BMW R1200RT ervaringen e.d. Deel 15

Zomaar ff een plaatje.
Op de achtergrond de brug bij Hedel,


2018-11-3 r1200rt.jpg
 
Gerwin, het LC blok nog meer souplesse dan het DOHC blok.
Stationair in zijn tweede versnelling rustig doortokkelen en snel oppakken bij gas geven.
Nu deed het DOHC blok dit ook al maar het LC blok duidelijk beter. Het is allemaal krachtiger en zeer verslavend.
De versnellingsbak (model okt 2016) is trefzeker, soepel en zonder klakken naar de eerste versnelling.
En zo gaat de ontwikkeling maar door. Toch weer een stap vooruit in rijeigenschappen, koppel en vermogen.
 
Mooie foto Jan! Gefeliciteerd met de nieuwe fiets. Naast verbeterde rijeigenschappen, de uitlaat aan de andere kant. Minder kans op verbrande broekspijp bij het afstappen (hoewel ik zelf daar met de DOHC waarbij de uitlaat “verkeerd” zit nooit last van heb gehad).
 
Carbon-zwart is de benaming Ab.
Zwart met een vleugje donkerblauw is de kleur. Nog een plaatje waar de kleur wat beter is te zien.
De topkoffer is van de DOHC fiets.
Laat ik nog overspuiten in de juiste kleur.
 

Bijlagen

  • 40BF9381-2924-492F-9115-42323E122158.jpeg
    40BF9381-2924-492F-9115-42323E122158.jpeg
    1,3 MB · Weergaven: 30
A5141733-83F5-4EA7-A95A-65FF01787ED1.png


Het zal hier niemand verrassen dat ik weke knieën van die blauwe R1250RS krijg.... maar RooSje2.0 mag blijven. Kleurt prachtig bij GeeSje. RT had al een mooi schermpje in kleur, krijgt nu dus nog mooierder scherm, maar de RS maakt een grotere sprong komende van monochroon LCD. Ik zou een combi analoge snelheid/TFT mooier gevonden hebben.

Enfin voor een R1250RS, ook al is ze nu blauw en heeft ze een kek scherm en VCT dus meer pk en meer koppel, ben ik voorlopig nog niet in de markt.

Maar a.s. vrijdag ga ik wel een stukkie R1250RT rijden. Mijn vermoeden: door de combi NM&PK versus kg motorfiets verwacht ik dat de R1250RT zich ongeveer gelijkwaardig gaat gedragen op het gas als RooS. Maar dan zonder het fijne “gooi&smijt” gevoel van de RS (anders stond er ook geen RooS hier in de schuur).
Als ik aangenaam verrast raak (kans acht ik vrij groot, komende van een DOHC zonder Quick Shift), ben ik in de markt voor een jong gebruikt exemplaar in Planet Blue Spezial uitvoering om Sidney af te gaan lossen. Nieuw is me te gortig qua investering.
De eerste jong gebruikte R1250RT’s verwacht ik ergens volgend jaar al op de markt zolang de economie crescendo gaat.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: far
Daar heb ik inderdaad ervaring mee (ben 1,87 maar lange benen), zorgt dat je kniehoek minder sterk is en bevallen mij daarom prima.
Dacht er wat sneller mee aan de grond te komen maar dat valt best mee.
Achter zitten voetsteunverlagers van Verholen, deze kan je mooi in diverse standen afstellen.
Heb beide via markplaats kunnen aanschaffen en dat scheelt nog al wat in aanschaf.
Vindt dat als je ze nieuw moet kopen, zeker bij “Teuerlich”, eigenlijk achterlijk prijzig.
 
Laatst bewerkt:
Kijk uit met de aluminium voetsteunen van Wunderlich. Ik ga af en toe op mjn steunen staan om de bloedsomloop te stimuleren en toen brak er 1 af. Beter gezegd de schroefdraad was weg (gestript) ging gelukkig niet onderuit, maar wel een rare swieper gemaakt.
 
OK...
dit is mn 4e keer op een R1200RT, en dit keer voor meer dan 5 dgn.

1200RT, model 2006 (volgens kenteken)
Bevalt goed, zie ook opm in ht F-serie topic.

Handleiding vandaag eens gedownload...
en hier moet ik toch om lachen..
BMW Motorrad recommends
that you use BMW insect remover
to soften and wash off
insects and stubborn dirt on
painted parts prior to washing
the motorcycle.
... Alsof gewoon 15min inweken niet genoeg zou zijn... Vast niet: het is de tere bmw-lak...
Ik was m gewoon nooit, alleen af en toe eens (voorzichtig) afspuiten, liefst na regenrit.
En voor vliegen op scherm: elke tankbeurt laten inweken met microvezeldoekje en na tanken+betalen afspoelen
(doe ik nu ook, maar dat RT scherm vraagt een half laken om goed in te weken).

Anyway.
Bevalt Bovenmatig goed.

Nog tips voor lange ritten ? (volgende week naar Nurmberg, wellicht met flinke omweg).

Vragen: zijn de "nieuwere" modellen (suppose dat ik een nieuwe koop/lease...)
- betrouwbaar ? wat zijn de bekende manco's ?
- is/komt er een 1250 versie van de RT? (ik zou dan liever minstens een jaar wachten, kinderziektes.... )
- kinderachtig detail, ik mis mn tanktas, die is zo handig.. Maar om nou n tanktas te kopen voor een paar duizend km.

Maar ik was tot nu toe niet onder de indruk van de BMW finishing-quality, en ik weet van motoren en autos dat ook de software een probleem kan zijn.
Verschillende statistieken tonen bovendien dat Jappen consistent betrouwbaarder zijn dan BMW.
Shift-cam, 10pk meer... ja? en een heel nieuwe additional electro-mechanical trick die de nokkenas laat schuiven.. hm...
(call me a luddite...ik zou bwvs gewoon een oud voorraadmodel kopen als ik wist dat daar de kinderziekten uit waren )
 
Terug
Bovenaan Onderaan