Kippe endje lekker gaan fietsen jaHi,
Ik heb geen autorijb. dus ik ga eigelijk altijd met mijn speed four weg, en naast dat ik in de weekenden gewoon langere stukken rij... rij ik van ma-vrijdag woon-werk verkeer van maar 5,5 km.
Is dit slecht? Of maakt het niet veel uit, als je bv later gewoon weer langere stukken rijdt?
Binnenkort ga ik fietsend naar mijn werk, maar wil dit toch even weten. En over een paar weken woon ik in Delft en is het maar 13km rijden... dus ik wil het sowieso ff weten...
alvast bedankt !
gr, motorchickie
Als je ook in de winter zulke korte stukjes gaat rijden dan is dat echt slecht voor de motor inderdaad.
5 dagen per week krijgt hij dan geen kans om goed warm te worden.
Het vocht en brandstofresten in je olie zorgen er voor dat de smerende werking erg snel achteruit gaat.
Bij regelmatig goed warm worden verdampt dat weer, maar dan praat je toch al snel over 10/15 km.
thanks voor je snelle antwoord!
maar is het nog steeds heel slecht als ik dus in het weekend langere stukken rij en de stoffen dus verdamp?
zometeen vanaf Delft moet het dus niet echt 'n probleem zijn, bij 13km...
en maakt tijd nog uit? dus ipv km's dat ie gewoon een langere tijd aanstaat zegmaar?
Het blijft natuurlijk slecht om er 5 dagen mee te rijden zonder 1 keer goed warm te worden.
Stilstaand laten lopen is ook een slecht idee, (als je dat bedoelde tenminste?)
Ivan en =lvt=, thanks voor de uitleg.
Jammer dat het zo slecht is want ik vind het heerlijk -ongeacht hoe lang of kort stuk ik moet rijden- om met m'n bike te gaan...
Ik ga binnenkort idd fietsen naar mijn werk, maar vanaf Delft denk ik weer met de motor... en dan is het denk ik een idee om wat om te rijden zodat ie toch goed warm wordt...
Gewoon doen die 5 km, heb het zelf jaren gedaan, pas na 160.000km moesten er nieuwe zuigers in.
Wel vaker de olie verversen.
Nee?Heb je weleens gemerkt dat wanneer je uren achterheen rijdt hij steeds soepeler gaat lopen?
Wat niet. Als je hem stilzet druipt de olie terug naar je carter, tijdens het starten duurt het even voor met name de cilinderkop voorzien is van olie plus dat hij pas optimaal smeert vanaf ~80 graden.
En de olie verouderd idd sneller, er ontsnappen relatief veel benzine deeltjes langs de zuiger naar de olie wanneer de motor nog koud is (en dus de passingen mbt tot uitzetten nog 'groot' zijn).
Heb je weleens gemerkt dat wanneer je uren achterheen rijdt hij steeds soepeler gaat lopen?
Ik vraag me ook idd af.. wat gaat er precies hard slijten aan de motor? (klinkt blond, maarja wil het gewoon goed weten)
Hard slijten zal wel meevallen, dat er bij de koude start meer slijtage is, is wel duidelijk.
Maar wat ik dus duidelijk probeerde te maken is dat een motor met veel korte ritjes eerder op zal zijn omdat er dus relatief vaker mee koud gestart is. En warm rijden voordat je opengooit is -zoals Ivan al zei- belangrijk.En per slot van rekening moet dat blok ook als je langere stukken rijdt door die kouwe start tijd....
Maar wat ik dus duidelijk probeerde te maken is dat een motor met veel korte ritjes eerder op zal zijn omdat er dus relatief vaker mee koud gestart is. En warm rijden voordat je opengooit is -zoals Ivan al zei- belangrijk.
Ik vraag me ook idd af.. wat gaat er precies hard slijten aan de motor? (klinkt blond, maarja wil het gewoon goed weten)
Het is eigenlijk heel simpel. Als je 5 km rijdt met je motor is de slijtage bijna net zoveel als wanneer je 200 km met je motor rijdt.
Stel dat je met een goed warmgereden blok zo'n 200.000 km zonder problemen kunt rijden. Dat komt neer op 1000 ritjes van 200 km. Zou je alleen maar die korte ritjes rijden is je blok dan al bij 5000 km op.
OK, dit is gechargeerd, maar daar komt het in feite wel op neer. En geeft ook aan waarom km-stand weinig zegt over de staat van een motor. Liever een hoge km-stand waarbij veel lange ritten zijn gereden dan een lage km-stand.
Gewoon lekker rijden.
Ook die korte stukken.
Je rijd in een week toch vast niet alleen dat stukkie naar je werk,anders kun je m net zo goed verkopen.
Niet te veel overal over nadenken, maar genieten en rijden.
Het is eigenlijk heel simpel. Als je 5 km rijdt met je motor is de slijtage bijna net zoveel als wanneer je 200 km met je motor rijdt.
Stel dat je met een goed warmgereden blok zo'n 200.000 km zonder problemen kunt rijden. Dat komt neer op 1000 ritjes van 200 km. Zou je alleen maar die korte ritjes rijden is je blok dan al bij 5000 km op.
OK, dit is gechargeerd, maar daar komt het in feite wel op neer. En geeft ook aan waarom km-stand weinig zegt over de staat van een motor. Liever een hoge km-stand waarbij veel lange ritten zijn gereden dan een lage km-stand.