Paar vraagjes over mijn R1100R
* Als ik boven de 4500 toeren kom voel ik een duidelijke trilling. Beeld in de spiegels wordt dan ook wat wazig. Is dit normaal of hoort ie dan bijna trillingloos te lopen?
Alleen vind ik het juiste instuurpunt vinden nog wat lastig. Werkt en voelt totaal anders dan op een transalp.
Graag jullie inzichten, zienswijzen e.d. ;-)
Inderdaad ook de klepspeling en synchronisatie eerst goed zetten. Dat was bij de mijne ook gebeurdt en de motor liep 95% goed. Maar verbruik en haperingen resulterend in trillingen bleven. Tot ik de recyclizer ertussen zette. Toen liep ie 120% :D@BMWhehehehe,
Dat klopt. Ik heb hem niet nodig omdat ik een potmeter heb ipv de lambda sonde. Toch moet je nmm eerst de klepspeling en synchronisatie en evt. TPS afstelling, bougies etc op orde hebben, anders maskeer je het een met het ander.
@waver1971,
Mocht je interesse hebben, ik heb er een liggen die je mag proberen en bij tevredenheid ook overnemen voor een gebruikte prijs. Installatie is vergelijkbaar met je helm bandje los en weer vastmaken.
PeterD
@waver1971,
Mijn clubgenoot met de R1100RT (175 k km) zweert bij Bridgestones, ik meen de 021. Zelf heb ik de (diagonale) Battlax 45's op de tweekleps boxers en de VF1000 en wil niet anders. Voor de zekerheid, we (de mannen waarmee ik de meeste trips rijd) zijn het wel eens over een relatief hoge bandendruk: 2.8 tot 3.0 achter en 2.6 voor.
PeterD
Hoi Blihi,Iedere chip die belooft om bij gelijkblijvend toerental de topsnelheid te verhogen zou ik niet vertrouwen. Dat is immers is mechanisch onmogelijk.
Ik heb wel eens gehoord dat modellen voor 1997 nogal wat problemen met de versnellingsbak hebben. In 1997 zou de constructie van de versnellingsbak aangepast/verbeterd zijn.Hoi Blihi,
Een paar weken geleden hier deze vraag gesteld: "Iemand ervaring met schakelproblemen rond de 1, N en 2? Bij mij valt ie bij terugschakelen uit 2 nogal vaak in N in plaats van in 1. Het is me zelfs al gebeurd dat ie bij het optrekken van 1 in N viel. Opschakelen van 1 naar 2 gaat ook niet vlekkeloos: blijft nogal eens in N hangen. Wat te doen? Tips zijn welkom. Is daar eenvoudig iets aan af te stellen of wijst het op een serieus probleem?"
Kreeg maar één, nogal vage reactie. Kun jij hier wat over zeggen?
Iedere chip die belooft om bij gelijkblijvend toerental de topsnelheid te verhogen zou ik niet vertrouwen. Dat is immers is mechanisch onmogelijk.
@BMWhehehehe,
Dat klopt. Ik heb hem niet nodig omdat ik een potmeter heb ipv de lambda sonde. Toch moet je nmm eerst de klepspeling en synchronisatie en evt. TPS afstelling, bougies etc op orde hebben, anders maskeer je het een met het ander.
@waver1971,
Mocht je interesse hebben, ik heb er een liggen die je mag proberen en bij tevredenheid ook overnemen voor een gebruikte prijs. Installatie is vergelijkbaar met je helm bandje los en weer vastmaken.
PeterD
Ik heb de kofferdragers van mijn motor (R1100R) verwijderd. Heb ze niet nodig en ziet er beter uit. Nu heb ik alleen gaten in het kuipwerk. Zijn daar losse stukjes voor te koop?
Rij maar eens een ravijn in! Dan neemt tijdens het vallen de snelheid ook toe terwijl je misschien wel het gas los laat!Iedere chip die belooft om bij gelijkblijvend toerental de topsnelheid te verhogen zou ik niet vertrouwen. Dat is immers is mechanisch onmogelijk.
Ook dan gaat het toerental mee omhoog. Dat wordt pas anders als je ontkoppelt. Of als het achterwiel loskomt van de grond natuurlijk.Rij maar eens een ravijn in! Dan neemt tijdens het vallen de snelheid ook toe terwijl je misschien wel het gas los laat!
Dit begrijp ik niet: bij hetzelfde toerental een hoger toerental behalen ...?Het kan wel zo zijn dat je bij hetzelfde toerental meer koppel/vermogen hebt waardoor je een hoger toerental behaalt en daardoor ook een hogere topsnelheid.
Nee met meer vermogen verder door kunnen trekken in toerental.Ook dan gaat het toerental mee omhoog. Dat wordt pas anders als je ontkoppelt. Of als het achterwiel loskomt van de grond natuurlijk.Dit begrijp ik niet: bij hetzelfde toerental een hoger toerental behalen ...?
Ja, die losse stukjes zijn te verkrijgen. Ik heb ze besteld maar nog niet binnen. Zodra ik ze binnen heb zal ik je doorgeven wat het bestelnummer is en wat ze kosten.
Goed, je zegt het wat ingewikkeld maar ik geloof dat ik wel begrijp wat je bedoelt. Het gaat om het verschil tussen het toerental bij een bepaalde snelheid (in een bepaalde versnelling) en met maximaal haalbare toerental. Zie ik dat goed?Nee met meer vermogen verder door kunnen trekken in toerental.
Met tegenwind zal je motor misschien 175 KM/h rijden bij 7000 toeren, en met wat extra vermogen door die chip haal je misschien wel 200 KM/h bij 8000 toeren bij diezelfde tegenwind.
Je zal misschien een 5 of 10 PK extra uit het blok halen door aanpassing van de chip.
Een BMW R1100RS gaat ook harder dan een R1100R en komt echt niet alleen door een ander kuipje.
Het gaat inderdaad om het maximaal haalbare toerental.Goed, je zegt het wat ingewikkeld maar ik geloof dat ik wel begrijp wat je bedoelt. Het gaat om het verschil tussen het toerental bij een bepaalde snelheid (in een bepaalde versnelling) en met maximaal haalbare toerental. Zie ik dat goed?
Rij maar eens een ravijn in! Dan neemt tijdens het vallen de snelheid ook toe terwijl je misschien wel het gas los laat!
Het kan wel zo zijn dat je bij hetzelfde toerental meer koppel/vermogen hebt waardoor je een hoger toerental behaalt en daardoor ook een hogere topsnelheid.
Toch verdient dit in het algemeen geen aanbeveling!Heb ik al eens gedaan. Dan gaat ie even heel hard, maar bij de eerste de beste boom hield het wel op. Ik heb het wel gewonnen van de boom en de fiets ook. Die rijdt nog, de boom is dood!
[afbeelding]