Bluetooth Headsets

@RichieRich heeft gelijk. De handleiding beschrijft op deze manier.
Ik heb de volume versterker uit gezet. en meende dat ik het geluid op "Muziek balans" had staan. Dat bleek nog gewoon "Spraak" te zijn.
Dus ik ga het nog verder proberen.
Overigens bij Cardo klinkt de muziek bij stand "Spraak" nog steeds goed en bij stand "Muziek" beter.

Ik gebruik Mesh Intercom. Dit wordt Sena aangeraden. Bij Mesh intercom zou "HD Spraak" en "HD intercom" geen enkel invloed hebben.

Ik heb net 2 ritten gedaan en ga nog verder spelen met de instellingen.

Op een Amerikaans forum heb ik iemand gesproken die actief contact met Sena gemaakt heeft. Om alle instellingen eens door te lopen en uitleg te krijgen wat de instellingen bij de SRL headset precies doen.

Wat blijkt.
Gebruik altijd Mesh intercom als je deze keuze hebt. Dit heeft volgens Sena altijd voorkeur.
Wanneer je Mesh Intercom gebruikt (wat ik dus doe) hebben zo ongeveer de helft van instellingen geen invloed.

Hieronder een lijstje van het Amerikaanse forum welke door Sena als aanbevolen instellingen worden gezien.

Headset Settings
Audio

  • Audio Equalizer- Voice or Music Balance
  • Smart Volume Control - Disabled
  • Audio Boost - Enabled
  • FM Radio
    • Region - Per your location
    • RDS AF - Disabled
    • Station Guide - Enabled
Intercom
  • HD Intercom - Disabled (only applicable for BT intercom, not Mesh Intecom)
  • BT intercom Audio Multitasking - Enabled or Disabled (only applicable for BT intercom, not Mesh Intecom)
  • Intercom-Audio Multitasking Sensitivity - Level 2 or 1
  • Audio Overlay Volume Mgmt - Enabled
  • Mesh Reach-Out -Enabled or Disabled
Utility
Sidetone - Disabled
Advanced Noise Control - Enabled
HD Voice - Disabled (only applicable for BT intercom, not Mesh Intecom)
VOX
  • Phone - Enabled
  • Intercom - Disabled (only enable if using BT intercom vice Mesh)
  • Sensitivity - Level 2 or 1
Voice Prompt & Command
Voice Assistant - Enabled or Disabled (for use with Siri or Google assistants)
Voice Prompt - Enabled or Disabled (voice control of your headset, may turn on BT intercom when you don't want it to)
Headset Language - Your Preferred Language
 
@RichieRich heeft gelijk. De handleiding beschrijft op deze manier.
Ik heb de volume versterker uit gezet. en meende dat ik het geluid op "Muziek balans" had staan. Dat bleek nog gewoon "Spraak" te zijn.
Dus ik ga het nog verder proberen.
Overigens bij Cardo klinkt de muziek bij stand "Spraak" nog steeds goed en bij stand "Muziek" beter.

Ik gebruik Mesh Intercom. Dit wordt Sena aangeraden. Bij Mesh intercom zou "HD Spraak" en "HD intercom" geen enkel invloed hebben.

Ik heb net 2 ritten gedaan en ga nog verder spelen met de instellingen.

Op een Amerikaans forum heb ik iemand gesproken die actief contact met Sena gemaakt heeft. Om alle instellingen eens door te lopen en uitleg te krijgen wat de instellingen bij de SRL headset precies doen.

Wat blijkt.
Gebruik altijd Mesh intercom als je deze keuze hebt. Dit heeft volgens Sena altijd voorkeur.
Wanneer je Mesh Intercom gebruikt (wat ik dus doe) hebben zo ongeveer de helft van instellingen geen invloed.

Hieronder een lijstje van het Amerikaanse forum welke door Sena als aanbevolen instellingen worden gezien.

Headset Settings
Audio

  • Audio Equalizer- Voice or Music Balance
  • Smart Volume Control - Disabled
  • Audio Boost - Enabled
  • FM Radio
    • Region - Per your location
    • RDS AF - Disabled
    • Station Guide - Enabled
Intercom
  • HD Intercom - Disabled (only applicable for BT intercom, not Mesh Intecom)
  • BT intercom Audio Multitasking - Enabled or Disabled (only applicable for BT intercom, not Mesh Intecom)
  • Intercom-Audio Multitasking Sensitivity - Level 2 or 1
  • Audio Overlay Volume Mgmt - Enabled
  • Mesh Reach-Out -Enabled or Disabled
Utility
Sidetone - Disabled
Advanced Noise Control - Enabled
HD Voice - Disabled (only applicable for BT intercom, not Mesh Intecom)
VOX
  • Phone - Enabled
  • Intercom - Disabled (only enable if using BT intercom vice Mesh)
  • Sensitivity - Level 2 or 1
Voice Prompt & Command
Voice Assistant - Enabled or Disabled (for use with Siri or Google assistants)
Voice Prompt - Enabled or Disabled (voice control of your headset, may turn on BT intercom when you don't want it to)
Headset Language - Your Preferred Language

Ik had em direct retour verkoper gedaan, als er zo veel functies niet of niet goed werken is onacceptabel!
 
Het is niet dat functies niet of niet goed werken.
Verschillende functies zijn alleen specifiek voor bluetooth verbindingen. Dat is wat anders.

De klank is alleen een ding. Voor de rest doet de headset gewoon wat het moet doen.
Het is mijn eerste Sena. Dus geen eerdere ervaringen met geluidskwaliteit van Sena.

Waarom Sena en niet een Cardo?
Vrij simpel. De SRL3 is de inbouwset voor de NeoTec 3. Deze is door Sena gemaakt.
De NeoTec 3 voldoet aan de 22.06 keuring. Wanneer je een helm hebt met deze keuring mag er volgens politie Luxemburg geen externe apparaten (headsets en camera's) meer aan de helm geplakt zijn. Je krijgt er zelfs een bekeuring voor.
Er is al veel discussie over geweest en het blijkt Luxemburg inderdaad het recht hiervoor heeft om je er een bekeuring voor te geven. Voor oudere helmen mag geen bekeuring gegeven worden.

Headsets die speciaal voor een helm gemaakt zijn mogen wel gebruikt worden.
 
Ik sta op het punt een cardo freecom 2x jbl te kopen.
Mijn eisen zijn dat ik navi instructies van de tomtom en muziek/flitsmeister vanaf mijn telefoon kan gebruiken.

Kan iemand mij vertellen of het dan ook nog mogelijk is om een communicatie met een passagier erbij te gebruiken? Of kan ik dan een van de 2 andere bluetooth apparaten niet meer gebruiken?
 
Ik sta op het punt een cardo freecom 2x jbl te kopen.
Mijn eisen zijn dat ik navi instructies van de tomtom en muziek/flitsmeister vanaf mijn telefoon kan gebruiken.

Kan iemand mij vertellen of het dan ook nog mogelijk is om een communicatie met een passagier erbij te gebruiken? Of kan ik dan een van de 2 andere bluetooth apparaten niet meer gebruiken?
Uit de handleiding:
3.6 DE BLUETOOTH INTERCOM KOPPELEN
De FREECOM 2 biedt u volledige tweewegs Bluetooth intercom-communicatie om een praatje te maken met een
andere motorrijder via Cardo- of niet-Cardo-apparaten.
Om uw apparaat te verbinden met een ander apparaat met een Bluetooth intercom, moet u de kanalen daarvan
koppelen.

Het koppelen van een kanaal vervangt alle bestaande gekoppelde apparaten op dat kanaal door het nieuwe
apparaat.


Je bent dus afhankelijk van de Bluetooth - hoeveel kanalen deze afzondelijk aankan - en niet van het apparaat.
Het is dus niet mogelijk om 3 x (telefoon-TomTom-intercom) een verbinding tot stand te brengen.
 
Uit de handleiding:
3.6 DE BLUETOOTH INTERCOM KOPPELEN
De FREECOM 2 biedt u volledige tweewegs Bluetooth intercom-communicatie om een praatje te maken met een
andere motorrijder via Cardo- of niet-Cardo-apparaten.
Om uw apparaat te verbinden met een ander apparaat met een Bluetooth intercom, moet u de kanalen daarvan
koppelen.

Het koppelen van een kanaal vervangt alle bestaande gekoppelde apparaten op dat kanaal door het nieuwe
apparaat.


Je bent dus afhankelijk van de Bluetooth - hoeveel kanalen deze afzondelijk aankan - en niet van het apparaat.
Het is dus niet mogelijk om 3 x (telefoon-TomTom-intercom) een verbinding tot stand te brengen.

Maar als ik bij de freecom 4x kijk heeft deze ook maar 2 kanalen terwijl hij wel met 3 andere rijders intercom verbonden kan zijn..

Wat voor kanaal gebruikt hij daar dan voor?

Edit: vrij onduidelijk maar lijkt de direct intercom functie. Of die met allernieuwste hetzelfde type of ook merk kan werken kom ik niet echt uit.

Maar systemen met 3 bt kanalen heb ik ook nog niet gezien. Het wordt waarschijnlijk dan toch gewoon een compromis indien duo achterop zit..
 
Laatst bewerkt:
Is het volgende dan wel mogelijk?
Ik: Tom-tom navigatie en communicatie met passagier.
Passagier: Muziek en communicatie met mij.
 
Maar als ik bij de freecom 4x kijk heeft deze ook maar 2 kanalen terwijl hij wel met 3 andere rijders intercom verbonden kan zijn..

Wat voor kanaal gebruikt hij daar dan voor?

Edit: vrij onduidelijk maar lijkt de direct intercom functie. Of die met allernieuwste hetzelfde type of ook merk kan werken kom ik niet echt uit.

Maar systemen met 3 bt kanalen heb ik ook nog niet gezien. Het wordt waarschijnlijk dan toch gewoon een compromis indien duo achterop zit..
De Bluetooth van Cardo heeft 2 kanalen die gebruikt kunnen worden.
De intercomfunctie heeft 1 kanaal nodig waardoor er nog 1 kanaal overblijft om een device - zoals je telefoon - aan te koppelen.
Gebruik je de intercomfunctie niet, dan kan je 1 telefoon en 1 navigatiesysteem koppelen.

Ik heb de Cardo Freecom 2x single en ben er eerlijk gezegd niet zo tevreden mee. Dit komt echter meer omdat het koppelen/verbindingen met mij iPhone 12 en TomTom niet ideaal is. Met name dan de stabiele verbinding. Maar dit schijnt een dingetje te zijn wat met de bluetooth en instellingen van iPhone 12 en Cardo te maken heeft. Android en andere iPhone modellen schijnen hier minder last van te hebben.
Ik heb daardoor nu mijn TomTom met mij iPhone en Cardo gekoppeld en niet meer mijn iPhone met mijn Cardo. Dit omdat ik het geluid van mijn TomTom wil ontvangen en het minder belangrijk vind om te bellen en naar muziek te luisteren.
 
Dat zou mogelijk moeten zijn door beide apparaten afzonderlijk met de betreffende items te verbinden.
Dus je koppelt beide apparaten met elkaar voor spraak.

Apparaat 1 verbind ik vervolgens met mijn TomTom
Apparaat 2 verbind ik met een telefoon voor muziek. Begrijp ik dat goed?

Ik twijfel namelijk om de Cardo freecom 2x duo te kopen. Maar het is wel een vereiste dat hij bovenstaande functie heeft. Anders blijf ik bij mijn AliExpress setje.
 
Dus je koppelt beide apparaten met elkaar voor spraak.

Apparaat 1 verbind ik vervolgens met mijn TomTom
Apparaat 2 verbind ik met een telefoon voor muziek. Begrijp ik dat goed?

Ik twijfel namelijk om de Cardo freecom 2x duo te kopen. Maar het is wel een vereiste dat hij bovenstaande functie heeft. Anders blijf ik bij mijn AliExpress setje.
Klopt, het is eigenlijk heel simpel.
1 Cardo apparaat heeft 2 bluetooth kanalen waar max. 2 apparaten met bluetooth aangekoppeld kunnen worden.

Bij de duo zijn de 2 apparaten - als het goed is - al automatisch en vanuit de fabriek met elkaar verbonden via de intercomfunctie.
Beide apparaten hebben dus nog 1 kanaal over om een device aan te koppelen.
Of dit nu voor 1 Cardo een telefoon is en voor de ander een navigatiesysteem, is om het even.
Uiteraard zijn deze 2 Cardo's ook weer van elkaar los te koppelen en kunnen ze allebei weer 2 andere apparaten koppelen.

Bovenstaande geldt overigens ook voor andere merken zoals de Sena.

Een Cardo met ook DMC technologie (Dynamic Meshwork Communications) heeft meer mogelijkheden maar zijn ook flink duurder.
Of je hier bluetooth en DMC afzonderlijk kan instellen zodat je dan wel 2 apparaten op je 2 bluetooth kanalen kan instellen en je DMC gebruikt voor de intercom, zou ik niet weten. Heb ik geen ervaring mee en mij ook niet in verdiept.
 
Klopt, het is eigenlijk heel simpel.
1 Cardo apparaat heeft 2 bluetooth kanalen waar max. 2 apparaten met bluetooth aangekoppeld kunnen worden.

Bij de duo zijn de 2 apparaten - als het goed is - al automatisch en vanuit de fabriek met elkaar verbonden via de intercomfunctie.
Beide apparaten hebben dus nog 1 kanaal over om een device aan te koppelen.
Of dit nu voor 1 Cardo een telefoon is en voor de ander een navigatiesysteem, is om het even.
Uiteraard zijn deze 2 Cardo's ook weer van elkaar los te koppelen en kunnen ze allebei weer 2 andere apparaten koppelen.

Bovenstaande geldt overigens ook voor andere merken zoals de Sena.

Een Cardo met ook DMC technologie (Dynamic Meshwork Communications) heeft meer mogelijkheden maar zijn ook flink duurder.
Of je hier bluetooth en DMC afzonderlijk kan instellen zodat je dan wel 2 apparaten op je 2 bluetooth kanalen kan instellen en je DMC gebruikt voor de intercom, zou ik niet weten. Heb ik geen ervaring mee en mij ook niet in verdiept.
Thnx voor de info! Met deze informatie eens kijken naar een leuk setje.
 
Sommige Sena sets hebben 3 bluetooth kanalen. Dit geeft dus extra speelruimte.
Als het binnen het budget valt. Koop dan een headset met mesh. Mesh intercom geeft minder problemen en je houdt een bluetooth kanaal vrij.

Belangrijke eigenschap. Is het tegelijkertijd (simultaan) open kunnen hebben staan van 2 bluetooth kanalen (bijv GPS en Intercom). Dit scheelt ook problemen.
Mesh en bluetooth kunnen altijd gelijktijdig open staan.

Nog een optie.
Vergeet je GPS en neem navigatie op de telefoon. Dat scheelt een bluetooth kanaal. Het scheelt ook potentiële problemen. TomTom Go is vrijwel gelijk aan de Rider serie wat functies betreft.
 
Sommige Sena sets hebben 3 bluetooth kanalen. Dit geeft dus extra speelruimte.
Als het binnen het budget valt. Koop dan een headset met mesh. Mesh intercom geeft minder problemen en je houdt een bluetooth kanaal vrij.

Belangrijke eigenschap. Is het tegelijkertijd (simultaan) open kunnen hebben staan van 2 bluetooth kanalen (bijv GPS en Intercom). Dit scheelt ook problemen.
Mesh en bluetooth kunnen altijd gelijktijdig open staan.

Nog een optie.
Vergeet je GPS en neem navigatie op de telefoon. Dat scheelt een bluetooth kanaal. Het scheelt ook potentiële problemen. TomTom Go is vrijwel gelijk aan de Rider serie wat functies betreft.
Kan ik met mesh koppelen, Cardo packtalk met een Sena?
 
Nee, Voor mesh moet je echt binnen hetzelfde merk blijven.
Met bluetooth intercom kan het al lastig genoeg zijn om vreemde merken te koppelen.
Sena en Cardo bijten elkaar behoorlijk
 
Als je vrienden hebt die verschillende soorten merken communicatie systemen hebben, zou je dat kunnen omzeilen door een groepsgesprek via een app te starten. Hier zijn verschillende apps voor. Het “nadeel” is dat je dan altijd 4/5g verbinding moet hebben om dit te laten werken.
 
Helmchat app werkt super als er bereik is, in de Duitse bergen valt het wel eens tegen.

Groot voordeel is geen beperking kwa afstand tussen de rijders en kan met veel deelnemers.
 
Nee, Voor mesh moet je echt binnen hetzelfde merk blijven.
Met bluetooth intercom kan het al lastig genoeg zijn om vreemde merken te koppelen.
Sena en Cardo bijten elkaar behoorlijk
Volgens Cardo kun je met hun apparaten die voorzien zijn van de Bluetooth 5.2 chip ook met ander merken communiceren. Maar alleen in pairing modus volgens mij, niet met mesh.
Eigenlijk belachelijk dat daar geen open protocol voor bestaat
 
Het is al heel wat dat ze voor de pairing modus een standaard hebben, dat was heel lang ook niet het geval...
Die mesh standaard zal er vast ook nog wel een keertje komen, over tien jaar of zo.
 
Om de discussie Bluetooth en/of Mesh maar weer eens op te rakelen.

Wij gebruiken al jaren Sena 20S sets om via bluetooth met 3 of 4 personen uit de groep te kunnen praten.
Met de geluidskwaliteit op HD ingesteld is het geluid erg goed.
Daarbij kunnen we ook nog via audio-multitasking de aanwijzingen van de GPS of telefoon gemixed horen. Helemaal top dus.

Nu heeft 1 van de rijders vorig jaar een nieuwe Shoei helm gekocht met daar een (rebranded) sena-inbouw set. Die set heeft mesh en bluetooth en is een stuk moderner.
Dat zou ook goed moeten werken dus, maar helaas pindakaas.

Als hij met ons via Bluetooth wil praten en tegelijk de GPS wil horen, schakelt de HD-audio voor ons allemaal uit. Het geluid is daarna erg slecht met enorm gekraak erbij.

Uiteindelijk hebben we op internet gevonden dat zo'n nieuwe set 1 bluetooth chip en 1 mesh-chip heeft, de oude 20S heeft 2 bluetooth chips.
HD-audio en audio-multitasking gebruiken zoveel van de kanalen dat de nieuwe set met 1 chip dat niet aankan. Voor ons een downgrade dus!

Om nou allemaal een nieuwe sena met mesh te kopen...

Wie heeft er nog een slim idee om dit beter te laten werken?


Zie hier voor meer info:
https://community.sena.com/hc/en-us...RL3-headset-despite-this-working-fine-on-SRL2
 
Om de discussie Bluetooth en/of Mesh maar weer eens op te rakelen.

Wij gebruiken al jaren Sena 20S sets om via bluetooth met 3 of 4 personen uit de groep te kunnen praten.
Met de geluidskwaliteit op HD ingesteld is het geluid erg goed.
Daarbij kunnen we ook nog via audio-multitasking de aanwijzingen van de GPS of telefoon gemixed horen. Helemaal top dus.

Nu heeft 1 van de rijders vorig jaar een nieuwe Shoei helm gekocht met daar een (rebranded) sena-inbouw set. Die set heeft mesh en bluetooth en is een stuk moderner.
Dat zou ook goed moeten werken dus, maar helaas pindakaas.

Als hij met ons via Bluetooth wil praten en tegelijk de GPS wil horen, schakelt de HD-audio voor ons allemaal uit. Het geluid is daarna erg slecht met enorm gekraak erbij.

Uiteindelijk hebben we op internet gevonden dat zo'n nieuwe set 1 bluetooth chip en 1 mesh-chip heeft, de oude 20S heeft 2 bluetooth chips.
HD-audio en audio-multitasking gebruiken zoveel van de kanalen dat de nieuwe set met 1 chip dat niet aankan. Voor ons een downgrade dus!

Om nou allemaal een nieuwe sena met mesh te kopen...

Wie heeft er nog een slim idee om dit beter te laten werken?


Zie hier voor meer info:
https://community.sena.com/hc/en-us...RL3-headset-despite-this-working-fine-on-SRL2

Ik denk dat je er niet echt omheen kunt werken.

Een basis ding is zorgen dat alles van de nieuwste firmware is voorzien dat kan soms invloed op de kwaliteit hebben is mijn ervaring.

Ik ken zelf niemand meer die met bluetooth werkt ipv mesh in mijn kennissenkring. En dit met de reden, een mesh toestel koop je tegenwoordig al voor iets meer dan 100 euro en het is veel makkelijker met koppelen en minder storingsgevoelig. Misschien niet het antwoord wat je wilt horen maar ik zou je adviseren je 20s op marktplaats te verkopen en met een minimale of misschien wel helemaal geen bij betaling een Sena spider aan te schaffen. De kwaliteit van een mesh gesprek is doorgaans van veel betere kwaliteit nog dan met bt ook omdat hij de lijn sluit als je niet praat is het veel rustiger aan je hoofd, je hoort niet telkens de motoren van de andere of wind ruis.

Een andere optie is via een app zoals helmchat praten maar dat heeft nogal wat haken en ogen en levert denk ik geen betere kwaliteit.

Even wat anders dan een Sena spider. Mocht je interesse hebben stuur maar een pb, ik kan nog een Sena 30k en Sena 50s dual (dus een set) leveren voor een spot prijsje.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan