BMW K1600GT valt uit 5e versnelling

15 okt 2019
69
58
Mijn K1600GT uit 2013 heeft een probleem met zijn 5e versnelling.
Versnellingsbak volgens BMW procedure uitgebouwd en bleek een schakelfork helemaal ingesleten te zijn.
Nu nog een nieuwe fork zien te vinden.
Bij BMW zijn ze voorlopig niet beschikbaar tot eind nov.2019.
 

Bijlagen

  • 20191018_011355.jpg
    20191018_011355.jpg
    168,4 KB · Weergaven: 37
Vorken worden tijdens normaal rijden nauwelijks belast, tenzij de tandwielen verschuiven. Dus, vorken zijn gevolg, niet oorzaak.
Mijn idee is dat de 5e/6e versnellingsvork in zijn 6e stand niet voldoende ruimte krijgt in de vorkhouder en gedurende het rijden dus continu wrijving geeft tegen de rand van de vorkhouder met slijtage als gevolg.
Onvoldoende ruimte in de schakelschacht met name aan de onderzijde.
Op de foto is dat de middelste voor 5/6.
 

Bijlagen

  • 20191018_171848.jpg
    20191018_171848.jpg
    101,9 KB · Weergaven: 30
De pijp waarover die schakelvork bewogen heeft zal ook wel de nodige slijtage hebben. Is het gat in de schakelvork ovaal? Zit er een drukplek in de schakelwals?
De pijp waarover die schakelvork bewogen heeft zal ook wel de nodige slijtage hebben. Is het gat in de schakelvork ovaal? Zit er een drukplek in de schakelwals?
De pijp heeft geen zichtbare schade.
Het gat is niet ovaal.
In de schakelwals nog geen drukplek gezien. Wel denk ik dat vork in 6e versn. niet goed vrijloopt aan 5e versn.zijde.
 
De pijp heeft geen zichtbare schade.
Het gat is niet ovaal.
In de schakelwals nog geen drukplek gezien. Wel denk ik dat vork in 6e versn. niet goed vrijloopt aan 5e versn.zijde.
Nagemeten aan 3e/4e versn. vork heeft deze 0.25mm slijtage op de vingers.
De 5e/6e versn.vork heeft 0.7mm slijtage en met name aan de 5e versn. kant.

Art.nummer van vork gevonden:
Oude model : 23007721495 niet leverbaar
Nieuw model: 23008561394 leverbaar.
Zal mij benieuwen welke aanpassing BMW heeft gedaan aan nieuwe model vork.
 
Nagemeten aan 3e/4e versn. vork heeft deze 0.25mm slijtage op de vingers.
De 5e/6e versn.vork heeft 0.7mm slijtage en met name aan de 5e versn. kant.

Art.nummer van vork gevonden:
Oude model : 23007721495 niet leverbaar
Nieuw model: 23008561394 leverbaar.
Zal mij benieuwen welke aanpassing BMW heeft gedaan aan nieuwe model vork.
Nieuwe vork binnen. Maatvoeringen geen verschil met oude behalve de slijtage dan.
Vork ingebouwd en slag van 5e versnelling is krapper.
Afwachten wat proefrit geeft.
 

Bijlagen

  • 20191024_122652.jpg
    20191024_122652.jpg
    137,8 KB · Weergaven: 19
  • Leuk
Waarderingen: SP1R
Dat heeft er waarschijnlijk mee te maken dat je bij dit soort reparaties pas weet wat er allemaal vervangen moet worden als de boel open ligt.

Plus dat je dan ook zaken tegen gaat komen die een reparatie/vervangadvies krijgen. (zeker met deze kilometerstand.) Als je als motorzaak op veilig gaat met de prijsopgave zodat je jezelf niet in de vingers snijdt, ben je in 101 van de 100 gevallen te duur. Een start richtprijs is daarom vaak wel te geven maar geen exacte prijsopgave.

Je zou QC motortechniek kunnen contacteren.
 
Terug
Bovenaan Onderaan