Bmw r1100 gs advies

Nielski55

MF'er
12 sep 2022
32
5
Beste leden,

Ik ben aan het kijken om een bmw r1100 gs te kopen. Nu heb ik een mooie gevonden maar de eigenaar zegt dat hij stationair afgesteld moet worden. Dat hij "onregelmatig loopt" en "de linker kant voel je iets eerder pakken wanneer je een beetje gas geeft". Nu heb ik het idee dat dit een simpele synchronisatie is. Wat denken jullie, evt ervare r1100 eigenaren, hier van?

Ik hoor het graag
 
Ik heb geen verstand van de R1100GS, laten we dat even voorop stellen. Maar ik vraag me wel altijd af bij dat soort dingetjes waarom de huidige eigenaar dat dan niet even oplost, verkoopt vaak een stuk makkelijker.... Tenzij hij er gewoon voor een bodemprijs vanaf wil, dat kan natuurlijk ook. Zo verkoop ik zelf ook wel eens een fiets.
 
Ik heb geen verstand van de R1100GS, laten we dat even voorop stellen. Maar ik vraag me wel altijd af bij dat soort dingetjes waarom de huidige eigenaar dat dan niet even oplost, verkoopt vaak een stuk makkelijker.... Tenzij hij er gewoon voor een bodemprijs vanaf wil, dat kan natuurlijk ook. Zo verkoop ik zelf ook wel eens een fiets.
Ja precies! daarom vind ik het ook verdacht haha. Maar wie weet weet de persoon er echt niks van af en/ of wilt er gewoon van af
 
Beste leden,

Ik ben aan het kijken om een bmw r1100 gs te kopen. Nu heb ik een mooie gevonden maar de eigenaar zegt dat hij stationair afgesteld moet worden. Dat hij "onregelmatig loopt" en "de linker kant voel je iets eerder pakken wanneer je een beetje gas geeft". Nu heb ik het idee dat dit een simpele synchronisatie is. Wat denken jullie, evt ervare r1100 eigenaren, hier van?

Ik hoor het graag
Dit zou dmv synchroniseren wel opgelost kunnen worden. Heb je een vacuümmeter?
 
R1100 en zeker de GS zijn enorm gevoelig voor afstellen. Zoek maar eens op KFR Zero=zero en synchroniseren. De GS heeft vaak ook nog het debile principe van een enkele gaskabel dat via het linker gashuis doorloopt naar de rechter.
Gewoon proefrijden en een inschatting maken. Hij zal waarschijnlijk bij constant toerental tussen de 3000 en 3500 bokkig rijden. Maar even flink aan het gas in zijn drie verteld meer, dan mag hij niet bokken. En even flink trekken in zijn vijf.
 
R1100 en zeker de GS zijn enorm gevoelig voor afstellen. Zoek maar eens op KFR Zero=zero en synchroniseren. De GS heeft vaak ook nog het debile principe van een enkele gaskabel dat via het linker gashuis doorloopt naar de rechter.
Gewoon proefrijden en een inschatting maken. Hij zal waarschijnlijk bij constant toerental tussen de 3000 en 3500 bokkig rijden. Maar even flink aan het gas in zijn drie verteld meer, dan mag hij niet bokken. En even flink trekken in zijn vijf.
Bedankt voor de tips! ik ga morgen kijken en zal dit gaan uitproberen. Ik zal delen hoe het is gegaan en wanneer ik heb dan zo nodig gesynchroniseerd heb
 
Nou hij is gekocht! Tijdens het kijken en de testrit leek alles er op te wijzen dat de gasklephuizen opnieuw afgesteld moeten worden. Hij liep stationair wat ongelijk, rond de 3000 toeren ook nog een beetje stotter maar bij 5000 toeren merkte ik er nagenoeg niks van. Ook klapte de uitlaat wat bij het loslaten van het gas (zit een meer sport uitlaatje onder waar de demper op het moment uit is). Ook verbruikt hij nu behoorlijk veel, van een bijna volle tank naar 2 streepjes in een rit van Eindhoven naar Deventer (ongeveer). er was echter wel file en ik ben wat omgereden. Ik las al dat dit veel beter zou kunnen met een goede synchronisatie. Ik ga vandaag aan de slag om alles even goed te bekijken(bougies enz) en hopelijk af te stellen. Zal de updates door geven wanneer er resultaten zijn!

Extra info:
toen ik aan kwam leek hij ook wat olie te leken. Dit was tijdens het kijken en na de test rit nog niet te zien. Dit lijkt te komen vanaf de seal voor de koppelingskabel. daar was het aardig nat zag ik. En vanochtend zag ik ook dat het wat nat was helemaal aan de onderkant, onderste beschermings plaat. Ik ga nog even onderzoeken of hier ook ergens een lek zit. Hoop dat het niet al te ernstig is😁 het zijn ook maar drupjes die er nu uit komen. Hoop vooral dat er nergens een scheur zit die ik niet heb kunnen ontdekken. Maar een beetje sleutelen houd het wel leuk 👍 en de prijs was er ook gunstig naar.
 

Bijlagen

  • IMG-20220914-WA0002.jpeg
    IMG-20220914-WA0002.jpeg
    280,2 KB · Weergaven: 69
  • IMG-20220914-WA0004.jpeg
    IMG-20220914-WA0004.jpeg
    163,3 KB · Weergaven: 73
  • IMG-20220914-WA0006.jpeg
    IMG-20220914-WA0006.jpeg
    171,7 KB · Weergaven: 68
1 tip, tank alleen supreme benzine (ethanolvrij) en houd de tank in de gaten. Zo te zien zit er een kunststof tank op.

Ik heb nu al een aantal maal meegemaakt dat de tank aan de onder/binnenkant open barstte door materiaalspanning. Dit was allemaal bij mensen die E10 brandstof tankten....
 
Volgens kenteken een '98.
Die heeft al een metalen tank en de verdeler in de gaskabel.
Verder ook de laatste herziene versie versnellingsbak.

Afstellen;
Eerst kleppen, dan synch.
Aan de zijkant van de gasklephuizen zitten messing schroeven, draai die helemaal in (niet te strak) en tel de slagen.
Dan eruit en schoonmaken, ook het poortje waar die uitkomt.
Weer terug op de originele maat.
Dit is je stationaire afstelling.
Dan wat gas, 3500 toeren en de kabels afstellen.

Verbruik, 1 op 15/16, veel beter wordt het niet.
En zet er de originele uitlaat weer op, loopt die beter van.

Lekkage koppelingskabel?
Hefboom achterop de bak, neem ik aan?
Daar zit een rubber balg, en de vrijstand schakelaar, dat kan een oorzaak zijn.

En E10, ik rij 2 van die dingen zonder problemen op E10. (150.000 en 350.000 km)
Verder ga ik die discussie niet aan.
 
1 tip, tank alleen supreme benzine (ethanolvrij) en houd de tank in de gaten. Zo te zien zit er een kunststof tank op.

Ik heb nu al een aantal maal meegemaakt dat de tank aan de onder/binnenkant open barstte door materiaalspanning. Dit was allemaal bij mensen die E10 brandstof tankten....
Yess ik tank alleen octaan 98, bij mijn vorige motor ook alleen V-Power van shell, dat merkte je bij die ook echt. En dit is geen kunststof tank maar wel een ijzeren. Die lijkt overigens wel helemaal goed te zijn voor zover ik heb gezien en geroken ;)
 
Volgens kenteken een '98.
Die heeft al een metalen tank en de verdeler in de gaskabel.
Verder ook de laatste herziene versie versnellingsbak.

Afstellen;
Eerst kleppen, dan synch.
Aan de zijkant van de gasklephuizen zitten messing schroeven, draai die helemaal in (niet te strak) en tel de slagen.
Dan eruit en schoonmaken, ook het poortje waar die uitkomt.
Weer terug op de originele maat.
Dit is je stationaire afstelling.
Dan wat gas, 3500 toeren en de kabels afstellen.

Verbruik, 1 op 15/16, veel beter wordt het niet.
En zet er de originele uitlaat weer op, loopt die beter van.

Lekkage koppelingskabel?
Hefboom achterop de bak, neem ik aan?
Daar zit een rubber balg, en de vrijstand schakelaar, dat kan een oorzaak zijn.

En E10, ik rij 2 van die dingen zonder problemen op E10. (150.000 en 350.000 km)
Verder ga ik die discussie niet aan.
Bedankt voor je bericht!
Goed om te weten dat deze de herziende versnellingsbak heeft. Ik wist dat dat een kwaaltje was.

Goeie van de kleppen, ik zal eens een filmpje opzoeken om te kijken hoe dat moet bij deze bmw. bij mijn suzuki gs500 wel eens gedaan.
En stel je voor om het gasklephuis even helemaal te reinigen? lijkt mij wel een goede om te doen ja. wat kan je hier het beste voor gebruiken? Ik heb voorheen wel remreiniger gebruikt omdat dit top werkt. Maar heb ook vernomen dat dit niet geweldig is voor je rubbertjes etc. Deze messing schroeven moeten zo'n 1,5 slag worden uitgedraaid van helemaal in toch?

En dat verbruik klinkt al een stuk beter. Ik heb het even grof uitgerekend en ik kom nu uit op zo'n 1 op 11 voor de rit van gisteren.

En voor de lekkage, ja dit komt vanaf achterop het blok, van die rubber balg gok ik. Ik heb het nog niet van heel dichtbij bekeken of iets losgehaald maar ik zag dat rondom die uitgang van het blok wat olie zat.
 
Volgens kenteken een '98.
Die heeft al een metalen tank en de verdeler in de gaskabel.
Verder ook de laatste herziene versie versnellingsbak.

Afstellen;
Eerst kleppen, dan synch.
Aan de zijkant van de gasklephuizen zitten messing schroeven, draai die helemaal in (niet te strak) en tel de slagen.
Dan eruit en schoonmaken, ook het poortje waar die uitkomt.
Weer terug op de originele maat.
Dit is je stationaire afstelling.
Dan wat gas, 3500 toeren en de kabels afstellen.

Verbruik, 1 op 15/16, veel beter wordt het niet.
En zet er de originele uitlaat weer op, loopt die beter van.

Lekkage koppelingskabel?
Hefboom achterop de bak, neem ik aan?
Daar zit een rubber balg, en de vrijstand schakelaar, dat kan een oorzaak zijn.

En E10, ik rij 2 van die dingen zonder problemen op E10. (150.000 en 350.000 km)
Verder ga ik die discussie niet aan.

De rest kan er best tegen. Maar met de kunststof GS tanks kom ik het tegen, ze zwellen op en komen onderspanning te staan. Het zwakste/dunste punt is zo'n beetje boven de ABS unit en accu. Daar barsten ze dan open.
Ik waarschuw er liever voor, maar gelukkig heeft TS een stalen tank. Kon ik op de foto's niet echt duidelijk zien.

Synchroniseren doe je met een vacuummeter, niet door de slagen van de omloopschroeven te tellen. Die staan soms behoorlijk afwijkend van elkaar om de motor mooi synchroon te laten lopen. Als de synchronisatie statonair klopt ga je inderdaad gaskabels synchroniseren.

Een goed stationair toerental is 1150-1200 toeren per minuut. Dan CO afstellen als de motor geen katalysator heeft. Ze lopen het lekkerst met een co waarde van ca. 2%. BMW geeft 1,5% op, maar dan lopen ze wat te arm..... dat is de waarde niet noodzakelijk was voor de typegoedkeuring.
 
Synchroniseren doe je met een vacuummeter, niet door de slagen van de omloopschroeven te tellen. Die staan soms behoorlijk afwijkend van elkaar om de motor mooi synchroon te laten lopen. Als de synchronisatie statonair klopt ga je inderdaad gaskabels synchroniseren.

Een goed stationair toerental is 1150-1200 toeren per minuut. Dan CO afstellen als de motor geen katalysator heeft. Ze lopen het lekkerst met een co waarde van ca. 2%. BMW geeft 1,5% op, maar dan lopen ze wat te arm..... dat is de waarde niet noodzakelijk was voor de typegoedkeuring.

Ik bedoelde dit ook als uitgangspunt voordat je de meters eraan hangt.

Gasklephuizen kan je demonteren en schoonmaken, daar zijn diverse middeltjes voor in de handel, hier staat 'carbclean'.
Achterop die gkh zit een O-ring, waar de aanzuigbuis op zit, deze beter vervangen.

In de zekeringskast hoort een codeplug, precies centraal, kijk of die er nog zit, als men een uitlaat vervangt, wil men deze nog wel eens verwijderen, loopt die ook niet zuiniger van.
 
Kleppen stellen is boutje/moertje
Pakkingen kan je hergebruiken, wel controleren, die kleinere in het deksel wil wel eens sneuvelen.
Die monteer je beter eerst in het deksel en dan het deksel monteren en dan van buiten in dat gat gluren of die goed zit.

Na 30 jaar sleutelen aan die dingen ging dat dus van de week ook hier mis, werd een vette bende.................🙄

Verder is al dat spul vrij fragiel, dus niet als een aap aan die boutjes hangen.
 
Ik heb gisteren al even het stationair afgesteld. Helaas een van de slangetjes tegen de uitlaat gehouden... dus even nieuw slangetje kopen XD. Vandaag wil ik proberen kleppen te stellen en daarna nog even alles goed synchroniseren. Ik merkte dat de eerste synchronisatie van het staionair al flink hielp.
Ook werkt de gear sensor niet helemaal meer. HIj geeft 4 en 5 nog wel aan maar in z'n 1 geeft hij bv ook 5 aan. Ik heb het gevoel dat deze dan wellicht niet vervangen hoeft te worden maar misschien schoongemaakt o.i.d. Alleen ik zag ook dat BMW deze op een hele handige plek heeft gemonteerd..... Voor zover ik het heb gezien moet heel de cardan as er af om hier bij te kunnen.
 
Tot nu toe een prima aankoop geweest dus eigenlijk. Persoonlijk zo ik die gear indicator lekker laten voor wat het is. Als de cardan een keer onderhoud behoeft, zou je het mee kunnen pakken. Zolang de motor nog maar weet wanneer ze in haar neutraal staat, is het goed genoeg toch.
 
Haha ja ik zou hier zeker aan kunnen wennen en de gear idicator later voor wat het is nu. Ik ben hier wel altijd koppig in en wil dan dat het werkt. Vind het wel fijn om dat te kunnen zien. Dus wie weet ga ik er toch aan sleutelen maar is nu geen prioriteit.
Tot nu toe een prima aankoop geweest dus eigenlijk. Persoonlijk zo ik die gear indicator lekker laten voor wat het is. Als de cardan een keer onderhoud behoeft, zou je het mee kunnen pakken. Zolang de motor nog maar weet wanneer ze in haar neutraal staat, is het goed genoeg toch.
Ja het lijkt zeker een goede aankoop geweest te zijn! Nog even die lekkages in de gaten houden en afwachtennof er niet nog meer dingen optreden
 
Terug
Bovenaan Onderaan