BMW R 1100RS deel 2

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ook hier de nodige ervaring met duo ritten. Als mijn ega achteropzit merk je er helemaal niets van tenzij ze wat verschuift. Bij beide zoons ook geen problemen , hangen gewoon mee in de bochten en zitten niet tijdens het rijden te wiebellen. De dochter van 10 is nog niet acterop geweest. Heb voor haar geen passende helm. Ze moet maar even wachten.

Groet,
Jos
 
@ Thijs,

Doordat je die abs pomp mist, heb je dus geen standaard lengtes remleiding erop zitten. In dat geval zou ik voor de zekerheid en eigen veiligheid, het door een vakman laten vernieuwen. Kenny lekt me daar uitermate geschikt voor.
Stahlflex leidingwerk ( kunststofleiding met een rvs gevlochten mantel er om heen) is de beste keuze. Ik heb in het voorjaar zelf mijn rubberen remleidingen vervangen door deze staal omvlochten types, met een zeer tevreden resultaat. Met verschillende merken heb ik geen ervaring. Ik heb ze uit duitsland laten komen puur vanwege de prijs. Via de website www.melvin.de heb ik ze besteld.

Succes,
Jos
 
Over passagiers: Ik herinner me twee jaar geleden in Nepal. Twee Syriërs die hun land waren ontvlucht wilden een Enfield van mij kopen. Ze kregen ook een beetje les in hoe hem te starten en ermee te rijden. Daarna wilden ze wel eens een rondje Nepal doen en aangezien ik daar ook wel voor in was, heb ik dat georganiseerd. De motoren (ik had nog een 500 staan) aangepast en uitgerust met grote kofferrekken en via Kathmandu nog een Syriër opgepikt (een radio DJ die verkeerde dingen had gezegd) en richting Oost een nieuwe/vernieuwde weg gaan verkennen. De DJ kon niet motorrijden en een van de Syriërs miste een halve hand en kon dus ook niet zelf rijden. Eerst nog even Noord naar de grens met China kijken (niet zo ver van de Mount Everest) en dan de onbekende weg Zuid. Aanvankelijk was de weg heel mooi, maagdelijk, mooie bochten, klimmen en dalen. Totdat hij plotseling stopte. Vanuit het Zuiden werd de weg ook aangelegd, maar er ontbrak nog 50 km. Dan maar door de jungle over zandpaden, door rivierbeddingen en langs afgronden. Aan het begin had een bulldozer een 'pad' uit de berg gekrast, zo stijl dat de Enfield alleen in de 1, en ernaast lopend naar boven kon komen. Vaak moest je de vaart erin houden, nooit stoppen, flink het gas erop etc. Toen viel de nacht en geen bewoning in zicht. Doorzetten. Mijn Syrische mede bestuurder was al zo vaak gevallen en zo moe dat hij niet meer verder kon en wilde. We hebben op een open plaats een kampje gemaakt, wat kaarsjes aangestoken (het was aarde donker) en wat gegeten en gedronken. Ik ben toen met de gehandicapte man (hij was als enige van mijn gasten ook niet in paniek geraakt..) achterop op zoek gegaan naar een slaapplaats, vrij snel gevonden en om het kort te houden, de volgende middag, na nog een dag off-roaden in jungle en stoffige bergen (ik bracht vaak eerst mijn motor en dan de hunne naar boven, zij liepen dan een stukje) kwamen we bij het zuidelijke nieuwe deel. Alsof we de poorten van Petrus zagen. Daarna kwamen we nog een dag in een moesson regen terecht, maar na in totaal 5 dagen waren we allemaal weer thuis in Pokhara, God en Allah lovend, maar ook blij met de ervaring. Ze zijn nu weer in Nepal en vragen wanneer ik hen weer mee neem?? Hieronder een foto uit een vergelijkbare rit in Nepal voor een indruk. (Ik rijd als derde met passagier)
full

full

PeterD
 
Laatst bewerkt:
Brandstofpomp. De door mij, na een tip hier op het forum bestelde brandstofpomp 'ist eingetroffen'. Hieronder de begeleidende brief: 30 Euro voor de hardware en 15 Euro voor het verzenden (4 dagen). Ik heb betaald met een Visa kaart, Paypal is preferred. Ik denk dat ik deze winter de pomp en het filter gezamenlijk preventief ga vervangen, dan ben ik er voorlopig weer vanaf.
full

Mijn broer heeft onlangs het filter gewisseld (R1100RT, 120 k km) en ziehier het oude opengesneden filter:
full

PeterD
 
Het is wat vroeg maar over 10 weken is het weer kerstmis.
Voor de lekkerbekken onder ons (en volgens mij zijn we dat allemaal) een recept wat het uitproberen waard is.

Kerstrecept: eend met whiskey

Benodigdheden:
- Een eend van 5 kg.
- 2 flessen Schotse Whisky.
- Spekreepjes.
- Olijfolie.

Bereidingswijze:
De eend larderen en de binnenkant inwrijven met peper en zout.
De oven 10 minuten voorverwarmen op 180 graden.
Een longdrinkglas voor de helft vullen met whisky.
De whisky opdrinken gedurende het voorverwarmen van de oven.
De eend op een vuurvaste schaal leggen en een tweede glas whisky inschenken.
Het tweede glas whisky opdrinken en de eend in de oven zetten.
Na 20 minuten de oven op 200 graden zetten en 2 glaven vubben met whisky.
De glaven opdiinken en de scherven van et eeiste glav oplaapen.
Nog en naiff glav insjenke en opdlinke.
Na en naiff uui de hoven opedoen om deend te sjekkn.
Blantwondezalf in de padkamer ganaale en op de povenkand van de linkerand toen.
Denove nen sgop geve.
Twee glave wiskiinsjenke en tmiddeste glaf leegdwinke.
De nove opedoen naadattet eerste glaf leeggis en de sjotel vastpakke.
De blantwondezalf op de binnekand van de regtehantoen en deent oprape.
Deent noggis oprape em met nen nantdoek de bwantwondesaiv van deent vege.
Ze hande ontvette met viskey en de tupe ssalf veeroprape.
Tkapotte glazzopvege endeent terug in de hove toen.
Deheent oprape en dove eers opedoen.
De twwwiede fles biski pedoen en overeindzette.
Opstaan van de vjoer ent vetssspek ondrde kas vege.
Noggis opstaan van de vjoer en tochma blijve zitte.
De bles op de grondzette.
Uide bles drinke wande glave sijn opof kabot.
Den'ove aftette, deooge sluite en omvalle.

De volgende late voormiddag de eend aansnijden met het zilveren feestbestek en degusteren met citroen en mayonaise.
De hele rest van de middag en de vroege avond de rotzooi in de keuken opruimen en de wanden en plafond schoonmaken.
Glasscherven en lege flessen naar de glasbak brengen en op de terugweg Paracetamol en maagzout kopen!

veel plezier met de voorbereiding,
Jos
 
Laatst bewerkt:
@Peter: mooi avontuurlijk reisverhaal! Zo ver van Lage Vuursche zie ik onze beemers voorlopig niet komen..

Net de R van Karin bij Kenny opgehaald. Klepdeksels zijn prachtig in de poedercoating gezet (antraciet), Hepco&Becker valbeugel er op en nieuwe bougiekabel. Foto's gemaakt, zet ik er later bij.

Met Kenny over de Twinspark upgrade gesproken. Hij heeft dat zelf al eens laten doen op een 1100RT, hij vond dat ie maar weinig verschil kon merken. OK, onder de 3000 RPM loopt ie mooier ("Schakel je eentje terug. Kost je aan het eind van de week 3 Euro benzine, so what?". Tja, de kleppen gaan misschien langer mee. Maar wat kosten nieuwe kleppen nu helemaal? De single sparks lopen ietwat onrustig onder de 3000 RPM, hoort er nu eenmaal bij zegt ie. Hij heeft misschien een punt. Kortom, volgens Kenny is het de investering niet waard.

Over het waterblok en de negatievere verhalen: "Op forums lees je vooral veel gezeik, ik heb alleen nog maar lovende verhalen over de R1200GS gehoord. Bovendien: je hebt de eerste twee jaar garantie, wat zou je je druk maken?"

Ben er dus nog niet uit. Wüdo heeft nog niets van zich laten horen, MotorLeo (tip van Roelof) is druk aan het rekenen. Prettig weekend mensen!
 
Aan Alle Forum-bezoekers:

Ik ging vanmiddag (20-10-2013) om 13.00uur van de Talmastraat Geldermalsen naar benzinestation Kalenberg Meteren, en ik vergat mijn BMW - Koffer set (Links en Rechts) op slot te doen.

En nu ben ik ze verloren !.

Ze zijn er waarschijnlijk afgevallen op de Kennedylaan in Geldermalsen.
Ik ontdekte het toen ik weer terug op de Talmastraat aankwam.
Op de terugweg zag ik wel iemand in een busje die wuifde en toeterde, maar ik dacht ...
Totdat ik het ontdekte, ben daarna gelijk teruggereden maar zag niemand meer.

OPROEP: Wie van jullie/of kent iemand die mijn koffers heeft gevonden?.
Willen jullie het mij dan laten weten.

Dank J.v.Soelen


PS: Ook heb ik deze oproep op Facebook gezet: Willen jullie deze oproep ook rond sturen.

Wat raden jullie mij aan (nog) verder te doen, ik heb al een bericht bij de politie van Geldermalsen achtergelaten.
 
Laatst bewerkt:
De r1100rs valt helemaal uit bij het bewegen van het stuur. Met de motor rijden gaat inmiddels helemaal niet meer.....bij het bewegen van het stuur kan zomaar alle stroom uitvallen en dan slaat de motor af.

Het uitvallen begon eerst "alleen" wanneer het stuur in de uiterste stand naar links werd gezet.
Vandaag kon ik deze storing het met zekerheid reproduceren door te wiebelen aan de bedrading die uit het contactslot loopt. Vanwege de kuipdelen is er niet goed bij te komen....

Ik kan wat goede raad gebruiken... De kroonplaat eraf om bij de bedrading te herstellen lijkt me best een lastig klusje.

Een nieuw contactslot met bedrading is waarschijnlijk de allerbeste oplossing (draden repareren lijkt me lastig, zeker als de draadbreuk vlakbij het contactslot zelf kan zitten?)

Daarom 2 vragen....

Waar koop ik het beste zo'n nieuw contactslot of loont het om de draden te repareren (slot zelf is o.k.)

Is er ook iemand die een handige reparateur weet die het kan herstellen?
 
Ik ben weer terug uit Winterberg, super appartement, nauwelijks een buitje gehad, maar wel vochtig/mistig dus natte weg en veel vallende bladeren. Toch leuk kunnen rijden. Nu de bagger weer van de motor spuiten.
Belangrijke les (voor twee van mijn broers, Yam 900 Diversion en R1100RT en op dezelfde plek) : als je op een stijgende weg wilt keren, dan blijkt je been aan de binnenkant van de draai aan de korte kant en dan kleddert de hele zware machine met drie koffers op de weg. Gelukkig alleen lak schade , een gebarsten spiegel en twee kapotte knipperlichten.
@Jan vSoelen,
Dat is pech hebben. Waarschijnlijk komen ze wel terug...wat moet een vinder er mee?? Briefje in de supermarkten hangen?
@GertonC:Ik heb dit zelf gehad. De bedrading komt van onder in het contactslot in een contactplaat. Deze zit met lipjes vast in de 'huls'. Het inwendige draait met de sleutel rond en maakt zo verschillende contacten. Bij mij was 1 lipje stuk waardoor die bodemplaat kantelde en gevoelig werd voor manipulatie van de draden (stuur draaien bvb). Je kunt dan een nieuwe set met bedrading kopen en je eigen contactslot overzetten. Die contact slot houders met kabels zijn ook wel tweedehands te koop. De meeste BMW rijders willen veel geld uitgeven, anders is het niet 'goed'. Je kunt ook die bodemplaat anders fixeren en dat kost niets. Ik rijd alweer een jaar rond zonder terugkeer van het probleem. Mocht de oorzaak bij jou toch een kabelbreuk zijn, dan kun je die ook isoleren met een weerstands- meter (multimeter) en repareren/solderen/vervangen. Ik meen dat ik de kroonplaat er wel vanaf heb gehaald om er goed bij te kunnen, maar weet dat niet meer zeker. Dat is ook weer niet zo'n ramp.
PeterD
 
Laatst bewerkt:
@Jan vSoelen,
Dat is pech hebben. Waarschijnlijk komen ze wel terug...wat moet een vinder er mee?? Briefje in de supermarkten hangen?

