BMW R1200RT ervaringen e.d. Deel 15

...
Het valt mij op dat de motor helemaal niet zo gemakkelijk van neutraal naar 1 wil. Vaak moet ik eventjes naar voor en achter bewegen voordat hij 'pakt'. Vooral bij een koude motor - en meestal zet ik 'm onderweg niet in z'n neutraal hierom.
Zolang ik RT rij (R1150RT, R1200RT-DOHC, R1200RT-LC) heb ik dat nog niet ondervonden.
Wel bij alledrie meestal een flinke klap als ik na stilstand met koppeling los van 0 naar 1 schakel (bij koude motor gaat dat redelijk geruisloos en rijdend van 2 naar 1 gaat ook soepel). Nu ben ik geen treuzelaar en "trap" hem meestal met daadkracht in z'n 1.

Pookje verstellen heeft daar mijns inziens niet mee van doen, mijn pookje is wel wat hoger gezet zodat m'n voet er makkelijker onder kan voor het omhoog schakelgemak.
 
In je voetnoot staat wat anders :+

Dat klopt. Dat ik mijn motoren van naam voorzie, daar schaam ik me nix voor.

Dat ik Sidney een keer of wat op heur zij heb gelegd, daar schaam ik me dan weer wel voor... Ding is gewoon plastic, aluminium, metaal en rubber, dus heeft geen gevoel. Toch voelde ik me schuldig richting dat hoopje plastic, aluminium, metaal en rubber...
 
OK. Ik heb BMW motor of 6 gereden met cardan die van mij dan wel van vrouwlief was. Dan nog een ritsje proef gereden. Over het algemeen wel wat “Kloenk” van N naar 1, maar geen moeite. R1200RS LC al wat minder “Kloenk”. R1250RT zo goed als geen “Kloenk” meer, wel lekker makkelijk van de N naar 1.
 
Die KLUNK is mij bekend. Vast Ochtendgeluid bij inschakelen van N naar 1.
Hebben en hadden bijna alle BMWs waar ik mee gereden heb, iets meer dan de Suzukis en Hondas...
Als je dat wilt voorkomen: starten in de 1.

Verder: beide F-jes hadden een False-Neutral tussen 5 en 6. Als dat optrad meestal ook teken van vermoeidheid (van de rijder).

En lastig, bij vrijwel alle BMW-motoren, maar vooral bij de F-jes: het vinden van de N bij aanrijden verschillende parkings.
ik moet m in N hebben om swipecard of transponder te voorschijn te halen en met de koppel-hand aan de paal aan te bieden.
Soms stond ik secondenlang 1-2-1-2-1-2- te zoeken naar de N.
De Boxers hadden dat ook, maar minder, huidige 1250 heeft het ook af en toe (en ach, ik zal wel niet subtiel genoeg zijn...)
Maar de Bandit had hier geen enkele moeite mee... ?
 
Die KLUNK is mij bekend. Vast Ochtendgeluid bij inschakelen van N naar 1.
Hebben en hadden bijna alle BMWs waar ik mee gereden heb, iets meer dan de Suzukis en Hondas...
Als je dat wilt voorkomen: starten in de 1.

Verder: beide F-jes hadden een False-Neutral tussen 5 en 6. Als dat optrad meestal ook teken van vermoeidheid (van de rijder).

En lastig, bij vrijwel alle BMW-motoren, maar vooral bij de F-jes: het vinden van de N bij aanrijden verschillende parkings.
ik moet m in N hebben om swipecard of transponder te voorschijn te halen en met de koppel-hand aan de paal aan te bieden.
Soms stond ik secondenlang 1-2-1-2-1-2- te zoeken naar de N.
De Boxers hadden dat ook, maar minder, huidige 1250 heeft het ook af en toe (en ach, ik zal wel niet subtiel genoeg zijn...)
Maar de Bandit had hier geen enkele moeite mee... ?

Klopt, op de K1600GT ook wat lastiger te vinden...'( (ja, tussen de 1 en 2).
 
Ik weet niet wat voor motor rolandkamp heeft maar ik heb met mijn 2011 geen enkel probleem met schakelen. Zoals Ron het eens heeft verwoord... 'als een mes door een pakje boter' ;) En wij gebruiken dezelfde boter :Y
 
Heb ik weer... :/

Linker koffer, van de week beetje goed gevuld met boodschappen.
Bij het openen iets te laat tegen gehouden, dus klapte nogal rap open.
Daardoor is dat bandje dat normaal gesproken netjes oprolt bij het dichtdoen,
en die de kofferdeksel netjes horizontaal houdt in geopende toestand, blijkbaar losgeschoten uit het opwindsysteem.

Dus wat denk je dan?
Schroef de twee schroefjes van de opwinder los.
Haak het lusje weer netjes aan, en schroef de boel weer dicht.

Theoretisch wel ja...

In de praktijk springt de veer die er in zit (een staalveer van een meter lang) uit de houder, takkewerk om die weer op te rollen.
Daarna de onmogelijke taak om de veer zo op spanning te krijgen dat ie weer oprolt als je de deksel dicht doet.
Dat is dus niet gelukt.

Vervolgens de boel weer gemonteerd, want dan werkt het touwtje wel als deksel-horizontaal-houder, maar rolt niet op.
Maar, de schroeven vinden geen houvast :(
Dus hangt nu beetje half los te hangen.



Iemand een oplossing hiervoor?
Alvast bedankt!




Oh, met de nieuwe accu doet de motor het weer heerlijk, zonder startproblemen!
Dank voor de tips!
 
Heb ik weer... :/

Linker koffer, van de week beetje goed gevuld met boodschappen.
Bij het openen iets te laat tegen gehouden, dus klapte nogal rap open.
Daardoor is dat bandje dat normaal gesproken netjes oprolt bij het dichtdoen,
en die de kofferdeksel netjes horizontaal houdt in geopende toestand, blijkbaar losgeschoten uit het opwindsysteem.

Dus wat denk je dan?
Schroef de twee schroefjes van de opwinder los.
Haak het lusje weer netjes aan, en schroef de boel weer dicht.

Theoretisch wel ja...

In de praktijk springt de veer die er in zit (een staalveer van een meter lang) uit de houder, takkewerk om die weer op te rollen.
Daarna de onmogelijke taak om de veer zo op spanning te krijgen dat ie weer oprolt als je de deksel dicht doet.
Dat is dus niet gelukt.

Vervolgens de boel weer gemonteerd, want dan werkt het touwtje wel als deksel-horizontaal-houder, maar rolt niet op.
Maar, de schroeven vinden geen houvast :(
Dus hangt nu beetje half los te hangen.



Iemand een oplossing hiervoor?
Alvast bedankt!




Oh, met de nieuwe accu doet de motor het weer heerlijk, zonder startproblemen!
Dank voor de tips!
Ik hoor een ketinkje rammelen: boutje door-en-door in de koffer, idem door het deksel en daar tussen het ketinkje.
1582820580760.png

Het katrolletje en de schroefbevestiging zijn inderdaad niet voor de eeuwigheid gemaakt.
 
Heb ik weer... :/

Linker koffer, van de week beetje goed gevuld met boodschappen.
Bij het openen iets te laat tegen gehouden, dus klapte nogal rap open.
Daardoor is dat bandje dat normaal gesproken netjes oprolt bij het dichtdoen,
en die de kofferdeksel netjes horizontaal houdt in geopende toestand, blijkbaar losgeschoten uit het opwindsysteem.

Dus wat denk je dan?
Schroef de twee schroefjes van de opwinder los.
Haak het lusje weer netjes aan, en schroef de boel weer dicht.

Theoretisch wel ja...

In de praktijk springt de veer die er in zit (een staalveer van een meter lang) uit de houder, takkewerk om die weer op te rollen.
Daarna de onmogelijke taak om de veer zo op spanning te krijgen dat ie weer oprolt als je de deksel dicht doet.
Dat is dus niet gelukt.

Vervolgens de boel weer gemonteerd, want dan werkt het touwtje wel als deksel-horizontaal-houder, maar rolt niet op.
Maar, de schroeven vinden geen houvast :(
Dus hangt nu beetje half los te hangen.



Iemand een oplossing hiervoor?
Alvast bedankt!




Oh, met de nieuwe accu doet de motor het weer heerlijk, zonder startproblemen!
Dank voor de tips!
Volgens mij kan je dat stukje hoofdpijn los bestellen bij de dealer, en als je de gaten voor de parkertjes dol hebt gedraaid kan je er wat 2componenten lijm in spuiten en dan even voorboren met een klein boortje, of gewoon een grotere parker zoeken :+
 
Volgens mij kan je dat stukje hoofdpijn los bestellen bij de dealer, en als je de gaten voor de parkertjes dol hebt gedraaid kan je er wat 2componenten lijm in spuiten en dan even voorboren met een klein boortje, of gewoon een grotere parker zoeken :+

Grotere parkers is inderdaad ook een goed idee.
En gaten dichtstoppen ook.
Kan ik zeker proberen, maar lost probleem van de veer nog niet op...

Setje halen bij dealer (of hun op laten lossen) kan natuurlijk ook!
 
Ik heb ook eens staan vechten met zon veer, is uiteindelijk wel gelukt maar mn vingerstoppen waren echt helemaal kapot gesneden.
 
Ik heb ook eens staan vechten met zon veer, is uiteindelijk wel gelukt maar mn vingerstoppen waren echt helemaal kapot gesneden.

Enorm scherp inderdaad B|
Niet toevallig een foto gemaakt van hoe de veer precies moet zitten?


Snap trouwens niet dat er niet een borgplaatje overheen zit.
Dat zou de veer op zijn plek houden, en waarschijnlijk voorkomen dat het touwtje er af schiet.
 
Enorm scherp inderdaad B|
Niet toevallig een foto gemaakt van hoe de veer precies moet zitten?


Snap trouwens niet dat er niet een borgplaatje overheen zit.
Dat zou de veer op zijn plek houden, en waarschijnlijk voorkomen dat het touwtje er af schiet.

Nee, niet gemaakt. ik was al blij dat ik 'm weer in elkaar had.
 
RT notities...

De power. Power.
Verrast nog af en toe.., bij haastig invoegen sprint je zomaar -poefff- naar 160+
Schakelen hoeft eigenlijk nooit... je kan in 6e van 70 naar 130+... en dan zit daarboven nog veeeel meer Oumpf.
Ik ben gewend in 2 of 3 (stad) of in 4 of 5 (tweebaans) te rijden, en dan heb je al die Torque zomaar onder je pols.
Maar deze motor (schakelsuggesties...) wil blijkbaar in de ultra-low-revs rijden (denk: oude dieseltractor? 2000rpm? )
Onder de 2500 rpm is het wel een vibrator, trouwens.

Verbruik. 6.x op 100km.
Is iets hoger dan ik had verwacht van een zeer slimme motor+computer.
Ben ook nog aan inrijden...(2400 km)
ik zit vrijwel elke tank in de 6.x/100. bij de F was dat in de lage 5.x/100.
Gisteravond direct na tanken een lang stuk wind-mee gehad: en dat was wel heeeel zuinig.
Tank-Range (range+gereden kms) bleek plotseling 500+ per tank, ipv de gebruikelijke 350-400 per tank.
Fotos van gemaakt, later.

De Boombox is verslavend, vooral in tunnels, even luisteren.

De CC is lekker.
Als je op CC gas los hebt gelaten moet je wel een lange draai maken, zoeken, om gas "terug te vinden".
Het op-neer hendeltje is wat klein, zit ver van vingers, en niet heel makkelijk te pushen (is irrelevante detail-opm mijnerzijds...)
En de subtiele uitzetfunctie, met gashendel-terugduwen is ... subtiel, maar handig en intuitief.

sNachts rijden:
heb ik de indruk dat linksplakkende koekblikkers wat makkelijker opzij gaan ?
komt dat omdat politie ook met van die oh-kijk-een-bmw(-proleet-opduwer)-koplampcircels rondrijden ?
Het Groot-licht is lekker .. Groot+licht. beter dan de F.
Ik heb geen verstralers: vind die kerstboom-rijders wat schreeuwerig, en extra lampen gaan maar stuk (= kost weer tijd+geld).
wel benieuwd: hoe zijn de ervaringen met die verstralers ? zijn ze echt functioneel of meer kijk-mij-eens ?

Knopbediening went, gaat al beter op de tast (snachts)

Niet vergeten: centrale vergrendeling even aantikken na parkeren.
dat vergeet ik nog wel eens, en dan staan tob-kees en zijvakjes effectief hele nacht open.

Nog niet echt getest: zijkoffers.
Zijn mooi, maar breed, en ik rijdt altijd zonder. Alleen 2x boodschappen mee gedaan.

Zijwindgevoelig: niet bij rijden. zelfs niet met scherm hoog.
Maar wel bij stilstaan. Oppassen.
Bij huidige rukwinden (ik woon+rijd in kustgebieden) steevast de HSC erop en twee voeten aan de grond...

Navi...goed, maar alleen asltiewerkt
Blijft zeer irritant: spookvingers op de navi. komende week even garage.
soms gaat het een uur lang goed, maar net als je het nodig hebt springt het scherm alle kanten op. rete-irritant. terugzetten met snelmenu en wieltje lukt 60% vd gevallen, maar dat zijn 5 knop-druk-acties, het kost je seconden-attentietijd, als je per ongeluk "doortikt" moet je 8x wiel-duwen... ssoo irrirant en gevaarlijk.
Je moet navi er eigenlijk af halen om niet afgeleid te worden.
 
RT notities...

De power. Power.
Verrast nog af en toe.., bij haastig invoegen sprint je zomaar -poefff- naar 160+
Schakelen hoeft eigenlijk nooit... je kan in 6e van 70 naar 130+... en dan zit daarboven nog veeeel meer Oumpf.
Ik ben gewend in 2 of 3 (stad) of in 4 of 5 (tweebaans) te rijden, en dan heb je al die Torque zomaar onder je pols.
Maar deze motor (schakelsuggesties...) wil blijkbaar in de ultra-low-revs rijden (denk: oude dieseltractor? 2000rpm? )
Onder de 2500 rpm is het wel een vibrator, trouwens.
Niet verder vertellen: met de motor rij ik beduidend sneller dan met de auto. Waarom? Omdat het zo makkelijk en ongemerkt gebeurd. Gisteren nog even oops...145 op de teller, even stukkie trug. Daarom graag naast CC ook een snelheid begrenzer.
En verkeers conflicten los je moeiteloos met een sprintje op in plaats van in de ankers.
Verbruik. 6.x op 100km.
Is iets hoger dan ik had verwacht van een zeer slimme motor+computer.
Ben ook nog aan inrijden...(2400 km)
ik zit vrijwel elke tank in de 6.x/100. bij de F was dat in de lage 5.x/100.
Gisteravond direct na tanken een lang stuk wind-mee gehad: en dat was wel heeeel zuinig.
Tank-Range (range+gereden kms) bleek plotseling 500+ per tank, ipv de gebruikelijke 350-400 per tank.
Fotos van gemaakt, later.
Ik heb een paar keer vakanties met een F maat gereden, de F was zuiniger, maar de RT rijd lekkerder :Y
Hoe dan ook, waar met de meeste motor tochten andere motorrijders 3x moeten tanken en na 1.5 uur nerveus op zoek moeten naar een tankstation, rij ik met de RT de meeste tochtjes uit en thuis op 1 volle tank.
De Boombox is verslavend, vooral in tunnels, even luisteren.
:N
De CC is lekker.
Als je op CC gas los hebt gelaten moet je wel een lange draai maken, zoeken, om gas "terug te vinden".
Het op-neer hendeltje is wat klein, zit ver van vingers, en niet heel makkelijk te pushen (is irrelevante detail-opm mijnerzijds...)
En de subtiele uitzetfunctie, met gashendel-terugduwen is ... subtiel, maar handig en intuitief.
De armaturen van de nieuwe generatie (sinds 2010) zijn wat ieliger dan de voorgaande met de richting-flippers en groote knoppen.
De schuifknop aan-uit en het flippertje op-neer blinkt niet uit in bediengemak, maar functioneerd prima.
De gashendel functie tijdens CC went snel, de loze draai en het tegen de weerstand in uitduwen zijn onderhevig aan persoonlijke smaak: ze voorkomen wel perfect ongewenste snelheid variaties tijdens de relaxte houding van je rechterhand.
sNachts rijden:
heb ik de indruk dat linksplakkende koekblikkers wat makkelijker opzij gaan ?
komt dat omdat politie ook met van die oh-kijk-een-bmw(-proleet-opduwer)-koplampcircels rondrijden ?
Het Groot-licht is lekker .. Groot+licht. beter dan de F.
Ik heb geen verstralers: vind die kerstboom-rijders wat schreeuwerig, en extra lampen gaan maar stuk (= kost weer tijd+geld).
wel benieuwd: hoe zijn de ervaringen met die verstralers ? zijn ze echt functioneel of meer kijk-mij-eens ?
Sommige linksplakkers blijven hardnekkig, zouden automobilisten de koplamp cirkels al accocieren met de hermandad?
Er zijn uiteenlopende meningen over de licht opbrengst van de huidige RT koplamp, voor mij zijn dimlicht en grootlicht ruim voldoende, voor anderen is het nooit genoeg. De DOHC had natuurlijk als leuke feature het dubbele dimlicht, maar dat zag ik meer als onderhoud voordeel omdat je bij een defecte lamp niet direct in het donker rijdt.
De verstralers worden beschouwd als grootlicht, wat formeel alleen aan mag buiten de bebouwde kom als er geen ander verkeer in de buurt is.
Persoonlijk vind ik motoren gauw overbelicht (ja , je ziet ze beter en vaak hinderlijk achterop komen rijden), als automobilist ervaar ik geen enkele toegevoegde waarde van extra verlichte motoren die aan het filteren zijn.
Knopbediening went, gaat al beter op de tast (snachts)
Stap na een paar maanden maar weer eens op een oudere BMW met flipperkast, je bent dan weer helemaal de weg kwijt.
Niet vergeten: centrale vergrendeling even aantikken na parkeren.
dat vergeet ik nog wel eens, en dan staan tob-kees en zijvakjes effectief hele nacht open.
Centrale vergrendeling is een dubieuze optie, meestal staat deze aan (en is effectief alleen het linker vakje afgesloten want de meeste tijd rij ik zonder de zijkoffers en de groote topkoffer is oud model).
Tijdens vakanties word ik helemaal opgefokt: ontgrendel, koffer open, koffer dicht...biertje...heb ik nou wel of niet vergrendeld? Naar de motor, klik-klik, koffer knop induwen, oei toch open, klik dicht. Uurtje later toch maar een schoon shirtje aan, ontgrendel enz...enz).
Nog niet echt getest: zijkoffers.
Zijn mooi, maar breed, en ik rijdt altijd zonder. Alleen 2x boodschappen mee gedaan.
Ik gebruik de binnentassen van de DOHC (beetje een hoek indeuken dan passen ze prima), daarmee zijn de koffers ideaal voor vakantie. Plastic tasjes kan ook, maar dan zit je met het milieu.
Een integraal of systeem helm past er ook in maar pas op: de metalen vergrendelhaken geven mooie krassen.
Ik rij meestal zonder de zijkoffers omdat:
a-ik de ruimte niet nodig heb.
b-file rijden tussen de oren beter voelt en minder kans door een auto via een koffer omver geduwd te worden.
c-parkeergemak.
Zijwindgevoelig: niet bij rijden. zelfs niet met scherm hoog.
Maar wel bij stilstaan. Oppassen.
Bij huidige rukwinden (ik woon+rijd in kustgebieden) steevast de HSC erop en twee voeten aan de grond...
Rijden bij wind gaat prima.
Voor de deur parkeren doe ik nadat ooit de DOHC van de middenbok gewaaid is in de 1e versnelling en op de jiffy.
Navi...goed, maar alleen asltiewerkt
Blijft zeer irritant: spookvingers op de navi. komende week even garage.
soms gaat het een uur lang goed, maar net als je het nodig hebt springt het scherm alle kanten op. rete-irritant. terugzetten met snelmenu en wieltje lukt 60% vd gevallen, maar dat zijn 5 knop-druk-acties, het kost je seconden-attentietijd, als je per ongeluk "doortikt" moet je 8x wiel-duwen... ssoo irrirant en gevaarlijk.
Je moet navi er eigenlijk af halen om niet afgeleid te worden.
Die Navigator VI moet onder garantie omgeruild worden!
 
ha die @BMW-Wouter
Dank voor de antwoorden.

Soort van nieuw voor mij : Bij wind staat de motor dus steviger op de jiffy dan op de bok ?
hmmm. zou kunnen, de twee poten vd bok staan wel erg dicht bij elkaar, en de driehoek voor-bok-bok is nogal klein.
Zal er rekening mee houden.
ik heb al een Wonderlich(?) dingesje aan de jiffy zitten voor meer oppervlakte.
 
ha die @BMW-Wouter
Dank voor de antwoorden.

Soort van nieuw voor mij : Bij wind staat de motor dus steviger op de jiffy dan op de bok ?
hmmm. zou kunnen, de twee poten vd bok staan wel erg dicht bij elkaar, en de driehoek voor-bok-bok is nogal klein.
Zal er rekening mee houden.
ik heb al een Wonderlich(?) dingesje aan de jiffy zitten voor meer oppervlakte.
Tja ik weet natuurlijk niet hoe die DOHC ooit gelanceerd is, zeg maar of gewoon over de zij geduwd of eerst van de bok gewipt.
Dus voortaan op de jiffy en in de 1e versnelling zodat 'ie ook niet van de jiffy geduwd kan worden.
Hij lag in elk geval na een vreselijke rukwind ineens in de struiken van de voortuin, de andere kant had 'ie op de grind tegels gelegen.
Dat standaard voetje van de jiffy is voor de meeste ondergrond voldoende, op een drassig grasveld is zo'n extra voetje ook niet genoeg, daarvoor heb ik een plankje bij me.
 
Laatst bewerkt:
ha die @BMW-Wouter
Dank voor de antwoorden.

Soort van nieuw voor mij : Bij wind staat de motor dus steviger op de jiffy dan op de bok ?
hmmm. zou kunnen, de twee poten vd bok staan wel erg dicht bij elkaar, en de driehoek voor-bok-bok is nogal klein.
Zal er rekening mee houden.
ik heb al een Wonderlich(?) dingesje aan de jiffy zitten voor meer oppervlakte.

Als ie te rechtop staat, jiffy iets in(laten)korten, dan hangt ie meer op de jiffy (daarmee stabieler).
 
Terug
Bovenaan Onderaan