BMW R1200R - Deel 2

Status
Niet open voor verdere reacties.
...zelfs met 12 stuurdempers was de coureur in het fimpje niet meer te redden geweest...

...denk ik...
 
Als jullie het niet errug vinden meng ik me in het ABS en stuurdemper verhaaltje :?

Zelf heb ik geen stuurdemper op m'n huidige brommert of de vorige (het elfje) gehad :]
De (standaard) R1100S had b.v. geen stuurdemper, de latere BCR weer wel !?
Het gaat inprincipe om de balhoofdshoek, hoe meer richting de 90 graden, hoe eerder je een stuurdemper nodig hebt om eventuele tankslabbers tegen te gaan!
Ik had er een kortere reactiestang (de onderste, zie foto) [afbeelding]
op die zelfs verstelbaar was, dus nog twee cm korter gemaakt kon worden, daarmee kwam de brommert nog meer op z'n neus te staan (achterkant omhoog)! Rijden in de langste stand (dus al korter dan standaard!) gaf al een scherper sturende effect en een stuurdemper was niet echt nodig, slecht éénmaal een "tank slabber" of zoals je wilt speedwobble (
het bekende filmpje :] ) gehad door drie achtereenvolgende dwarsrichels op de weg bij vol in twee door accelereren vanuit een bocht, eer ik het besef had om het gas eraf te halen (zou foute reactie zijn) was deze tankslabber alweer voorbij :X O-)
Ik heb wel het "advies" gehad om bij de kortste stand van de reactiestang toch een stuurdemper te gaan monteren ivm het nog makkelijker in de bocht vallen, dus ook makkelijker een tankslabber op te lopen !!!

P.s. bij jullie (nieuwe) R'etjes zit de reactiestang natuurlijk boven het cardan en heb je een "langere" reactiestang nodig om de brommert "steiler" op de vork te zetten ;)

Aangaande het ABS op jullie (nieuwe) brommerts, volgens mij is het zo dat je met het ABS "aan" geen stoppie meer kunt maken, op het moment dat het ABS door krijgt (slim tegenwoordig dat ABS O-) ) dat het achterwiel geen contact meer heeft met het wegdek "lost" het voorwiel iets, zodat het achterwiel weer contact krijgt met het wegdek, iig dat is mijn ervaring (met de R1200GSA) en dat geeft je wel heel even een raar gevoel dat het ABS zomaar "lost" om het achterwiel weer aan de grond te krijgen :?
Alle inbreng is welkom. Steilere balhoofdshoek en kortere naloop zullen inderdaad bijdragen aan het gevaar voor een tankslapper maar er zijn gewoon een heleboel factoren en daarvan is er niet 1 zomaar aan te wijzen als DE boosdoener. Bij de beruchte TL 1000 S(R) was/is het ook zeer onduidelijk waarom deze zulke venijnige tankslappers te verduren kreeg en sommige verdenken zelfs de achtervering en zijn aparte constructie ervan dat deze er iets mee te maken heeft.
Nieuwe generatie ABS zoals al eerder vermeld zou inderdaad geen stoppies meer moeten toelaten maar ik blijf toch altijd alert want het blijft elektronika en deze vergelijkt om het tegen te gaan de snelheden van het voor en achterwiel met elkaar maar je weet maar nooit of er stiekum toch een situatie denkbaar is waardoor deze info net niet voldoende blijkt te zijn om een ongewenste stoppie te voorkomen. Ik had zelf trouwens ook een korte reactie stang op de R1100S en ook nog eens een lang type schokbreker en heb nooit echt last gehad van een nerveuze voorkant. De R1200R is nerveuzer met stuurdemper maar dit komt waarschijnlijk ook doordat je het stuur anders beet hebt(leunen op de R1100S met lage clip ons en meer achter het stuur zitten op de R1200R) want ook de inbreng van de rijder draagt bij aan het krijgen/voorkomen van een tankslapper vandaar dat dragracers de zogenaamde dragbars gebruiken om het front stevig onder controle te kunnen houden.
 
Laatst bewerkt:
Voor diegenen die een hoger scherm op de R1200R willen en nu het frame voor het comfort-scherm erop hebben zitten:

BMW R1200R Windshields

Kosten: $ 185 + $ 42 porto overseas = $ 227 (ca. € 150?)

Ik heb er (van Amerikanen) enthousiaste verhalen over gelezen, zou beter werken dan het 18" CeeBailey scherm.

Persoonlijk ben ik niet geïnteresseerd hoor, ik vind het niet mooi staan (al vind ik dat wat ik nu heb ook niet echt mooi) en ik rij te weinig lange afstanden om het echt nodig te hebben. En áls ik tijdens vakantie eens langere stukken rijd vind ik m'n huidige scherm prima voldoen.
 
Prinsje vertrouwt op zichzelf:
.......voorlopig rijd ik lekker(der) zonder die demper rond. Totaal risicoloos zal het niet zijn, maar als ik daarnaar zou streven had ik wel 'n Volvo gekocht en niet deze BMW.

Hier kan ik me niet echt in vinden, want waarom zou je het gevaar opzoeken?
Een motor (ja, zelfs een BMW :+) is al vele malen risicovoller dan een dikke auto. En dat neem je op de koop toe want motorrijden is zoooooooooooooooo leuk en lekker!!!! :9~
Maar godzijdank hebben ze toch getracht een aantal veiligheidsvoorzieningen aan te brengen, zoals ABS, ASC, en een stuurdemper blijkbaar, om de gevaren nog een béétje in de hand te houden en waarmee je toch lekker kunt genieten van het pure motorrijden :] .
Als de stuurdemper weinig tot niets zou bijdragen aan de veiligheid zou ik hem er misschien ook afhalen, maar m'n hachie is me nog even te lief om meer gevaar op te gaan zoeken dan noodzakelijk :X
 
Enjoy-Rider staat op veilig:

[...]


Hier kan ik me niet echt in vinden, want waarom zou je het gevaar opzoeken?
Een motor (ja, zelfs een BMW :+) is al vele malen risicovoller dan een dikke auto. En dat neem je op de koop toe want motorrijden is zoooooooooooooooo leuk en lekker!!!! :9~
Maar godzijdank hebben ze toch getracht een aantal veiligheidsvoorzieningen aan te brengen, zoals ABS, ASC, en een stuurdemper blijkbaar, om de gevaren nog een béétje in de hand te houden en waarmee je toch lekker kunt genieten van het pure motorrijden :] .
Als de stuurdemper weinig tot niets zou bijdragen aan de veiligheid zou ik hem er misschien ook afhalen, maar m'n hachie is me nog even te lief om meer gevaar op te gaan zoeken dan noodzakelijk :X
Zolang die niet tegenwerkt, je er geen "last" van hebt gewoon laten zitten, je kan hooguit eens proberen een ritje zonder te rijden (kijken hoe het voelt :] ) stuurdempert is er zo op en af te schroeven :Y
Mocht je ervan onder de indruk zijn (van de stuurdemper dan :+ ) HyperPro (en andere verenfabrikanten) heeft wel héél erruge mooie :9~ kwalitatief hele goeie :] als je de BMW stuurdemper niet waardeer in zijn werking ;)
 
Laatst bewerkt:
Hier kan ik me niet echt in vinden, want waarom zou je het gevaar opzoeken?
Waarom ben jij gaan motorrijden? Alle statistieken tonen aan dat motorrijders meer risico lopen op ernstig lichamelijk letsel door verkeersongevallen dan automobilisten.

Er is een verschil tussen gevaar opzoeken en risicocalculatie. BMW is met dit laatste zeer bedreven, men doet er daar alles aan om de geproduceerde voertuigen zo veilig mogelijk te maken zolang de verkoopcijfers daar niet te veel onder lijden. Dus als er onder extreem slechte, maar wel reële omstandigheden de kans bestaat dat een motor in 'n speed wobble komt, is dit voor hen een goede motivatie om een stuurdemper te monteren.

Deze demper kan dus die speed wobble tegenwerken, maar heeft als nadeel dat hij het stuurgedrag wat trager maakt. Dit vertragende effect is zeker acceptabel en stukken verfijnder (lees minder stug) dan bij oudere modellen, maar nog wel voelbaar. Mijn eerste BMW (R80/7) had een heel simpele, maar wel verstelbare stuurdemper, die kon dus bijvoorbeeld voor snelweggebruik wat stugger worden afgesteld en voor het betere stuurwerk binnendoor wat soepeler. Als ze weer zoiets op de markt brengen, houd ik me aanbevolen. :}

Ik heb eens een rij-instructeur gehoord die de bijzondere verrichtingen moest voordoen op een lesmotor omdat deze op zijn eigen R1100 bijna niet te doen waren, totdat hij de demper eraf schroefde en dit euvel was opgelost.
Nu zal geen van ons in het dagelijks of recreatief verkeer zomaar spontaan tussen pilonnen door gaan slalommen of achtjes draaien op parkeerplaatsen, maar bij een plotselinge uitwijkmanoeuvre (elandproef) moet ik er niet aan denken dat het te ontwijken obstakel alsnog op me af komt doordat die demper mijn plotselinge beuk tegen het stuur deels absorbeert.

het is dus - naast het verhoogde rijplezier door nog lekkerder sturen - een afweging tussen deze twee risico's en in mijn ervaring met dagelijks verkeer is de kans op onoplettende medeweggebruikers die plotseling vlak voor je de weg op duiken groter dan de kans op een speed wobble.

Vanuit deze optiek zou ik dus eerder het gevaar opzoeken als ik die demper weer terug zou plaatsen op m'n fiets.
 
Laatst bewerkt:
Zo, miekusss is ook weer terug van vakantie op de motor.
Even in een 15 dagen een 4500 km weggereden.
De eerste 1500 op m'n eigen motor, die ging in een afdaling op dag 3 kuren vertonen zodat ik dus geen rembekrachtiging meer had =geen rem...
Dus de vrijdag weer terug naar de dealer en m'n motor ingeleverd om te repareren. Was trouwens de derde vakantie die vroegtijdig werd onderbroken door een weigerende rembekrachtiging... :X :( ;(
Maar gelukkig heb ik de dag ervoor nog even netjes gebeld en het verhaal gedaan: of er een vervangende leenfiets was waarmee ik nog even de vakantie kon voortzetten.
De vrijdag bij de dealer stond er een 1200R klaar voor me, maar wilde ik een andere was dat ook geen enkel probleem! Hulde voor mijn dealer! :}
Dus de 1200 bepakt en bezakt weer richting het zuiden, die motor had net geen 4900 km op de teller en is dus nu fatsoenlijk ingereden. Nog even 3000km op de teller erbij gezet.

Op zich is de 1200R geen verkeerde motor, alleen... KFR van mijn vorige motor, een R1100RS was er niks bij!
In de eerste versnelling erg happerig op het gas, in de tweede versnelling *** met peren om fatsoenlijk een haarspeldbocht door te komen! Daar zit een vermogensdip waar je U tegen zegt! Verder idd een stuk feller dan de 1150 en kun je haast met je handen los een scherpe bocht maken. Naar rechts trekken als je het stuur los laat is er ook niet meer bij, alleen trilt ie een stuk meer dan een 1150 terwijl er een balansas inzit... :? |
De ruit die erop zat leek wel en vissekom! Wat een scherm zeg! JUK! Niet echt mijn smaak en zorgde ervoor dat ik vooral de wind langs m'n helm had! |( Niet echt fijn.

De banden (BT014) waren wat plat in het midden en we vreesden er een nieuwe band om te moeten laten leggen tijdens de vakantie, dankzij het alleen maar binnendoor rijden is dat niet nodig geweest. Die leenfiets was door de voorgaande leners alleen maar rechtop door de bocht gestuurd, rubber aan de zijkant was niet gebruikt. Nu wel dus, zo af toe hingen de rullen erbij! })

Vandaag de 1200R weer terug gebracht in de veronderstelling dat na 1,5 week mijn motor wel weer klaar zou zijn.. MIS! De ABS-unit was vandaag net binnen en nog geen tijd gehad om die erin te zetten. Dus nu een oude K75 als leenmotor, hoe komen we anders thuis en opsturen van de bagage was absoluut geen optie (zijtassen en twee grote roltassen). Hopelijk issie volgende week wel klaar want ik wil weer gewoon lekker op MIJN motor rijden! Die rijdt lekkerder (vinnik) dan de 1200...
Als die ABS-unit niet lekker werkt schakelt ie naast je abs ook de rembekrachtiging uit, lekker slim van de ontwerpers! Maar die wordt vervangen onder coulance, ze zeggen dat er niks met het systeem aan de hand is en perfect werkt maar op de 1200-serie hebben ze het er niet meer opgezet. :? Dan is het dus verre van perfect mag ik aannemen!


Maar ondanks de ellende met de eigen motor wel een topvakantie gehad.
Foto's volgen ergens aankomende week op mijn site! :W
Nu eerst de tent laten drogen, stoeltjes, tafel en slaapspul luchten en schoonmaken! :+
 
Vervelend dat je problemen hebt gehad met het ABS en de bekrachtiger. Wel ongelovelijk veel pech als je dit al 3 keer hebt meegemaakt en vraag me af of het in het verleden wel serieus is gerepareerd. Ook schijnt de accu en de conditie hiervan een belangrijke rol te spelen. Dit was voor mij de reden om de BMW types met dit remsysteem maar over te slaan. Toen de R1200R als eerste met het nieuwe verbeterde ABS systeem kwam was ik snel om.

Denk dat de R1200R die je te leen had niet echt heel lekker stond afgesteld want trillen is er bij mijn exemplaar echt niet bij. Ook KFR kan ik niet plaatsen maar het slecht oppakken of bijna stil vallen onderin hoor ik wel vaak al heeft mijn motor er absoluut geen last van(gewoon in 2 door minirotonde zonder hand aan de koppeling). Vraag me af of het iets met de gewijzigde software te maken heeft van sommige 2007 modellen. Ik heb er een uit 2006(1 van de eerste) en deze had geen software update nodig en loopt echt heerlijk soepel onderin.

Gelukkig heb je toch een top vakantie gehad!
 
Vervelend dat je problemen hebt gehad met het ABS en de bekrachtiger. Wel ongelovelijk veel pech als je dit al 3 keer hebt meegemaakt en vraag me af of het in het verleden wel serieus is gerepareerd. Ook schijnt de accu en de conditie hiervan een belangrijke rol te spelen.

Het is gerepareerd zoals BMW voorschrijft;
Eerste keer uitlezen en na resetten geen volgende problemen: klaar.
Tweede keer nieuwe accu (odyssee, à E270);
Derde keer nieuwe ABS-unit à E1500,-- (onder coulance).
Die nieuwe ABS-unit is er gisteren ingezet en op dit moment is manlief onderweg op de leenmotor om de mijne op te halen in Alphen ad Rijn. Dus weer bijna mijn eigen motor terug! *O*

Of de volgende motor nog een BMW wordt, daar ben ik nog niet helemaal uit, maar met grootst aan waarschijnlijkheid grenzend niet.
Als het weer een BMW wordt, dan een 1100. De RS die ik had heb ik naast een nieuwe koppelingsplaat geen enkel probleem mee gehad. Dus da's dan nog een optie.

BMW's rijden fantastisch, ze kosten een vermogen en als ik dan zie hoeveel problemen ik met de roadster heb qua elektronica en het roesten onderdelen die dan weer vervangen moeten worden...
Nee.
Dat verwacht ik niet van een BMW. Dat staat voor degelijkheid en betrouwbaarheid.
In de slag om de concurrentie voor te blijven wordt er zoveel elektronica ingebouwd die storingen geven en erger nog, defect raakt!
 
Het is gerepareerd zoals BMW voorschrijft;
Eerste keer uitlezen en na resetten geen volgende problemen: klaar.
Tweede keer nieuwe accu (odyssee, à E270);
Derde keer nieuwe ABS-unit à E1500,-- (onder coulance).
Die nieuwe ABS-unit is er gisteren ingezet en op dit moment is manlief onderweg op de leenmotor om de mijne op te halen in Alphen ad Rijn. Dus weer bijna mijn eigen motor terug! *O*

Of de volgende motor nog een BMW wordt, daar ben ik nog niet helemaal uit, maar met grootst aan waarschijnlijkheid grenzend niet.
Als het weer een BMW wordt, dan een 1100. De RS die ik had heb ik naast een nieuwe koppelingsplaat geen enkel probleem mee gehad. Dus da's dan nog een optie.

BMW's rijden fantastisch, ze kosten een vermogen en als ik dan zie hoeveel problemen ik met de roadster heb qua elektronica en het roesten onderdelen die dan weer vervangen moeten worden...
Nee.
Dat verwacht ik niet van een BMW. Dat staat voor degelijkheid en betrouwbaarheid.
In de slag om de concurrentie voor te blijven wordt er zoveel elektronica ingebouwd die storingen geven en erger nog, defect raakt!


Je zou toch denken dat BMW dat ook in de gaten heeft maar kennelijk doen ze net alsof er niks aan de hand is.
De verkopen zijn al minder geworden dus de klanten lopen weg en misschien worden ze eindelijk een keer wakker bij BMW.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb ook het idee dat de kwaliteit alleen maar af neemt maar de prijzen zeker niet. Ik ben in 1994 begonnen op een oude K100RS(ondanks 85000km en 10 jaar oud!) en die was echt onverwoestbaar maar bij m'n "nieuwe" R1200R heb ik kwa duurzaamheid toch wel een paar grote vraagtekens, en dit van een voormalig (tevreden) Buell S1 eigenaar.
 
dat idee had ik ook mieke.

ik vind mijn rockster geweldig.

maar ik ga straks toch weer kijken voor een kawa

en heb wel een nieuw huisdier erbij

kan iedere morgen een kruisspin er afplukken en dan in de struike dumpen
heb hem al 3 keer de struiken in gezet
 
Laatst bewerkt:
Mijn BT 016 band is veel minder gevoelig voor die zwarte strepen op de weg, waar ze scheurtjes in het asfalt mee repareren. De vorige band hield er niet zo van (BT 014) maar met de nieuwe band is het geen probleem.

En Joke, heb je die throttle-rocker nog uitgeprobeerd in de Vogezen?
 
Nee ik ga er gewoon helemaal mee stoppen(voorlopig). Ik merk dat ik ondanks dat ik nu de fijnste machine heb die ik zelf ooit heb bezeten steeds minder ga rijden. Met m'n R1100S reed ik meer dan 12000km op een jaar voor de lol en op de Buell S1 White Lightning(en als er 1 fiets oncomfortabel is...) heb ik zo'n 20000km gezet in 3 jaar tijd en dan had ik er ook nog een K100RS naast voor woon werk verkeer.
Op de weg is het gewoon niet meer zo leuk als vroeger. Het is vaak veel te druk en overal staan de flitspalen, traject controles en dan nog eens losse controles en ongemarkeerde auto's.... Ik reed van de week bijvoorbeeld van Goes naar Rockanje en dan kom je dus minimaal een stuk of 5 vaste flitsers tegen, een traject controle en 1 losse controle. Niet dat je op dit traject erg hard kunt rijden want het was gewoon een grote optocht midden op de dag en heb ongeveer 1,5 uur over 78km gedaan. Dan mag je ook nog eens bijna nergens inhalen op dit traject en ben je gewoon vaak blij als je uit z'n 4 kan en de 80km/h kan aantikken.
De andere optie is de snelweg richting de randstad en daar kun je doorgaans lekker door rijden en staan er buiten wat losse controles weinig flitspalen(wel weer een trajectcontrole of twee) maar buiten dat je flink kan opschieten vindt ik de snelweg nog al saai en is er ook niet echt veel te zien. Ik rijdt nu zo'n beetje 14 jaar motor en heb dat altijd met veel plezier gedaan maar merk gewoon dat ik het laatste jaar er steeds minder plezier in heb(geld ook voor autorijden hoor) en zit eigenlijk het liefst op de fiets(al zou je dat aan de hand van m'n postuur niet zeggen). Ik fiets zo'n beetje 4000km per jaar(das meer dan dat ik op de motor heb gezet) en vindt dit echt nooit vervelend.
Ik ben wel van plan een motorscooter te kopen als de BMW weg is voor wat korte ritjes in de buurt en boodschapjes e.d. en denk dan aan een Yamaha 250 x-max sport of een Vespa GTS 250 ABS of een 300 Super. Vindt het overigens zelf wel heel jammer maar het is nu eenmaal zo als ik het nu voel. Had ook nooit verwacht dat het zover zou komen want was echt iemand die zelfs in de winter en de sneeuw nog op de motor zat(K100RS voor woon werk verkeer) en ik been nog steeds gek van alle nieuwe ontwikkelingen en modellen die er uitkomen maar beleef dus gewoon geen plezier meer aan het rijden door allerlei invloeden waar ik geen controle over heb.
 
Laatst bewerkt:
Gisteren rondje Zeeland gedaan, zeg maar van de Haringvlietdam naar Sluis en via een andere route langs de kust weer terug. (ik weet het, slecht plan op een zaterdag in augustus)
Totaal 360 km gereden, minus de stops 6 uur(!) op de motor gezeten, dus 60 km/uur gemiddeld. Probleem in Zeeland is dat bijna alle doorgaande wegen zijn voorzien van (dubbele) doorgetrokken strepen. Inhalen kan je dus op 150 Euro per keer komen te staan, en in ons geval dus x 2. Op de 100 km wegen mag je blij zijn als je de 70 haalt, vooraan rijdt altijd wel een bejaarde of sleurhut. Inhalen (over de doorgetrokken strepen) is vrij zinloos, gewoon te druk en te riskant met de agenten in burger die al dan niet in hun vrije tijd aan het schrijven zijn. Ik weet daar aardig de weg, dus kan wel meer binnendoor rijden, maar dan begeef je je toch een beetje in de habitat van de fietsers, vooral op zaterdag. Enigste stukje waar je een beetje gas kon geven was de Westerschelde tunnel, maar dat was volgens m'n Tommie niet zo'n goed plan..
Wat mij opviel was dat de meeste flitspalen zijn voorzien van 1 of meer extra camera's. Waarschijnlijk een poging om ze wat langer dan 2 weken 'in de lucht' te houden. Jammer hoor.
Over de BMW's geen klagen, ondanks de wat slaapverwekkende tocht toch wel lekker gereden. Moet alleen wat verder weg om nog lekker te kunnen sturen. Het Noorden misschien?

Succes met de verkoop, ziet er goed uit.
 
Bedankt S-Bimmer!

Jou ervaringen verwoorden trouwens precies de gang van zaken momenteel in en rond Zeeland, erg jammer want het was hier vroeger erg leuk rijden.
Gisteren naar Den Haag geweest voor een feestje en vandaag weer terug, beide keren over de snelweg heerlijk door kunnen rijden en ondanks de af en toe flinke regen buien vandaag en de wat saaie weg toch lekkerder gereden als afgelopen donderdag naar Rockanje. Van de week maar weer eens een beetje lekker poetsen aan de R.
Westerschelde tunnel inderdaad maar gewoon aan de snelheid houden want in het neerwaardse deel zit controle(omhoog vingen ze niet genoeg denk ik).
 
ja dat viel mij ook op toen ik er een weekje rond reed van uit kamperland

wat een flitspalen en druktes

Ik ben blij dat ik niet de enige ben die het opvalt.

Overigens vanmiddag een brief binnen gehad van de BMW dealer voor terugroep actie nummer 3, jawel, de stuurdemper... Gaan we binnenkort maar weer even langs, heb toch vakantie...
 
Skippy heeft een warm contact met z'n dealer:

Overigens vanmiddag een brief binnen gehad van de BMW dealer voor terugroep actie nummer 3, jawel, de stuurdemper... Gaan we binnenkort maar weer even langs, heb toch vakantie...

Goh.....en die heb ik nog niet gehad! :N
Ik hou het in de gaten, moet er toch nog heen binnenkort voor m'n RDC-sensoren.
Moet de stuurdemper er dan toch maar af? ;)
 
Mischien valt jou motor niet in de reeks met de probelemen. Ui t de brief die ik heb is het me ook niet helemaal duidelijk of ik een stuurdemper heb die binnen de reeks valt of dat ze voor de zekerheid even willen kijken. Uit een ander verhaal had ik namelijk opgemaakt dat de problemen zich voordeden met motoren die later waren geleverd dan die van mij maar goed zodra het droog is deze week rijdt ik ff langs.

Ja wie weet is zonder stuurdemper toch veiliger..
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan