Bij Enigma in produktie

die rode pijp waar je onder andere het frame v/d trike mee maakt, is dat gaspijp ?
ik zit zelf te kijken wat ik het best kan gebruiken voor mijn eigen frame. gaspijp heeft mijn voorkeur, maar die is gelast (niet naadloos), en nou weet ik niet of je die kan buigen.
gaspijp heeft als voordeel onder andere dat hier makkelijk lasbochten voor te koop zijn met de juiste buiten diam. voor bepaalde toepassingen heel makkelijk.
 
Laatst bewerkt:
Als er nou iets makkelijk buigt is het gasbuis wel. Dat kan ik zelfs met mijn Chinahonkieponkiebuigpompding.
Constructiebuis is iets stijver, dunwandiger en dus lichter maar ook iets lastiger buigen. Gaat trouwens ook prima met bovengenoemde buigpomp.
Maar mindere lasgoden (zoals ik) zijn gek op gasbuis. Het plakt zichzelf haast vanzelf vast.
Bovendien kost het haast niks, ook altijd fijn.
 
Laatst bewerkt:
maakt het dan nog wat uit hoe je de las in de mal legt, dus onder, boven of aan de zijkanten ?
gaspijp past denk ik vanwege de inchmaten ook goed in die goedkope buigers (die met een potkrik) omdat die blokken ook inch maten hebben.
 
Ik denk dat het niet uitmaakt, maar je moet in ieder geval niet de lassen van afzonderlijke delen in elkaar laten overgaan. Als er dan een scheur in één van de lassen ontstaat, kan de scheur niet in de las van een aansluitende pijp doorscheuren.
 
maakt het dan nog wat uit hoe je de las in de mal legt, dus onder, boven of aan de zijkanten ?
gaspijp past denk ik vanwege de inchmaten ook goed in die goedkope buigers (die met een potkrik) omdat die blokken ook inch maten hebben.
De las moet boven of onder liggen. Als je hem aan, of van de pers legt zal hij moeten rekken of stuiken. Als je hem boven of onder legt zit de las op de redelijk neutrale lijn.
 
Klopt, de las moet altijd in de neutrale lijn liggen. Lukt niet altijd, vooral als je "drie-dimensionaal" gaat buigen. Maar gaspijp is aardig vergevingsgezind.
Ik heb alleen een keer een partijtje gemeniede pijp gehad die steeds vouwde tijdens het buigen. Maar dat bleek sprinkler pijp te zijn. Dus toch een andere hardheid.
 
Even mee aan het lezen over het buigen, ook een vraag. De dikwandige pijp die ik wil gebruiken voor de voorvork, is die ook te zelf te buigen met zo'n chinese buigpomp? Het is 42x5 (stuk afgedraaid thv de kroonplaten). Het is een flinke pomp, wel voor inchmaten...
 
De buitendiameter van 42 is een Inch maat (1 1/4 ") en met een wanddikte van 5 mm valt het nog wel te buigen. Met moeite, dat dan weer wel.
Ik heb wel eens 8mm wanddikte moeten buigen, dan kwam de brander even er bij om de boel wat warm te stoken voordat het de pers in ging.
 
en dan de mal goed opvullen met krantenpapier zodat de pijp er echt knetterstrak in ligt.
Dan heb je veel minder kans dat die gaat afvlakken.

Ik maak de schommelvork poten altijd van naadloos precisiebuis met een wanddikte van 5 mm en buig die ook met zo'n standaard buigpomp.
Omdat het veel minder zacht is dan gasbuis vlakt die wel wat meer af aan de buitenradius, maar daar komen toch altijd de schetsplaten voor de ophanging van de schokbrekers zo'n beetje te zitten :)
 
Dank, toch altijd prettig om advies te krijgen van ervaringsdeskundigen. Ik heb 'maar' 2 stukken pijp en wil het dus in 1x goed doen. De hoek weet ik nog niet, komt wel als ik de arm klaar heb.
Er komt maar aan 1 kant een schokbreker, dus ook maar aan 1 kant schetsplaten.
 
Nog even wat foto's voordat ik twee weken in Scandinavië ga rondglijen.

De goldwing / Dhà combinatie die ik heb gebouwd. De extra benzinetank:

full


En het eindresultaat:

full

full

full

full


De combinatie staat trouwens nog steeds bij me. Ik had de eigenaar gelijk in het begin al gevraagd of hij zijspan kon rijden en zijn reactie was "ik heb vroeger 5 jaar zijspan gereden en ik heb al 60 jaar mijn motorrijbewijs"
Nu bleek dus dat hij het zijspanrijden (wat hij van 1968 tot 1973 heeft gedaan) toch wel was verleerd. want in de 100 meter die hij heeft geprobeerd om met zijn combinatie weg te rijden, is hij drie keer in de berm gereden, één keer heeft hij bijna de auto van Frau Enigma geraakt en hij heeft geen moment zijn voeten van de grond gehaald. Hij bleef maar mee-steppen.... Verzachtende factor is dat hij alleen zijn motorrijbewijs heeft. Hij is dus alleen gewend aan een "evenwichts" voertuig.
Gelukkig zag hij zelf ook wel in dat het niet ging en gaat nu eerst een zijspanrijles nemen en komt dan terug.
 
Ik houd niet van uitbundig verpakte motorfietsen.
Maar met dit span, wat ik echt mooi vind, wordt het toch een heel mooie combinatie. Hoop dat de man er nog een tijd van mag genieten.
 
60 jaar geleden zijn rijbewijs gehaald??? Dan is hij dus ergens rond de 80 jaar oud!!! :}

En dan nog doodleuk een dikke wing met zijspan gaan rijden. :')
 
Laatst bewerkt:
netjes geworden, Roger! Veel plezier op jullie trip!! Doe je even de groeten aan Joost?
 
Zo, ik ben weer terug van ons Scandinavisch avontuur! Even een update over de Goldwing combinatie. De eigenaar heeft inmiddels zijspanrijles gehad. Maar hij is net geopereerd aan zijn oog i.v.m. staar. Dus mag nog even niet rijden. Daarom breng ik a.s. week de combinatie naar Amsterdam. Dan heb ik weer wat ruimte want de volgende is ook al weer uit België gearriveerd voor een schommelarmvoorvork.


full
 
misschien is het gezichtsbedrog, maar dat wieltje van de wifi lijkt wel heeeeeeel schuin te zitten? tikje gehad in scandia?

Zit maar een beetje schuin, de vork-as zit er wat scheef in. Geen speling! Maar de ervaring heeft uitgewezen dat de oude v.d. Ven bak ook niet ideaal is, zeker v.w.b. het in- en uitstappen. We worden er niet jonger op. En aangezien we over een paar jaar 6 weken met dit span door Canada willen trekken moet er toch een ander span aan. Ook is de geometrie van dit span wat gedateerd, m.a.w. het zijspanwiel mag wel wat meer naar voren. De WiFi tilt nogal gauw z'n kont op bij korte linker bochtjes. Weer een uitdaging!
 
Update !

De EZS TPSL kan aan zijn 2e leven beginnen. Nu naast een Rocket Roadster. Zie onderstaande foto's.

full

full

full

full


De TPSL is voorzien van nieuwe ruiten, een nieuw dakje, derde remlicht en de bumpers zijn voorzien van zwarte poederlak. Het frame is opnieuw gedaan, rem gereviseerd, nieuwe schokbreker en er zit een nieuwe trekhaak op.

En als de combinatie dan klaar staat om opgehaald te worden komt er nog eentje langs!

full

full
 
Terug
Bovenaan Onderaan