"bijna niemand draagt gehoorbescherming"

Van elk van de 2 komponenten 4gr afwegen op keukenweegschaaltje
Vervolgens 40 seconden kneden tot homogene kleur en in een bolletje draaien
En dan heb ik nog 1,5minuut de tijd voor de volgende acties:

De putty in mijn oor duwen, goed diep aandrukken en in de vorm van de oorschelp duwen , net alsof je een gewone plug maakt en vervolgens het oortje (zonder siliconeuiteinde) op de goede plaats in de putty in je oor duwen en vervolgens alles netjes aandrukken tot een perfect geheel. Het is wel nuttig om het uiteinde van het oortje voordien met wat tape te beschermen vooraleer je het in de putty drukt.

Dat laat ik dan 15 minuten in m'n oor uitharden vooraleer te verwijderen. Het kriebelt en ploft heel zachtjes een beetje.
TIP : Steek een houten stok tussen je tanden en houdt je mond dus een beetje open en stil tijdens het uitharden, want op die manier staan je oorkanalen net iets wijder open en sluit het net iets beter aan. Niet praten, niet met je kaak bewegen, gewoon 15 minuutjes kwijlen _O-

Na het voorzichtig verwijderen van de mold met oortje is er nog wat werk met een scherp mesje om de overtollige silicone van rond het uiteinde van de uitgang van de oortjes te snijden (waar het geluid uitkomt) . Je kan nog met een dremeltje de buitenkant van de silicone plug ook wat afwerken, maar dat is niet echt nodig

Dan nog het andere oor et voila, we hebben een setje bluetooth custom molded earphones voor onder de helm.
Ze beschermen het gehoor en ze staan draadloos in contact met m'n GSM, waarop ik waze en spotify gebruik.

t'is misschien handig om eerst eens een setje oorpluggen, zonder oortje te maken. Dat is simpel en leert je het process kennen. Je hebt toch meer dan genoeg materiaal (500gr en slechts 8gr/oor nodig)
 
Laatst bewerkt:
Rij al jaren met aangepaste oordoppen door beter horen maar heb daarvoor helaas jaren zonder gereden met daar gevolg tinnitus.
Heb nu al jaren tinnitus helaas maar acceptabel maar werd een paar dagen geleden wakker opgeschrikt met een plotselinge eenzijdige doofheid rechts en een flinke ruis erin.
Het geluid rechts klink blikkerig en hol en is erg zacht.
Vanmiddag naar huisarts en zal wel doorverwijzing KNO worden.
Hopelijk niets iets ernstig en blijvend :N sudden deafness ?
 
Rij al jaren met aangepaste oordoppen door beter horen maar heb daarvoor helaas jaren zonder gereden met daar gevolg tinnitus.
Heb nu al jaren tinnitus helaas maar acceptabel maar werd een paar dagen geleden wakker opgeschrikt met een plotselinge eenzijdige doofheid rechts en een flinke ruis erin.
Het geluid rechts klink blikkerig en hol en is erg zacht.
Vanmiddag naar huisarts en zal wel doorverwijzing KNO worden.
Hopelijk niets iets ernstig en blijvend :N sudden deafness ?
Ligt je vrouw zeker aan die kant? Dan ken ik het verschijnsel ook wel
 
Ik heb een zeer gevoelig gehoor want nooit uitgegaan, nooit naar concerten geweest en altijd gehoorbescherming opgedaan/ingehad bij klussen e.d. Overigens ook uit noodzaak want lawaai doet zoveel pijn aan mijn oren dat ik daadwerkelijk niet in die ruimte kan blijven en absoluut direct weg moet. Ik ben ooit eens bij een luidruchtige bruiloft mijn oordoppen vergeten en heb toen urenlang buiten moeten wachten tot we naar huis konden, omdat ik het geluid binnen niet aankon. Sindsdien altijd standaard oordoppen in mijn tas.

Motorrijden was in het begin voor mij ook erg lastig. Bij het lessen had ik geen oordoppen in, wat ik nog steeds schandalig vind dat dat tijdens het lessen niet duidelijk aan bod komt. Wat mij betreft zou het zelfs verplicht moeten zijn. Soms wel tussendoor moeten stoppen omdat het geluid van de instructeur te hard op mijn oor stond. Op zich een goed teken zou je kunnen zeggen ;) Gelukkig deden we tijdens het lessen maximaal 10 minuutjes snelweg, dus hopelijk heeft het niet voor al te veel beschadiging gezorgd. Overigens merkte ik wel dat mijn gehoor tijdelijk minder was na het motorrijden, maar dat heb ik zelfs als ik een koptelefoon opzet en het geluid niet heel hard heb staan. Het is misschien iets met een drukverschil, geen idee.

Daarna zelf met van die wasbolletjes gaan rijden, wat altijd mijn favoriete oordopjes waren. Helaas had ik het idee dat ze nogal los in mijn oor zaten, waardoor ze heen en weer begonnen te schudden en een soort trommeleffect hadden op mijn oren, wat vreselijk veel pijn deed. Na een lange rit vanuit het buitenland op de snelweg had ik zo'n last van mijn oren, dat ik daarna niet meer op de motor heb gereden.

Gelukkig eind vorig jaar een Shoei Neotec II aangeschaft én 3M Earsoft FX met 39 dB demping. Én ik heb opgezocht hoe je die oordopjes op de juiste manier indoet. Ik heb nu echt helemaal nergens last meer van kan ik wel zeggen. En ik rijd weer met plezier op de motor. Het lawaai op de snelweg met deze helm plus oordopjes zou ongeveer 45 tot max. 55 dB moeten bedragen denk ik. Ik let er ook op dat ik niet harder ga dan 100.
 
Wat ik mij afvraag is: rijdt iedereen dan met het vizier open als je harder dan bijvoorbeeld 80 rijdt? als ik harder dan 50/60 km/u ga dan doe ik mijn vizier al bijna dicht. 🧐 dan heb ik überhaupt weinig last van wind.
 
Wat ik mij afvraag is: rijdt iedereen dan met het vizier open als je harder dan bijvoorbeeld 80 rijdt? als ik harder dan 50/60 km/u ga dan doe ik mijn vizier al bijna dicht. 🧐 dan heb ik überhaupt weinig last van wind.
Ik rij met een gesloten vizier, tenzij door de weersomstandigheden mijn bril aandampt. ( vizier zelf heeft een. pinlock). Maar om terug te komen op geluid. Ik rij met een goed passende SHOEI Neotec 2 en dat is een redelijk stille helm. Maar op de autosnelweg aan 120km/u ( en harder O-):]) wordt het windgeluid , ook in een zogenaamd stille helm, onvermijdelijk te hard. Dus dat zal op den duur voor schade aan het gehoor zorgen.
En met te hard bedoel ik pakweg 103dB. Je rijdt al snel meer dan 15minuten op hogere snelheid.
SInds mijn Tiger Sport 1050 ben ik gestopt met mijn oorbescherming te gebruiken....Ik kan dat maar beter weer eens gaan doen tijdens woonwerk.

Voor rijden op B wegen weet ik het niet zo. Voorbeeld op reis waar ik een hele dag in het zadel zit, maar waar de gemiddelde snelheden en dus windlawaai een stuk lager liggen. Ik heb niet het gevoel dat op die snelheden het geluid te hard is.
 
Ja hoor, het jaarlijkse motor-momentje is er weer. Je kunt er de klok op gelijk zetten dat ten tijde van de beurs ook de kranten weer een nieuwtje hebben over motorrijden.

Plusje: van de week kwam al het bericht dat veel jongeren weer gaan motorrijden.

Minnetje: dit gedrocht:
Motorrijder beschadigt gehoor in 15 minuten en bijna niemand draagt oordoppen, kno-artsen slaan alarm

Wat nou, "bijna niemand" :? Da's niet wat ik hier zie :N
Of de afgelopen dertig jaar heb meegekregen :N

Is het echt zo erg :?
Dit heet paniek zaaien zodat je reageert. Op media platforms is een keer aan klikken en reageren goudwaard. Ook negatieve feedback is feedback!
 
Met de Honda NT1100 is de wind bescherming zo top dat je met 180 km nog met open vizier kan rijden. Uiteraard wel op maat gemaakte doppen in.
 
Bedankt voor de uitnodiging, maar kamperen doe ik niet meer. Sleutelen wel, maar heb ik geen hulp bij nodig.O-)
En je hoeft zeker ook geen nieuwe motor maatjes te leren kennen, want je bent al een tijdje uitgeleerd?
 
Vandaag mijn Audinc oordopjes laten aanmeten. Ben benieuwd hoe het gaat verschillen met de universele Alpinestars oordopjes.
Wel een gek gevoel dat aanmeten.
 
Ik heb een zeer gevoelig gehoor
Zelfde hier, als klein kind lag ik savonds al met piepende oren in bed wanneer mn ouders een feestje hadden gegeven. Feestje zonder muziek maar als 20 man elkaar probeert te overstemmen werd het al vrij luid.

Wat betreft de 3M Earsoft FX.

Wat is de dikte van deze oordop? De dempingswaarde is zeer interessant maar mn oorgang is bijna over gehele lengte pinkdik :+

Moet eigenlijk even een test paartje vinden.
 
1709219050776.jpeg
 
Wat ik mij afvraag is: rijdt iedereen dan met het vizier open als je harder dan bijvoorbeeld 80 rijdt? als ik harder dan 50/60 km/u ga dan doe ik mijn vizier al bijna dicht. 🧐 dan heb ik überhaupt weinig last van wind.

Ik heb bijna altijd het vizier open staan, tenzij het koud is. Gisteren en vanochtend was hij dicht.
Ligt er ook aan of er nog een scherm op de motor zit.
 
Ik doe altijd oordoppen in. En als die onderweg wat los komen te zitten dan stop ik om ze terug goed in te duwen.
Rijden zonder word ik gek van, ooit een keer gedaan omdat het een ritje van 5 min. was, vond het zeer onaangenaam.
Denk ook wel dat ik een lichte vorm van misofonie heb ofzo _O-
 
Stond wel eens een paar uur op een hardstyle festival. En dan nog niet eens dichtbij de boxen, en ook niet pal ervoor. 3 dagen lang een piep in m’n oor gehad. Godzijdank weggegaan. Reed nog geen motor.

Tijd erna (inmiddels al motorrijdend) reed ik van de Randstad naar Pajic heen en weer op een dag. Zonder oordoppen en met muziek keihard in, want ja, muziek moet er toch bovenuit komen. Alleen maar snelweg. Nooit ergens last gehad daarna, beetje een dof gevoel maar dat was eerder omdat ik het stervens koud had.

Op een gegeven moment met oordoppen gaan rijden omdat ik boven m’n uitlaat zit. Wat een verrijking. Kon niet meer zonder. Heb misschien geluk gehad of ik ben op tijd gaan dragen, althans ik droeg ze aan het begin zeker een jaar niet. Maar die piep heb ik gelukkig nooit gekregen met motorrijden.
 
Tijd erna (inmiddels al motorrijdend) reed ik van de Randstad naar Pajic heen en weer op een dag. Zonder oordoppen en met muziek keihard in, want ja, muziek moet er toch bovenuit komen. Alleen maar snelweg. Nooit ergens last gehad daarna, beetje een dof gevoel maar dat was eerder omdat ik het stervens koud had.
Met muziek kun je ruis overstemmen maar de ruis blijft aanwezig en daarmee ook het risico op gehoorschade. Overigens.......te luide muziek draagt ook bij aan gehoorschade. (ook muziek via oortjes)
 
Terug
Bovenaan Onderaan