BMW K1300GT

Voor het ontluchten van zon oude zoempomp heb je geen motoscan of whatever nodig. Enkel een dikke acculader (geen druppellader)
 
Voor het ontluchten van zon oude zoempomp heb je geen motoscan of whatever nodig. Enkel een dikke acculader (geen druppellader)
Daar kwam ik ook later achter 😅 wel al een scanner en de motoscan app gedownload. Toch wel handig voor het uitlezen van de foutcodes.
Blijkbaar is de druksensor voor het achterremcircuit kapot/vervuild.
Eerdaags komen nieuwe remcups en seals binnen, dus dan ga ik maar eerst het systeem goed doorspoelen. Voorkant zou dus tot zo ver goed moeten werken en daar hoor je ook nog wel de bekrachtiging van werken.

Vandaag een vervangende radiateur geplaatst. De vorige was echt compleet rot. Had er een van Boonstra, maar één van de ophangbrackets aan de bovenkant was iets anders. Het gat zat hoger, maar dus wel zo hoog dat er genoeg ruimte was eronder om een gat op de juiste plek te maken. De radiateur hangt weer lekvrij.
Ook de olie afgelaten. Deze was pikzwart. Voor de zekerheid een paar liter goedkope olie gekocht voor een flush. Wanneer de motor een grote beurt krijgt, komt er weer kwaliteitsspul in.
Later zal ik anders nog wel wat foto's plaatsen.
 
Het begon eigenlijk vorige week, toen ik eindelijk tijd had om de brandstofpomp te vervangen. Deze was kapot en daardoor liep de motor niet. Nadien was het tikken en lopen! Motor had al een aantal jaren stilgestaan. Zo staat de motor er inmiddels al een paar dagen bij:
20200729_135121.jpg


De radiateur was echt heel slecht. De lamellen verpulveren gewoon, als je er met je vingers op drukt. De onderste rij bestond ook al eigenlijk nieteens meer.
20200729_135014.jpg


De tweedehands radiateur op z'n plek. Dacht bij Boonstra een voor een k1200gt besteld te hebben, maar evenals de bracket aan de bovenkant, was de aansluiting boven het thermostaathuis anders. Gelukkig was die makkelijk te verwisselen. Alles hangt er weer lekvrij bij.
20200729_135041.jpg


Morgen komen als het goed is de seals binnen voor de remmen. Hopelijk ook de olie, dan kan ik na het weekend weer verder.
 
Vandaag het eerste rondje op de motor gereden. Wat dat betreft viel het me niet tegen. Over 2 weken een grote beurt ingepland.
Dacht even het luchtfilter te bekijken, maar die viel van ellende zo ongeveer uit elkaar. Toch maar even een nieuwe besteld alvast, samen met voorwiellagers. In de winter ben ik van plan de rest van de motor af te maken. Al het belangrijke werkt nu. Helaas nog steeds de storing van de abs module op het moment, maar de voorkant remt als een dolle.
 
Michelin Road 5 GT. Onder mijn eerste motor had ik ook Michelin Road banden en was daar zeer over te spreken. Ook in de regen (ondanks dat je natuurlijk al wat rustiger rijdt) heb ik daar nooit gekke dingen aan kunnen opmerken, dus leek het me ook deze keer wel een goed idee.
 
Ik heb de Road 5 GT net een maand op mijn 1300GT. Bevallen uitstekend!
 
Het bevalt mij goed. Volgens mij moest ik 30 eur of zoietw betalen voor de meeste functies te gebruiken. Ik kan de abs pomp activeren via motoscan. Op youtube zijn verschillende filmpjes met bmw gebruikers die bv remmen ontluchten met motoscan app te gebruiken.

Ik weet niet waar je woon maar je mag ook eens langsrijden naar apeldoorn om te zien hoe het werkt...

Welke versie van Motoscan is nodig om de ABS pomp te activeren?
Professional of Ultimate?
 
ik heb de ultimate versie maar volgens mij kan het ook met professional. op hun website staat een tabel volgens mij met wat er kan in welke versie
 
Weet iemand of ASC bij een K1200GT uit 2006 werkt? In de motoscan app heb ik het namelijk wel zien staan, dat je het kan inschakelen e.d. Dan zou het een kwestie zijn van schakelaartje aansluiten en het zou moeten werken. Zo werken veel van dat soort opties doorgaans, maar misschien denk ik te kort door de bocht in dit geval. Hier en daar heb ik ook wel gelezen dat het pas op de modellen vanaf 2007 werkt, doordat deze een andere ECU hebben. Als je naar ASC retrofit K1200GT zoekt, krijg je van BMW uit in ieder geval ook echt alleen maar dat schakelaartje te zien wat op het stuur komt.
 
Gister eindelijk de achterste veerpoot eruit kunnen halen. Wat een hels karwei is dat zeg! Zeer tijdsrovend. Nu de voorkant nog, maar volgens mij gaat dat wel makkelijker. Heeft iemand hier wel eens z'n originele ESA dempers laten reviseren/repareren? En zoja dan waar? Zag al een bedrijf in Mill wat daar gespecialiseerd in is in ieder geval.
Mijn kuipruitstelmotor doet het ook niet meer. Hij staat vast in de onderste positie. Had al een vervanger van motoparts gehaald, maar die doet ook niks. Er zitten geen relais of iets gerelateerd op de motor toch? Deze wordt bestuurd via CAN?
 
Hk suspension kan dat prima. Afhankelijk van de kmstand kan het wel zijn dat er delen versleten zijn en dat het ook meteen de laatste revisie zal zijn...
De ruit is geen regeleenheid en daarmee niet een deel van het CAN netwerk. Kan best zijn dat de ruit opnieuw gecalibreed moet worden..
 
Hoe staat deze volgens jou in verbinding met de stuurschakelaar? Er gaan overigens een stuk of 5 draden naar de stelmotor.
Maar goed.. in de motoscan app ben ik geen calibratie voor de kuipruit tegengekomen. Als ik op het knopje druk om de ruit omhoog te laten komen, hoor ik de stelmotor wel wat doen. De andere kant op (naar beneden) niet. Echter zit er geen beweging in het mechanisme. Ik heb de stelmotor nog los naast de motor, dus er staat ook geen belasting op.
 
Toch even de spanning op de stelmotor gecheckt, wanneer deze ingeschakeld wordt. Er kom net 8V op te staan. De connector van de stuurschakelaar ziet er nog fris uit, evenals de connector van de stelmotor. Accu is vol en ook kan ik er de motor mee starten, dus mijn aanname is dat het daar zeker niet aan zal liggen. Waar zou ik verder naar kunnen kijken?
 
Hier het elektrisch schema, bijbehorend aan de kuipruit verstelling. Zou het ZFE (deels) de geest gegeven hebben? Gezien er zeker een ingaand signaal voor het verstellen van de kuipruit aankomt en er slechts 8V bij de stelmotor uitkomt. Stekkkers al gecontroleerd, maar nergens viezigheid of corrosie kunnen vinden.
BMW windscherm elektrisch.JPG
 
Het probleem van de kuipruitstelmotor bleek aan de ZFE te liggen. Buiten de stelmotor, deed ook de benzinemeter het niet en de ESA gaf foutcodes, terwijl de veerpoten net gereviseerd waren. Bij het demonteren en openmaken van mijn ZFE, zag ik dat de aluminium deksel van de ZFE helemaal naar binnen gecorrodeerd was. Waarschijnlijk ook door het lange stilstaan, zonder cover of iets over de motor.
Voor het geval je de ZFE unit wil vervangen, let dan goed op de onderdeelnummers en welke versie je hebt! Ik hoefde namelijk niks te programmeren, omdat het exact dezelfde versie was. Je hebt bijvoorbeeld Basic, Low en High oid, wat gerelateerd is aan hoe uitgedost het accessoire pakket op de motor is.

Daarnaast heb ik de uitlaat van een K1300S onder de K1200GT gemonteerd. Dit is ook een originele BMW uitlaat, maar ziet er een stuk moderner uit en geeft een iets dieper geluid. Als de motor weer in elkaar zit, zal ik er wel eens een foto van maken. Past ook zonder aanpassing op de motor!
 
Afgelopen weken heb ik de ABS module onder handen genomen. Er werd me meteen duidelijk, waarom het achterwiel circuit een foutcode gaf voor te hoge druk. Deze zijde van de module zal helemaal vol met iets wat leek op vergomde remvloeistof. Dit zat dan ook helemaal tegen de druksensor aangedrukt. Gelukkig zat het niet in de pomp, maar dus deze liep nog helemaal vrij. Het voorwiel had ik sowieso geen problemen mee.
Na een grondige schoonmaak heb ik de module weer in elkaar gezet en op de motor aangesloten. Na de eerste start-up check van de motor ziet het er veelbelovend uit. Geen foutcodes vanuit de ABS te bekennen. Het ontluchten en testen ga ik van de week doen. Fingers crossed!
 
Terug
Bovenaan Onderaan