Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Hmm, gas tikkie terug bij opschakelen heb ik nog niet geprobeerd. In mijn beleving ligt de “sweet spot” van opschakelen hoger in de toeren naar mate het gas verder open staat (en dus lager als het gas wat minder ver open staat). Op het moment van opschakelen moet de gas handel wel ff “bevroren” blijven, anders vindt onze proffesionele schakel assistente het moeilijk te begrijpen...
Ik probeer echt te begrijpen wat je zegt, maar het is voor mij niet logisch om, als je een schakelassistent/quickshifter of whatever je het wil noemen op de motor hebt, iets anders te doen dan gewoon op te schakelen.
Het hele idee achter de schakelassistent is dat je gewoon gas kan houden en door kan schakelen. De motor weet dat jij schakelt en onderbreekt de ontsteking en ontlast daarmee de bak. Ga je gas terug nemen of iets anders terwijl je schakelt dan werk je het hele principe in mijn ogen alleen maar tegen.
Nog 1 keer dan:Ik probeer echt te begrijpen wat je zegt, maar het is voor mij niet logisch om, als je een schakelassistent/quickshifter of whatever je het wil noemen op de motor hebt, iets anders te doen dan gewoon op te schakelen.
Het hele idee achter de schakelassistent is dat je gewoon gas kan houden en door kan schakelen. De motor weet dat jij schakelt en onderbreekt de ontsteking en ontlast daarmee de bak. Ga je gas terug nemen of iets anders terwijl je schakelt dan werk je het hele principe in mijn ogen alleen maar tegen.
...De RT volgt een K1600GT op....
Klopt als een bus.Nog 1 keer dan:
99% van de gevallen gaat schakelen goed door het gashendel te bevriezen (dicht stand voor terug schakelen).
Als je wilt opschakelen terwijl de motor nog flink aan het accelereren is gaat opschakelen bij bevroren gashendelstand soms mis.
Het kan dan helpen een ietsje gas te verminderen, dan heb ik het niet over een kwart slag of halve slag, maar echt een ietsie pietsie.
Het handboek verwoord het als volgt maar maakt het verwarrend door de gashendelstand er tussen te plakken:
Voor schakelprocedures met de schakelassistent Pro moet de belasting (gashendelstand) voor en tijdens de schakelprocedure constant worden gehouden.
SorryOverloper!
Nou echt voor de laatste keerConstant, tegen de eind aanslag, is hoe ik die quickshifter het liefste gebruik. Uit welk jaar is jouw RT? De eerste serie schakelassistenten waren niet goed afgedicht waardoor het rollagertje wat er in zit gaat roesten.
Als jouw schakelassistent beter werkt als je het gas iets lost tijdens het accelereren dan vermoed ik dat je stiekem de quickshifter aan het omzeilen bent en gewoon aan het koppelingloos schakelen bent zoals ik eerder omschreef..
Je kan de schakelassistent redelijk simpel testen thuis: met de motor gewoon uit, makkelijkste op de middenbok, maak met de hand eens een schakelbeweging naar de een, en duw dan eens door tot ie echt stopt, je zal merken dat je bij het eerste deel van de schakelbeweging een redelijk spanning loze inspanning zal maken, die gevolgd wordt door een die iets meer kracht kost, en ook veert. Dit is de veer die in de schakelassistent zit. Dit moet wel soepel en gelijkmatig gaan.
Blijft het pedaal in de hand hard, of gaat de tweede veerbeweging haperend, dan is waarschijnlijk het rollagertje verroest en je schakelassistent dus "stuk"
De schakelassistent is open te maken, maat dat moet wel met enig beleid..
Nou echt voor de laatste keer
Alles zonder stroef aan te voelen en zonder haperingen.
- Eerste deel van de schakelbeweging is redelijk spanning loos.
- Gevolgd door een stukje dat iets meer kracht kost en terug veert.
- Duw je door de veer heen, dan tikt de bak in de eerste versnelling.
- Beweging naar boven brengt de bak met een natuurlijke beweging in de tweede versnelling, door uit 1 behoedzaam omhoog te gaan dan tikt 'ie in neutraal.
Dat kan niet, want die heeft geen schakelassistentZo gaat het bij mijn 2006 mk1 RT ook.
Het ligt natuurlijk erg aan de situatie en de rt is wendbaarder dan de 1600gt, maar die laatste rijdt toch vrij makkelijk weg bij een rt. Tot 180 en zeker ook daarboven.Dank maar zo groot als je suggereert is het verschil tussen RT en GT helemaal niet meer .
Beneden de circa 180 km/u is de K16GT niet wezenlijk sneller dan een R1200- of 1250RT-LC, en in sommige omstandigheden is-ie juist trager. Dat heeft alles te maken met eindoverbrenging en vermogensafgifte, en een heleboel traagheid die is ingebakken in het concept van de K16GT (wielbasis, massa, geometrie). Toegeven: vanaf 7000 t/min zet die zescilinder er lekker de sokken in, maar voordat je daar bent... dat duurt mij allemaal veel te lang .
Glad schuren en velg laten spuitenCollegae,
Vandaag bij het poetsen (je moet toch wat op zo'n werkdag.....) een vervelende beschadiging van mijn achtervelg geconstateerd. Geen idee waarvan het is (toch niet de bandenboer twee weken terug?) Het is alleen aan de buitenkant, maar ik wil het niet zo laten. Wat kan ik hieraan doen? Graag effe meedenken!Bekijk bijlage 1474682
MVG Ed
Eigenlijk wonderlijk dat zo'n motor / brommer bak toch behoorlijk gestandariseerd schakelt, zelfs destijds de 2-bak van mijn Puch (1-0-2).1 naar beneden, de rest omhoog was in de tijd van mijn Zündappie al.
Ik was ook ooit sceptisch, richtinggeven aan en uit gaat ondertussen blindelings op m'n RT met wiebelknopje en wonderwiel.Die twee losse richtingaanwijzers heb ik een paar weken mogen gebruiken (m'n eerste en kortlevende RT uit 2006) en ik vond het werkelijk de beste uitvinding op motorgebied sinds de toevoeging van het stuur. Bij wijze van spreken dan.
Het is zoveel trefzekerder en bovendien hoef je nooit je hand te verplaatsen om richting aan te geven... Als er een aftermarket oplossing zou zijn voor m'n DOHC die plug en play die setup zou realiseren zou ik er voor tekenen. In plaats van dat wiebelige rotknopje zonder enige vorm van feedback, met je duim om een draaiwiel gevouwen...
Glad schuren en velg laten spuiten
Ik gok toch op de bandenboer.
Kijk ook eens op de tegenover liggende kant en beide haakse kanten. (12, 3, 6 en 9 uur)
Collegae,
Vandaag bij het poetsen (je moet toch wat op zo'n werkdag.....) een vervelende beschadiging van mijn achtervelg geconstateerd. Geen idee waarvan het is (toch niet de bandenboer twee weken terug?) Het is alleen aan de buitenkant, maar ik wil het niet zo laten. Wat kan ik hieraan doen? Graag effe meedenken!Bekijk bijlage 1474682
MVG Ed