. een 1 cilinder met de aanduiding:
RS125. Vanaf 1980 wordt
XJ de aanduiding van 4-cilinders in lijn. De
J staat ook hier nergens voor.
Hier zal ik het maar bij laten.