BMW R 1100RS deel 2

Status
Niet open voor verdere reacties.
@ Thijs,

Doordat je die abs pomp mist, heb je dus geen standaard lengtes remleiding erop zitten. In dat geval zou ik voor de zekerheid en eigen veiligheid, het door een vakman laten vernieuwen. Kenny lekt me daar uitermate geschikt voor.
Stahlflex leidingwerk ( kunststofleiding met een rvs gevlochten mantel er om heen) is de beste keuze. Ik heb in het voorjaar zelf mijn rubberen remleidingen vervangen door deze staal omvlochten types, met een zeer tevreden resultaat. Met verschillende merken heb ik geen ervaring. Ik heb ze uit duitsland laten komen puur vanwege de prijs. Via de website www.melvin.de heb ik ze besteld.

Succes,
Jos

Beste Jos, dank voor de link. Omdat ik maatwerk ga bestellen kies ik echter liever voor een nederlandse leverancier. Ik denk overigens, als ik de prijzen een beetje vergelijk, dat het prijsverschil niet erg groot is.

Ook nog een vraag: Mijn plan is dus de verdeler naar de EVO pomp (die er toch uit is) niet meer te gebruiken. Zie foto voor de verdeler op het frame bij het balhoofd. Op de aansluiting van de pomp is een ontluchter geplaatst. Nu wil ik dus rechtstreeks naar de splitter op de vork rechts. Is het zinvol/ verstandig de korte leidingen naar de klauwen ook te vervangen, of kunnen deze gewoon blijven zitten, ze zijn nl. erg kort (ca. 10 cm van aansluiting naar aansluiting)


full
 
Vandaag terug van vakantie (super weer gehad...) en direct met de stuurverhogers aan de gang. Het blijkt zonder aanpassing van de remleiding allemaal toch net te passen, na het losknippen van wat tie-wraps om de kabelboom. Als ik nu tot de aanslag links stuur komt de remleiding op enige spanning. Niet voor de lange termijn, maar wel geschikt om even proef te rijden.
Ik kan niet anders zeggen; wat een andere fiets is dat! 't stuurt net ff beter en directer, heel gek dat zo'n relatief kleine aanpassing zoveel anders aanvoelt. Nu hoop ik natuurlijk ook dat het voor mijn rug een uitkomst is, maar dat zal blijken na de volgende 1000 km.
Een foto hoe het er nu uitziet:
full
 
Zo te zien kan je stuur nog verder naar achteren ook, lijkt me dat je dan nog rechterop kan zitten. Maar dan zul je de kabels zeker moeten verlengen.. Hopelijk werkt het zo voor je, houden we er in ieder geval een enthousiast RS rijder / forum lid bij!
 
Beste Jos, dank voor de link. Omdat ik maatwerk ga bestellen kies ik echter liever voor een nederlandse leverancier. Ik denk overigens, als ik de prijzen een beetje vergelijk, dat het prijsverschil niet erg groot is.

Ook nog een vraag: Mijn plan is dus de verdeler naar de EVO pomp (die er toch uit is) niet meer te gebruiken. Zie foto voor de verdeler op het frame bij het balhoofd. Op de aansluiting van de pomp is een ontluchter geplaatst. Nu wil ik dus rechtstreeks naar de splitter op de vork rechts. Is het zinvol/ verstandig de korte leidingen naar de klauwen ook te vervangen, of kunnen deze gewoon blijven zitten, ze zijn nl. erg kort (ca. 10 cm van aansluiting naar aansluiting)


[afbeelding]

Thijs,
Zo te zien zijn je remleidingen van rubber. Het heeft naar mijn mening niet zo veel zin om alleen de leiding te vervangen van de rempomp naar het verdeelstuk op de voorvork en de leidingen naar de remklauwen niet te vervangen. Als je gaat vervangen, vervang dan alle remleidingen. Het is echt een wereld van verschil. Eventueel kan je achterremleiding laten zitten. Maar het is maar 1 leiding, dus zal het je kop niet kosten.

Groet,
Jos
 
Beste Thijs67
Als ik naar de foto van je stuurdelen kijk valt mij op dat op jouw rs totaal andere bedieningsdelen zitten... is dat van een ander type BMW of heb jij een late rs?

Zo heb jij op het linker deel een alarmlicht schakelaar die ik daar niet heb...
 
Beste Thijs67
Als ik naar de foto van je stuurdelen kijk valt mij op dat op jouw rs totaal andere bedieningsdelen zitten... is dat van een ander type BMW of heb jij een late rs?

Zo heb jij op het linker deel een alarmlicht schakelaar die ik daar niet heb...

Beste Gerton,
De RS is standaard. Let wel: het is een R1150RS 2001. In dat type zijn t.o.v. de 1100 de plaats van schakelaars verhuisd van de kuip naar de stuurbediening, en de koppeling is hydraulisch. Verder zijn er nog een aantal wijzigingen aan cilinderinhoud ;) , voetsteunen, ruitje, oliekoeler etc.
 
Ter info:
Gister heb ik bij een kennis (R1100RT 2001, 150 k+) het ABS systeem aangepast. Hij moest steeds vaker opnieuw starten om de test cyclus goed te laten verlopen (lampjes knipperen om de beurt na het starten, officiële oplossing: nieuwe accu). In het kort komt het hierop neer: we hebben een extra relais in de zekering kast geplaatst, de rechtstreekse verbinding tussen het ABS relais (blauwgroen) en de grote ABS/computer connector onder de tank verbroken en naar het relais gebracht en de 'voeding' nu gehaald van de D+ connector op de dynamo. Er zitten nu vier draden aan het relais: grote connector, ABS relais, D+, en 'min ' (aarde).
Resultaat: bij het op contact zetten brandt alleen het bovenste ABS lampje continue. Nadat de motor is gestart en het laadstroomlampje uit is begint de testcyclus en knipperen beide ABS lampen simultaan en is het systeem bedrijfsklaar.
Voordeel: de test cyclus wordt pas begonnen na het starten en nadat de dynamo 'online' is gekomen. Er is dan voldoende spanning. en zolang de accu de motor nog kan laten starten hoef je hem niet te vervangen. Ik heb zelf nog geen problemen, maar ga het binnenkort ook bij mijn RS aanpassen.

De meeste BMW werkplaatsen kennen een dergelijke modificatie ook. meestal betrekken zij de (alternatieve) voeding van de koplamp (of handvat connector) omdat deze (alleen) tijdens het starten door het 'load relief relais' wordt afgekoppeld, dus alleen tijdens het indrukken van de startknop is er dan geen voeding voor het ABS test circuit en 'kijkt' deze pas na het starten of er voldoende boordspanning is.
Het is vaak een kwestie van beschikbare tools en bereikbaarheid.

PeterD
 
@Peter: kunstige oplossing waarvan je jezelf kan afvragen waarom dit niet "af-fabriek" zo aangesloten is.

Bericht van Wüdo uit Duitsland: ombouw naar Twinspark kost totaal € 1.200,-
Een pittige investering dus.

Groet,

Jeroen
 
@Jeroen,
@Peter: kunstige oplossing waarvan je jezelf kan afvragen waarom dit niet "af-fabriek" zo aangesloten is.
Ik denk dat je dat voornamelijk moet zoeken in 'litigation', de markt (begin jaren 90) was nog erg huiverig voor ABS op een motor en de BMW's werden ook in de VS verkocht.
ombouw naar Twinspark kost totaal € 1.200,
Krijg je daarvoor je eigen koppen gevreesd/geboord, extra bougies en de vervangende dubbele onstekingsspoelen etc inclusief montage/demontage en evt. afstellingen?

PeterD
 
@ Peter,

Een zeer interessante modificatie zonder in de kabelboom te moeten snijden.
Heb je hier foto's van gemaakt? Gezien je beschrijving hoeft het niet moeilijk te zijn, maar beeld zegt zoveel meer. Kan je ook het gebruikte type relais vermelden?

Groet,
Jos
 
Laatst bewerkt:
@Jeroen,Ik denk dat je dat voornamelijk moet zoeken in 'litigation', de markt (begin jaren 90) was nog erg huiverig voor ABS op een motor en de BMW's werden ook in de VS verkocht.Krijg je daarvoor je eigen koppen gevreesd/geboord, extra bougies en de vervangende dubbele onstekingsspoelen etc inclusief montage/demontage en evt. afstellingen?

PeterD

Ik had ze gevraagd op welk bedrag ik "JA" moest drukken bij het pinnen voor de eindafrekening, dus inclusief belasting en arbeidsloon. Ik denk dat ze gaten bijboren. Volgens Kenny (kom er net vandaan, Karin's stuur is verhoogd, Kaatje helemaal blij; de R is onderhand een "Special K") is er in Nederweert iemand die het voor € 1.000,- doet.

Kenny gaat volgend jaar verhuizen naar Ede: meer ruimte..
 
@Jeroen,
Kenny gaat volgend jaar verhuizen naar Ede: meer ruimte..
Dan ook dichter bij mij!! Zolang het maar een eenmansbedrijf blijft.....

@Jos,
Geen foto's gemaakt, maar ik zet hier onder een link naar het (Engelstalige) artikel bij, met foto's.
Het relais is een standaard automotive relais. Ze kosten een paar Euro per stuk.
Je knipt wel 1 draadje (nr 15) van de grote connector door en zet daar een andere (in dit geval blauwe) draad aan. Ik heb het nog niet getest, maar als je die blauwe draad (87) lostrekt van het relais en rechtstreeks verbindt met de losgetrokken lichtgroene (30) op het relais, dan is de oude toestand weer hersteld, en dit alles van onder het zadel.
http://advwisdom.hogranch.com/Wisdom/ABS_Low_Voltage_Fix.htm

NB, de kleuren noem ik uit de beschrijving, in het schema zijn de rode en blauwe andersom, maar die kleuren doet er natuurlijk niet toe. Zie ook het relais in het schema met de bekende nummers 30, 85, 86 en 87.

NB2, Om snel en gemakkelijk twee draden met platte stekkers te verbinden heb ik altijd zo'n platte, gekleurde zekering met twee lipjes bij me , bvb 30 A. Er zit overigens altijd zo'n reserve zekering onder het zadel (meest rechtse in de rijrichting). Deze truc gezien bij de wegenwacht.

PeterD
 
Laatst bewerkt:
@Jos: op het gs forum is ook een modificatie te vinden.

Blijf er wel bij modificeren, niet altijd de juiste weg is. Ik had er ook altijd last van (niet inschakelen van de abs bij starten), maar sinds ik een nieuwe accu heb geplaatst, is het nooit meer voorgekomen.
 
@Podde,
Van mijn eerste bericht vanmorgen hierover:
(lampjes knipperen om de beurt na het starten, officiële oplossing: nieuwe accu)
en zolang de accu de motor nog kan laten starten hoef je hem niet te vervangen.
En iedereen vroeg zich af waarom ABS wel, en koplamp, hoorn, radio etc. niet nodig zijn tijdens het starten.....maar dealers zijn hier blij mee, vooral als je de accu ook nog laat installeren.
Die (Nederlands talige) GS modificatie hebben we als eerste onderzocht, maar de bedrading van een RT (en RS) is anders en we kregen het niet goed werkend.
PeterD
 
Ik was vorige week in Nieuw Zeeland en heb vorig week weer wat tijd aan mijn passie: zuigermotoren in de luchtvaart en daar een Twinspark (betaande uit een in licentie door Packard gebouwde Rolls Royce V12 met een rating van ca. 1600 pk) tegengekomen die zijn "yearly" onderging:

full



De geschiedenis van dit toestel is als volgt:
•ZK-TAF, a P51D-30NA (c/n 122-41369, ex 44-74829, RCAF9265, N8675E, N169M, N169MD, N769MD, NL769MD) was built at Inglewood, CA (June 29, 1945) and delivered to the USAF on July 3, 1945. It was not struck off charge until January 21, 1951, although it is recorded as having been taken on charge by the Royal Canadian Air Force on January 10. It remained with the RCAF until May 14, 1959. During this time it is known to have operated with 402 Squadron at Uplands, Ontario. After its RCAF service the aircraft went back to the US where it was civilianised by Aero Enterprises Inc. of La Porte, IN and registered as N8675E. Sold to Dr Burns Byrum of Marengo, IN in 1967, the aircraft was re-registered as N169M and later as N169MD (perhaps reflecting the owners profession. The next owner was John Dilley of Muncie IN in 1967 who had the aircraft re-registered as N769MD. The aircraft passed to M. Ramsey of Johnson, KS on May 30, 1976; and then to Consolidated Airways of Fort Wayne, IN in November 1982. The last registered US owner was Fort Wayne Air Services Inc in March 1984. At some point the aircraft had been seriously damaged in a forced landing at night (pre-1973?), and now was rebuilt utilising some substantial components of an unidentified ex-Indonesian (AURI) Mustang. It was test flown at Fort Wayne, returning to the air as NL769MD on November 13, 1984. The aircraft was then imported to New Zealand by Sir Tim Wallis and re-assembled at Wigram, where it made its first New Zealand flight on January 24, 1985. The aircraft was presented in the colours of 3 (Canterbury) Squadron CO S/L Ray Archibald's aircraft NZ2415 with its distinctive red spinner. The aircraft continued to operate under its US registration until May 27, 1986 when it was registered to Alpine Helicopters Ltd. In the late 1980's Sir Tim Wallis wanted to sell the aircraft in favour of a Spitfire, so the NZ Historic Aircraft Trust was set up to keep the aircraft in New Zealand. This was successful, but the Trust could only raise sufficient funds to operate the aircraft and could not buy it outright. Major shares were bought by John Sager and Graham Bethell, while the Trust kept an interest. Graham Bethell purchased the aircraft outright in 1996. Today the aircraft is based at Ardmore and is still painted to represent NZ2415

Roelof.
 
Laatst bewerkt:
@Roelof,
Mooi avontuur!!. Ik wist niet dat de amerikanen de RR motoren in licentie bouwden voor de Mustang. De genoemde Packard, maar ook Cadillac, Auburn en Lincoln hadden V12 motoren voor auto's. Allison maakte vliegtuigmotoren, in ieder geval ster-motoren, en ik meen dat de Lockheed Lightning ook V12 motoren had.

Je bent net op tijd terug voor de winter...
PeterD
 
@Roelof,
Mooi avontuur!!. Ik wist niet dat de amerikanen de RR motoren in licentie bouwden voor de Mustang. De genoemde Packard, maar ook Cadillac, Auburn en Lincoln hadden V12 motoren voor auto's. Allison maakte vliegtuigmotoren, in ieder geval ster-motoren, en ik meen dat de Lockheed Lightning ook V12 motoren had.

Je bent net op tijd terug voor de winter...
PeterD

Klopt; net op tijd terug voor de winter.....het was in Hamilton al lekker weer.

Eerst was de Mustang voorzien van een Allison V12, maar deze voldeed niet. Toen is er een RR Merlin V12 in gezet en daarmee werd de Mustang een succes. Vervolgens heeft Packard, de huidige eigenaar van DAF, de RR Merlin in licentie gebouwd en tevens de motor meer geschikt gemaakt voor massaproductie door toepassing van betere productietechnieken. (en dus minder "traditioneel")

Roelof.
 
Laatst bewerkt:
@Roelof,
Ja, ik heb nog wat opgezocht over die Allison motoren: die hadden geen compressor en waren dus niet geschikt voor de hogere luchtlagen en dat was toen beslissend, denk aan de Duitse raket vliegtuigjes en later de Messerschmitt Me 262. Allison heeft toen turbocompressors gebruikt, maar voor al die pijpen en buizen was geen ruimte in de slanke neus van eenmotorige vliegtuigen als de Mustang. Ze werden wel in de Lightning geplaatst.

We hebben eergisteren ook het door mij in Duitsland bestelde brandstof pompje (30 Euro) gemonteerd bij mijn vriend. Zijn pomp maakte een gierend geluid. Alles past, alleen de bedrading is anders en we hebben die gesoldeerd. Het oude filter (150.000 km) eens open gezaagd: wel zwart, maar heel weinig grof vuil aan de buitenkant. Denk aan een klein mespuntje zandkorrels en zwart poeder. Het pompje maakt een zacht zoemend geluid, zelfs iets minder dan de standaard pomp. De oude grote 'O'ring zag eruit als nieuw en hoewel ik uit voorzorg een nieuwe klaar had liggen, konden we geen verschil ontdekken.
DEze vriend houdt van alle onderhoud een logboek bij. Hij heeft de laatste 100.000 km wel de kleppen gecontroleerd, maar niet meer gesteld. Bij een proefrit voelt de motor ook erg strak en sterk aan, vooral rond de 3000 toeren. Bij mijn RS is dat meer richting de 4000 om veel koppel te voelen.
Het vreemde is bij deze laatste 1100RT (2001) dat hij geen katalysator heeft en dus een potmeter. Ik zal zijn fabriekssetting eens meten ter vergelijking van wat ik nu heb ingesteld. Zijn bougies hebben een perfecte koffie met melk kleur, maar hij claimt 1 op 16 a 17 (het is wel een doorrijder, maar dat ben ik ook), terwijl ik meer 1 op 18 a 19 verbruik.

PeterD
NB, In MOTOPLUS 21 - 2013 een artikel over de nieuwe R nine T Roadster.
 
Laatst bewerkt:
Gisteren mijn wielen bij Kenny afgeleverd voor een nieuw setje banden. (Eindelijk!) Ik haal ze morgen weer op met PR3's erom. De RS 'hangt' nu in de garage zonder wielen, beetje sneu gezicht maar zaterdag weer op de weg, hoop ik. Na demontage had ik meteen gelegenheid de velgen weer eens goed te poetsen, dat gaat toch makkelijker op een werkbankje dan onder de fiets. De vorige eigenaar had de wielen ter bescherming met tectyl oid ingespoten, en dat is toch flink poetsen, voordat dat eraf is. Het achterwiel had ik al eens gedaan, maar nu dus ook het voorwiel.
 
@Thijs,
Dan zal hij wel weer heel fijn rijden. Niet te lang wachten met rijden, want weer een storm op komst. Ik heb geen moeite met een storm an sich, ik ben zondag jl op de kale R65 Caféracer naar Friesland op en neer geweest, maar als grote takken oid voor je op de weg vallen heb je minder kans dan met een auto. Ook zwabberende vrachtwagens of busjes winnen het dan van de eenzame motorrijder.

Over dat tectyl: Ik vond dat Dasty (hier eerder aanbevolen) met wat warm water heel gemakkelijk oude tectyl (S100 corrosionsschutz) opruimt.

PeterD
 
Laatst bewerkt:
Hoi peterD ,

Ook ik heb er al weer 1000 km met het nieuwe pompje opzitten.
Doet wat de pomp moet doen, met normaal geluid
Ik sta er niet meer bij stil, alle vertrouwen :) :) :)
 
@Jan Pieter,
Ik ga weer een nieuwe bestellen om op de plank te leggen. We hebben ook gekeken of dit pompje in NL te koop is: jawel en voor megabucks. Dus nu inslaan voor het te laat is. Mocht iemand mee willen doen om de exorbitante verzendkosten a 15 Euro te drukken, dan hoor ik dat graag op korte termijn.
PeterD
 
@Jan Pieter,
Ik ga weer een nieuwe bestellen om op de plank te leggen. We hebben ook gekeken of dit pompje in NL te koop is: jawel en voor megabucks. Dus nu inslaan voor het te laat is. Mocht iemand mee willen doen om de exorbitante verzendkosten a 15 Euro te drukken, dan hoor ik dat graag op korte termijn.
PeterD

Peter,

Ik wil ook wel meedoen lijkt me een veilig gevoel om er een op de plank te hebben liggen.
Laat het me maar weten hoe je de betaling wil hebben via een pm.

Groet,
Jos
 
Het gaat alleen om de pomp met bedrading (zie foto's van JP61 een week of wat geleden), het filter hebben we bij de dealer gekocht (22 Euro?) en vergeet niet dat je de vele slang-klemmetjes moet vervangen (2 x 11 en 6 x 14 mm), deze zijn er af fabriek op gekrompen en dus niet voor hergebruik.

Ik tel tot nu toe Jos en Ton als gegadigden voor een pomp van 30 Euro + de gedeelde verzendkosten.

PeterD
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan