Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Alle inbreng is welkom. Steilere balhoofdshoek en kortere naloop zullen inderdaad bijdragen aan het gevaar voor een tankslapper maar er zijn gewoon een heleboel factoren en daarvan is er niet 1 zomaar aan te wijzen als DE boosdoener. Bij de beruchte TL 1000 S(R) was/is het ook zeer onduidelijk waarom deze zulke venijnige tankslappers te verduren kreeg en sommige verdenken zelfs de achtervering en zijn aparte constructie ervan dat deze er iets mee te maken heeft.Als jullie het niet errug vinden meng ik me in het ABS en stuurdemper verhaaltje
Zelf heb ik geen stuurdemper op m'n huidige brommert of de vorige (het elfje) gehad
De (standaard) R1100S had b.v. geen stuurdemper, de latere BCR weer wel !?
Het gaat inprincipe om de balhoofdshoek, hoe meer richting de 90 graden, hoe eerder je een stuurdemper nodig hebt om eventuele tankslabbers tegen te gaan!
Ik had er een kortere reactiestang (de onderste, zie foto) [afbeelding]
op die zelfs verstelbaar was, dus nog twee cm korter gemaakt kon worden, daarmee kwam de brommert nog meer op z'n neus te staan (achterkant omhoog)! Rijden in de langste stand (dus al korter dan standaard!) gaf al een scherper sturende effect en een stuurdemper was niet echt nodig, slecht éénmaal een "tank slabber" of zoals je wilt speedwobble (het bekende filmpje ) gehad door drie achtereenvolgende dwarsrichels op de weg bij vol in twee door accelereren vanuit een bocht, eer ik het besef had om het gas eraf te halen (zou foute reactie zijn) was deze tankslabber alweer voorbij
Ik heb wel het "advies" gehad om bij de kortste stand van de reactiestang toch een stuurdemper te gaan monteren ivm het nog makkelijker in de bocht vallen, dus ook makkelijker een tankslabber op te lopen !!!
P.s. bij jullie (nieuwe) R'etjes zit de reactiestang natuurlijk boven het cardan en heb je een "langere" reactiestang nodig om de brommert "steiler" op de vork te zetten
Aangaande het ABS op jullie (nieuwe) brommerts, volgens mij is het zo dat je met het ABS "aan" geen stoppie meer kunt maken, op het moment dat het ABS door krijgt (slim tegenwoordig dat ABS ) dat het achterwiel geen contact meer heeft met het wegdek "lost" het voorwiel iets, zodat het achterwiel weer contact krijgt met het wegdek, iig dat is mijn ervaring (met de R1200GSA) en dat geeft je wel heel even een raar gevoel dat het ABS zomaar "lost" om het achterwiel weer aan de grond te krijgen
Prinsje vertrouwt op zichzelf:
.......voorlopig rijd ik lekker(der) zonder die demper rond. Totaal risicoloos zal het niet zijn, maar als ik daarnaar zou streven had ik wel 'n Volvo gekocht en niet deze BMW.
Zolang die niet tegenwerkt, je er geen "last" van hebt gewoon laten zitten, je kan hooguit eens proberen een ritje zonder te rijden (kijken hoe het voelt ) stuurdempert is er zo op en af te schroevenEnjoy-Rider staat op veilig:
[...]
Hier kan ik me niet echt in vinden, want waarom zou je het gevaar opzoeken?
Een motor (ja, zelfs een BMW ) is al vele malen risicovoller dan een dikke auto. En dat neem je op de koop toe want motorrijden is zoooooooooooooooo leuk en lekker!!!!
Maar godzijdank hebben ze toch getracht een aantal veiligheidsvoorzieningen aan te brengen, zoals ABS, ASC, en een stuurdemper blijkbaar, om de gevaren nog een béétje in de hand te houden en waarmee je toch lekker kunt genieten van het pure motorrijden .
Als de stuurdemper weinig tot niets zou bijdragen aan de veiligheid zou ik hem er misschien ook afhalen, maar m'n hachie is me nog even te lief om meer gevaar op te gaan zoeken dan noodzakelijk
Waarom ben jij gaan motorrijden? Alle statistieken tonen aan dat motorrijders meer risico lopen op ernstig lichamelijk letsel door verkeersongevallen dan automobilisten.Hier kan ik me niet echt in vinden, want waarom zou je het gevaar opzoeken?
Vervelend dat je problemen hebt gehad met het ABS en de bekrachtiger. Wel ongelovelijk veel pech als je dit al 3 keer hebt meegemaakt en vraag me af of het in het verleden wel serieus is gerepareerd. Ook schijnt de accu en de conditie hiervan een belangrijke rol te spelen.
Het is gerepareerd zoals BMW voorschrijft;
Eerste keer uitlezen en na resetten geen volgende problemen: klaar.
Tweede keer nieuwe accu (odyssee, à E270);
Derde keer nieuwe ABS-unit à E1500,-- (onder coulance).
Die nieuwe ABS-unit is er gisteren ingezet en op dit moment is manlief onderweg op de leenmotor om de mijne op te halen in Alphen ad Rijn. Dus weer bijna mijn eigen motor terug!
Of de volgende motor nog een BMW wordt, daar ben ik nog niet helemaal uit, maar met grootst aan waarschijnlijkheid grenzend niet.
Als het weer een BMW wordt, dan een 1100. De RS die ik had heb ik naast een nieuwe koppelingsplaat geen enkel probleem mee gehad. Dus da's dan nog een optie.
BMW's rijden fantastisch, ze kosten een vermogen en als ik dan zie hoeveel problemen ik met de roadster heb qua elektronica en het roesten onderdelen die dan weer vervangen moeten worden...
Nee.
Dat verwacht ik niet van een BMW. Dat staat voor degelijkheid en betrouwbaarheid.
In de slag om de concurrentie voor te blijven wordt er zoveel elektronica ingebouwd die storingen geven en erger nog, defect raakt!
Hoezo dat?Voor wie nog een R1200R zoekt...ik heb toch besloten om de R1200R te verkopen dus wie interesse heeft:
Met pijn in het hart...
Voor wie nog een R1200R zoekt...ik heb toch besloten om de R1200R te verkopen dus wie interesse heeft:
Met pijn in het hart...
ja dat viel mij ook op toen ik er een weekje rond reed van uit kamperland
wat een flitspalen en druktes
Skippy heeft een warm contact met z'n dealer:
Overigens vanmiddag een brief binnen gehad van de BMW dealer voor terugroep actie nummer 3, jawel, de stuurdemper... Gaan we binnenkort maar weer even langs, heb toch vakantie...