blok dat erg lang heeft stil gestaan, Tips???

SuperKris

MF veteraan
17 okt 2002
23.158
19
Huizen
Ik kan hopenlijk met een weekje toch echt eindelijk eens mijn blok gaan uitproberen :)

Het gaat op een '97 ZX6R blok dat 10.000km zou hebben gelopen.
Ik weet het niet helemaal zeker, maar ik denk dat hij al een paar jaartjes niet heef gelopen. In het ergste geval sinds 98 niet meer :P Het kan ook zijn dat de motor ruim een jaar geleden een keer gestart is om te testen oid, maar dan heeft hij nooguit een paar minuten gelopen.

Er zat nog olie in toen ik het blok kreeg. Dit heb ik er natuurlijk direct uit gehaald. Verder heb ik het olie filter er uit gehaald en even open gezaagd, geen metaal schilvers kunnen vinden oid. Ook het klepdeksel er even afgehaald, zag er allemaal als nieuw uit voor zover ik kon zien. Verder was ik ook nog even van plan om dat onderste deel van de carter er af te schoeven en daar even op metaal stukjes te controleren en de boel ff schoon te maken. Verder vervang ik de bougies direct even voor iridium exemplaren. Daarna natuurlijk even nieuwe olie, een nieuw oliefilter, en koelvloeistof.

Verder komen er ZX6R carbs op (ik denk dezelfde als orgineel op het blok zaten, dus daar moet misschien ook wat mee gedaan worden???), een '97 CDI, ZXR400 bobines en geen luchtfilter, maar tijdenlijk een paar panty's over de inlaten.

Nu vroeg ik mij of er nog andere dingen waren die ik kon doen om alles zo goed mogenlijk te laten verlopen. Iemand tips?
 
Ik zou even spoelen met goedkope minerale olie.
Olie ongeveer 100km laten lopen, rustig aan met dat blok, en dan olie en oliefilter opnieuw verversen.
Alle aanslag, roest en oude rommel kan dan door deze olie gespoeld worden.
Kijk daarna ook weer het olie filter na (goeie actie!) en je hebt een redelijke indicatie.

Kijk de eerst tijd uit voor uitgedroogde pakkingen/rubbers/keerringen.
Olieverlies, rook / verbruik en mechanische geluiden.
8 jaar stilstaan is wel erg lang, maar hoeft zeker niet altijd verkeerd te zijn.

Mogelijk dat de eerste x km's het blok wat rookt, gewoon doorgaan, alles moet weer even gangbaar gemaakt worden. (schraapveren, pakkingen, ed)
Wel het peil goed in de gaten houden.

Sterkte!
 
Mijn GT blok - net ingebouwd - heeft 2 1/2 jaar in mijn (droge) schuur gestaan. Toen ik de fiets kocht had hij ook al lang stilgestaan. Ik heb er toen 250 km mee naar huis gereden en daarna de motor gesloopt. Olie er gewoon in laten zitten en een flinke plons olie op de zuigers gegoten. Regelmatig (1 x per maand) even rondgeraaid.

Afgelopen maandag heb ik hem gestart. Ik had de klepspeling nagekeken en alvast flinke wat olie in het kleppendeksel laten lopen zodat de kuiltjes rond de kleppen goed vol stonden. Eerst even met de hand rondgedraaid daarna een seconde of 20 rond laten draaien op de startmotor (zonder bougies) en vervolgens gestart. Liep gelijk goed.

Tot nu toe 150 km gereden en het ziet en hoort "gut an".

Mijn Z750 Twin heeft vroeger eens een keer 2 jaar in een tochtig schuurtje gestaan zonder voorzorgsmaatregelen. Die heb ik eerst goed doorgetrapt met de kickstarter. Heeft vervolgens nog jaaaaaren goed gelopen.

Gewoon effe voorzichtig zijn en rustig aan doen in de eerste kilometers.

Succes!
 
Ik zou even spoelen met goedkope minerale olie.
Olie ongeveer 100km laten lopen, rustig aan met dat blok, en dan olie en oliefilter opnieuw verversen.
Alle aanslag, roest en oude rommel kan dan door deze olie gespoeld worden.
Kijk daarna ook weer het olie filter na (goeie actie!) en je hebt een redelijke indicatie.

Kijk de eerst tijd uit voor uitgedroogde pakkingen/rubbers/keerringen.
Olieverlies, rook / verbruik en mechanische geluiden.
8 jaar stilstaan is wel erg lang, maar hoeft zeker niet altijd verkeerd te zijn.

Mogelijk dat de eerste x km's het blok wat rookt, gewoon doorgaan, alles moet weer even gangbaar gemaakt worden. (schraapveren, pakkingen, ed)
Wel het peil goed in de gaten houden.

Sterkte!
^ :^ dat carter zou ik laten zitten doorspoelen is genoeg.
 
Er zat nog olie in toen ik het blok kreeg. Dit heb ik er natuurlijk direct uit gehaald.

Hmm, waarom eigenlijk???

Ik heb ook wel 's wat blokken staan voor de wat langere opslag maar die giet ik gewoon helemaal vol met olie. Bougies eruit, carterventilatie dichtplakken en aftoppen die handel, vooral bovenop de zuigers.

Nu heb jij alle olie eruit gehaald en al die tijd zo weggezet???

Het hoeft natuurlijk helemaal geen probleem op te leveren maar ik had hem vol gezet, maar daar heb je nou niks meer aan natuurlijk.

Het ergste wat ik ooit heb gehad na een lange stilstand was dat de zuigerveren vastgeroest zaten, niet zo lekker voor je compressie.
 
hee kris,

Het blokje van mijn soes had ook een aantal jaren stil gestaan, maar helaas waren van 1 van de cylinders de zuigerveren in de cylinderwand gaan roesten, met als gevolg dat ik helemaal geen druk meer had. verder moest ik hem helemaal opnieuw afstellen.

Duurde nogal een tijdje voordat hij wilde starten. 1 accu leeggestart.
verder had ik een probleem met de bobines. gellukig had ik reserve.
 
Hmm, waarom eigenlijk???

Ik heb ook wel 's wat blokken staan voor de wat langere opslag maar die giet ik gewoon helemaal vol met olie. Bougies eruit, carterventilatie dichtplakken en aftoppen die handel, vooral bovenop de zuigers.

Nu heb jij alle olie eruit gehaald en al die tijd zo weggezet???

Het hoeft natuurlijk helemaal geen probleem op te leveren maar ik had hem vol gezet, maar daar heb je nou niks meer aan natuurlijk.

Het ergste wat ik ooit heb gehad na een lange stilstand was dat de zuigerveren vastgeroest zaten, niet zo lekker voor je compressie.

ik heb de olie er pas een paar maanden geleden uit gehaald toen het sleutelen begon ;)

Skris vaak ad hand gehad..


carbs vlotterbakkie schroefies ff loshalen je weet maar nooit
tank op pri zetten en vlotterbakkies ff door laten spoelen.

doek onder je carbs en NIET roken!!!

op on zetten

bougies eruit lepetje olie erin (doe je met een rietje wat je ff met je mond opzuit of een slangetje ..hoppa duim erop loslaten in bougiegat

daggie laten staan


klepdeksel er af en wat oil of olaz (met motorolie) op de nokkenassen gooien

blokkie met de hand via ontstekingsdeksel ronddraaien wel d goeie schroef draaien de grote niet de kleine


luchtfilter gat met de hand met doek afdekken

tank op pri ..

starten met goed opgelade accu.

ff doorzetten gaat moeilijk en rookt als een ketter das normaal


niet gaan lopen gassen net zolang doorgaan tot die start (korte pogingen) en dan rustig laten lopen


hoppa ff rustig aan doen met rijden en checken op lekkages


60 km rustig inrijden moet zich weer ff zetten allemaal


go for it

Hell of an elevator ...My fortune faded away.....

pri zooi heb ik niet... Even de benzinepomp forceren ofzo? :)






Heb trouwens de carbs even open gehad, en er zit hier en dar wat rood achtige "poeder" achtige aanslag. Opgedroogte benzin? ook zitten de gasschuiven (of de naalden) een beetje vast...

Even de boel goed doorspoelen met benzine de oplossing?
 
Heb trouwens de carbs even open gehad, en er zit hier en dar wat rood achtige "poeder" achtige aanslag. Opgedroogte benzin? ook zitten de gasschuiven (of de naalden) een beetje vast...

Even de boel goed doorspoelen met benzine de oplossing?

Rooie troep is inderdaad de resten van verdampte benzine.
Ga je niet redden met alleen maar goed doorspoelen, die troep zit overal en met spoelen krijg je dit niet uit de kleinere gaatjes van de emulsiebuis, stationairsproeier e.d.

Gewoon helemaal uit elkaar halen zonder de 4 huizen los te maken en helemaal uitbaggeren. Een loep en perslucht zijn hierbij erg handig.
Let op dat je de membranen heel laat ( zijn meestal schokkend duur ) en weer op de juiste manier terugmonteert. ( kom je trouwens gauw genoeg achter, want het ding loopt dan als een natte krant )

Verder vind ik dat je leuk bezig bent.

:]
 
Hoi Kris,

Je hebt grote kans dat die aanslag van de verdampte benzine (zogenaamde gum) tevens in de tank en leidingen zit. Dat heb ik ook gehad bij het opknappen van mijn fiets (had 10 jaar stil gestaan). Keurig de carbs schoon gemaakt, vervolgens alles weer in elkaar.. even laten draaien en de sproeiers zaten er weer vol mee.

uiteindelijk 3 keer de carbs schoon moeten maken.. Nadat ik de tank aan de binnenkant met hoge druk spuit had schoon gespoten was ik eindelijk van het probleem af.. Kan je misschien beter meteen even doen.

suc6 ermee!
 
Hoi Kris,

Je hebt grote kans dat die aanslag van de verdampte benzine (zogenaamde gum) tevens in de tank en leidingen zit. Dat heb ik ook gehad bij het opknappen van mijn fiets (had 10 jaar stil gestaan). Keurig de carbs schoon gemaakt, vervolgens alles weer in elkaar.. even laten draaien en de sproeiers zaten er weer vol mee.

uiteindelijk 3 keer de carbs schoon moeten maken.. Nadat ik de tank aan de binnenkant met hoge druk spuit had schoon gespoten was ik eindelijk van het probleem af.. Kan je misschien beter meteen even doen.

suc6 ermee!

het gaat alleen om het blok. het wordt een zxr600rr ;)
 
ff gekopieerd uit m'n eigen topic!

Zo.. gisteren een GSX600F gekocht voor de winter...
had inmiddels bijna 3 jaar stilgestaan... buiten en onafgedekt..

Vandaag eerst maar eens de remmen eraf gesloopt en klauwen weer gangbaar gemaakt.. vervolgens verder...

Wat blijkt: Het gas staat volledig open... terwijl de kabel niet vastzit.. hele mechanisme aan de carbs vast gerot...

Toen maar voor nood een 750R set gemonteerd.., ff aan de startkabels.. 20 sec. doorstarten en lopen als een zonnetje alleen stationair op 4000 toeren en niet af te regelen..

Blokje is dus prima.. 600 carbs liggen te weken.. kijken of ik die uit elkaar krijg morgen of vanavond!

Moraal van het verhaal: Die soesjes zijn niet kapot te krijgen
 
gooi er 2 liter diesel in...blok een paar keer ronddraaien met de hand zodat het overal bijkomt...Dan leeg laten lopen, filter ook verwijderen natuurlijk..

Laat het een middag uitlekken, nieuw filter erop en verse olie erin..zo heb ik het ook met mijn blok gedaan welke vol was gelopen met benzine vanuit de carb..

was een tip van een monteur van rond de 60 jaar oud..diesel spoelt bijna alle aanslag eruit.. :)
 
ff gekopieerd uit m'n eigen topic!

Zo.. gisteren een GSX600F gekocht voor de winter...
had inmiddels bijna 3 jaar stilgestaan... buiten en onafgedekt..

Vandaag eerst maar eens de remmen eraf gesloopt en klauwen weer gangbaar gemaakt.. vervolgens verder...

Wat blijkt: Het gas staat volledig open... terwijl de kabel niet vastzit.. hele mechanisme aan de carbs vast gerot...

Toen maar voor nood een 750R set gemonteerd.., ff aan de startkabels.. 20 sec. doorstarten en lopen als een zonnetje alleen stationair op 4000 toeren en niet af te regelen..

Blokje is dus prima.. 600 carbs liggen te weken.. kijken of ik die uit elkaar krijg morgen of vanavond!

Moraal van het verhaal: Die soesjes zijn niet kapot te krijgen

hmm beetje roest koste me al 200 euro hoor. verder was een nokkenasnok versleten, koste ook nog 100 euro. was ook een 600F
 
full


2 en een half jaar stil gestaan. buiten onder een boom.
Nieuwe olie en benzine erin en :]
 
hmm beetje roest koste me al 200 euro hoor. verder was een nokkenasnok versleten, koste ook nog 100 euro. was ook een 600F

Vanavond een hele avond werk gehad om de carbs van de 600F schoon te krijgen en weer gangbaar te maken... morgen kijken hoe ie daarmee loopt...

Ach... rij er de winter lekker op door... roestig en al..
kijk in het voorjaar wel of ik em opknap op in deze staat verkoop.. :X
 
Terug
Bovenaan Onderaan