"bijna niemand draagt gehoorbescherming"

Rij nu 20 jaar motor, waarvan de eerste jaren zonder doppen. Dit icm uitgaan zonder doppen, heeft geleid dat ik nu een jaar of 10 met een piepende beeldbuis / tv in mn hoofd zit. Kan er mee leven, maar stil is het nooit.
Kan ook niet meer met aangemeten doppen rijden, elke vorm van windgeruis is tergend. Ik kan alleen nog maar met de meest dempende schuimpjes rijden die 37 db dempen.

Ach ja, een hobby mag geld kosten pijn doen 8)7
 
Rijdt al 35 jaar met verschillende gehoorbescherming. Denk de laatste 20 met otoplastieken van alpine met het rode filter. Zelf voor het stukje naar mijn werk van 10km doe ik ze in. Verstaanbaarheid van de Cardo is ook met die dingen goed. Helaas al bijna 20% van mijn gehoor kwijt door als DJ gewerkt te hebben.
 
Rij zo'n 18 jaar motor waarbij ik alleen de eerste paar jaar geen doppen heb gebruikt. Ik vertrek niet zonder. Ook bij concerten heb ik ze steevast in.
Gelukkig geen last van tinnitus.
 
Toen ik nog met mijn street triple reed, was het windgeluid op de autosnelweg behoorlijk stevig. Goedkope schuimpjes dempen verreweg het meeste geluid, zelfs ten opzichte van duurdere maatdoppen, maar ik vind de druk tegen mijn oorkanalen al snel vervelend tot pijnlijk. Dus ik maak mijn eigen maatdoppen met geintegreerde bluetooth oortjes. Die zijn comfortabel , sluiten heel goed af en ik heb ook nog eens heel erg goed geluid (spotify of waze). En ze zijn goedkoop zelf te maken.
Maar ik moet eerlijk toegeven, dat sinds ik met mijn Tiger sport 1050 rijdt met een verhoogd en aangepast windscherm, het wind geluid veel minder hard is dan op een naked street triple. Dus ik gebruik de doppen niet meer. En dat is een slecht idee.

DIt zijn mijn DIY maatdoppen:
20211127_181923 by gvygvy, on Flickr

20211127_135443 by gvygvy, on Flickr
20211127_180536 by gvygvy, on Flickr20211127_144450 by gvygvy, on Flickr
 
Laatst bewerkt:
Verergerd het bij jullie ook als je een paar pilsjes op hebt? hier is het redelijk op de achtergrond maar het komt dan ineens meer naar voren.

Alcohol, cafeïne, suiker, hyperventileren, sporten, hoge werkdruk/stress etc verhoogd bij mij iig de tinnitus

Geen ontkomen aan helaas ;)
 
Ja hoor, het jaarlijkse motor-momentje is er weer. Je kunt er de klok op gelijk zetten dat ten tijde van de beurs ook de kranten weer een nieuwtje hebben over motorrijden.

Plusje: van de week kwam al het bericht dat veel jongeren weer gaan motorrijden.

Minnetje: dit gedrocht:
Motorrijder beschadigt gehoor in 15 minuten en bijna niemand draagt oordoppen, kno-artsen slaan alarm

Wat nou, "bijna niemand" :? Da's niet wat ik hier zie :N
Of de afgelopen dertig jaar heb meegekregen :N

Is het echt zo erg :?
Dragen die artsen eigenlijk ook dopjes? Want op een alarm slaan maakt ook takkeveel herrie.
 
Eerste jaren met motor rijden zonder gehoor bescherming reden. Later wel op maat gemaakte gegoten doppen. Nu is het zonder oordoppen rijden is gelijk een hoop lawaai 😖. Gelijk stoppen oordoppen in.
Geen tinnitus bij mij. Maar nu wel, al 10 jaar, kunststof gehoor beentjes in het linker oor. Ja, prothese in het oor. Van -50db terug naar -20db. Rechts is nog origineel en -20db. Het klankbeeld is wel verschillend.
 
Toen ik nog met mijn street triple reed, was het windgeluid op de autosnelweg behoorlijk stevig. Goedkope schuimpjes dempen verreweg het meeste geluid, zelfs ten opzichte van duurdere maatdoppen, maar ik vind de druk tegen mijn oorkanalen al snel vervelend tot pijnlijk. Dus ik maak mijn eigen maatdoppen met geintegreerde bluetooth oortjes. Die zijn comfortabel , sluiten heel goed af en ik heb ook nog eens heel erg goed geluid (spotify of waze). En ze zijn goedkoop zelf te maken.
Maar ik moet eerlijk toegeven, dat sinds ik met mijn Tiger sport 1050 rijdt met een verhoogd en aangepast windscherm, het wind geluid veel minder hard is dan op een naked street triple. Dus ik gebruik de doppen niet meer. En dat is een slecht idee.

DIt zijn mijn DIY maatdoppen:
20211127_181923 by gvygvy, on Flickr

20211127_135443 by gvygvy, on Flickr
20211127_180536 by gvygvy, on Flickr20211127_144450 by gvygvy, on Flickr
Lijkt wel kauwgom.
:X
 
T'is feitelijk dit materiaal : TFC Silikon Kautschuk Typ 8 Knetsilikon knetbar mittelhart Shore 45 1:1
Het is twee componenten en heeft , eens uitgehard, de geschikte hardheid (shore) om comfortabel te zitten (beetje de hardheid van een potloodgum) . Uit die potjes kan je makkelijk 50 doppen maken, dus het kan al een keertje misgaan en herbeginnen.

Voor de ingewerkte oortjes gebruikte ik gewoon JBL tune110 bluetooth, zonder de siliconerubbertjes.
Maar je kan van dat materiaal ook gewoon oordopjes maken, zonder geluidoortjes erin verwerkt. Zo heb ik ook een setje
 
Laatst bewerkt:
Daarom heb k vd week maar even Alpine custom oordoppen laten aanmeten. Was wel klaar met die standaard oordopjes die elke keer uitvallen of eruit kruipen terwijl ik mn helm op heb. Gek gevoel wel dat aanmeten...
 
Niet lullig bedoeld, maar als dat die schuimpjes zijn, gebruik je ze waarschijnlijk niet helemaal juist;).

Maar aangemeten oordoppen zijn altijd goed natuurlijk*O*
Nee waren van deze.
IMG_4276.jpeg

Stoor me er al jaren aan. De linker floepte elke keer scheef of uit als k mn helm op doe. Soms wel 3x mn helm op en af doen. Helemaal klaar mee _O-
 
  • Leuk
Waarderingen: Brnk
Ja hoor, het jaarlijkse motor-momentje is er weer. Je kunt er de klok op gelijk zetten dat ten tijde van de beurs ook de kranten weer een nieuwtje hebben over motorrijden.

Plusje: van de week kwam al het bericht dat veel jongeren weer gaan motorrijden.

Minnetje: dit gedrocht:
Motorrijder beschadigt gehoor in 15 minuten en bijna niemand draagt oordoppen, kno-artsen slaan alarm

Wat nou, "bijna niemand" :? Da's niet wat ik hier zie :N
Of de afgelopen dertig jaar heb meegekregen :N

Is het echt zo erg :?
Op een Goldwing zou ik eerder oogkleppen op doen dan oordoppen in O-)

Ik bedoel maar, het hangt van meer af dan alleen 2 wielen en een gasbrander
 
T'is feitelijk dit materiaal : TFC Silikon Kautschuk Typ 8 Knetsilikon knetbar mittelhart Shore 45 1:1
Het is twee componenten en heeft , eens uitgehard, de geschikte hardheid (shore) om comfortabel te zitten (beetje de hardheid van een potloodgum) . Uit die potjes kan je makkelijk 50 doppen maken, dus het kan al een keertje misgaan en herbeginnen.

Voor de ingewerkte oortjes gebruikte ik gewoon JBL tune110 bluetooth, zonder de siliconerubbertjes.
Maar je kan van dat materiaal ook gewoon oordopjes maken, zonder geluidoortjes erin verwerkt. Zo heb ik ook een setje

Hoe lang moet je die dan inhouden zodat ze goed genoeg uitgehard zijn om niet meer te vervormen?
Lijkt me wel leuk om ermee te experimenteren.
 
Terug
Bovenaan Onderaan