Bijna-onderuit ervaringen

Was het nog in het dorp dan? :? Omdat je de "normale" snelheid op 50 zet?

Zo niet: Wil je dan niet mensen doen laten geloven dat die weg 50 is? Is gewoon een weg buiten de bebouwde kom, en dus mag je er 80. Ik word nu al gek van al die toeristen die met 50/60 daar rijden.

Je vergeet daarbij de belangrijkste snelheidsbeperking, namelijk dat je snelheid nooit zo hoog mag zijn dat je niet meer op tijd stil kunt staan voor obstakels en dergelijke die je pas op het laatste moment kunt zien. (art 19. RVV). Dat is bij sommige bochten in die weg al met 50 een uitdaging.

Buiten de bebouwde kom zonder verder beperking wil niet zeggen dat je er altijd maar 80 mag. Het betekent slechts dat je er 80 mag als er geen andere redenen zijn om langzamer te rijden.
 
Je vergeet daarbij de belangrijkste snelheidsbeperking, namelijk dat je snelheid nooit zo hoog mag zijn dat je niet meer op tijd stil kunt staan voor obstakels en dergelijke die je pas op het laatste moment kunt zien. (art 19. RVV). Dat is bij sommige bochten in die weg al met 50 een uitdaging.

Buiten de bebouwde kom zonder verder beperking wil niet zeggen dat je er altijd maar 80 mag. Het betekent slechts dat je er 80 mag als er geen andere redenen zijn om langzamer te rijden.
Die ben ik zeker niet vergeten, maar als er in die weg een bocht zit waarbij jij met 50 km/u niet kunt stoppen binnen de afstand die te overzien is, dan mag je je remmen wel eens na laten kijken.

Je hebt helemaal gelijk hoor, ik ken die regels zelf ook prima, maar dat is in deze even niet van toepassing. Als iemand een keer een van die bochten wat rustiger neemt, zou je mij ook niet horen klagen. Het gaat bij mij om de mensen die aan het begin van de zeeweg hun "cruisecontrol" op 55 zetten en met dat tempo de hele weg overtuffen. Dat komt vaker voor dan iemand die daadwerkelijk zijn snelheid daar aanpast aan de situatie zoals verplicht is conform het door jou aangehaalde wetsartikel.
 
Er zijn ook zat bestuurders die toch voor je afslaan (spreek uit ervaring!) terwijl je gewoon netjes de maximumsnelheid rijdt, of misschien nog wel een tikkie langzamer. Vind het altijd zo een bullshit verhaal om de snelheid erbij te halen, als je snelheid relatief gezien iets hoger zit dan de maximumsnelheid. Sowieso iemand die het verschil tussen 50 of 80 km/u niet kan zien is mijn inziens sowieso niet geschikt voor het verkeer. Zou niet gekker moeten worden dat we alleen maar moeten vertrouwen op de maximumsnelheid. :') Dat is juist het hele probleem. Als je de maximumsnelheid overal verhoogd, zullen mensen verplicht zijn om juist extra op te letten, maar dat is nu niet het geval want overal in Nederland mag je maximaal 30 km/u zo een beetje, en dan is het logisch dat mensen verslapen en niet meer ECHT leren opletten. :') Ik zou bovenstaande niet zeggen als ik het niet zelf heb meegemaakt. Langzaam of snel rijdend. Ben zelfs veel meer keren bij langzaamrijdend voor me sokken gereden dan wanneer ik te snel reed. Dus cut the crap over snelheid. Ik neem aan dat het geen haakse/blinde bocht was waar je met 250 doorheen kwam? Dan spreek je pas over snelheid/reactie, dan reken ik het de motorrijder wel aan. En zo niet, dan mag je inderdaad de Jeep bestuurder een lesje leren.
 
Nou weet niet hoeveel het scheelde: maar schikken was het wel.
Vorige week in luxemburg kwam er een of ander beest onder mn voorwiel..volgens mij was et een egel ofzo. Ondanks dat ik "maar" 80 reed en de weg rechtdoor ging schoot mn voorwiel heen en weer en belandde ik in de berm.

Niks aan het handje en ik zocht met gas los een plek om weer op de weg te komen. Het plekje was echter wat hoger dan ik verwacht had en met een knal zwabberde mn wiel weer alle kanten op. Maar ik reed wel weer op de weg :+
 
Nou weet niet hoeveel het scheelde: maar schikken was het wel.
Vorige week in luxemburg kwam er een of ander beest onder mn voorwiel..volgens mij was et een egel ofzo. Ondanks dat ik "maar" 80 reed en de weg rechtdoor ging schoot mn voorwiel heen en weer en belandde ik in de berm.

Niks aan het handje en ik zocht met gas los een plek om weer op de weg te komen. Het plekje was echter wat hoger dan ik verwacht had en met een knal zwabberde mn wiel weer alle kanten op. Maar ik reed wel weer op de weg :+

het plekje waar je de weg weer op kwam zeker :)
 
Vorig jaar, Zandvoort richting Bentveld. De 201 vernauwd zich daar en dat had ik even niet door. Zag de opstaande rand op me afkomen (naar mijn idee 30 cm hoog, maar kan gerust meer of minder zijn) geef gas, word gelanceerd en sprak de legendarische woorden:"is nie goeiii??!!!!" Voel de motor weer op de grond komen, koppeling in, stuur recht, gas geven en zus reed weer keurig op de 201.

Dit gestuntel duurde slechts 2 sec. Mn man komt naast me rijden en vroeg wat ik in vredesnaam aan't doen was? Bijna onderuit schatje. Van de schrik kreeg ik spontaan de slappe lach. Werd niet echt gewaardeerd..
 
Nou, eigenlijk alleen een uitbrekend achterkant gehad, bij het optrekken vanaf een rotonde op nat wegdek. alleen een flinke zwieper gemaakt, maar verder geen gevolgen...verder geen bijna-onderuit ervarignen :)
 
Dit is heeft totaal niet met motorijden te maken maar tochh noemenswaardig (vind ik) bijna ongeluk met koekblik zeg maar :P dit was afgelopen weekend.

Hier in het dorp is er zo'n kruising van 2 boeren paden waar al heel wat ongelukken zijn gebeurd. Ik kwam aanrjiden op de kruising (te hard waarschijnlijk) ik kijk naar rechts, en ff naar links waar een klein rood autotje aankwam.

Ik dacht van ik kom toch van rechts en helemaal niet meer bij stilgestaan, maar op het moment dat ik daadwerkelijk de kruising opreed zag ik dat het rode autotje exact hetzelfde deed.... :|

op ben op dit moment zo allejezus op de rem gaan staan, en ik dacht echt ik zet hem er absoluut in de zijkant. kon bijna niet anders. Dit moment ging zo snel, mijn hart zat ergens tussen me oren. Maar blijkbaar was hij me op de centimeter na net voorbij waardoor ik er net achterlangs schoot. Ik had mazzel dat hij geen trekhaak had, anders had ik deze absoluut meegenomen.

maar goed ontopic :P met de motor niet zo heel veel bjina momentjes gehad, wel keer dat ik dacht de bocht niet meer te halen... maar dan net wel halen ;)
 
Gisterochtend weer, tussen de file door...kan je wel raden waarom natuurlijk :X

Niet de eerste keer en helaas ook niet de laatste keer denk ik :N

Gelukkig nog alleen maar een lijst van bijna-onderuit :]
 
Laatst bewerkt:
Nog zo'n schaamrood momentje:

In file, kon er niet langs ivm smalle weg, stukje vooruit, stoppen, stukje vooruit, stoppe etcetc. Weer stukje vooruit, wiel schuin, rem, floep, om.
Automobilist voor me....zag me.....en zo was ik weg!
Deze man stapt uit met in zn ogen de vraag:"Waar in vredesnaam is die motorrijder gebleven???" Ik sta op en krijg, uiteraard, de slappe lach (heb ik altijd in zo'n situatie, doe ik niks aan)
Heeft me nog wel geholpen met motortje recht te zetten maar ging niet van harte.
De automobilist die achter me stond, bleef mooi in zn auto zitten en zat alleen maar te schuddebuiken. Kon hem geen ongelijk geven.
Al met al zag het er weer behoorlijk lullig uit.

En dan beschrijf ik nog maar niet de situatie die men op school van mn zoon aantrof toen ik daar met de motor wegreed.....achteruit...heuveltje....weer dat stuur schuin.....weer op de grond...leerlingen die ma dr motor overend helpen....zoon in geen velde of wegen te bekennen.....word soms zo moe van mezelf.

Moraal van dit verhaal: Hou je stuur recht!!!!! behalve als je een officiele bocht ingaat en niet eentje die jezelf bedacht hebt
 
Vorig jaar, Zandvoort richting Bentveld. De 201 vernauwd zich daar en dat had ik even niet door. Zag de opstaande rand op me afkomen (naar mijn idee 30 cm hoog, maar kan gerust meer of minder zijn) geef gas, word gelanceerd en sprak de legendarische woorden:"is nie goeiii??!!!!" Voel de motor weer op de grond komen, koppeling in, stuur recht, gas geven en zus reed weer keurig op de 201.

Dit gestuntel duurde slechts 2 sec. Mn man komt naast me rijden en vroeg wat ik in vredesnaam aan't doen was? Bijna onderuit schatje. Van de schrik kreeg ik spontaan de slappe lach. Werd niet echt gewaardeerd..
_O-
 
Op pad met andere Fazers van Motor-forum in de omgeving van Nijmegen. Een van de eerste bochten van het traject de bocht verkeerd ingeschat en daardoor wat ruim: de berm in om na een onvrijwillige VRO oefening de motor de weg weer op te kunnen sturen.
 
Nog zo'n schaamrood momentje:

In file, kon er niet langs ivm smalle weg, stukje vooruit, stoppen, stukje vooruit, stoppe etcetc. Weer stukje vooruit, wiel schuin, rem, floep, om.
Automobilist voor me....zag me.....en zo was ik weg!
Deze man stapt uit met in zn ogen de vraag:"Waar in vredesnaam is die motorrijder gebleven???" Ik sta op en krijg, uiteraard, de slappe lach (heb ik altijd in zo'n situatie, doe ik niks aan)
Heeft me nog wel geholpen met motortje recht te zetten maar ging niet van harte.
De automobilist die achter me stond, bleef mooi in zn auto zitten en zat alleen maar te schuddebuiken. Kon hem geen ongelijk geven.
Al met al zag het er weer behoorlijk lullig uit.

En dan beschrijf ik nog maar niet de situatie die men op school van mn zoon aantrof toen ik daar met de motor wegreed.....achteruit...heuveltje....weer dat stuur schuin.....weer op de grond...leerlingen die ma dr motor overend helpen....zoon in geen velde of wegen te bekennen.....word soms zo moe van mezelf.

Moraal van dit verhaal: Hou je stuur recht!!!!! behalve als je een officiele bocht ingaat en niet eentje die jezelf bedacht hebt

Is het misschien een idee om de hoogte van je motor aan te laten passen aan je eigen lengte, of kan dat er niks mee te maken hebben?
 
Is het misschien een idee om de hoogte van je motor aan te laten passen aan je eigen lengte, of kan dat er niks mee te maken hebben?


Gewoon klunsigheid, niet opletten, blond....heb ondertussen een buell uit '05 en in het jaar dat ik hm heb ben ik keurig overeind gebleven. Kwestie van concentratie denk ik, moet dr niet aandenken dat 'k met mn buell onderuit ga. De vorige was een bandit 600 uit '98 daar ging ik iets minder geconcentreerd mee om.
 
quote]chduijntje schreef op 08 juli 2009 @ 15:04:

[...]



Gewoon klunsigheid, niet opletten, blond....heb ondertussen een buell uit '05 en in het jaar dat ik hm heb ben ik keurig overeind gebleven. Kwestie van concentratie denk ik, moet dr niet aandenken dat 'k met mn buell onderuit ga. De vorige was een bandit 600 uit '98 daar ging ik iets minder geconcentreerd mee om.~[/quote]

Nou doe maar voorzichtig, en onthou de belangrijkste les die ik tijdens het lessen heb geleerd.
Namelijk: "Hou die ronde zwarte dingen onder" dat was de meest wijze les van mijn rij instructeur.
 
Laatst bewerkt:
Afgelopen winter :)

Links afslaan van een kruising, en dan net een stukje mee pakken waar niet gestrooid is. Oei oei oei geen idee waarom ik niet gevallen ben, afgezet met linker voet en onbewust gas gegeven, vreemde zwieber en weer verder rijden :)
 
Ging een stukje toeren met een vriend van me, we volgde een bepaalde route over de veluwe die aangegeven stond met bordjes...
Ik reed voorop, zat niet op te letten en ineens begon die vriend van me achter me te toeteren en ik zag hem in mijn spiegels afslaan in een weg die ik net voorbij was gereden.
Dus ik rij iets verder, rem wat af... Er was voor en achter me geen verkeer en het was een brede weg dus ik dacht ik ga even een U-tje maken...
Terwijl ik mijn motor de bocht instuur bedenk ik me dat ik nog iets te hard ga en dat wou ik dus corrigeren met de achterrem, deed het alleen iets te hard waardoor deze blokkeerde.
Doordat ik al half in de bocht zat brak hij gelijk een heel stuk uit, gelukkig stopte ik met remmen en was ik ondertussen voldoende afgeremt om het U-tje te maken....

Waarschijnlijk voelde het een stuk spectaculairder dan dat het eruit zag ;)
 
Vorig jaar in de Ardennen reed ik als 4e (geloof ik) in een groep van 5.
We reden over een smal geasfalteerd weggetje en de groep kwam achter een iets langzamere auto te rijden. Tegelijkertijd kwamen we onder de bomen te rijden (ineens donkerder) en zag ik voor me de remlichten aanfloepen, er kwam een bocht aan... Ik reed iets harder en moest dus ook harder gaan remmen. Door mijn hoofd schoot: twee keuzes, erop knallen of flink remmen. Dat werd dus remmen, maar ik gebruikte m'n voetrem iets te enthousiast waardoor m'n achterband naar rechts en naar links zwiepte, en toen had ik weer grip.
Mooi de bocht genomen, onderaan de bocht was een stopbord dus kon ik ff ademhalen. De laatste in de groep had alles gezien natuurlijk en vroeg ff of het goed ging, waarna ik heel cool m'n duim omhoog stak. De adrenaline raakte daarna pas uitgewerkt en ik zat te trillen op m'n motor...
 
gister bij van zaandam richting de snelweg voor de gene die bekend zijn daar zit een benzinepomp rechts met een klein uitloopje
kom daar ben 110 120 aanrijden(je mag 100 trouwens)

komt er zo een tankwagen uit die ongeveer allen banen nodig had om eruit te komen en ik was er al bijna kon er nog net aan langs remmen kon nie meer
...

zitten trillen
 
Terug
Bovenaan Onderaan