Ga ik doen.
Dank Jan
 
@Jeroen,
Hij is prachtig geworden, die ' R 'van Karin. De kleppendeksels zijn ook heel geslaagd.
Dubbele bougies: Tja, Kenny heeft ook gelijk, is het de centjes waard?? Jij voelt wel duidelijk verschil tussen jouw RS en Karin's Twinspark. Omdat ik een oude 1100 heb, wil ik zien of ik in een klap naar een 1150 Twinspark (ook nog met weinig km) kan door cilinders en koppen en zuigers te vervangen. Zelfs dan lijkt 700 Euro+ haast te duur. Angelo gaf al aan dat er ook tuning van de ECU mogelijk is voor rond de 500 Euro.....Wat betreft Wudo: in het BMW Motorrader magazine van okt-dec 2013 staat het volgende (hier en daar wat Umlauts toevoegen): Die langjahrichen BMW-spezialisten van Wudo ziehen von Holzwickede in den Dortmunder Stadtteil Derne. Neue adresse ab Oktober: Nicolaus-Gross-Strasse 28 in 44329 Dotmund-Derne, Gewerbegebiet Gneisenau. www.wuedo.de
Mogelijk waren ze druk met de verhuizing. Misschien even bellen: Sum Ting Wong??
Voor Roelof heb ik in dat magazine een test gelezen van de R1200R en twee gezichtspunten (een officieel BMW) over de standaardisatie van stuurdempers op de nieuwe boxers en de voor en nadelen ervan. Komt per E-mail binnenkort naar je toe.
Over de Boxer LC problemen: moderne managers maken vaak een afweging tussen engineering, marketing en kosten (nooit hun eigen bonus overigens). Daarbij kun je modellen loslaten op de kans dat en de kosten van garantie etc. Weet je nog dat Mercedessen plotseling roestten een jaar of 10/15 geleden? De Peugeot 706 over de kop sloeg bij de eerste testen van autobladen, ook de Smart trouwens. Kijk maar eens wat er op voorraad is bij de werkplaatsen voor oudere BMW's: dit onderdeel gaat gegarandeerd weer stuk op het voorspelde tijdstip, getekend BMW. Toch heeft zo'n motor genoeg charme dat je je 'wapent' tegen dit ongemak: garantie of goedkopere tweedehands onderdelen. Het probleem is het middengebied: relatief jonge en dure occasions die je nog graag 'origineel' houdt.

PeterD
 
Laatst bewerkt:
Bedankt JP61 en Popopeter.

Gelukkig is het vakantie en helaas staat de motor nog stil vanwege een draadbreuk bij het contactslot.
Ik heb via Ebay een gebruikte slotset met de bedrading kunnen vinden van een rs uit 99 en wacht nu op de levering.
Voordat ik aan de kroonplaat begin kan ik wat goede raad gebruiken....De kroonplaat eraf schijnt niet makkelijk te zijn. Het schijnt allemaal nogal erg vast te kunnen zitten. Is er iemand die kan bevestigen dat er een hitte bij nodig is om eea lost te krijgen (ik heb zelf wel een hobbybrandertje).

Op internet wordt er hier en daar verteld dat je begint met het afdekplaatje van de kroonplaat eraf te halen. Daaronder zit weer iets (een moer?) en er moet kennelijk een inbus sleutel in. Dit losmaken is te zien op 1:14 min op dit filmpje.

Nog iets: Op de kroonplaat zie ik 2 zwarte kunststof afdekkingsdoppen van de veerpoten, moet die eraf om de kroonplaat eraf te halen?

Dit alles schijn echt heel erg vast te kunnen zitten. Dat wijst erop dat er loctite gebruikt is...kan iemand dat bevestigen? En dat zou er weer tussen horen lijkt me.
Welke loctite moet ik aan denken (in de reparatiehandleiding zie ik dat er regelmatig loctite 270 en 2701 is toegepast (sterk, voor schroefdraad). Maar een klein flesje is al erg prijzig.
En komt de multistekker bij de r1100rs uit onder de tank, net als bij de GS?
Er zit trouwens vlak onder mijn kroonplaat een rubber dat gescheurd is... ik zou die willen vervangen maar kan hem nergens vinden. Beschermt dat rubber een lager oid?
Klopt het dat die loctite altijd weer los "kan" wanneer je het verhit met een brandertje?

Wie heeft er een tip om meer draadbreuken te voorkomen...Is er ook een idee om de bedrading nog eens met silliconenslang oid te behoeden voor draadbreuken in de toekomst? Zodat het nergens echt heel erg knikt?
 
@GertonC,
Vanuit de fabriek zijn heel veel moeren vastgezet met een soort 'Loctite'. Het werkplaats handboek schrijft dan voor om deze te verhitten om het losmaken te vergemakkelijken. Met goed gereedschap zou het geen probleem hoeven te zijn. Ik begrijp dat het niet gebruikelijk is om bij montage weer kit te gebruiken of, anders gezegd, ik heb na advies in deze geen kit gebruikt voor de hele aandrijflijn en geen problemen gehad. Wel een goede moment sleutel gebruiken.
Ja, de rubber doppen moeten eruit om de 'kappen' van de vorkpoten los te maken.
Ja, onder het logo zit de bevestiging van de bovenste stuurkogel, net als bij de voorwiel ophanging van een auto (met dezelfde rubber hoes om het vet binnen te houden). De bout houd je vast met een inbus (de kogel is immers bedoeld om te draaien) zodat je de borgmoer los kan draaien. Ik gebruik daarvoor een bougie dopsleutel waar een steeksleutel op past en waar een inbus sleutel doorheen kan die ik weer met een pijp over het korte eindje (de bougie dopsleutel is nogal hoog) vastpak. Er is ongetwijfeld een BMW special tool voor bij de dealer, maar dit gaat ook.
Ja, het kan goed vastzitten en het is gemakkelijk om het eea te beschadigen met slecht gereedschap, maar met kwalitatief goed gereedschap is het prima te doen.
PeterD
 
Laatst bewerkt:
Dankzij de hulp van dit forum is het gelukt. Ik kwam nog wel een probleem tegen bij het vervangen van het slot. Het uitboren van de veiligheidsbouten was niet gelukt zonder een idee van een ander forum:

"Drill the security bolts a few mm's deep with a 4-6 mm drill bit then hit in a torq bit and unscrew.
I always replace them with a standard allen/cap head bolt. "

Kortom: boor met de kolomboor met boortje 4 mm de veiligheidsschroeven enkele mm in en sla daar een torx bitje in en draai dan de veiligheidsschroeven eruit (let op je boortjes worden bot, gehard staal!)

Hier gevonden.

Gereedschap dat ik heb aangeschaft: 21 mm pijpsleutel, 7 mm inbus sleutel
Ik heb de verfbrander kunnen gebruiken om eea los te maken en dat werkte. Het was ook een goede tip om alles even "de tijd te geven" bij het verhitten.

Nu heb ik het geluk dat ik een hele set sloten / sleutels heb kunnen aanschaffen en het volgende project is het vervangen van de cilinder (bij het 'kontje") en de cilinder van de tankdop.

Voor ik dingen stuk maak meteen maar een vraag over beide :
Die cilinder van het kontje, hoe haal je die uit het plastic huis?
De cilinder van de tankdop...hoe krijg ik die eruit?


Bedankt allemaal!
 
GertonC,

Je behoort al tot de top sleutelaars.
Die cilindertjes is een fluitje , Er is 1 trucje doe je sleutel in het slotje dan blijven de plaatjes strak op zijn plek.
Het achter mechanisme van de buddy was eens kapot , nieuwe gehaald en daar het oude slotje ingezet.
Uit mijn hoofd: 2 boutjes onder de buddy los, schuif de hele arm eruit. Zal er wel ergens een schroefje zitten aan het cilindertje en dan duw/trek cilinder er zo uit.
Wisselen en terug bouwen.

Tankdop zal wel net zo iets zijn.
Altijd handig dat je niet zoveel benzine in je tank hebt.
Boutjes los en doppie er af. Mogelijk is het handig om de o ring direct te vervangen ( dingen zijn altijd wat groter gezwollen.
Als je toch bezig bent , check of je waterafvoer buisje niet dicht zit met prut.
Als het erg dicht zit en kun je het afvoerslangetje van het onderste deel van de tankdop los halen ( zal allemaal niet nodig zijn ) en via de tank kant door blazen

Bij mij zat het goed dicht , maar even de fiets pomp op het ontluchtingsslangetje en klaar.
Daar heb je er 2 van.
1 dus voor regenafvoer tankdop en de andere tank ontluchting ( dat is een mooie constructie, daar zal ik niet op gaan persen) even op de slangetjes blazen en je weet welke wat is.
Klinkt mogelijk wat cryptisch maar als je het los hebt spreekt het voor zich zelf.
Of de oem tekeningen ziet cq werkplaats handboek.
Als je al info van adver kunt halen is dat laatste helemaal eenvoudig.

Suc6
Gr. Jp
 
@GertonC,
Ik zou alleen het contactslot overgezet hebben, maar nu je toch deze weg inslaat: In het kontje krijg je veel ruimte door het achterlicht er eerst uit te halen. Deze zit met twee 'wieltjes' aan de binnenkant vast. Met wat geluk met de hand los te draaien.
De tankdop kun je compleet eruit nemen door de boutjes in de rand los te nemen. Dan kun je tevens het 'ontluchtingsgaatje' in de standpijp wat groter maken (bvb 10 of 12 mm) zodat je de tank wat gemakkelijker en verder kan vullen.
Succes,
PeterD
 
@Roelof: straatje keren in Edinburgh tegen een heuvel op ging niet zo lekker, motor kukelde om, kabeltje op spanning.... Vandaar de H&B beugeltjes...

Groet,

Jeroen
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan