Vloeibare zuigerveren?En toen??
Wat wil je nu?
Ik heb er op het moment last van.
Bij mij is een "revisie uit een flesje"toegepast.
We gaan het zien
Vloeibare zuigerveren?
Op welke motor?geflushed en nieuwe (andere olie : van eni naar motul) erop en zelf seal conditioner toegevoegd
nu 100 km gereden,geen pluimen meer.
Maar zegt natuurlijk nog niks,bij ca 1000 km weet ik wat meer
Op welke motor?
Onderzoek is wel mogelijk maar afhankelijk van de constructie misschien veel werk. Dan moet je de klepstelen vrijmaken en voelen of ze heen en weer bewogen kunnen worden. Mijn Ducati 1000DS gebruikte overigens vrijwel geen olie (0,4 l op 10.000 km) met geheel versleten klepgeleiders.
De enige echte
Met 115 mm zuigers is wat olieverbruik ook reeel.
Maar deze brommers hebben wel eens last van slijtende klepgeleidersvandaar de seal conditioner (uitgedroogde/niet afsluitende klepseals proberen uit te sluiten
Verbruik zat rond de 1: 1000,wat ik te hoog vind
Onderzoek is wel mogelijk maar afhankelijk van de constructie misschien veel werk. Dan moet je de klepstelen vrijmaken en voelen of ze heen en weer bewogen kunnen worden. Mijn Ducati 1000DS gebruikte overigens vrijwel geen olie (0,4 l op 10.000 km) met geheel versleten klepgeleiders.
Dat is kut. hoe veel heeft de motor gelopen?Dat was mij bekent en het was ook de bedoeling dat ,de op jouw beschreven manier, onderzoek gedaan werd.
Helaas dacht een motorzaak daar anders over en is het blok,zonder overleg met mij, gaan flushen
Nu ben ik me aan het beraden hoe nu verder,kleppen gesteld,luchtfilter gereinigd (zeg maar grote beurt
Alleen is ie vergeten,preventief de distributie te vervangen en onderzoek naar de licht slippende koppeling te verrichten,zoals afgesproken
Ik ga me zorgen maken als mijn FZR1000's géén olie meer verbruiken...
Altijd lachen op de testbank. Plotseling plaatselijk mist.Uit ervaring weet ik dat met grote zuigerspeling de motor vooral bij gas afsluiten erg rookt. De klepgeleiders en seals waren bij die motor in goede staat.
antwoorden in rood ingevoegd.De vraag is waaraan en hoe kan je zie of je olieverbruik hebt aan je
1 Olieschraapveren/zuigerspeling ?
2 Klepgeleiders.?
Wat is waar, gevonden in Topics (en graag nog een bewering erbij zetten):
1:
Roken bij vol gas is doorgaans de zuigerveren of zuiger. kan een oorzaak zijn maar hoeft niet. kan ook door kapotte koppakking scheur in de zuigerwand of kop kapotte klepseal (of ontbrekend).
Roken bij gas dicht is doorgaans de klepseals. als dat het enige moment is dat hij rook is dat goed mogelijk maar als hij ook onder vollast rookt kan hij op dat moment ook gewoon doorroken door een ander gebrek
2:
Meten is weten en dan meet je de compressie. Meet de compressie bij het starten met gas vol open, doe het nog een keer nadat je wat olie in het bougiegat hebt gespoten, is de compressie dan veel hoger, dan zijn het de zuigerveren. het kan een indicatie geven of je de oorzaak bij de zuiger(veren) moet zoeken maar een indicatie is niet weten. meten waar oliegebruik vandaan komt is eigenlijk niet te doen dat is bekijken en uitsluiten als je het zeker wilt weten
3:
Je zou een lektest kunnen doen, dat geeft een grove indicatie. een lektest geeft eigenlijk alleen een indicatie als je duidelijk compressieverlies hebt maar olieproblemen ga je er niet mee opsporen. zo geven zuigerveren die vast zitten haast geen compressieverlies maar wel een hoop oliegebruik.
En hoeveel zuigerspeling (vanaf hoeveel-honderste) geeft olieverbruik.
Verhalen uit de praktijk. Daar staan toch best wat antwoorden op je vragen bij.Zucht..., nieuwe manier van Topic kapen...je laat 2 veteranen erop los.
Ik begrijp je vraag niet helemaal. Olieverbruik merk je snel genoeg, je rijdt wat km's en je merkt dat je alwéér olie moet bijvullen. Of heb je een los motorblok staan met onbekende historie, waarvan je een inschatting wilt maken?Zucht..., nieuwe manier van Topic kapen...je laat 2 veteranen erop los.
Inderdaad, een motor die niks lijkt te verbruiken, verbruikt gewoon heel weinig. In principe wordt nooit alle olie weg geschraapt.Wat is de grens van toelaatbare olieverbruik....1 op 1000km of 1 op 10000km. Maar motoren verbruiken allemaal olie de een minder en de andere meer.