BMW F650 1998 vs BMW F650GS 2000

Erwin P

Crashtest dummy
22 aug 2011
6.854
5.030
Lemelerveld
Beste forumleden,

Ik zit voor mezelf met een dilemma, ik ben al een tijdlang op zoek en aan het sparen voor een motor en nu heb ik het budget maar zit ik in dubio.

Ik kan namelijk in dezelfde prijs en KM klasse een F650 1998 en een F650GS uit 2000 krijgen.

Weten jullie of er ook daadwerkelijk verschil in het rijden/onderhoud is tussen die 2? Het grote voordeel van het nieuwere model lijkt me tot nog toe dat het een injectie model is, het grote nadeel is dat hij overduidelijk optisch ontworpen is door de mensen van BMW (vind ik persoonlijk minder mooi).

De kale getallen zoals het hoogste koppel en topvermogen liggen erg dicht bij elkaar en ook de rest van de specs wijken niet erg veel af.

Maar zijn hier ervaringsdeskundigen die een sterke menig en voorkeur hebben naar 1 van de 2?

Alvast bedankt.
 
Ik denk dat beiden vrijwel hetzelfde zullen rijden, misschien dat je wel een verschil merkt qua windruis. De GS modellen zijn echter niet meer door heel Europa gemaakt, maar alles bij BMW zelf (Oostenrijk werd het blok gemaakt, in Italië werd deze fiets in elkaar gezet). Of dit verschil maakt durf ik niet te zeggen (ik denk haast van niet).

Na 2004 zijn de BMW 1-cilinders uitgerust met twin sparks, hier merk je wel duidelijk verschil met de ouderen, maar dit is dus niet van toepassing op de keuzes die jij geeft.
 
Laatst bewerkt:
De f650gs van het eerste bouwjaar hebben problemen bekend met de injectie. Zowel softwarematig als hardwarematig. Beide zaken zijn bekend, maar niet standaard aangepast. Alleen bij klachten. Voor de injector was de update een ander type. Diezelfde als uit de 1150gs. Samen met nieuwe software was hier het probleem (niet lekker draaien, inhouden) meestal (!) opgelost. Maar niet bij alle fietsen uit de eerste periode (2000) was het probleem hiermee verholpen. Soms lukte het niet.
Ook de radiator ging geregeld kapot.
Naar mijn mening zijn de vraagprijzen voor de funduro's vaak erg hoog.
Heel veel te vinden over beide modellen op f650.com
 
Ze zijn allemaal rond de 2000 euro wat ook ongeveer het budget is. De GS van rond 2000 is ongeveer even duur als de Funduro van 94' a 99'.

Wat is het verschil buiten het wiel van de Dakar? Grotere wielen krijg ik er zelf ook wel in geknutseld natuurlijk.
 
De keuze is gevallen op een Funduro uit 1998

Hebben jullie aanraders waar onderdelen te bestellen zijn en welke banden goed zijn voor dit model (goed in alle weertypen, lange afstanden en iig all-road)
 
Slijtageonderdelen bij Bolski.nl of on2wheels.nl of Louis.de
De Knalpot en de Hobbyist leveren ook veel niet-slijtageonderdelen. Verder zal uiteraard de dealer de spullen kunnen leveren.
En de spanningsregelaar vangt erg weinig wind, dus weinig koeling. Gaan vaak stuk. Verplaatsen, met een beugeltje, naar voor de luchtinlaat helpt. Nieuwe spanningsregelaar lekker op eBay halen voor twee tientjes ipv €120 bij de dealer.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan