BMW R1200RT ervaringen e.d. Deel 15

Vorige week bij Van Harten RooS voor een Jaar beurt ingeleverd. Het was mooi weer, Karin had ook wel zin in een rondje dus vooraf gevraagd aan Roel of ik niet eens op zo'n R1200RT LC een stukkie kon toeren. Kon ik het verschil eens ervaren met mijn DOHC Sidney. Dat kon wel. Maar toen ik de RS bij Roelof had ingeleverd bleek de meneer die de demo RT LC mee had gekregen de tijd vergeten te zijn, men had ook geen idee waar die uithing. Dus regelde Roel de demo GS van Gertjan, zo'n Adventure met zo'n TFT scherm.
2018101220310856-B9619552-7467-4FBF-B3D5-CAFF925B3D72-XL.jpg

Anderhalf uur op het apparaat door het Gelderse boerenland gekronkeld met 2 GS-en. Zo'n bullebak Adventure is van een ander kaliber dan het "gooi-en-smijt" GS-je van Karin, maar qua rijdbeleving (de zithouding, het stuur en het stuurgemak) snap ik dat beide fietsen de toevoeging "GS" dragen. De GS rijdt belachelijk makkelijk. Vindt wel dat je, ondanks de forse tank die bijna voor kuip door gaat en het niet al te kleine ruitje, behoorlijk in de wind zit. Meer nog dan op mijn RS. En absoluut meer dan op Sidney.
Maar een straf is het dan ook weer niet, stukkie toeren op zo'n ding:
2018101220252670-25fd2367-4315-47be-92f4-81bbff5652c0-XL.jpg


Bij terugkomst (perfecte timing trouwens, want RooSje werd net afgespoten) de R1250RT bewonderd:
2018101220272346-IMG_5474-XL.jpg

Quote van Karin: "Dit is de mooiste RT die ik ooit gezien heb!". En ik moet zeggen, ik vindt haar ook wel bijna mooier dan Sidney.... Wat dan ook wel wat te maken heeft met die fraaie platina biesjes die door een (vrouwen!)hand zijn aangebracht:
2018101220263642-IMG_5476-X3.jpg

Van voren vindt ik de nieuwste LC telg van de RT familie nog altijd wel een klein tikje "bullebakkerig":
2018101220274043-IMG_5473-X3.jpg

Het is ook net of ze "boos" kijkt...
Het neusje van de zalm is ff wennen. Maar dat zou mij uiteindelijk wel lukken denk ik, wennen aan dat neusje.
2018101220261700-IMG_5477-X3.jpg

Het blauw van deze fiets is behoorlijk donker, er moet wat daglicht overheen strelen wil je het blauwe karakter zien. Lelijk is dat niet overigens.

De cockpit is volgens mij min of meer hetzelfde. En ook nu is de vergrendeling van de navigatie unit nog niet via Central Lock geregeld, daar waar dit wel mogelijk is (hier op het MF heeft iemand dat geklust).
2018101220281613-IMG_5471-XL.jpg

Qua nieuwigheid in uiterlijk zijn volgens mij deze twee stukkies plastic toegevoegd tov de vorige LC variant:
2018101220265821-IMG_5475-XL.jpg

Al met al kan het mijn goedkeuring wel dragen. Ben in ieder geval nieuwsgierig genoeg geworden om eens een proefritje te gaan doen. Dat heugelijke feit zal over niet al te lange termijn plaats vinden want deze beauty gaat de showroom in, maar terwijl Karin en ik bewonderend er om heen scharrelden, werd erachter in de werkplaats een demo versie (in het zwart) klaar gemaakt.

Deze RT was met radio uitgerust. Mocht ik ooit voor de bijl gaan, dan hoeft voor mij die radio niet. Die centen sla ik dan liever stuk op de optionele "Option 719" kleppendeksels, die zien er echt prachtig uit.

Ben benieuwd wat ik van dat nieuwe variabele kleppen timing blok ga vinden. Wordt dus zeer zeker vervolgd.

Oh ja, eenmaal terug naar huis was ik wederom strontverliefd geworden op RooS. Zo'n GSA is prachtig spul hoor. Maar oh oh oh wat is de RS dan een lekker slank, sportief en "klein" fietsje! Ik ben bang dat ik een paar keer heb geschaterd van het lachen..... Ideale combi in de schuur: comfort (Sidney) bij regen, kou en duo rit (meteen na thuiskomst ging ons richting opheffingsuitverkoop van Van Hoorn Vleugels en Piano's, wegens file dit op de motor gedaan, aangezien Karin allergisch is voor file filteren, bij mij achterop en dat doen we dan toch echt wel ff met Sidney, ze staat er nu eenmaal en ik vindt het net wat lekkerder duo rijden dan RooS vanwege de wat rechterop zit en de ruimte die het zadel biedt) en ultiem spielerij (RooS) voor alle andere ritten. Karin is overigens zeer content met haar F700GS. Ja, ze was ook heel content met de R1200ST en ook wel met de R1200RS, maar het lager gewicht, de zit en het stuur van de GS maken dat deze fiets "de fijnste motor ooit" (<-Quote) voor haar is.
 
Vandaag 585 km wegge-RT-t in het kader van petfles en landmarkrallye.

@Jeroen: dat is wel de mooiste kleur van BMW :$
Ik rijd er al 12 jaar mee rond.
Die biesjes is ook een wens van mij, maar ik heb nog niet iemand gevonden die dat op mijn RT wil aanbrengen. Hoewel ik de biesjes andersom aan wil brengen, met de vouwen van de MK1 mee.
 
Laatst bewerkt:
Jan gefeliciteerd!

Nou heb ik laatst best wel in de regen gereden, vanuit Bad Bertrich tot Venlo stromende regen, en ik vind het qua “natte” voeten op de LC best wel meevallen.
 
Nog een weekje geduld. En dan gaan we over naar een LC

Zo Jan, dat is eigenlijk best vlot gegaan! Heb je de DOHC nou dik 2 jaar gereden?

Gefeliciteerd in elk geval en Karin en ik wensen jou en Marjan veel fijne, comfortabele, ontspannen, leuke maar bovenal VEILIGE kilometers RT LC boxer genot!
 
Jemig Bart: jij bent voorlopig De Versie 1 R1200RT Veteraan hierzo. Sowieso stijgt het aandeel LC rijders in een rap tempo lijkt het..
Ik ga ook ooit voor de bijl maar ik mag hopen niet voor 2020...
 
:t


...en om drogere voeten (voor rijder en duo) te houden op een LC, gewoon vragen om het zg. 'slechtweer-pakket' (weet echter niet of dat in NL ook zo heet)

Typisch iets wat wel op de Behörde-fietsen zit, maar helaas niet op de burger-brommers.
Zie en klik opt plaatje.

De R1250RT is aan de onderkant van 2 stukjes sier plastic voorzien. Het lijkt erop dat de Anti Spat Upgrade ten koste moet gaan van die stukkies plastic in Hoog Glans Kleur. Geen idee wat dat Polizisten Regen Schutz pakket moet gaan kosten, maar ik kan mij zo voorstellen dat bij de toekomstige vervanger van Sidney dat pakket bij enigszins normale prijzen, door ondergetekende rond november er op geschroeft zou worden en rond april er weer af. Maar wellicht ook helemaal niet, de eerste ritten door stromende regen zulen dat tzt moeten uitwijzen.
(En Ab denkt nu al: “over 2 bladzijdes lezen we de komst van een R1250RT in Lage Vuursche”).
 
@ Jan: Gefeliciteerd met de aankoop. Veel veilige km's

@ Jeroen: Mocht je een GS LC Adv. overwegen, die van mij komt vrij. Heb een R1250GS besteld.
 
Zo Jan, dat is eigenlijk best vlot gegaan! Heb je de DOHC nou dik 2 jaar gereden?

Gefeliciteerd in elk geval en Karin en ik wensen jou en Marjan veel fijne, comfortabele, ontspannen, leuke maar bovenal VEILIGE kilometers RT LC boxer genot!
Dank je wel!
Precies 2 jaar gereden Jeroen en 20 duizend km er bij gezet.
De rt was toe aan een grote beurt en alweer een bijna nieuw stel banden.
Rede om eens een balletje op te gooien om over te stappen naar een LC.
En we zijn het eens geworden.
Ik heb ook nog serieus overwogen om er een prachtige vfr1200 bij te kopen.
Maar na goed overwegen toch tot de conclusie gekomen dat een motor genoeg is voor ons.
Voorlopig nog Ff vakantie vieren in het mooie en zonnige Zoutelande.
 
@ Jeroen: Mocht je een GS LC Adv. overwegen, die van mij komt vrij. Heb een R1250GS besteld.

Nee Henk, voor de “GS beleving” voldoet voor mij voorlopig het af en toe in opdracht van Karin een ritje doen op haar F700GS. Ik vond het een zeer leuke ervaring, anderhalf uur sturen met zo’n GSA LC-met-TFT-en-alle-opties ding, maar het is niet iets waarvan het bij mij heel erg gaat kriebelen.

Anders is dat met de R1250RT.... Het zal waarschijnlijk gek klinken, maar qua “anders dan rijden met RooS” ervaar ik bij het rijden met de GS en de RT als overeenkomst de rechterop-zit en het bredere stuur (breder op RT, extreem breder op de GS). Zit ik op de RT toch een stuk comfortabeler en meer uit de rijwind dan op de GS. En wat makkelijker “met de voetjes aan de vloer”.
Die LC van jou heeft binnen No Time een ander baasje!

Gefeliciteerd met de aanstaande komst van de 1250 GSA!! Ben heel benieuwd naar je rijervaringen met het High Performance boxer blok!
 
...Bij terugkomst (perfecte timing trouwens, want RooSje werd net afgespoten) de R1250RT bewonderd:

Quote van Karin: "Dit is de mooiste RT die ik ooit gezien heb!". En ik moet zeggen, ik vindt haar ook wel bijna mooier dan Sidney.... Wat dan ook wel wat te maken heeft met die fraaie platina biesjes die door een (vrouwen!)hand zijn aangebracht:

Van voren vindt ik de nieuwste LC telg van de RT familie nog altijd wel een klein tikje "bullebakkerig":

Het is ook net of ze "boos" kijkt...
Het neusje van de zalm is ff wennen. Maar dat zou mij uiteindelijk wel lukken denk ik, wennen aan dat neusje.
Het blauw van deze fiets is behoorlijk donker, er moet wat daglicht overheen strelen wil je het blauwe karakter zien. Lelijk is dat niet overigens.

De cockpit is volgens mij min of meer hetzelfde. En ook nu is de vergrendeling van de navigatie unit nog niet via Central Lock geregeld, daar waar dit wel mogelijk is (hier op het MF heeft iemand dat geklust).

Qua nieuwigheid in uiterlijk zijn volgens mij deze twee stukkies plastic toegevoegd tov de vorige LC variant:

Al met al kan het mijn goedkeuring wel dragen. Ben in ieder geval nieuwsgierig genoeg geworden om eens een proefritje te gaan doen. Dat heugelijke feit zal over niet al te lange termijn plaats vinden want deze beauty gaat de showroom in, maar terwijl Karin en ik bewonderend er om heen scharrelden, werd erachter in de werkplaats een demo versie (in het zwart) klaar gemaakt.

Deze RT was met radio uitgerust. Mocht ik ooit voor de bijl gaan, dan hoeft voor mij die radio niet. Die centen sla ik dan liever stuk op de optionele "Option 719" kleppendeksels, die zien er echt prachtig uit.

Ben benieuwd wat ik van dat nieuwe variabele kleppen timing blok ga vinden. Wordt dus zeer zeker vervolgd.
...
De R1250RT heeft zeer veel overeenkomst met de R1200RT-LC.
De verschillen vatten zich samen als:
  • Motor blok, 1254cc met variabele nokkenas regeling.
  • Remmen (niet langer Brembo, de nieuwe zouden prettiger moeten reageren).
  • Extra plastic spoiler voor-onder de motor.
  • Andere rij-modi.
  • Nieuwe opties en kleurstellingen.
Veel zaken zijn ongewijzigd, zoals:
  • Frame, wielophanging, cockpit, front, kont, koffers.
  • Onvergrendelbare navigatie.
  • Geen LED koplamp.
Het R1250RT blok is het best herkenbaar aan de vorm van de bougie afdekking in de vorm van een L.
Het nieuwe blok zal ongetwijfeld "beter" rijden dan alles wat ouder is, en dan ben je verkocht ;)
Verdere aanpassingen aan de R1250RT mogen we ongetwijfeld de komende jaargangen verwachten.
 
Laatst bewerkt:
Na een proefritje op de1250 GS kan ik zeggen dat de remmerij niet veel verschilt. De nieuwe bijten m.i. Iets meer waarna ze verder gewoon goed door remmen. De “oude” lijken me iets harder doorte remmen. Maar verschil is volgens mij minimaal. Blok klinkt anders. Extra power tussen 6000 en 9000 rpm vond ik grootste verschil. Pffff. Best snel boxerblokje geworden
 
Blijkbaar cuppen alle banden onder een RT. -O-

Mijn beste ervaring op de RT waren de Bridgestone T30 Evo GT's. Die zijn bij mij tamelijk mooi rond afgesleten tijdens woon-werk verkeer afgewisseld met sportieve dijkritjes.

Mijn ABS-sensor probleem is opgelost: ik heb eerst de oude sensor nagelopen op draadbreuken, maar niets kunnen vinden, ook de stekkerverbinding zag er goed uit. Daarna heb ik via Boonstra een andere sensor besteld en erin gezet. Probleem verholpen.

Nu nog even kijken dat de bandenspanningsensoren weer 100% werken en de RT is weer helemaal in orde.
 
Dat van die cockpit vind ik een gemiste kans. Dat nieuwe TFT beeldscherm op de GS is heel mooi.
Zoiets had ik graag ook op de RT gezien.
En idd vergrendeling op de navi was ook een wenselijke aanvulling geweest.
 
Terug
Bovenaan Onderaan