Bilstain Adventure meeting

Erwin P

Crashtest dummy
22 aug 2011
4.683
3.092
Lemelerveld
Ja daar heb je een punt ;)
Laat maar weten wanneer jullie weer gaan!

Je 1 reageert vaak te fel waardoor je wielspin hebt en niet omhoog komt en ingraaft. In zn 2 tokkel je met het koppel makkelijker omhoog. Voor zover ik heb ervaren...
Verschilt natuurlijk erg per motor. De tenere loopt vanuit onderin zn toeren heel makkelijk weg. Ik rij zelden tot nooit in z'n 1.
Tot het te stijl is voor in de 2 of de ondergrond te "gnarly" voor de snelheid die daar bij hoort. Of wanneer je naar beneden rolt.

Ligt ook heel erg aan de ondergrond. In zand heb je helemaal gelijk.

Ook zal je vaak het 5 km/h of minder moeten gaan. Dan is een heel langzame versnelling erg prettig.

Maar vooral lekker zelf ervaren! Onthoud wel, vanuit een te korte 1 of 2 ga je makkelijk een versnelling omhoog. Een te lange 1/2 en je kan nergens meer naartoe.
 

FreekRR

MF'er
9 mei 2011
50
79
Maastricht
Wij zijn er in april nog geweest met o.a. een CR125 (bouwjaar 2001). We werden aangesproken betreft het geluid van deze 2-takt. We konden blijven, maar werden wel gewaarschuwd dat het zo maar zou kunnen dat we binnenkort niet meer het terrein op mogen...
 

Erwin P

Crashtest dummy
22 aug 2011
4.683
3.092
Lemelerveld
Milieu eisen. Je ondertekend er ook een papier voor.
Kun je heel driftig om doen, of niet, maar de terrein eigenaars maken het niet voor niks zo. Ook te maken met: Wil je volgend jaar nog rijden met z'n allen...?

Ik vermoed dat er te vaak olie/benzine in het water zat.

Een standaard crosser 125 met 20 jaar oud demperwol kan echt tering luid zijn hoor. Er staat op de site dat enkel ''enduro's'' worden toegelaten, geen crossers. De crossers zijn er wel, maar die hebben inmiddels de toch een stuk stillere enduro dempers.
 
Laatst bewerkt:

Yke

MF veteraan
8 feb 2011
1.549
38
Bakkeveen
Milieu eisen. Je ondertekend er ook een papier voor.
Kun je heel driftig om doen, of niet, maar de terrein eigenaars maken het niet voor niks zo. Ook te maken met: Wil je volgend jaar nog rijden met z'n allen...?

Ik vermoed dat er te vaak olie/benzine in het water zat.

Een standaard crosser 125 met 20 jaar oud demperwol kan echt tering luid zijn hoor. Er staat op de site dat enkel ''enduro's'' worden toegelaten, geen crossers. De crossers zijn er wel, maar die hebben inmiddels de toch een stuk stillere enduro dempers.
Het rijden door water is daar verboden. Ben gisteren terug gekomen van een weekend daar rijden en de rivierbedding ligt op dit moment droog dus je kan daar gewoon door heen.
Het terrein ligt er goed bij, was erg droog. Alleen de overstromingen schat ik is er veel aarde/klei weg gespoeld en is het veel stenen. Wordt wel een uitdaging met allroad. Ik had soms ook te weinig grondspeling met een ktm 450 exc.
 

Erwin P

Crashtest dummy
22 aug 2011
4.683
3.092
Lemelerveld
Het rijden door water is daar verboden. Ben gisteren terug gekomen van een weekend daar rijden en de rivierbedding ligt op dit moment droog dus je kan daar gewoon door heen.
Het terrein ligt er goed bij, was erg droog. Alleen de overstromingen schat ik is er veel aarde/klei weg gespoeld en is het veel stenen. Wordt wel een uitdaging met allroad. Ik had soms ook te weinig grondspeling met een ktm 450 exc.
Met m'n 250 RR zat ik ook regelmatig vast, ligt een beetje aan je route en lijnen keuze. Maar een goede bashplate is bij een Adventure wel van belang.

De 2 790's en de 990 die mee gaan hebben gewoon het standaard spul.

Maar nog geen aanmeldingen vanuit MF, had verwacht dat er wel meer waren die hun skills even een stap verder willen testen.
 

Yke

MF veteraan
8 feb 2011
1.549
38
Bakkeveen
Met m'n 250 RR zat ik ook regelmatig vast, ligt een beetje aan je route en lijnen keuze. Maar een goede bashplate is bij een Adventure wel van belang.

De 2 790's en de 990 die mee gaan hebben gewoon het standaard spul.

Maar nog geen aanmeldingen vanuit MF, had verwacht dat er wel meer waren die hun skills even een stap verder willen testen.
Ik rij ook met adventure maar haal het ook niet in mijn hoofd om met dat ding naar Bilstain te gaan. De exc 450 is al bijna te zwaar/lomp voor daar.:P
 

Traffic Taurus

Ingenieur Prutje
14 jan 2019
381
731
Haarlem
Ik rij ook met adventure maar haal het ook niet in mijn hoofd om met dat ding naar Bilstain te gaan. De exc 450 is al bijna te zwaar/lomp voor daar.:P
Dat is maar net wat je wilt. Ik heb me daar goed kunnen vermaken en nog lang niet alles gereden wat ik met mijn motor zou kunnen denk ik. Toegegeven, ik neem niet alle paden die de enduro's nemen, maar er blijft genoeg leuk speel terrein over. Het is maar net hoe uitdagend je het jezelf wilt maken?
 

bommes

Capo del formaggio
16 okt 2012
2.121
2.155
Ik ga niet aansluiten, over 2 weken ben ik op motortripje naar Frankrijk.
 

Erwin P

Crashtest dummy
22 aug 2011
4.683
3.092
Lemelerveld
Was ondanks dat het enkel een vrienden weekend is geworden erg gaaf.

Uiteindelijk waren we met een 990 Adventure, 2x 790 Adventure (1xS 1xR), een Versys 300 en een F650 ST.
Zaterdag was het gortdroog en hebben we best wel stunts en steile klimmen kunnen uithalen met het zware spul. De 2e dag regende het een aantal uren pijpestelen en kwam meneer op z'n F650 met toch wel 5 minuten zandpad ervaring aan. Een prachtige blubber, klei, glibber crash dag van gemaakt waar vooral het elkaar uitlachen de mooiste momenten gaf.

Uiteindelijke schade viel hard mee. Een handkap, een koppeling hevel, wat kleine krasjes en een ego dat je zo gehaverd is als Jaime Vaes na een avondje stappen.

Niet heel veel foto's gemaakt, maar dit is wel een kleine sfeerimpressie.
2 seconden voordat alles in deze foto bruin werd...
1654545033805.png
 

Erwin P

Crashtest dummy
22 aug 2011
4.683
3.092
Lemelerveld
Toch een iets uitgebreider verslagje.

Zaterdag ochtend aangekomen met de Versys en de 3 KTM's (Beta's uiteraard mee, maar weinig mee doen was de planning).
Eigenlijk direct op het begin maakte de (minst ervaren die dag, enkel een ronde TET Drenthe) 790 S rijder een valletje waar het tipje van de koppeling hevel af brak. Enfin, de schrik er heftig in en even kalm aan gedaan en wat rondgereden op de simpele wegen om een beetje aan de techniek te werken en te wennen aan de motoren op zo'n terrein.
Vanaf het begin viel op dat de 990 erg warm werd, heel even dacht ik dat het kwam door het veel te zware 17 voortandwiel (stom 15 en 16 thuis vergeten, had ik willen wisselen) waardoor heel veel op de koppeling moest om het tempo laag genoeg te houden. Achteraf bleek de fan niet aan te slaan omdat de stekker los was geraakt. Die weer terug gestoken en reed weer.
Toen die weer goed rijdbaar was was meneer 790 S er even klaar mee dus die reed enkel op 1 van de Beta's om toch even mee te kunnen doen en wat techniek te oefenen.
Daarmee konden we met de andere 3 grote motoren en de Beta dus rondom het terrein komen. Een aantal grove paden en wat simpele hillclimbs met als grootste resultaat de 990 bovenstaande helling 2x op. Al ging de 2e keer wat minder voortvarend gezien het erg lastig was het achterwiel onder controle te houden met het grote voortandwiel. De eerste paar honderd toeren doet zo'n motor heel weinig en wil hij graag af slaan. Daarboven ga je al ruim 35/40 wat wel een beetje leip is in dit soort klimmen. Enfin een paar keer afgeslagen omhoog de 2e keer. En de laatste keer starten was precies genoeg om boven te komen, maar liet geen spanning meer over om te starten daarna. Laatste keer dus omlaag, naar de camper gesleept en de Beta 250 gepakt.

De dag erna heb ik vooral met de 250 gereden. Zo rond 12 kwam m'n andere kameraad op z'n F650 ST. Die jongen heeft in zijn leven 2x een zandpad gepakt en de ST heeft natuurlijk een vrij lage grondspeling en met Avon Trailriders (30/70 band max) geen perfecte Bilstain fiets. Echter halverwege van de dag, na een tiental schuivertjes en valletjes, stond hij gewoon op het hoogste punt en kwam hij veel van dezelfde stenenpaden op die wij een dag eerder ook reden. Ook voor beginners met de juiste mindset is dit dus prima te doen!
Daarna kregen we echter flink regen (BBQ tijd!) en werd het een grote natte klei bende. Meneer F650 vond t toen toch wel te tricky worden en is hij op de 250 Beta verder gegaan. Madame wilde toch graag op de Versys blijven rijden dus ik op de 125.
Toen begon de lol pas echt. Mensen kregen meer en meer vertrouwen/minder angst terwijl de omstandigheden flink slechter werden. De ene na de andere ging er even bij liggen, mensen kwamen vast in bomen te zitten en elkaar uit te dagen (voor hun) onmogelijke klimmen in te zetten. Hoe ellendig dat ook klinkt waren dat de mooiste momenten sinds tijden, we zijn dus ook allemaal met een grijns van oor tot oor afgestapt!

Tussendoor kwamen we natuurlijk nog allerlei volk tegen.
- Een ex freestyle-MX'er die heel benieuwd was naar de Versys 300 die hij daarna even een paar wanden op reed alsof het niks was. ''Zo'n zalige straatmotor heb ik nog nooit gereden''. Ene Niels Peeters zoek nog steeds z'n Insta gezien hij daar filmpjes zou plaatsen van zijn Versys 300 stunts.
- Het BMW GS1250 trophy team Nederland. Daarvan hebben Madame en ik even 2 GS'en geconfisqueerd voor een testrit rond het terrein. Super stabiel, erg soft op het gas. Eigenlijk super makkelijk om te rijden.

Wat was er mee kwa techniek op de motoren:
- Alle motoren stonden op K60's, de 790's nieuw, de 990 half versleten, de Versys nog 2mm in t midden achter. Alleen de BMW op nog 75% Trailriders.
- De KTM's standaard zonder valbeugels, maar met kofferrekken. De BMW enkel kofferrekken. Der Versys wel ingepakt in valbeugels, die kappen kunnen veel te weinig hebben. De KTM's crashen heel mooi vrijwel schadevrij. Kappen zijn allemaal krasvrij gebleven met uitzondering van de zwarte kappen die ervoor zijn. Handkappen zaten wel overal op.
- Alleen de Versys stond op niet standaard veren, al waren de YSS achter en hyperpro voor niet echt nodig geweest, toch wel lekker.
- Verder zijn er geen zware aanpassingen aan de fietsen geweest.

Wat was nou de beste Adventure motor daar?
Ik denk toch echt de Versys 300 en dan met name door het blok. Heel controleerbaar vermogen, de breedste powerband, de breedste versnellingen die het mooiste overlapten en doordat hij beter doseerbaar was veel meer grip. Daarbij natuurlijk samen met de BMW het lichtste. Het nadeel van de F650 was dat je met O-benen moet staan, de Versys kun je bijna enduro achtig op staan en geeft veel bewegingsvrijheid. Pas als het serieus harder ging en de obstakels daarbij groter liepen de KTM's in. Vooral door de beperkte bodemvrijheid van de Versys. Echter zit ik zelf pas rond en nabij het niveau dat ik soms op de 990 beter weg kom dan de Versys.
 

Gwiedert

motor detective
6 dec 2019
3.183
4.131
Toch een iets uitgebreider verslagje.

Zaterdag ochtend aangekomen met de Versys en de 3 KTM's (Beta's uiteraard mee, maar weinig mee doen was de planning).
Eigenlijk direct op het begin maakte de (minst ervaren die dag, enkel een ronde TET Drenthe) 790 S rijder een valletje waar het tipje van de koppeling hevel af brak. Enfin, de schrik er heftig in en even kalm aan gedaan en wat rondgereden op de simpele wegen om een beetje aan de techniek te werken en te wennen aan de motoren op zo'n terrein.
Vanaf het begin viel op dat de 990 erg warm werd, heel even dacht ik dat het kwam door het veel te zware 17 voortandwiel (stom 15 en 16 thuis vergeten, had ik willen wisselen) waardoor heel veel op de koppeling moest om het tempo laag genoeg te houden. Achteraf bleek de fan niet aan te slaan omdat de stekker los was geraakt. Die weer terug gestoken en reed weer.
Toen die weer goed rijdbaar was was meneer 790 S er even klaar mee dus die reed enkel op 1 van de Beta's om toch even mee te kunnen doen en wat techniek te oefenen.
Daarmee konden we met de andere 3 grote motoren en de Beta dus rondom het terrein komen. Een aantal grove paden en wat simpele hillclimbs met als grootste resultaat de 990 bovenstaande helling 2x op. Al ging de 2e keer wat minder voortvarend gezien het erg lastig was het achterwiel onder controle te houden met het grote voortandwiel. De eerste paar honderd toeren doet zo'n motor heel weinig en wil hij graag af slaan. Daarboven ga je al ruim 35/40 wat wel een beetje leip is in dit soort klimmen. Enfin een paar keer afgeslagen omhoog de 2e keer. En de laatste keer starten was precies genoeg om boven te komen, maar liet geen spanning meer over om te starten daarna. Laatste keer dus omlaag, naar de camper gesleept en de Beta 250 gepakt.

De dag erna heb ik vooral met de 250 gereden. Zo rond 12 kwam m'n andere kameraad op z'n F650 ST. Die jongen heeft in zijn leven 2x een zandpad gepakt en de ST heeft natuurlijk een vrij lage grondspeling en met Avon Trailriders (30/70 band max) geen perfecte Bilstain fiets. Echter halverwege van de dag, na een tiental schuivertjes en valletjes, stond hij gewoon op het hoogste punt en kwam hij veel van dezelfde stenenpaden op die wij een dag eerder ook reden. Ook voor beginners met de juiste mindset is dit dus prima te doen!
Daarna kregen we echter flink regen (BBQ tijd!) en werd het een grote natte klei bende. Meneer F650 vond t toen toch wel te tricky worden en is hij op de 250 Beta verder gegaan. Madame wilde toch graag op de Versys blijven rijden dus ik op de 125.
Toen begon de lol pas echt. Mensen kregen meer en meer vertrouwen/minder angst terwijl de omstandigheden flink slechter werden. De ene na de andere ging er even bij liggen, mensen kwamen vast in bomen te zitten en elkaar uit te dagen (voor hun) onmogelijke klimmen in te zetten. Hoe ellendig dat ook klinkt waren dat de mooiste momenten sinds tijden, we zijn dus ook allemaal met een grijns van oor tot oor afgestapt!

Tussendoor kwamen we natuurlijk nog allerlei volk tegen.
- Een ex freestyle-MX'er die heel benieuwd was naar de Versys 300 die hij daarna even een paar wanden op reed alsof het niks was. ''Zo'n zalige straatmotor heb ik nog nooit gereden''. Ene Niels Peeters zoek nog steeds z'n Insta gezien hij daar filmpjes zou plaatsen van zijn Versys 300 stunts.
- Het BMW GS1250 trophy team Nederland. Daarvan hebben Madame en ik even 2 GS'en geconfisqueerd voor een testrit rond het terrein. Super stabiel, erg soft op het gas. Eigenlijk super makkelijk om te rijden.

Wat was er mee kwa techniek op de motoren:
- Alle motoren stonden op K60's, de 790's nieuw, de 990 half versleten, de Versys nog 2mm in t midden achter. Alleen de BMW op nog 75% Trailriders.
- De KTM's standaard zonder valbeugels, maar met kofferrekken. De BMW enkel kofferrekken. Der Versys wel ingepakt in valbeugels, die kappen kunnen veel te weinig hebben. De KTM's crashen heel mooi vrijwel schadevrij. Kappen zijn allemaal krasvrij gebleven met uitzondering van de zwarte kappen die ervoor zijn. Handkappen zaten wel overal op.
- Alleen de Versys stond op niet standaard veren, al waren de YSS achter en hyperpro voor niet echt nodig geweest, toch wel lekker.
- Verder zijn er geen zware aanpassingen aan de fietsen geweest.

Wat was nou de beste Adventure motor daar?
Ik denk toch echt de Versys 300 en dan met name door het blok. Heel controleerbaar vermogen, de breedste powerband, de breedste versnellingen die het mooiste overlapten en doordat hij beter doseerbaar was veel meer grip. Daarbij natuurlijk samen met de BMW het lichtste. Het nadeel van de F650 was dat je met O-benen moet staan, de Versys kun je bijna enduro achtig op staan en geeft veel bewegingsvrijheid. Pas als het serieus harder ging en de obstakels daarbij groter liepen de KTM's in. Vooral door de beperkte bodemvrijheid van de Versys. Echter zit ik zelf pas rond en nabij het niveau dat ik soms op de 990 beter weg kom dan de Versys.
Ik zie het al, het word tijd voor een T7 in jullie collectie.
Klinkt leuk!
 

Erwin P

Crashtest dummy
22 aug 2011
4.683
3.092
Lemelerveld
Die hoort er zeker bij!

Was er we 1 die daarop rond hobbelde, bleef vooral in het zadel zitten of er naast liggen, was ook niet echt bereid om tips aan te nemen of het ons voor te laten doen op de T7 _O-
 

Gwiedert

motor detective
6 dec 2019
3.183
4.131
Die hoort er zeker bij!

Was er we 1 die daarop rond hobbelde, bleef vooral in het zadel zitten of er naast liggen, was ook niet echt bereid om tips aan te nemen of het ons voor te laten doen op de T7 _O-
Dan vraag je je toch af wat zo iemand daar doet he... Zichzelf een beetje overschat misschien?
 

Erwin P

Crashtest dummy
22 aug 2011
4.683
3.092
Lemelerveld
Dan vraag je je toch af wat zo iemand daar doet he... Zichzelf een beetje overschat misschien?
Wat ik er uit op maakte had hij toen hij aankwam de beste motor en Youtube uitgespeeld. Na een uur of 2 lag het allemaal aan die motor en was hij toch te zwaar, minder in balans dan de KTM's, te weinig vermogen enz enz. Het standaard slappe lul verhaal _O-
 

Erwin P

Crashtest dummy
22 aug 2011
4.683
3.092
Lemelerveld
Screenshot uit een filmpje van onze beginner. Hiervoor had hij 2x een paar honderd meter zandpad gereden. Dit was na een uurtje met ons mee op Bilstain.
1654616667931.png

Dit was mijn 2e en mindere poging omhoog. De eerste keer kwam ik wel net lekker voorbij waar ik nu af sloeg. Eenmaal stil kom je aan het martelen.

Bekijk bijlage Hillclimb MF.mp4

Nog eentje voor de sfeerproeverij:
Bekijk bijlage Doe eens normaal man.mp4
 
Laatst bewerkt:

Gwiedert

motor detective
6 dec 2019
3.183
4.131
Screenshot uit een filmpje van onze beginner. Hiervoor had hij 2x een paar honderd meter zandpad gereden. Dit was na een uurtje met ons mee op Bilstain.
Bekijk bijlage 1769338

Dit was mijn 2e en mindere poging omhoog. De eerste keer kwam ik wel net lekker voorbij waar ik nu af sloeg. Eenmaal stil kom je aan het martelen.

Bekijk bijlage 1769335

Nog eentje voor de sfeerproeverij:
Bekijk bijlage 1769341
Ik weet zeker dat een beter setje banden je makkelijker omhoog had gebracht. En rij je dit in z'n 1 of 2?

De T7 slaat bijna onmogelijk af in z'n 1.
In z'n 2 wel, ik stond vrijdag nog vast met mn bodemplaat op een wortel op het einde van een helling omdat ik af sloeg...
VideoCapture_20220607-180505.jpg

Leuk speelterrein daar!
Hoe krijg je die filmpjes hier trouwens? Dat lukt mij nooit...
 
Bovenaan Onderaan