Bij teveel gas geven valt onsteking uit

ranchero

MF'er
19 jun 2003
63
0
voorburg
Suzuki DR750 Big 1989

Aanvankelijk dacht ik aan een loszittend contactje bij de dodemansknop. Als je je gas iets verder opendraait slaat de motor zó abrupt uit dat het lijkt of de ontsteking gewoon uitstaat. Bij gelijkmatig gasgeven (kan dan wel tot volgas) is er niets aan de hand.
Als de motor is uitgevallen en je laat de motor uitrollen in zijn versnelling doet hij het na een seconde of 10 weer. Altijd.

Ik rij er eigenlijk al een tijdje mee, en ach, je hoeft natuurlijk niet overal volgas..

Ik zit een beetje in de richting van de ontsteking te denken, en dat idee wordt bevestigd door het feit dat het probleem zich anders manifesteert als ik met verlichting aan rijdt. Dan is het probleem 3x erger. Dus.. bobines??

Wie weet wat...?
 
(Nog) niet geprobeerd. Hij start er in ieder geval prima op. Ook als ie wat langer stilstaat. Zou het kunnen dat ie genoeg vermogen heeft om te starten maar te weinig voor de ontsteking?
nee.
Meet je spanning eens na op de accu en op je cdi (12volt)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
als je in 1 rug heel wat meer gas naar je motor stuurt slaat hij af..... verzuipt hij niet gewoon? verkeerde compressie? of idd je accu omdat je benzinepomp ineens moet gaan werken, je bougies vonken en nog wel wat dingen en allemaal tegelijk.
 
als je meer gas geeft, bouwt de druk in de verbrandingsruimte op. hierdoor heb je een sterke spanning nodig om de bougie te laten vonken.
na een lange tijd kunnen windsels van de bobine doorslaan, zodat je nog wel vonkkracht genoeg hebt om meteen te starten, maar slaat met hogere druk af.
vervang ook meteen de condensator, of eerst alleen deze.
als de condensator stuk is, kun je de gekste dingen krijgen...
maar ga ervan uit dat je de vonkenpot zelf ook moet vervangen!
Laat het maar weten..
GReetzz.
 
als je meer gas geeft, bouwt de druk in de verbrandingsruimte op. hierdoor heb je een sterke spanning nodig om de bougie te laten vonken.
na een lange tijd kunnen windsels van de bobine doorslaan, zodat je nog wel vonkkracht genoeg hebt om meteen te starten, maar slaat met hogere druk af.
vervang ook meteen de condensator, of eerst alleen deze.
als de condensator stuk is, kun je de gekste dingen krijgen...
maar ga ervan uit dat je de vonkenpot zelf ook moet vervangen!
Laat het maar weten..
GReetzz.


Condensator? Was dat niet zo'n ding dat in een conventionele contactpuntenontsteking zat? :? Waar zou zo'n ding moeten zitten bij een dergelijke fiets?
 
Vergeten te melden: de toerenteller slaat naar 0 op het moment dat de motor uitvalt. Lijkt wel een soort kortsluiting te zijn dus... Als zelfs de toerenteller geen stroom meer krijgt... :? :?

Vandaar dat ik ook aan de bobines dacht, de juiste electrische kennis ontbreekt mij echter om deze gevolgtrekking te beargumenteren.. :+
 
Laatst bewerkt:
geen idee? DR is toch een off-raod ofzo? ik ben niet zo op de hoogte van recente japanners..
en heb nooit een andere fiets gehad dan met punten..
geen idee hoe een electr. onst. werkt
:N

misschien sluiting bij de noodstopknop?
toch raar gezien wanneer het voorkomt..
 
Heb jij je toerenteller op je bougiekabel zitten?
De originele toerentellers zitten op de primaire kant van de bobine en dan maakt bougiesluiting niks uit.

Bovendien voel ik dat het geen verzuipen is. Als hij zou verzuipen zou hij na 10 seconden ook niet zo acuut en fel oppakken.
Ik heb ooit gedacht aan een te laag vlotterniveau, zodat ik de vlotterkamer te snel leegtrok bij teveel gas. Het verhaal met de toerenteller maakt dit onwaarschijnlijk, en dat het verschijnsel veel erger is als er met licht aan wordt gereden onderstreept des te meer dat hij niet verzuipt...
 
Is het bij meer gas of bij meer toeren?
Ik denk dat de spanning te laag wordt op de ontsteking alles hij sneller (meer) moet gaan vonken.
Dit zou het gevolg kunnen zijn van slechte contacten of dunne (beknelde ) bedrading.
Door de verlichting in te schakelen wordt de spanning nog lager.
Wat doet je verlichting als je meer toeren maakt?
Gaat deze zwakker branden?
Meet de spanning eens op de accu.
Maken de accuklemmen goed contact?
 
Is het bij meer gas of bij meer toeren?
Ik denk dat de spanning te laag wordt op de ontsteking alles hij sneller (meer) moet gaan vonken.
Dit zou het gevolg kunnen zijn van slechte contacten of dunne (beknelde ) bedrading.
Door de verlichting in te schakelen wordt de spanning nog lager.
Wat doet je verlichting als je meer toeren maakt?
Gaat deze zwakker branden?
Meet de spanning eens op de accu.
Maken de accuklemmen goed contact?

Het is bij meer toeren. Ik heb ooit eens een Suzuki Impulse gehad die er helemaal mee kapte als hij warm was. Dit is een bekend Impulse-probleem. Hier werd de weerstand in de bobines te groot als ze warm werden, waardoor ze dienst weigerden. Mede door deze ervaring denk ik zelf nu aan de bobine. De verlichting ging niet evenredig mee met het toerental. Accuklemmen waren goed, spanning op de accu nog niet gemeten, heb de fiets nu niet hier staan, kom er morgen waarschijnlijk aan toe.

Nu alvast enorm bedankt voor het meedenken!
 
Het is bij meer toeren. Ik heb ooit eens een Suzuki Impulse gehad die er helemaal mee kapte als hij warm was. Dit is een bekend Impulse-probleem. Hier werd de weerstand in de bobines te groot als ze warm werden, waardoor ze dienst weigerden. Mede door deze ervaring denk ik zelf nu aan de bobine. De verlichting ging niet evenredig mee met het toerental. Accuklemmen waren goed, spanning op de accu nog niet gemeten, heb de fiets nu niet hier staan, kom er morgen waarschijnlijk aan toe.

Nu alvast enorm bedankt voor het meedenken!
Als het ligt aan de warmte van de bobine zou de verlichting hier geen invloed op hebben.
 
Terug
Bovenaan Onderaan