Binnenkant tank: coating ook nodig bij geen gaatjes?

Kizmiaz

Born to be mild
20 aug 2020
804
983
Limbürg
Jeetje, wat zijn er over dit onderwerp al veel topics. Maar wat ik niet 100% snap is of je na het ontroesten een coating moet aanbrengen. "Half litertje tweetaktolie erin" lees ik in het veel gelinkte Tank ontroesten met elektrolyse. Geldt dat dan ook voor een viertaktfiets?!

Er zit alleen wat heel oppervlakkig vliegroest in de tank. Geen dikke roest, geen gaatjes. Is ontroesten en de tank niet te lang (half) leeg laten dan voldoende?
 
Ik heb goede ervaringen met de ontroester van tankcure. Zo goed dat ik besloot de tank niet te coaten. Dit is goed gegaan, zelfs zonder olie erin ofzo.
Ter nieuwschierigheid heb ik een stukje roestig metaal en een roestige moer er ook mee ontroest. Beide liggen al een jaar op de werkbank en vertonen beide geen roest.
 
De (persoonlijke!) ervaring met coating is, dat hóe goed de laag er ook inzit en hóe goed je ook eerst hebt geëtst/ gezuurd en de coating hebt verdeeld voor optimale hechting en laagdikte, deze uiteindelijk toch weer loslaat en je kraan, filters etc verstopt.

Maar dat is MIJN ervaring.
Als je hebt gezuurd zou je, ter bescherming, wanneer je de tank voorlopig niet gebruikt, wat dieselolie erin kunnen doen en goed verdelen over de binnenwand.
Restant eruit laten lopen en de tank goed laten uitdruppen en - wasemen..stinkt hij niet meer.
 
Er gaat direct erna een laag matzwart over de tank, en E10 Super 98 in de tank. Ik denk dat ik 't er op gok. Heb geen zin in coating-prut in mijn blokje 🤮
 
Laatst bewerkt:
Dan maak je nog steeds dezelfde fout. Daarom ook niet E5 !
Ethanol heeft oa de slechte eigenschap dat 't hygroscopisch is. Maw trekt vocht aan. Daarom is E5 ook niet goed.
Dan zit er nog water in je tank, waardoor ie gaat roesten. Wat je moet hebben is E0 !
In NL wordt nog steeds ethanol-vrij verkocht. (staat wel E5 op de pomp maar is TOCH E0)
Dat is Shell V-power, BP-Ultimate en Esso Supreme. (O ja ook Tango heeft E0)
 
Dan maak je nog steeds dezelfde fout. Daarom ook niet E5 !
Ethanol heeft oa de slechte eigenschap dat 't hygroscopisch is. Maw trekt vocht aan. Daarom is E5 ook niet goed.
Dan zit er nog water in je tank, waardoor ie gaat roesten. Wat je moet hebben is E0 !
In NL wordt nog steeds ethanol-vrij verkocht. (staat wel E5 op de pomp maar is TOCH E0)
Dat is Shell V-power, BP-Ultimate en Esso Supreme. (O ja ook Tango heeft E0)
Waar is deze wijsheid op gebaseerd? De vraag is niet lullig bedoeld, ik zoek alleen maar onafhankelijk bewijs.
 
Mijn vraag ging eigenlijk over mogelijk onafhankelijk bewijs over welke benzines geen of het minst ethanol bevatten.
Minder toename van roestspikkels is wel een goede indicatie. Maar nog geen bewijs wat mij betreft.
 
Wacht even, dus als je niet fancypants E0 kunt tanken, zit je eigenlijk zeker met een geroeste tank? (Mits je er al geen coating op hebt, wat blijkbaar niet is, want waar komt anders de roest vandaan)
 
In het filmpje komt uit de E10 inderdaad 10% van de testvloeistof in het water terecht, zo lijkt het. Is op dat moment de E10 dus ethanol vrij?
 
Eigenlijk zou je voor die binnenkant een soort benzinebestendige rubberachtige (viton) ballon moeten ontwikkelen die je na het coaten in de tank duwt en in de tank opblaast en daarmee in de 2K epoxy vastlijmt. Openingen uitsnijden en je hebt een perfecte voering, wel 10 KM eerder op reserve iedere keer...
 
Mijn FZ heeft een blank-stalen, .............beter................had een blank-stalen binnenkant.
Vele jaren van vocht, mede door ethanol, hebben de binnenkant volledig bruin gekleurd.
Er was een periode dat ik steeds verstoppingen had. Slangen hadden aan binnenzijde ook een roest-bruine kleur.
Uiteindelijk was ik het zat. Heb toen de tank goed met benzine gespoeld, dat (vrijwel alle?) losse roest en bagger eruit was.
Nieuw benzine-filter geplaatst, slangen vernieuwd en pijpjes van de carbs inwendig schoon geborsteld en ultrasoon.
Ik tank nu met de FZ (bijna) alleen nog ethanol-vrij.
In de winter zet ik de motor weg met een VOLLEDIG gevulde tank E0. Dus bij lange stilstand GEEN roestvorming!

Voor mijn Blackbird is dat anders.
Als je daar de tankdop open doet, moet je de zonnebril op zetten.
Het glimt je dan tegemoet. Tank is verzinkt van binnen?
Maar iig geen spatje roest te zien.................. :t
 
Eigenlijk zou je voor die binnenkant een soort benzinebestendige rubberachtige (viton) ballon moeten ontwikkelen die je na het coaten in de tank duwt en in de tank opblaast en daarmee in de 2K epoxy vastlijmt. Openingen uitsnijden en je hebt een perfecte voering, wel 10 KM eerder op reserve iedere keer...
Zoiets had ik me ook al bedacht.
Het materiaal waar kunststof jerrycans van gemaakt wordt zou perfect zijn aan de binnenkant.
Ik heb er hier één staan van minstens 20 jaar oud en nog steeds benzine-dicht.
ABS plastic kan je oplossen in MEK ( Methylethylketon ) dat zou je prima in vloeibare vorm in je tank kunnen gieten om te coaten.
Ik ben alleen bang dat het niet heel erg benzine bestendig is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan