dat geeft altijd verschil@v.d.v:
Ik heb rechtstreeks op de accu-polen gemeten, dat geeft geen verschil.
zit je op de motor nog altijd via de sigaretten plug te laden?De vraag is, hoe kan het dat de ladder defect aangeeft als hij ingebouwd is en normaal laad als hij los staat?
de startmotor staat geheel los vd accu spanning zolang de startmotor niet bekrachtigt wordt.De verbindingen met de accu-polen zijn goed. Het meetverschil tussen direct op de polen en via de plug heb ik niet opgeschreven, maar was orde grote 0.05V.
Ik ben nog een post op dit forum (of het GS-forum, weet ik niet meer uit mn hoofd) tegen gekomen, met nagenoeg dezelfde symptomen.
Het probleem in dat topic werd veroorzaakt door een defect in de startmotor, met name losse magneten.
als de acculader goed aangeeft als je buiten de motor laadt laat hem dan na het laden even staan en meet na een paar uur even of hij nog spanning vast houd. is de spanning zakkende dan is je accu rot. houd hij wel spanning zorg dan dat je bij het terug bouwen even de lekstroom meet. ook een hoge lekstroom kan er voor zorgen dat de lader een defect aangeeft omdat de lader maximaal laad en de accu spanning toch lager wordt. heb je geen of weinig lekstroom dan het contact aan en spanning meten. stort de spanning in met contact aan dan is de accu rot. en een groot nadeel van gelaccu's is dat ze meestal niet aankondigen dat ze kapot gaan. ik heb ze al meegemaakt die prima de motor starten bij het weggaan uit huis maar na de benzine stop waren ze zo dood als een pier.@v.d.v:
Ik heb rechtstreeks op de accu-polen gemeten, dat geeft geen verschil.
@Beekberger:
Het druppelprogramma van een optimate is een half uur, met daarna een half uur een testprogramma. Een periode van 2 uur zou afdoende moeten zijn om de accu te onderhouden.
Dat de acuu toast kan zijn kan ik me opzich in vinden, maar ik twijfel of dat het probleem oplost.
Verder info:
De accu die erin zit is een DELO gel accu (51814 / 51913 12V/19AH).
Ik heb inmiddels een Saito Pro-charger gekocht, waarop beter te zien is of de lader ook daadwerkelijk wat doet.
Ik heb de motor zaterdag op de lader gezet, vervolgens gaf de lader zondag 'defect' aan.
Ik heb gisteren de accu uit de motor gehaald en los op de lader gezet, die laad vervolgens gewoon op en doorloopt het druppelprogramma.
De vraag is, hoe kan het dat de ladder defect aangeeft als hij ingebouwd is en normaal laad als hij los staat?
Dat zijn mooie waarden. Na 24 uur rust mag het zelfs teruggezakt zijn naar ongeveer 12,7 V (rustspanning). Beneden de 12,5 wordt het een slechte accu.Ik heb de lader los gehaald en het volgende gemeten:
Direct na het loshalen (17:15): 13.66V
een uur later (18:13): 13.33V
vanmorgen (06:03) 13.15V
De verbindingen met de accu-polen zijn goed. Het meetverschil tussen direct op de polen en via de plug heb ik niet opgeschreven, maar was orde grote 0.05V.
Ik ben nog een post op dit forum (of het GS-forum, weet ik niet meer uit mn hoofd) tegen gekomen, met nagenoeg dezelfde symptomen.
Het probleem in dat topic werd veroorzaakt door een defect in de startmotor, met name losse magneten.
Meet je op de accupolen of op de klemmen?
Zitten de klemmen goed vast?
Als je op de polen zo'n lage spanning meet is je accu kapot, of hij laad niet bij.
Ik heb de startmotor los gehaald en bekeken, dat was in orde. De startmotor is uit 2009 en heeft geen gelijmde magneten meer.
Daarna alles in elkaar gezet en de accu aangesloten. Toen bleek het hulpstukje op de - pool niet helemaal vast te zitten
Anyway het werkt weer nu lekker
Meet eens rechtstreeks op de accupolen. Misschien heb je ergens een overgangsweerstand.
Wat is er misgegaan sinds:
De verbindingen met de accu-polen zijn goed.
Daarom ga ik er altijd vanuit dat een TS achterlijk is
Toch vind ik het knap van je dat we dat nooit terug zien in je posts
Daarom ga ik er altijd vanuit dat een TS achterlijk is
ey, ik zit hier om me te verkneukelen, niet om saai te werkenDus vraag ze voortaan om de accu polen los te maken en weer vast te schroeven.
Dus vraag ze voortaan om de accu polen los te maken en weer vast te schroeven.