BMW R1200R deel 4 Let's go naked again

Ja, toch spannend, zo’n eerste keer. En dan nog met wat extra complicaties, ik vertel het nog wel een keer, na een positieve afloop...

Geniet van je beest, Jean, was met stip mijn tweede keuze!
Ik zag in het RT topic dat je de RT in je bezit hebt en al een eerste rit heb gemaakt.
Veel plezier met je nieuwe motor en misschien zien we je hier soms nog terug.
 
Jaja, alles is goed gekomen, de eerste ritjes zijn achter de rug, vandaag met duo. ESA had ik niet op de R, nu wel, 't is toch wel gemakkelijker verstellen met een druk op de knop dan met een draaiknop en een schroevendraaier...
Zoals ook op het RT gedeelte gemeld: ben toch verrast hoeveel makkelijker de RT rijdt, hij valt in een bocht door er alleen maar naar te kijken, op de R had ik de indruk dat het meer mannenwerk was.
En zo zien ze er ook uit, da's dan ook het grote voordeel van de R...
Ik ga hem toch ook wel missen, de Ardennen liggen hier redelijk kort bij, en voor een snel rondje door Wallonië was het de ideale compagnon.
 
Je opmerkingen over het stuurgedrag lijken een beetje tegenstrijdig.
Stuurt de RT nu echt makkelijker dan de R?
Ik heb ook altijd wel het idee dat ik op de R redelijk hard moet werken om lekker door een bocht te komen, zeker als de bandjes niet meer zo nieuw zijn.
Misschien toch nog eens een ritje op een RT maken, kijken hoe dat bevalt.
 
Ik had al uitgebreidere ervaring met een R1200RT LC, en vorig jaar ook eens tijdens een 'Make Life a Ride' event achtereenvolgens mijn R1200R, dan R1250GS, R1250RT, K1600GT en terug mijn R1200R gereden, half uur elk. Vergeleken vond ik mijn R echt een grote brommer met een grote motor die ik moest bedwingen (de stoere ventenmotor, zo ziet hij er ook uit), een keer in de bocht wel altijd vertrouwen gevend en dan vollegaas de bocht uitkomend met een zalig voldaan gevoel (niet overdrijven, 't is ook geen S1000RR natuurlijk).
De GS, RT en GT (van meer naar minder meer) vallen allemaal een stuk makkelijker de bocht in. Ik dacht dat dat, buiten hun geometrie (hoger, breder stuur) vooral lag aan het feit dat het nieuwere motoren zijn, maar nu met die R1200RT 10 merk ik dat het omgekeerd is.
Ik heb ook eens een F800R gereden (vervangmotor), die gaf hetzelfde brommergevoel maar wel een stuk slapper, heb vriendelijk gevraagd me dat nooit meer te lappen.
 
damted Ik heb ook altijd wel het idee dat ik op de R redelijk hard moet werken om lekker door een bocht te komen zei:
Zou dat misschien ook aan de stuurdemper kunnen liggen? Die heeft een GS, RT en GT volgens mij niet......
Mijn voorband (set Bridgestone T30 evo) ligt er nu 10.000 km op en moet hoognodig vervangen worden (er komen Dunlops Road Smart 3 onder). Maar het sturen gaat inderdaad niet lekker meer. Toch verdenk ik de stuurdemper ook van het looiige sturen (vooral bij langzamere/krappe bochten).
Hans
 
Ik zou de stuurdemper er eens een keertje af kunnen halen.
Ik ben toch geen rijder die je tegen tank slabbers moet beschermen.
Ik verwacht dat de R toch geen last van shimmy heeft en dat dit door de stuurdemper zou worden gedempt.
Mijn Yamaha Fazer 600 was heel shimmy gevoelig voor merk en type van de voorband.
Als je daar met een Bridgestone op weg ging, moest je bij 80km/uur niet losse handjes gaan rijden, want dan ging die aardig met zijn kop schudden.
 
Ik vind de R veel beter sturen dan een RT. RT stuurt voor een grote toermotor best goed, maar je neemt wel extra kilo's mee de bocht in. Zelf heb ik ruim 21 jaar GS gereden en die stuurt goed, maar de R zeker niet minder. Ik denk dat je het toch moet zoeken in de vering. Ik heb de schokbrekers laten reviseren bij ESA Repair en er gelijk Hyperpro veren opgezet. Zelfs op ESA stand Comfort rijdt ie geweldige bochten. Zijn de schokbrekers meer 40.000 - 45.000 km oud, vervang ze dan. Je merkt gelijk verschil.

GRTZ GeRaRd
 
Laatst bewerkt:
Ik heb de schokbrekers laten reviseren bij ESA Repair en er gelijk Hyperpro veren opgezet. Zelfs op ESA stand Comfort rijdt ie geweldige bochten. Zijn de schokbrekers meer 40.000 - 45.000 km uit, vervang ze dan. Je merkt gelijk verschil.

GRTZ GeRaRd

Hoi Gerard, mijn R van 2011 met ESA staat nu bijna op 45.000 km. Dan zouden de schokbrekers dus aan een revisie toe zijn. Als ik vragen mag: is revisie een duur geintje? En wat komt er dan nog bij voor de Hyperpro veren? Heb eigenlijk geen idee over welk bedrag we dan praten.
Ik moet trouwens wel zeggen, dat ik het stuurgedrag nog steeds niet verkeerd vind hoor. Maar blijkbaar kan het beter....
Groeten, Hans
 
Als R1150r rijder lees ik hier ook mee maar waar ik niemand over hoor is de banden doet iemand wel eens iets mbt tot bandenspanning en op welk merk er gereden wordt er zit nogal wat verschil in de hardheid van de rubber samenstelling.
 
Als R1150r rijder lees ik hier ook mee maar waar ik niemand over hoor is de banden doet iemand wel eens iets mbt tot bandenspanning en op welk merk er gereden wordt er zit nogal wat verschil in de hardheid van de rubber samenstelling.

Zelf houd ik van een iets hogere bandenspanning: 2.6 voor en 3.0 bar achter in de Bridgestone's BT30 Evo. Volgende week komt er een set Dunlop Road Smart 3 onder, bewust voor Dunlop gekozen vanwege de goede testresultaten vorig jaar van Motoplus op droge weg als ze nieuw én goed gebruikt zijn en de lange levensduur. Met name de BT30 Evo voorband was met 9.000 km eigenlijk al aan vervanging toe (inmiddels toch nog bijna 11.000 km mee gereden, maar nu is die band echt op, raar slijtagepatroon ook....). De achterband is eigenlijk nog niet aan vervanging toe en gaat bij mij langer mee dan de voorband (maar gaat er volgende week wel af).

Op mijn R die ik in 2008 kocht, reed ik met Continental Road Attack (de eerste versie) en daarna de Michelins Pilot Road 2 met 2.5 en 2.9 bar. Die MPR2 vond ik toen wel een fijne band, ook in de regen. Ik rijd een kleine 10.000 km/jaar en kies daarom op de R altijd voor sport/toer banden en dat bevalt me goed.
 
Hoi Gerard, mijn R van 2011 met ESA staat nu bijna op 45.000 km. Dan zouden de schokbrekers dus aan een revisie toe zijn. Als ik vragen mag: is revisie een duur geintje? En wat komt er dan nog bij voor de Hyperpro veren? Heb eigenlijk geen idee over welk bedrag we dan praten.
Ik moet trouwens wel zeggen, dat ik het stuurgedrag nog steeds niet verkeerd vind hoor. Maar blijkbaar kan het beter....
Groeten, Hans

Ik heb mijn motor laten doen bij ESA Repair in Mill. Goede service en ik ben gegaan voor Servicepakket 3 (revisie en nieuwe Hyperproveren). Wat een verschil. Hier is de link: ESA Repair – ESA Repair, professionals in the field of shock absorbers en hier de NL versie: JJSuspension | Feel the difference . Ze zitten in Mill en je kunt een vrijblijvende prijs opvragen. Goede service en vakmanschap.
 
Laatst bewerkt:
Vandaag eens een ritje met wat bekende bochtjes gemaakt, dit keer zonder stuurdemper.
Eerst even rechtuit geprobeerd of ik bij 80 km/uur nog een schuddend stuur zou hebben, maar dat was gelukkig niet het geval.
De BMW bleef een mooie strakke lijn volgen.
De bochtjes vielen me ook niet tegen, hij lijkt daardoor toch wat lichtvoeteriger te zijn en kan je de motor wat makkelijker van het ene op het andere oor leggen bij snel wisselende bochtjes.
Dus de stuurdemper blijft er voorlopig af.
Om de stuurdemper helemaal te verwijderen, moest wel het voorwiel eruit en het voorspatbord eraf.
Gelijk maar de voorvorkpoten netjes schoon gemaakt, kon er nu goed bij.
 
All..

Ik heb een R1200R lc aangeschaft, prachtig ding helemaal happy mee.. op de voetsteunen na. Wat een sponzige dingen zijn dat.
Even staan na een lange rit is niet echt te doen, voor mijn gevoel glij ik er gewoon af (staan ook een beetje in een hoek).

Wil ze graag vervangen, maar ook graag de voelertjes houden om te voorkomen dat ik iets anders aan de grond rij (zo ben ik mijn r1150r verloren :S)
Iemand dit zelfde issue, tips?
 
All..

Ik heb een R1200R lc aangeschaft, prachtig ding helemaal happy mee.. op de voetsteunen na. Wat een sponzige dingen zijn dat.
Even staan na een lange rit is niet echt te doen, voor mijn gevoel glij ik er gewoon af (staan ook een beetje in een hoek).

Wil ze graag vervangen, maar ook graag de voelertjes houden om te voorkomen dat ik iets anders aan de grond rij (zo ben ik mijn r1150r verloren :S)
Iemand dit zelfde issue, tips?

Zoiets: SW-Motech ION voetsteunen voor BMW R 1200 R [K53] (2016)
 
Beste R1200/1250r rijders,
Hebben jullie ervaring met het meenemen van een laptop op de R? Ik heb inmiddels een set (gebruikte) zijkoffers op de kop getikt maar een laptop (met Laptoptas) past hier niet in ! Ongelofelijk..maar waar. Een topkoffer vind ik niet fraai staan, zeker nu ik een verkorte nummerplaathouder heb gemonteerd. Ik zie wel eens motoren met een soort Buddy tas die je gewoon op het achterste gedeelte van de buddy plaatst. Op dit moment gaat hij in een rugzak maar dat vind ik niet echt ideaal. Wie weet hebben jullie nog iedeeen?

Bekijk bijlage 1499802

Geen ervaring met de zijkoffers (staan nog op mn verlanglijstje, ik houd marktplaats ook in de gaten), maar op mn R1200RT bond ik vaak mn rugzak vast met de Booster Rokstraps en dat werkte prima. Doordat er een stuk elastiek in de spanbandjes zit kan je ze erg stevig en makkelijk vastzetten. Ook in die zijkoffers pastte mn rugzak met 15" laptop niet helemaal lekker (misschien met kleinere rugzak wel passend). Op de RT (winters woonwerk motor) heb ik nu een topkoffer, lelijk maar praktisch.

Andere vraag die ik wel aan je had @Firecastle - ik zie dat je een BOS uitlaat hebt gemonteerd. Hoe bevalt die? Ik heb zelf een R1250RS en zoek een andere demper. Het geluid van de stock demper vind ik prima (mag iets donkerder, maar liever niet luider), maar de grote chromen sigaar is echt het minst mooie onderdeel van de hele motor. Nu zijn de R1250RS en R gelijk aan elkaar wbt uitlaatsysteem, dus vandaar dat ik hier even kwam buurten :)

De Akrapovic vind ik (naast erg duur) ook niet zo mooi door zn 'hangbuikje', de Remus Blackhawk vind ik er wel interessant uitzien. Heeft iemand nog andere aanraders voor vervangingsdempers?
 
Beste R1200R liefhebbers,

Ik ben niet nieuw op dit forum, maar wel een nieuwe R1200R bezitter.

Vorige week heb ik deze R1200R gekocht met 21.000 km op de klok.
20200713_170157.jpg


De motorfiets is altijd BMW dealer onderhouden en heeft bijvoorbeeld nog geen 400 km geleden een beurt gehad waarbij o.a. de cardan olie ververst is.

Ik ben erg tevreden met de fiets. Vooral over het stuurgedrag van de motor is echt geweldig.

Uiteraard ben ik al bezig met de nodige aanpassingen zoals:
- SW Motech crashbars;
- Arrow uitlaatbochten;
- Goede poetsbeurt;
- SC Project demper.

Mede door deze aanpassingen heb ik de stap gezet om een bericht te plaatsen in deze groep.

De laatste aanpassing zorgt namelijk voor wat problemen. Vandaag heb ik de SC Project demper binnengekregen. Na een belletje naar de toko waar ik de Arrow bochten had besteld werd duidelijk dat dit nog even zou gaan duren.

Daarom kon ik niet meer wachten en besloot ik te beginnen met het plaatsen van de demper.

Echter pastte de demper niet. Tenminste het tussenstuk van demper naar orginele uitlaatbocht. Het pijpje heeft exact dezelfde diameter als het pijpje dat uit de katalysator komt. Geprobeerd een beetje te buigen, maar helaas.

Contact gezocht met de Italianen van SC Project. Na een aantal uur kreeg ik een mailtje met de vraag uit welk jaar de motor afkomstig was. Na gereageerd te hebben vertelde ze me dat er geen demper leverbaar is voor deze motorfiets, omdat deze demper voor het 2008 model is.

Ik vind dit erg vreemd. Als ik op de website van Arrow mijn R1200R intyp komt er een overzicht van een R1200R van 2006 tot 2010. Los te bestellen zijn de uitlaatbochten en de uitlaat. Zoals hieronder afgebeeld.
Screenshot_20200714-180019_Chrome.jpg


Daaronder staat vermeld dat de demper ook past op de standaard uitlaatbochten.

Dus dan zou de demper van SC Project toch ook moeten passen? Ze zijn nu aan het kijken of ik met de licht verbogen linkpijp mijn geld terug kan krijgen.

Nu is mijn vraag aan jullie:
- Is er er een verschil tussen het 2007 en 2008 model?
En:
- Is het mogelijk dat de demper wel past op de Arrow uitlaatbochten?

Alsvast bedankt! En het is leuk om met jullie mee te lezen.

Hieronder nog de foto van het "pas probleem".
IMG-20200714-WA0003.jpeg
 
Bochten van een 2007 en 2008 zijn gelijk
2007
1594744865002.png


2008
1594744887145.png



Stuur ze deze afbeeldingen maar als bewijs dat de fout gewoon bij hun ligt.
 
R1200R modellen van 2006 t/m bouwjaar 2010 hebben dezelfde uitlaat specificaties. Vanaf modeljaar 2011 (DOHC) t/m 2014 hebben een grotere diameter uitlaat (met vlinderklep).
 
Terug
Bovenaan Onderaan