BMW F900R - #Neverstopchallenging

Sinds kort mijn rijbewijs kunnen halen en nu op zoek naar een mooie motor waar ik niet na 1 jaar het idee heb dat ik iets mis in de rijbeleving. Mijn eerste proefrit was op een F900R, maar heb ik het idee dat elke motor beter zal rijden dan de lesmotor en ik nog niet goed genoeg kan rijden om echt de verschillen te merken. Ik zou graag ervaringen willen horen (niet van de verkoper) wat betreft de keuze of alternatief van de BMW.

Ik zat wat met mijn knieën tegen de bovenkant van de tank, volgens de verkoper kwam dit doordat ik kleding had geleend dat geen optimale pasvorm had en dat er nog een mogelijkheid was een hoger zadel te plaatsen. Ik ben 185 cm, helpt een hoger zadel of is de F900R voor mij te klein. Misschien dat ik door mijn onervarenheid nog niet optimaal op de motor zit :?
Is het voor een passagier comfortabel genoeg om 400 km achterop te zitten?
Is de F900R te vergelijken met een Suzuki GSX-8S of een Honda CB750 Hornet of misschien een ander alternatief?
Ik had al gelezen dat de verschillende rijmodi echt een toegevoegde waarde hebben, maar welke opties zijn nog meer echt een musthave op deze motor?

Alvast bedankt.
Voor wat betreft het vergelijk met de Suzuki en de Honda, voor ik de F900 aanschafte heb ik ook op de Honda en de Suzuki proefgereden.
Honda: ziet er mooi uit, klinkt lekker, maar heeft een gat in de koppelkromme bij 4000 toeren. Daar moet je boven blijven en dat vind ik niet prettig. Bovenin stormt-ie wel lekker door. De wegligging kon ik niet aan wennen, zo nerveus. Als je naar een bocht kijkt valt-ie er al in. Ook de vering is primitief. Door de aan/uit-reactie van het gashandle lijkt het soms wel of je op een hobbelpaard zit.
De Suzuki voelde een stuk volwassener aan. Een fijne motor, maar voor mij was het ontbreken van cruise control en de schamele 83 pk een reden om naar de F900 over te stappen. Het nadeel van de niet zo mooi werkende quick shifter en het hogere gewicht van de F nam ik voor lief.
 
Voor wat betreft het vergelijk met de Suzuki en de Honda, voor ik de F900 aanschafte heb ik ook op de Honda en de Suzuki proefgereden.
Honda: ziet er mooi uit, klinkt lekker, maar heeft een gat in de koppelkromme bij 4000 toeren. Daar moet je boven blijven en dat vind ik niet prettig. Bovenin stormt-ie wel lekker door. De wegligging kon ik niet aan wennen, zo nerveus. Als je naar een bocht kijkt valt-ie er al in. Ook de vering is primitief. Door de aan/uit-reactie van het gashandle lijkt het soms wel of je op een hobbelpaard zit.
De Suzuki voelde een stuk volwassener aan. Een fijne motor, maar voor mij was het ontbreken van cruise control en de schamele 83 pk een reden om naar de F900 over te stappen. Het nadeel van de niet zo mooi werkende quick shifter en het hogere gewicht van de F nam ik voor lief.
Bedankt, met deze reacties en de positieve ervaringen kan ik verder. Ik zal een bericht posten als ik de definitieve keuze heb gemaakt.
 
Bedankt, met deze reacties en de positieve ervaringen kan ik verder. Ik zal een bericht posten als ik de definitieve keuze heb gemaakt.
Ik had verwacht dat de F900R wat bokkiger zou rijden (tweecilinder), maar dat viel me echt mee: hij rijdt lekker soepel. Op sommige momenten vind ik ‘m lekkerder rijden dan mijn S1000RR.
 
Ik heb een verlaagd model met het laagst mogelijke zadel. Dat is ook gelijk de minst comfortabele zadel die je kunt krijgen. Afgelopen zomer was ik met onze dochter naar Winterberg gereden. We hebben geen houten kont aan overgehouden. Als jij met het hoogste zadel gaat rijden, dan moet het volgens mij helemaal goed gaan met jouw vriendin achterop.
Wat de zithouding betreft: mocht je toch iets te weinig ruimte hebben voor je knie, ik meen dat er ook verlagingssetjes te koop zijn voor de pedalen? Ik weet niet of dit ook kan voor de 900R, maar je kunt er wellicht je erop oriënteren.
En wat de uitvoering betreft: ik heb quick shifter, rijmodi pro (een aanrader), cruisecontrol, active pakket en handvatverwarming. De quick shifter schakelt nog niet optimaal (wel in de hogere versnellingen), maar volgens mij moet de mijne nog inlopen (ik heb nu een kleine 5.300 km's erop zitten). Als je er een kan vinden met meer extra's, dan zou ik het zeker adviseren hiervoor te kiezen.
 
De tune bevalt uitstekend. De quick shifter doet het nu zoals het hoort, bij het starten draait-ie geen 2000 toeren meer en bovenin stormt-ie lekker door tot 9900 toeren. Zogauw het zout van de weg is en de temperatuur richting 10 graden gaat zal ik'm bij Ruud Frederiks op de bank zetten voor een meting waar ik zelf bij ben. Dit is het diagram van RS2E voor een F met race-uitlaat, blauw met standaard ECU en rood met hun software update. Alles achterwiel-PK's. Of je mijn SC Project, met z'n E5-keur, een race-uitlaat mag noemen, dat weet ik niet.
Bekijk bijlage 1963826
Klinkt interessant, misschien dat ik dit ook nog even ga doen voordat het seizoen begint😬.
 
Klinkt interessant, misschien dat ik dit ook nog even ga doen voordat het seizoen begint😬.
Zonder meer aan te raden. De quickshifter werkt heerlijk en het verbeteren van het vermogen en het door kunnen halen naar 9900 toeren maakt de F serieus sneller. Gisteren bij Ruud Frederiks geweest en daar werd dat gevoel dik bevestigd. Hij was vol lof over de software-ingreep van RS2E.
Over de grafiek is het volgende te zeggen. Het zijn achterwiel-pk's. Reken op zo'n plus 7 tot 8 % verlies vanaf de krukas door de achterwiel pk's te delen door 0,93. Het motortoerental kan Ruud niet exact meten en het resultaat niet corrigeren. Het ingrijpen van de begrenzer bij 9400 toeren moet 9900 zijn. Daardoor is de grafiek verschoven met een factor 99/94 en is het gemeten koppel 99/94ste te hoog. Maar vooral van belang is de prachtig vlakke koppelkromme die er voor zorgt dat het maximum vermogen aan de krukas, 107 pk, al bij 7900 (echte) toeren wordt bereikt en wordt vastgehouden tot 9300 (echte) toeren.
Ik ben dik tevreden.
Tovami power.jpg
 
Ik heb morgen een proefrit op een F900R. Rij momenteel een V-Strom 1000 maar wil weer waarschijnlijk weer terug (ooit op gestart) naar een naked bike. Heb besloten de auto te pakken voor comfortabele ritten en dat motorrijden weer echt om beleving moet gaan. Ben benieuwd hoe hij bevalt.
 
Veel plezier morgen dan! Ik heb mijn 900R per morgen weer in de verzekering gezet. Als ik er tijd voor vind ga ik dit weekend weer even een blokje mee om.
 
Veel plezier morgen dan! Ik heb mijn 900R per morgen weer in de verzekering gezet. Als ik er tijd voor vind ga ik dit weekend weer even een blokje mee om.
Dank! Het wordt morgen ontzettend lekker weer dus hopelijk vind je de tijd :]



Hoe bevalt de quickshifter na het inrijden? Lees veel berichten van mensen die hem wat nukkig vinden bij aflevering.
 
Hoe bevalt de quickshifter na het inrijden? Lees veel berichten van mensen die hem wat nukkig vinden bij aflevering.
In het begin is die zeker nukkiger. Geleidelijk is die soepeler gaan schakelen. Vooral bij de hogere versnellingen gaat het prima. Ik heb nu nog maar 5.200 km's op de klok staan. Ik denk dat het zeker nog soepeler wordt. Bij de lagere versnellingen gebruik ik hem nu nog zeker niet. Over twee weken krijgt hij zijn eerste jaarbeurt. Dan komt er iig nieuwe olie in. Waarschijnlijk wordt het dan ook weer iets beter.
 
Dank voor de reacties.

Kan iemand mij ook nog vertellen wat de Navigator (navigatie) kost? Zelfde vraag voor de koffers. Ik kan het echt nergens vinden.. :')
 
Weet iemand of er nog verbeteringen zijn doorgevoerd in de verschillende modeljaren?
 
Weet iemand of er nog verbeteringen zijn doorgevoerd in de verschillende modeljaren?
De enige mij bekende verandering of verbetering zit hem in het versnellen van de trage olieafvoer van het 'droge' carter naar het carter met de olievoorraad. In plaats van een binnen-plug zit er nu iets dat de olie gemakkelijker naar het ondercarter laat stromen. Ergens in het modeljaar 21 of 22 doorgevoerd. Bij de oudere modellen heb je daardoor de ingewikkelde procedure van oliepeilen: in stilstand laten draaien tot de ventilator aanslaat, 1 minuut wachten en dan peilen. Naar mijn mening onnodig ingewikkeld. Gewoon peilen als de motor een tijd, bijvoorbeeld 5 minuten, gestaan heeft. Dat geeft een betrouwbaar beeld.
Wel betekent het uitblijven van de bij BMW vaak optredende kinderziektes dat de F900 gedegen ontworpen is.
 
Ik heb vandaag een uitgebreide proefrit gemaakt en de knoop doorgehakt. Over twee weken ben ik eigenaar van deze F900R uit 2023 met iets minder dan 3000km op de teller :]

Daarnaast voorzien van alle pakketten en wat aanvullende opties, het hogere stuur (korte armpjes :)) en de BMW navigator.

Aftellen!!!
 

Bijlagen

  • 1 - 1 (4).jpeg
    1 - 1 (4).jpeg
    1,2 MB · Weergaven: 0
Ik heb vandaag een uitgebreide proefrit gemaakt en de knoop doorgehakt. Over twee weken ben ik eigenaar van deze F900R uit 2023 met iets minder dan 3000km op de teller :]

Daarnaast voorzien van alle pakketten en wat aanvullende opties, het hogere stuur (korte armpjes :)) en de BMW navigator.

Aftellen!!!
Gefeliciteerd!

Mooie kleurencombi; heeft m’n vriendin ook (haar motor, niet zijzelf :+).
 
Ik vind het ook echt de mooiste kleurencombi. Al vind ik de triple black ook wel vet, maar weer zo incognito. Van mij mag een motor wel een kleurtje hebben.
 
Ik vind het ook echt de mooiste kleurencombi. Al vind ik de triple black ook wel vet, maar weer zo incognito. Van mij mag een motor wel een kleurtje hebben.
Dat dus; daarom heb ik mijn motor (S1000RR) in de M-uitvoering :Y;

d1030f21-6cf3-4185-9133-023f6e218707.jpeg


Maar ik rij ook graag op de F900R van mijn vriendin; een hele fijne motor :t.
 
Ik heb vandaag een uitgebreide proefrit gemaakt en de knoop doorgehakt. Over twee weken ben ik eigenaar van deze F900R uit 2023 met iets minder dan 3000km op de teller :]

Daarnaast voorzien van alle pakketten en wat aanvullende opties, het hogere stuur (korte armpjes :)) en de BMW navigator.

Aftellen!!!
Wat een toeval ik heb afgelopen week exact dezelfde gekocht, met ook alle pakketten.
Morgen kan ik hem ophalen.
 
Is er iemand die een SW-Motech evo tanktas heeft gemonteerd op zijn BMW F900R? Zo ja, zou je misschien een foto willen delen. Ben benieuwd hoe je uitkomt met de navi cradle.
 
Is er iemand die een SW-Motech evo tanktas heeft gemonteerd op zijn BMW F900R? Zo ja, zou je misschien een foto willen delen. Ben benieuwd hoe je uitkomt met de navi cradle.
20230911_164410.jpg
Hey, die heb ik inderdaad geplaatst. Ik heb de SW-motech PRO daypack gehaald voor mijn F900r. Past me erg goed, je kan het nog iets naar voor en achteren schuiven natuurlijk. Je kan niet helemaal lekker meer over je tank heen gaan liggen om je top te halen, maar dan ga je natuurlijk niet ook bepakt en bezakt op pad.
 
Dan lijkt het mij meteen goed om mezelf even voor te stellen! Ik volg de thread al een tijdje, maar heb nog niks geplaatst. Ik heb mijn f900r nu sinds augustus vorig jaar. Heeft bijna alle opties op handvatverwarming, ESA, cruisecontrol en keyless ride na.
Sinds aankoop heb ik er een MIVV slip on ondergehangen en een quadlock wireless charger opgezet. Hij kwam al uitgerust met een evotech kentekenplaat houder en radiator guard en rizona bar end spiegels.
20230912_152543.jpg
IMG-20230921-WA0039.jpg

Daarnaast heb ik nog wat rimstriping geplaatst om het plaatje compleet te maken.
 
Ik heb vandaag een uitgebreide proefrit gemaakt en de knoop doorgehakt. Over twee weken ben ik eigenaar van deze F900R uit 2023 met iets minder dan 3000km op de teller :]

Daarnaast voorzien van alle pakketten en wat aanvullende opties, het hogere stuur (korte armpjes :)) en de BMW navigator.

Aftellen!!!
Proficiat! Leuk om weer een 900R rijder erbij te hebben hier. Veel rijplezier en houd de glanzende kant boven!
 
Terug
Bovenaan Onderaan