Gouden tip voor gehoorbescherming - goedkoop, goed en makkelijk

Status
Niet open voor verdere reacties.

L S B

Rookie
23 jan 2022
4
6
Beste Motor-forum leden,

Na vele jaren met Alpine oordopjes te hebben gereden, heb ik sinds kort nieuwe oordopjes uitgeprobeerd. Na wat zoeken op Amazon, vond ik deze (wegwerp)oordopjes:
*knip* voor het slapen. Toen dacht ik: he 35 db is (veel) meer dan 26 db van de Alpine oordopjes, dus wellicht het proberen waard!

Eerst was ik sceptisch en ondervond ik veel windruis en was het communiceren met mijn vrienden/vriendin moeilijk, maar toen leerde mijn vriendin mij hoe ik de oordopjes daadwerkelijk in moest doen (zie een willekeurige gebruiksaanwijzing op youtube, bijv. deze:
. Dat was een eye-opener: ik heb die foam oordopjes nooit goed gebruikt - je merkt dat ze goed zitten als je oor echt wordt 'gepenetreerd' als het ware. Je ziet ze dan ook nauwelijks meer als je ze draagt. Nu ik ze goed gebruik is het 0 hinderlijk geluid op de snelweg/circuit etc. en kan ik makkelijk communiceren op de snelweg met anderen - gewoon de communicatieset op hoogste volume doen. Ook zit je niet met vieze oordopjes, want je kunt ze na +-10 keer rijden gewoon vervangen, aangezien ze 14 cent per stuk kosten.

Kortom: ik beveel iedereen deze oordopjes aan. Kans op gehoorschade = 0, communicatie = geweldig, kosten = weinig, snel rijden = stukken makkelijker omdat je minder afgeleid wordt. Ook hoef je bij de aanschaf van een nieuwe helm niet echt meer te letten op hoe stil deze is, dat zit eigenlijk altijd wel snor met 35 db oordopjes.

Ik hoop dat jullie eenzelfde ervaringen hebben!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dat begrijp ik. Maar wat mij betreft mag je een willekeurige foam oordop proberen hoor, ik heb er geen belang bij. Het betreft een Amerikaans bedrijf "Honeywell International Inc. is an American publicly traded, multinational conglomerate corporation headquartered in Charlotte, North Carolina" , en daar werk ik niet voor/heb er geen aandelen in.

Deze post is meer altruistisch van aard - ik ben er gewoon erg enthousiast over en dat wil ik graag delen. Ik rijd al 10+ jaar motor en dit heeft echt mijn rijden veranderd.
 
Ik reed altijd met gele 3M foam dopjes.
Maar ik heb nu een communicatieset in mijn helm en het volume kan niet hard genoeg. De gele 3M foam dopjes dempen te veel.


 
Ik gebruik geen schuimpjes. Iedereen die wel eens half doof een kwartier bij de huisarts heeft gezeten om de gehoorgang weer vrij te krijgen weet wel waarom.
 
Beste Motor-forum leden,

Na vele jaren met Alpine oordopjes te hebben gereden, heb ik sinds kort nieuwe oordopjes uitgeprobeerd. Na wat zoeken op Amazon, vond ik deze (wegwerp)oordopjes:
Honeywell Leight 3301105 individueel verpakte Laser-Lite oordopjes voor eenmalig gebruik zonder koord, SNR 35 (doos met 200 pai : Amazon.nl: Klussen & gereedschap voor het slapen. Toen dacht ik: he 35 db is (veel) meer dan 26 db van de Alpine oordopjes, dus wellicht het proberen waard!

Eerst was ik sceptisch en ondervond ik veel windruis en was het communiceren met mijn vrienden/vriendin moeilijk, maar toen leerde mijn vriendin mij hoe ik de oordopjes daadwerkelijk in moest doen (zie een willekeurige gebruiksaanwijzing op youtube, bijv. deze:
. Dat was een eye-opener: ik heb die foam oordopjes nooit goed gebruikt - je merkt dat ze goed zitten als je oor echt wordt 'gepenetreerd' als het ware. Je ziet ze dan ook nauwelijks meer als je ze draagt. Nu ik ze goed gebruik is het 0 hinderlijk geluid op de snelweg/circuit etc. en kan ik makkelijk communiceren op de snelweg met anderen - gewoon de communicatieset op hoogste volume doen. Ook zit je niet met vieze oordopjes, want je kunt ze na +-10 keer rijden gewoon vervangen, aangezien ze 14 cent per stuk kosten.

Kortom: ik beveel iedereen deze oordopjes aan. Kans op gehoorschade = 0, communicatie = geweldig, kosten = weinig, snel rijden = stukken makkelijker omdat je minder afgeleid wordt. Ook hoef je bij de aanschaf van een nieuwe helm niet echt meer te letten op hoe stil deze is, dat zit eigenlijk altijd wel snor met 35 db oordopjes.

Ik hoop dat jullie eenzelfde ervaringen hebben!
Welkom op het motor-forum!
 
Ik gebruik geen schuimpjes. Iedereen die wel eens half doof een kwartier bij de huisarts heeft gezeten om de gehoorgang weer vrij te krijgen weet wel waarom.

Dat heb ik echt nog nooit gehad.
Ik heb ze veel gebruikt. Duw je ze zo diep dan?

Nu al een paar jaar aangemeten oordopjes en die vind ik vooral fijner omdat ze makkelijker in te doen zijn.
 
Dat heb ik echt nog nooit gehad.
Ik heb ze veel gebruikt. Duw je ze zo diep dan?

Nu al een paar jaar aangemeten oordopjes en die vind ik vooral fijner omdat ze makkelijker in te doen zijn.

Blijkbaar heb ik meer oorsmeer dan.
 
Op maat gemaakte doppen zitten heerlijk onopvallend.
En zijn gemakkelijker in en uit te doen dan schuimpjes.
Maar de schuimpjes dempen 10 dB(a) méér dan de op maat gemaakte doppen.
Daarom rij ook ik al jaren zeer tevreden met die veel beter dempende,
en veel goedkopere, schuimpjes.
 
Ik gebruik afwisselend die gele 3M schuimpjes of de op maat gemaakte. De op maat gemaakte het meest. De gele 3M dempen inderdaad veel beter, maar ik ervaar meer een vacuüm of druk gevoel op de oren en vind ze iets teveel dempen. Op maat voel je wel iets zitten en helm op en af zetten is iets vervelender. Demping vind ik goed.
 
Ik krijg die schuimpjes niet in mn oor :/ heb ook zo’n doos gehaald en probeer het af en toe, maar ze floepen altijd weer uit mn oor…
Dus dan die op maat maar, maar die dempen veel minder :(
 
Ik vind die taps toelopende oordoppen juist niet zo prettig. Voor mij zijn de rechte gele 3M schuimpjes het meest comfortabel en het gemakkelijkst in te doen. Heel persoonlijk dus. Heb altijd een stel van die dingen in m'n zak zitten. Ben ik er eentje kwijt dan graai ik even en pak de volgende. Ik rij niet met muziek of zo, dus daar kan ik niks over zeggen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ojee
Ik gebruik de Moldex Sparkplugs. Zitten heerlijk en makkelijk in te brengen. Vind de 3M’s met 39dB demping te dik en lastig in te brengen.
Heb ook zachte oordoppen op maat laten maken, maar dit heeft toch nooit heel goed afgesloten tijdens het motorrijden. Met helm op- en afdoen of tijdens andere bewegingen bleven ze niet altijd even goed zitten. De Moldex vind ik top!
 
Dat begrijp ik. Maar wat mij betreft mag je een willekeurige foam oordop proberen hoor, ik heb er geen belang bij. Het betreft een Amerikaans bedrijf "Honeywell International Inc. is an American publicly traded, multinational conglomerate corporation headquartered in Charlotte, North Carolina" , en daar werk ik niet voor/heb er geen aandelen in.

Deze post is meer altruistisch van aard - ik ben er gewoon erg enthousiast over en dat wil ik graag delen. Ik rijd al 10+ jaar motor en dit heeft echt mijn rijden veranderd.

Ik vermoed echter wel dat je er "iets op verdient" of iig iemand extra... gezien de "referral code" in de Link die je gepost hebt.
Vanaf "/ref" zit namelijk de referral met een id.

Cent per klik op de link?


🤔 Zou eigenlijk een plugin ofzo gemaakt moeten worden die van alle URL's de "/ref" of "?ref=" of "?" (en verder) eraf sloopt.
75% van de tijd is alles achter ? in een url een tracking code/referral id. (random waarde, niet altijd kwaadaardig, soms zijn websites opgebouwd met in page links en dan heb je de "tracking code" nodig)

--- Edit:
Oh wacht dat is er al... eventjes zoeken op het internet ;)
 
Laatst bewerkt:
Die heb ik ook heel lang gebruikt, totdat ik de beter dempende 3M's tegenkwam
Ik heb littekenweefsel in mijn rechteroor, wat een kraak geeft bij concerten.
Maar voor mij werken deze zonder gebreken op het circuit en eventueel slapen. :)
 
Er zijn otoplastieken te koop die specifiek voor motorrijden worden gemaakt tegen bijv windgeruis maar waarbij je wel nog normaal met elkaar kan praten zonder te schreeuwen of interne communicatie op vol volume te zetten.

Ik rijd al jaren met otoplastieken en kan me iig niets beters wensen. Zijn dus speciaal voor je oor op maat gemaakt, zitten altijd 100% goed en makkelijk schoon te houden 👌🏻👌🏻
 
Er zijn echt al genoeg oordopjes topics, en ik geloof niet per se dat je je aangemeld hebt om reclame te maken... maar het neigt er wel echt heel erg naar :+
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan