Bluetooth Headsets

Ik kom voor het eerst in dit topic en ben eigenlijk niet op zoek naar een intercom systeem, maar enkel een bluetooth headset voor in de helm, als eerste ivm flitsmeister, en als het tegelijkertijd eventueel zou kunnen met de TomTom is dat mooi meegenomen.
Om daar nu zo'n set van een paar honderd voor te kopen vind ik een beetje overkill.
En zijn de sets wel in staat om met 2 devices te pairen, dus met telefoon en met TomTom tegelijkertijd?
Je zou de telefoon ook aan de tomtom kunnen koppelen en de flitsmeister melding als bel opdracht binnen laten komen (dit is een instelling in flitsmeister). Zo heb ik dat ook bij verschillende toestellen alleen heb ik geen tomtom meer om testen voor je of het daar ook mee werkt. Misschien dat iemand anders het wellicht even voor je wil testen. Op die manier heb je het audio en visueel namelijk. 👌

Vervolgens zou je dan iedere willekeurige headset kunnen aanschaffen. Ook kunnen veel goedkope intercom setjes ook prima met 2 toestellen koppelen.
 
Dat zijn ze idd ja, met telefoon en navigatie tegelijkertijd pairen. En ik denk dat je er niet aan ontkomt om er zo ongeveer 200 euro tegenaan te gooien voor een goede set. Of je moet er tweedehands ergens eentje vinden
 
Ik kom voor het eerst in dit topic en ben eigenlijk niet op zoek naar een intercom systeem, maar enkel een bluetooth headset voor in de helm, als eerste ivm flitsmeister, en als het tegelijkertijd eventueel zou kunnen met de TomTom is dat mooi meegenomen.
Om daar nu zo'n set van een paar honderd voor te kopen vind ik een beetje overkill.
En zijn de sets wel in staat om met 2 devices te pairen, dus met telefoon en met TomTom tegelijkertijd?

Een collega van mij tipte me deze headset en was zelf erg enthousiast. Zelf ga ik toch voor de dure die bij mijn Shoei-helm past. 50.19€ 50% OFF|Freedconn Tcom Vb Moto Rcycle Intercom Moto Helm Bluetooth Headset Hoofdtelefoon Fm Moto R Intercom Helm Communicator Waterdicht|Helmet Headsets| - AliExpress
 
Het is een leuke gadget gezien het in alle opzichten een compromis is behalve in de ruimte die het apparaat op je helm inneemt tov 2 losse apparaten.

Waaruit dit blijkt?
De intercom functies zijn minder uitgebreid als bij een top varianten van Sena. Denk hierbij aan mesh intercom bijvoorbeeld. Ook de accuduur als je filmt en de intercom gebruikt is erg beperkt.

Dan het filmen.
Ja het is geen Gopro of andere high end actioncam vooral in de wat snellere beelden zie je dit terug, als je even snel opzij kijkt tijdens het rijden bijvoorbeeld. De cam zit vast op je helm en dat is een leuke camera hoek maar dat is dan ook het enige montage punt waar hij te gebruiken is, een actioncam kun je overal monteren. Verder kun je onderweg niet even snel een accu wisselen wat bij een actioncam vaak wel kan. Ook lang op hoge kwaliteit filmen is door de beperkte sd kaart opslag is minder fijn.

Kortom het een super gaaf apparaat wat erg makkelijk mee te nemen is en op je helm te monteren zonder dat je met allerlij beugels aan de slag moet. Bediening is super makkelijk ook tijdens het rijden. Maar zowel als intercom of actioncam geen high end. Kun je daar mee leven dan is het zeker het overwegen waard!
ik heb hem dus niet gekocht... Beeldkwaliteit overtreft mijn action camera niet, integendeel :+
 
Voor alleen flitsmeister en Navi zou ik kijken naar setjes als die Midland BT mini waar het op de vorige pagina over ging.
Zelf heb ik een sena 3s voor flitsmeister.
Bevalt me uitstekend. Als ik hem als intercom wil gebruiken, gebruik ik de helmchat app.
Werkt prima.
Zulke setjes zijn +-€80.
Hoeft echt geen €200 te kosten volgens mij.
 
Wat is er 'mis' met deze set? Waarom is deze het niet geworden?
Zoals de meeste hier weten test ik bijna alle toestellen op de markt. Dus er is helemaal niks mis mee maar ik ben gaan testen met een Sena Spider st1 momenteel. Dus moest ik de Midland weer verkopen aangezien ik het allemaal zelf moet financieren.

Maar het toestel is inmiddels al verkocht. Wil je mijn ervaring met het toestel. En een vergelijking met de Cardo Packtalk en de Sena 50 terug lezen kun je hier even klikken dan ga je naar het juiste bericht. Klik naar het bericht
 
Nieuw hier op dit forum en in de motorwereld... sinds vandaag aan het rijlessen, maar wel al een tijdje bezig met het aanschaffen van gear. Wat betreft deze communicatiesetjes verdrink ik eigenlijk een beetje in het diepe, daarom dat ik de vraag maar hier ga stellen:

Ik wil een setje waarmee ik kan bellen, navigatie/flitsmeister kan beluisteren (telefoon) en muziek kan luisteren. Eventueel zou communiceren met mensen op een motor in je directe buurt een mooie toevoeging zijn, maar dat is niet per sé een must. Kan eventueel ook opgevangen worden met een groepstelefoontje wanneer je met een groep gaat rijden.

Belangrijk: prijs!!! deze dingen zijn zo ontzettend duur.... nou ben ik niet te krenterig om er een 100 euro tegenaan te gooien, maar heel veel meer dan dat moet het ook niet worden.

Wie o wie kan me helpen?
 
Rolfstone Neo Deze heb ik naar gekeken. Lijken prima te passen onder de meeste helmen.

Uiteindelijk ben ik voor Sony WH-1000MX3 gegaan. Die passen voor mij ook prima onder de helm, alleen moet ik nog testen op langdurig gebruik.
 
Nieuw hier op dit forum en in de motorwereld... sinds vandaag aan het rijlessen, maar wel al een tijdje bezig met het aanschaffen van gear. Wat betreft deze communicatiesetjes verdrink ik eigenlijk een beetje in het diepe, daarom dat ik de vraag maar hier ga stellen:

Ik wil een setje waarmee ik kan bellen, navigatie/flitsmeister kan beluisteren (telefoon) en muziek kan luisteren. Eventueel zou communiceren met mensen op een motor in je directe buurt een mooie toevoeging zijn, maar dat is niet per sé een must. Kan eventueel ook opgevangen worden met een groepstelefoontje wanneer je met een groep gaat rijden.

Belangrijk: prijs!!! deze dingen zijn zo ontzettend duur.... nou ben ik niet te krenterig om er een 100 euro tegenaan te gooien, maar heel veel meer dan dat moet het ook niet worden.

Wie o wie kan me helpen?

Als je in je vriendengroep al mensen hebt die een intercomset hebben is vaak het verstandigste hetzelfde merk te halen.
Dit scheelt vaak wat geklooi met het koppelen van de sets....
Dus heeft de groep waar je straks (veel) mee gaat rijden allemaal Cardo, dan doe je het beste aan een cardo systeem te halen.
(hebben ze Sena, dan natuurlijk Sena.)
 
Nieuw hier op dit forum en in de motorwereld... sinds vandaag aan het rijlessen, maar wel al een tijdje bezig met het aanschaffen van gear. Wat betreft deze communicatiesetjes verdrink ik eigenlijk een beetje in het diepe, daarom dat ik de vraag maar hier ga stellen:

Ik wil een setje waarmee ik kan bellen, navigatie/flitsmeister kan beluisteren (telefoon) en muziek kan luisteren. Eventueel zou communiceren met mensen op een motor in je directe buurt een mooie toevoeging zijn, maar dat is niet per sé een must. Kan eventueel ook opgevangen worden met een groepstelefoontje wanneer je met een groep gaat rijden.

Belangrijk: prijs!!! deze dingen zijn zo ontzettend duur.... nou ben ik niet te krenterig om er een 100 euro tegenaan te gooien, maar heel veel meer dan dat moet het ook niet worden.

Wie o wie kan me helpen?

Ik heb deze 3 jaar geleden gekocht voor 40 euro: Hero 2

Werkt nog altijd perfect, telefoneren gaat goed onder de 100km/h. Ik zie dat ie nu wel duurder is met de btw enzo, misschien kan je hem elders goedkoper vinden.

Met anderen praten tijdens het rijden... forget it. Ik vind het persoonlijk ook irritant, gelul aan je kop terwijl je aan het rijden bent. Maak maar een handgebaar, dan stoppen we even.

Daarvoor een ander chinees ding gehad, dat was wel troep.

Deze heeft fijne speakers met redelijk geluid, ze gaan ook ontiegelijk hard. De microfoon ruis filtering werkt goed.
Ook een FM radio, al gebruik ik die zelf niet.

De batterij gaat ook heel lang mee. Dik tevreden over.
 
Nieuw hier op dit forum en in de motorwereld... sinds vandaag aan het rijlessen, maar wel al een tijdje bezig met het aanschaffen van gear. Wat betreft deze communicatiesetjes verdrink ik eigenlijk een beetje in het diepe, daarom dat ik de vraag maar hier ga stellen:

Ik wil een setje waarmee ik kan bellen, navigatie/flitsmeister kan beluisteren (telefoon) en muziek kan luisteren. Eventueel zou communiceren met mensen op een motor in je directe buurt een mooie toevoeging zijn, maar dat is niet per sé een must. Kan eventueel ook opgevangen worden met een groepstelefoontje wanneer je met een groep gaat rijden.

Belangrijk: prijs!!! deze dingen zijn zo ontzettend duur.... nou ben ik niet te krenterig om er een 100 euro tegenaan te gooien, maar heel veel meer dan dat moet het ook niet worden.

Wie o wie kan me helpen?
Deze voldoet prima als instapper: https://www.amazon.nl/BT-S3-Bluetoo...S3&qid=1650551789&sprefix=bt-s3,aps,67&sr=8-2

Boven de 80km/h moeilijk om elkaar te verstaan tijdens een gesprek, maar goed, voor die prijs.. :+
 
Nieuw hier op dit forum en in de motorwereld... sinds vandaag aan het rijlessen, maar wel al een tijdje bezig met het aanschaffen van gear. Wat betreft deze communicatiesetjes verdrink ik eigenlijk een beetje in het diepe, daarom dat ik de vraag maar hier ga stellen:

Ik wil een setje waarmee ik kan bellen, navigatie/flitsmeister kan beluisteren (telefoon) en muziek kan luisteren. Eventueel zou communiceren met mensen op een motor in je directe buurt een mooie toevoeging zijn, maar dat is niet per sé een must. Kan eventueel ook opgevangen worden met een groepstelefoontje wanneer je met een groep gaat rijden.

Belangrijk: prijs!!! deze dingen zijn zo ontzettend duur.... nou ben ik niet te krenterig om er een 100 euro tegenaan te gooien, maar heel veel meer dan dat moet het ook niet worden.

Wie o wie kan me helpen?


Een collega van mij is erg enthousiast over deze set: 43.99US $ 50% OFF|Freedconn Tcom Vb Moto Rcycle Intercom Moto Helm Bluetooth Headset Hoofdtelefoon Fm Moto R Intercom Helm Communicator Waterdicht|Helmet Headsets| - AliExpress
 
Ik kom voor het eerst in dit topic en ben eigenlijk niet op zoek naar een intercom systeem, maar enkel een bluetooth headset voor in de helm, als eerste ivm flitsmeister, en als het tegelijkertijd eventueel zou kunnen met de TomTom is dat mooi meegenomen.
Om daar nu zo'n set van een paar honderd voor te kopen vind ik een beetje overkill.
En zijn de sets wel in staat om met 2 devices te pairen, dus met telefoon en met TomTom tegelijkertijd?
Ik heb er 1 gekocht, eerst naar de Midland mini en Cardo spirit gekeken, ook nog naar de Sena.
Vriend gaf aan dat de Cardo goed beviel, en een draai volume knop leek mij wel handig, wilde eerst voor weinig gaan, maar geen zin in gezeik ed.
Dus nu maar de Cardo Freecom 2X gekocht, is eigenlijk 209,- echter online ook voor 169,- Ondersteund deze ook BT 5.2, goede speakers, dus dat maar gedaan.
 
Ik heb er 1 gekocht, eerst naar de Midland mini en Cardo spirit gekeken, ook nog naar de Sena.
Vriend gaf aan dat de Cardo goed beviel, en een draai volume knop leek mij wel handig, wilde eerst voor weinig gaan, maar geen zin in gezeik ed.
Dus nu maar de Cardo Freecom 2X gekocht, is eigenlijk 209,- echter online ook voor 169,- Ondersteund deze ook BT 5.2, goede speakers, dus dat maar gedaan.

Erg verstandige keuze! 👍

Hoewel veel China setjes tegenwoordig wel beter worden. Echter het hoge volume en bouw kwaliteit van een a merk halen ze nog lang niet en updates voor eventuele bugs kun je vergeten.
 
Nou, mooi dat Williej zegt dat het beter is zo, eerste probleem :)
Ik heb dus een iPhone, een TomTom 550 en een Cardo.
Connect is de iPhone met de Cardo, perfect
Connect ik de TT met Cardo, perfect
iPhone is ook met de TT verbonmden via bluetooth voor verkeersinfo ed.
Echter is het nu dus: of de iPhone, of de TT.
Maar erger nog, daarna is de bluetooth verbinding met de iPhone niet meer in orde, staat wel in lijstje, maar connect niet, als je de Cardo aantikt op de iPhone zegt die dat hij niet kan verbinden en dat er opnieuw gepaired moet worden.
Opnieuw aales uit/aan zetten maakt geen verschil
En andersom op de TT is in de bluetooth settings de Cardo gewoon weg, staat er dus gewoon niet meer tussen.
Dus beide connecten lukt niet, en moet dus steeds opnieuw pairen met 1 van de 2.
Ik heb nog niet geprobeerd wat er gebeurd als ik de bluetooth verbinding weg haal tussen de TT en de iPhone. en dan voortaan verbinding maak via wifi op de telefoon. Maar dat zou ook jammer zijn, want deze verbinding moet je steeds opnieuw maken en verbind dus niet zoals via bluetooth wel gebeurd.

Ervaringen/oplossingen?
 
Nou, mooi dat Williej zegt dat het beter is zo, eerste probleem :)
Ik heb dus een iPhone, een TomTom 550 en een Cardo.
Connect is de iPhone met de Cardo, perfect
Connect ik de TT met Cardo, perfect
iPhone is ook met de TT verbonmden via bluetooth voor verkeersinfo ed.
Echter is het nu dus: of de iPhone, of de TT.
Maar erger nog, daarna is de bluetooth verbinding met de iPhone niet meer in orde, staat wel in lijstje, maar connect niet, als je de Cardo aantikt op de iPhone zegt die dat hij niet kan verbinden en dat er opnieuw gepaired moet worden.
Opnieuw aales uit/aan zetten maakt geen verschil
En andersom op de TT is in de bluetooth settings de Cardo gewoon weg, staat er dus gewoon niet meer tussen.
Dus beide connecten lukt niet, en moet dus steeds opnieuw pairen met 1 van de 2.
Ik heb nog niet geprobeerd wat er gebeurd als ik de bluetooth verbinding weg haal tussen de TT en de iPhone. en dan voortaan verbinding maak via wifi op de telefoon. Maar dat zou ook jammer zijn, want deze verbinding moet je steeds opnieuw maken en verbind dus niet zoals via bluetooth wel gebeurd.

Ervaringen/oplossingen?

Je moet dit voor het mooie in een rijtje schakelen. En niet kruislinks zoals je nu doet.

Dus je verbind de intercom met je tomtom en je tomtom met je telefoon. De bediening van je telefoon doe je dan via je tomtom.
 
Je moet dit voor het mooie in een rijtje schakelen. En niet kruislinks zoals je nu doet.

Dus je verbind de intercom met je tomtom en je tomtom met je telefoon. De bediening van je telefoon doe je dan via je tomtom.
Maar dan heb ik volgens mij alleen telefoon functie, en die intresseert mij niet zo.
Ik wil juist naast de navi ook flitsmeister info, ondanks dat TomTom ook flitsers heeft.
Ook zou ik dan spotify kunnen luisteren, nu vind ik dat ook niet echt belangrijk, maar gaat nu even over de mogelijkheden en de techniek.

als het allemaal niet mogelijk is dan is het niet anders, maar zou het toch wel heel leuk vinden.
Plus dat ik dan nog steeds de bestaande bluetooth device kwijt raak voor als ik de TT niet gebruik en wel mij telefoon, dan moet ik steeds opnieuw pairen.
 
Maar dan heb ik volgens mij alleen telefoon functie, en die intresseert mij niet zo.
Ik wil juist naast de navi ook flitsmeister info, ondanks dat TomTom ook flitsers heeft.
Ook zou ik dan spotify kunnen luisteren, nu vind ik dat ook niet echt belangrijk, maar gaat nu even over de mogelijkheden en de techniek.

als het allemaal niet mogelijk is dan is het niet anders, maar zou het toch wel heel leuk vinden.
Plus dat ik dan nog steeds de bestaande bluetooth device kwijt raak voor als ik de TT niet gebruik en wel mij telefoon, dan moet ik steeds opnieuw pairen.


Wat je wilt kan gedeeltelijk wel. Helaas bied de tomtom niet de volledige ondersteuning hiervoor, wat een garmin bijvoorbeeld wel doet. Maarja je hebt een tomtom en die kan weer andere dingen die zo'n garmin weer niet kan. Genoeg daar over.. 😜

Flitsmeister kun je gewoon gebruiken alleen even op een andere manier. Je moet de melding instellen dat hij die verstuurd als telefoongesprek ipv losse melding. Deze krijg je dan netjes binnen op je tomtom scherm en je hoort het via je intercom. Muziek afspelen/bedienen is helaas iets wat de tomtom niet ondersteund dus dat gaat niet.
 
Rolfstone Neo Deze heb ik naar gekeken. Lijken prima te passen onder de meeste helmen.

Uiteindelijk ben ik voor Sony WH-1000MX3 gegaan. Die passen voor mij ook prima onder de helm, alleen moet ik nog testen op langdurig gebruik.
Hij wil kunnen bellen, ik kan me niet voorstellen dat de microfoon in zulke dopjes goed werkt onder een helm.

Daarnaast hoop ik dat je de Sony WF-1000XM3 bedoelt, degene die jij noemt lijkt me niet echt lekker zitten onder een helm:


afbeelding_2022-04-21_213516230.png
 
Wat je wilt kan gedeeltelijk wel. Helaas bied de tomtom niet de volledige ondersteuning hiervoor, wat een garmin bijvoorbeeld wel doet. Maarja je hebt een tomtom en die kan weer andere dingen die zo'n garmin weer niet kan. Genoeg daar over.. 😜

Flitsmeister kun je gewoon gebruiken alleen even op een andere manier. Je moet de melding instellen dat hij die verstuurd als telefoongesprek ipv losse melding. Deze krijg je dan netjes binnen op je tomtom scherm en je hoort het via je intercom. Muziek afspelen/bedienen is helaas iets wat de tomtom niet ondersteund dus dat gaat niet.
Nou, het werkt zoals ik wil, dus 2 devices gekoppeld los van elkaar met alle functies.
Ten eerste had ik de quick guide niet goed bekeken, in het begin stond hoe je je teleffon kon koppelen via bluetooth, helemaal aan het einde stond dus hoe je je GPS/Navi kan koppelen. Ik kwam erachter nadat ik eens de gehele manual van internet had gedownload, waar wel duidelijk staat: let op, koppelen met 2 devices via kanaal 1 en kanaal 2.
Kanaal 1 is voor phone, lampjes tijdens pairen branden rood en blauw, en als je kanaal 2 koppelt bedoeld voor je navi dan moet je zorgen dat de lampjes rood en groen knipperen.
De cardo 2x onderteund bluetooth 5.w, dus moet slim zijn, dus ook gekoppeld op basis van A2DP en niet op basis van HFP, terwijl er staat dat juist A2DP problemen kan veroorzaken met meerdere devices terwijl A2DP hoger/beter is dan HFP. Maar afijn, het werkt allemaal op basis van A2DP.
I'm happy.
 
Nou, het werkt zoals ik wil, dus 2 devices gekoppeld los van elkaar met alle functies.
Ten eerste had ik de quick guide niet goed bekeken, in het begin stond hoe je je teleffon kon koppelen via bluetooth, helemaal aan het einde stond dus hoe je je GPS/Navi kan koppelen. Ik kwam erachter nadat ik eens de gehele manual van internet had gedownload, waar wel duidelijk staat: let op, koppelen met 2 devices via kanaal 1 en kanaal 2.
Kanaal 1 is voor phone, lampjes tijdens pairen branden rood en blauw, en als je kanaal 2 koppelt bedoeld voor je navi dan moet je zorgen dat de lampjes rood en groen knipperen.
De cardo 2x onderteund bluetooth 5.w, dus moet slim zijn, dus ook gekoppeld op basis van A2DP en niet op basis van HFP, terwijl er staat dat juist A2DP problemen kan veroorzaken met meerdere devices terwijl A2DP hoger/beter is dan HFP. Maar afijn, het werkt allemaal op basis van A2DP.
I'm happy.
Gaaf zeg ik kreeg het nooit soepel werkend voor elkaar.

Vaak als ik dan gebeld werd bijvoorbeeld wist de telefoon niet of hij het gesprek nou naar de tomtom of de intercom moest doorzetten. Het resultaat was vaak het daarna allemaal niet meer werkte.

Ik ga het zeker nog een keer testen als ik een tomtom bij de hand heb bedankt voor je tip! 👌👍👍
 
Gaaf zeg ik kreeg het nooit soepel werkend voor elkaar.

Vaak als ik dan gebeld werd bijvoorbeeld wist de telefoon niet of hij het gesprek nou naar de tomtom of de intercom moest doorzetten. Het resultaat was vaak het daarna allemaal niet meer werkte.

Ik ga het zeker nog een keer testen als ik een tomtom bij de hand heb bedankt voor je tip! 👌👍👍
Ik heb mij nog niet laten bellen gisteravond tijdens het testen, maar ik kreeg de berichten van flitsmeister te horen door de muziek van Spotify heen, dat gebeurd tegelijkertijd waarbij het geluid van spotify gedimd wordt, als er een bericht van TomTom komt gaat het geluid van de telefoon naar 0 en keert weer terug daarna.
Maar ik heb gister zeker nog niet ales getest. Ik weet ook niet wat er extra mogelijk is door bluetooth 5.2 wat nieuw is op de X-serie van Cardo.
 
Dankjulliewel voor de linkjes en tips! Ik ga denk ik die Hero 2 óf de betoway eens bestellen!

Is zoiets nou nog moeilijk in te bouwen?
 
Terug
Bovenaan Onderaan