BMW R1100RS/R1150RS / R1200ST/R1200RS/R1250RS

Hoi.

En die 1e serie staafbobines waren ook niet de beste..............
Leuk voor de boomknuffelaars, verder bracht het niks.

Meer brandstof wil zo'n ding, niet meer vonken om dat magere mengsel te ontsteken.

Mijne heeft nu 325k gelopen in 20 jaar, met geen noemenswaardige reparaties.

Groeten, Paul.

is dat 32,5k gelopen ?
 
Ik denk dat Paul echt 325000 bedoeld hoor.
Andere verschillen zijn:
-Velgen 5 dubbelspaaks.Veel mooier.
-Hydraulische koppeling
-Andere remmen ( veel goedkopere schijven)
-Infopaneeltje in de kuip.
-Andere stuurarmaturen.
-Iets breder en hoger scherm
En die servo remmen hoeven bij regelmatig onderhoud ook niet stuk te gaan hoor. Ik heb er nog altijd twee met dat ABS-evo systeem die prima functioneren, en die hebben ook al wat jaartjes ervaring. Wel elk jaar spoelen....
 
Hoi.

5 pk, wat Nm en een 6-bak.
En 265k minder gelopen als mijn '00 1100RS

Wat me niet zint, is dat bekrachtigde remsysteem, dat is niet de vraag of dat stuk gaat, maar wanneer.

Groeten, Paul.

Och dat zit op mn RT uit 2005 ook, nog origineel. Kwestie van jaarlijks de remvloeistof vernieuwen en hij blijft werken. En deze blauwe RS vind ik er wel netjes uitzien.
 
Hoi.

Inderdaad, 325.000 km en tellend.

Dat I-ABS moet gewoon elk jaar ververst, maar niet iedereen doet dat, bij de officiële dealer kost dat redelijk €€€, en zelf doen is ook niet iedereen gegeven.
Ik heb al genoeg van die systemen uitgebouwd en terug naar basis remmen, in de loop der jaren.
Stelt ook niet veel voor.

@Thijs67 jouw lijstje even doorlopen;

5-spaaks velgen, ok mooier? iig meer keuze voor een achterband, de 1100 heeft hier een 18" velg.
Hydraulische koppeling, beter of slechter? Ik rij die R1100 al sinds 1993, 1x een kabel gebroken.
Maar wel genoeg lekke koppeling cilinders mogen vervangen op dat hydraulische systeem.
Remschijven zijn simpeler, dus goedkoper, is wel weer een pre.
Info paneel was standaard vanaf '95.
Stuurschakelaars zijn ook maar stuurschakelaars, ander gezicht, zelfde werking.
Ruit, breder en hoger, dat is wel iets wat ik zou willen, zeker in de winter.

Verder ben ik uit de tijd van de BMW 2-kleppers, in 1993 een R1100RS gekocht, prima ding met wat (veel) kinderziektes, 1100GS, en in 2000 mijn huidige RS.
Al met elkaar een slordige 500k weg getuft op die dingen.
Naast mijn andere motoren.

Met het komen van de R1200ST, of de S, weet ik niet meer zo goed, een praatje gemaakt met de dealer over inruil.
Die gaf een hand pinda's voor mijn RS met 95k op de klok.

Toen besloten dat ding maar te houden en kijken hoever ik ermee kwam.
Jaren later en 325k verder, nog steeds tevreden van.

Wat me ook niet zint, is de overdaad aan electronica en gadgets op dat nieuwe spul.
ABS is een mooi hulpmiddel, maar wie heeft er nu ESA, Traction control, shift assist, blue tooth en zulke fratsen nodig?

Ik ben Old Skool, en blijf ik graag.

Groeten, Paul.
 
Hoi.

Inderdaad, 325.000 km en tellend.

Dat I-ABS moet gewoon elk jaar ververst, maar niet iedereen doet dat, bij de officiële dealer kost dat redelijk €€€, en zelf doen is ook niet iedereen gegeven.
Ik heb al genoeg van die systemen uitgebouwd en terug naar basis remmen, in de loop der jaren.
Stelt ook niet veel voor.

@Thijs67 jouw lijstje even doorlopen;

5-spaaks velgen, ok mooier? iig meer keuze voor een achterband, de 1100 heeft hier een 18" velg.
Vergat ik nog te noemen; voor en achter 17", maakt de bandenkeuze groter. Vooral esthetisch, de velg van de 1100 vind ik echt niet mooi....
Hydraulische koppeling, beter of slechter? Ik rij die R1100 al sinds 1993, 1x een kabel gebroken.
Maar wel genoeg lekke koppeling cilinders mogen vervangen op dat hydraulische systeem.
Enige voordeel zou kunnen zijn dat de bediening iets lichter gaat....verder ook nagenoeg onderhoudsvrij, net als een kabel.
Remschijven zijn simpeler, dus goedkoper, is wel weer een pre.
:Y
Info paneel was standaard vanaf '95.
OK, wist ik niet, ik dacht dat die pas bij de 1150 was geïntroduceerd.
Stuurschakelaars zijn ook maar stuurschakelaars, ander gezicht, zelfde werking.
Choke (lees: toerentalverhoging) werkt op de 1100 handmatig, bij de 1150 wordt dat door het motormanagement geregeld. Ik denk niet dat het heel veel uitmaakt...
Ruit, breder en hoger, dat is wel iets wat ik zou willen, zeker in de winter.
Verschil is wel klein overigens, veel aftermarket ruiten lossen dat probleem beter op
Verder ben ik uit de tijd van de BMW 2-kleppers, in 1993 een R1100RS gekocht, prima ding met wat (veel) kinderziektes, 1100GS, en in 2000 mijn huidige RS.
Al met elkaar een slordige 500k weg getuft op die dingen.
Naast mijn andere motoren.

Met het komen van de R1200ST, of de S, weet ik niet meer zo goed, een praatje gemaakt met de dealer over inruil.
Die gaf een hand pinda's voor mijn RS met 95k op de klok.

Toen besloten dat ding maar te houden en kijken hoever ik ermee kwam.
Jaren later en 325k verder, nog steeds tevreden van.
Toch is de stap van een 1100/1150RS naar 1200ST heel groot, het vermogen neemt toe naar 110 Pk, en de motor wordt fors lichter (-/- 22kg) en ook zuiniger.
De ST kwam mij bij de eerste proefrit zoveel lichtvoetiger over als de RS. De 1100 en 1150 schelen wat dat betreft vrijwel niets.
Wat me ook niet zint, is de overdaad aan electronica en gadgets op dat nieuwe spul.
ABS is een mooi hulpmiddel, maar wie heeft er nu ESA, Traction control, shift assist, blue tooth en zulke fratsen nodig?

Ik ben Old Skool, en blijf ik graag.

Groeten, Paul.
Klopt ook, elektronica geeft gewoon een groter risico op storing. Alhoewel ik moet zeggen dat de elektronische storing die ik een keer in mijn '05 ST had ook in een 1150 of 1100 had kunnen ontstaan (kabelbreuk contactslot). ABS en traction control vind ik wel erg nuttig, de rest alleen 'nice to have'.
 
Hoi.

Voor dat 18" achterwiel wordt de spoeling dun, Michelin had levering problemen en toen ben ik naar Bridgestone gegaan.
Doet niet onder voor elkaar.

Aftermarkt ruiten heb ik geprobeerd, maar die waren zo dun/slap, dat op snelweg tempo die ruit zover doorboog, dat ik geen winst haalde.
Of dat beter geworden is?
Ik heb me een Gebring elektrisch jasje bezorgd, was dat probleem in de winter ook opgelost.

Choke op de 1150 is nog steeds handmatig.
Ander hefboompje, zelfde werking.

Groeten, Paul.
 
Hallo, ik mijn banden laten vervangen vandaag, was tevreden tot ik de speling kcontrolleerde :(. Hierbij voor het eerst zelf mijn wielen gemonteerd en er weer opgezet. Vorige keer heeft de BMW dealer dit gedaan. Toen ik het voorwiel erop zette was er heel veel speling naar de zijkanten. R1200 st van 2005. Ik vraag mijn af of ik een fout gemaakt bij montage. Bijvoorbeeld de losse bus tussen de poot en het wiel verkeerd om erop gedaan. Zit een groefje profieltje aan de ene kant. Heb beide configuraties geprobeerd durfde niet super hard aan te draaien merk geen verschil in speling. Toen ik het wiel eraf haalde zat deze as erg vast aangedraaid. Hebben ze de zijlinkse speling met zeer hard aandraaien opgeheven? Is de speling misschien extreme slijtage, as gaat er wel heel makkelijk in. Ring die ontbreek? Vinger in het wiel gestoken, voel geen draaiende lagers. Vet aan de vinger maar zie toch te draaien moetenzijn. Iemand een idee wat te doen?
 
Hallo, ik mijn banden laten vervangen vandaag, was tevreden tot ik de speling kcontrolleerde :(. Hierbij voor het eerst zelf mijn wielen gemonteerd en er weer opgezet. Vorige keer heeft de BMW dealer dit gedaan. Toen ik het voorwiel erop zette was er heel veel speling naar de zijkanten. R1200 st van 2005. Ik vraag mijn af of ik een fout gemaakt bij montage. Bijvoorbeeld de losse bus tussen de poot en het wiel verkeerd om erop gedaan. Zit een groefje profieltje aan de ene kant. Heb beide configuraties geprobeerd durfde niet super hard aan te draaien merk geen verschil in speling. Toen ik het wiel eraf haalde zat deze as erg vast aangedraaid. Hebben ze de zijlinkse speling met zeer hard aandraaien opgeheven? Is de speling misschien extreme slijtage, as gaat er wel heel makkelijk in. Ring die ontbreek? Vinger in het wiel gestoken, voel geen draaiende lagers. Vet aan de vinger maar zie toch te draaien moetenzijn. Iemand een idee wat te doen?
Als je je motor opzoekt op RealOEM, kan je zien welke onderdelen er allemaal zouden moeten zitten op / tussen de as. Daarnaast is een werkplaatshandboek handig, voor de juiste montage volgorde en aanhalmomenten (hoewel die laatste ook in de handleiding kunnen staan voor zaken als wielen).
 
  • Leuk
Waarderingen: far
Mijn vrouw heeft de overstap gemaakt naar de R1250GS. Daarom biedt zij haar originele BMW tanktas aan, geschikt voor R12xxRS en/of R12xxR. Advertentie staat op marktplaats. Belangstelling? Zoek dan even op Tanktas BMW R1200RS / R1250RS.
 
@ Thimo144:
Koppeling: heeft, sterk afhankelijk van de rijstijl, niet het eeuwige leven. Maar het kan ook simpel zijn: te weinig speling in de koppelingskabel of geen goede afstelling van de koppeling bediening.

Wellicht is het verstandig om de motor aan te bieden aan een BMW specialist: b.v.b. Motor Service Amersfoort overigens in Ede. Home

Regelmatig voorkomende problemen zijn:
  • ABS
  • Synchronisatie van de gaskleppen
  • Koppeling
  • Versnellingsbak
  • Bij hoge km standen: schokdempers

En door gebrek aan regelmatig en vakkundig onderhoud
  • Bougies
  • Accu
  • Klepspeling
  • Remblokken
  • Remschijven
  • ABS
  • Luchtfilter
  • Banden....

Ondanks het bovenstaande: het is een betrouwbare motor, die bij 107000 km nog lang niet versleten is (heb er zelf een gehad met 140000 km)

Schokdempers komen zelfs al bij zeer lage km standen voor vooral achter.
Olie verbruik, en verbrande zuigers
Cardan olie lekkage uitlopende lagers
 
Gisteren tuner Ruud Frederiks in Goes een rollenbanktest af laten nemen. Daar was ik nieuwsgierig naar. Weliswaar leek mijn 1200 RS van 2017 mij dik in orde, zuinig en krachtig, maar ik zie het ook graag gedocumenteerd. Indien nodig kan hij ook in de ECU om wijzigingen aan te brengen.
De RS kocht ik afgelopen oktober met 35.000 km. Goed ingelopen dus, met Akrapovic. Verder gewoon alles standaard ook het luchtfilter.
Aldus het resultaat:

Test 0046.jpg


Uit een eerder vergelijk met de Fuchs bank van Hartelman meen ik te weten dat de Tovami bank het vermogen ongeveer met 1,2 % onder- en het koppel met 5,4 % overdrijft.
Dan betekent dan 130 PK en 134 Nm. Niet verkeerd, daar hoef je geen 1250 voor te kopen!
Vooral de kracht van onderuit was ook Ruud van onder de indruk. Al bij 1700 toeren boven de 100 Nm. En bovenin houdt-ie het koppel goed vast waardoor het vermogen hoog blijft. En over het hele toerengebied een Air/Fuel verhouding van 13. Héél goed.
Er was dus geen enkele reden om wijzigingen in de ECU aan te brengen. Compliment aan BMW. En aan Akrapovic!
Ruud zei ook dat hij nog geen enkele 1250 had gezien. Meestal betekent dit dat er geen reden tot ontevredenheid is. Wederom een compliment!

Groeten, André
 
  • Leuk
Waarderingen: Lexr
En hier nog een beter plaatje.
Overigens, dat nieuwe systeem met die plunjer voor het aanzuigen van de olie in het carter bij de 1250 is wel een echte verbetering. Bij volle acceleratie in z'n twee verschijnt bij mij vaker de vermelding 'check oil level'.

R1200RSklein.jpg
 
Bij de LC 1200-ers en alleen bij heftige acceleratie.
De 1250-ers hebben er deze plunjeroplossing voor gekregen. Bij acceleratie schuift de plunjer naar achteren en wordt de olie aan de achterkant opgezogen, daar waar de olie opgestuwd wordt. Bij de decelleratie (remmen) schuift de plunjer naar voren enz.
 
Zojuist mij ingeschreven voor 9 augustus op de KNMV VRO 'Riding Days' op het circuit Assen. Leuk programma, en een echte 'bochten' VRO. Zie HIER voor het programma.
 
v/h R1250RS rijder @malibuutjes had een tijdje geleden een RAM balletje op z'n stuurhelft gemonteerd en ook ik had daar interesse in, maar de aankoop ging aan mijn neus voorbij. Maar dat kwam ergens wel goed uit, want ik wilde de bal niet op de rechterstuurhelft, maar op de linker.
En daar bleek ik redelijk goedkoop aan te kunnen komen omdat er wel eens een onderdeeltje overblijft na montage van al die lampjes op een GS.
Nummer 9 bijvoorbeeld, heel handig, met schroefdraad:
Pipe clamp.jpg

Links en rechts zijn normaal identiek, maar met een eCall moet je net even een ander exemplaar hebben.

Een aankoop was vervolgens het Rammount balletje, bekend onder nummer RAM-B-349-1U. Er is nog een tweede versie van een RAM bal met M10 maar dan met een fijnere draad en dat wil niet vlotten op de spiegeldraad, dus let op het juiste nummer.

TenCats-3.jpg


Aangezien dit nèt niet de manier is om mee rond te rijden, hier het resultaat:

TenCats-4.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: far
Een Garmin Virb X op een armpje. Ik film niet (meer) achter een ruitje. Moet alleen nog even uitvogelen hoe het uitpakt met de stuuruitslag.
 
Terug
Bovenaan Onderaan