BMW R850/11x0R wie rijdt er een? (Part 2)

Iemand een tip hoe zwaar je de vering achter moet instellen? Of waar je zin op moet letten?
Duo of solo gebruik, bagage, en een veer is ook wel aan veroudering onderhevig maar ik zou eerst eens de bandenspanning goed instellen en dan op nul beginnen en proberen wat het fijnste rijd en telkens maar met 1 klik omhoog gaan .Maar pasklaar antwoord is er niet voor een ieder is het verschillend. En ook bandenspanning en het merk banden spelen een rol in wegligging .
 
R1150-R-Spring-preload.jpg


R1150-R-Shock-adjustment.jpg


Stelregel is dat je koplamp net zo hoog of laag moet staan met een duopassagier als wanneer je solo rijdt.
Het moet niet zo zijn dat je de koplamp moet verstellen om je tegenligger niet te verblinden.
 
R1150-R-Spring-preload.jpg


R1150-R-Shock-adjustment.jpg


Stelregel is dat je koplamp net zo hoog of laag moet staan met een duopassagier als wanneer je solo rijdt.
Het moet niet zo zijn dat je de koplamp moet verstellen om je tegenligger niet te verblinden.
Maar hoogte van koplamp en wegligging lijken me toch 2 afzonderlijke zaken om iemand niet te verblinden moet ik de vering dus steeds meer voorspanning geven of je daar nog prettig mee rijdt is dan bijzaak , maar de vraagstelling over deze instelling is een beetje vaag wil je dit weten voor het gewicht wat mee moet of idd voor de wegligging.
 
Ik vind het ook een rare stelregel.
Dan moet de vering dus zo stug zijn dat hij met 1 persoon net zo ver inveerd dan met 2 personen. Lijkt mij niet haalbaar.
 
Maar hoogte van koplamp en wegligging lijken me toch 2 afzonderlijke zaken om iemand niet te verblinden moet ik de vering dus steeds meer voorspanning geven of je daar nog prettig mee rijdt is dan bijzaak , maar de vraagstelling over deze instelling is een beetje vaag wil je dit weten voor het gewicht wat mee moet of idd voor de wegligging.

Ik gebruik het zelf al jaren. Ik weet hoe ik mijn veervoorspanning en dempers heb ingesteld voor mijn rijstijl en gewicht.
Als ik een passagier meeneem hoef ik alleen achter de veervoorspanning te verhogen om de motor weer net zo recht op het wegdek te zetten, de stanbdaard uitgangspositie is dan het zelfde. Ik houd dan de zelfde positieve en negatieve veerweg over tijdens het rijden. Als ik het niet doe, hang ik achter al veel verder door de veren en heb dan dus minder vrije veerweg over. Dat is pas oncomfortabel. Ik verander wel iets aan de demping, die kan iets harder/strakker, want meer kilo's. Vergeet dus ook de bandenspanning niet!
Ik zet de motor weer net zo hoog (voor en achter) als wanneer ik alleen rijdt. De veren en dempers zitten in de ideale uitgangspositie, zoals de fabriek het bedoelt met in- en uitverende beweging.
Makkelijk hulpmiddel daarbij is dat de koplamp net zo hoog op een denkbeeldige muur schijnt als wanneer ik alleen op de motor zit. Ik hoef dan ook de koplamp niet bij te stellen. Hoe vaak zie je niet tegemoetkomend of achteropkomend verkeer dat verblindt. Als je goed kijkt hangen ze vaak achter door de veren onder te zware belasting, van vrije veerweg en veercomfort is weinig over. Bij de kleinste hobbel slaan de veren door op de rubber stops.
Ask Dave: Basic Motorcycle Sag
Ask Dave: Motorcycle Passenger Sag
 
Laatst bewerkt:
een vraag ,, wie heeft er de choke nog nodig als ie koud start omdat ie anders afslaat bij gas dicht ?? bij 20 C temperatuur ???
 
Ik gebruik het zelf al jaren. Ik weet hoe ik mijn veervoorspanning en dempers heb ingesteld voor mijn rijstijl en gewicht.
Als ik een passagier meeneem hoef ik alleen achter de veervoorspanning te verhogen om de motor weer net zo recht op het wegdek te zetten, de stanbdaard uitgangspositie is dan het zelfde. Ik houd dan de zelfde positieve en negatieve veerweg over tijdens het rijden. Als ik het niet doe, hang ik achter al veel verder door de veren en heb dan dus minder vrije veerweg over. Dat is pas oncomfortabel. Ik verander wel iets aan de demping, die kan iets harder/strakker, want meer kilo's. Vergeet dus ook de bandenspanning niet!
Ik zet de motor weer net zo hoog (voor en achter) als wanneer ik alleen rijdt. De veren en dempers zitten in de ideale uitgangspositie, zoals de fabriek het bedoelt met in- en uitverende beweging.
Makkelijk hulpmiddel daarbij is dat de koplamp net zo hoog op een denkbeeldige muur schijnt als wanneer ik alleen op de motor zit. Ik hoef dan ook de koplamp niet bij te stellen. Hoe vaak zie je niet tegemoetkomend of achteropkomend verkeer dat verblindt. Als je goed kijkt hangen ze vaak achter door de veren onder te zware belasting, van vrije veerweg en veercomfort is weinig over. Bij de kleinste hobbel slaan de veren door op de rubber stops.
Ask Dave: Basic Motorcycle Sag
Ask Dave: Motorcycle Passenger Sag

Ik heb je eerste bericht verkeerd begrepen. Nu je het wat verder uitlegt ben ik het eens met jou.

een vraag ,, wie heeft er de choke nog nodig als ie koud start omdat ie anders afslaat bij gas dicht ?? bij 20 C temperatuur ???

Of ik het nodig heb weet ik niet. Ik rij nu al jaren woon werk en ik doe zomer en winter hetzelfde. Choke erop bij starten en bij een bepaalde zijweg gaat hij er af. Kwestie van gewoonte.
Als ik er morgen aan denk zal ik het proberen
 
Het was geen 20 graden denk, 15 misschien wel. Hij staat sowieso binnen.
Blijft niet aan de gang zonder choke, dus nodig.
 
Jullie hebben mijn berichtje toch wel begrepen dat het geen choke is maar puur het een beetje open zetten van de gaskleppen is.
 
Jawel hoor, maar wat doet dat er toe? Nodig is nodig.
Volgens mij staat er wel het woord choke op het ding zelf trouwens. Tenminste bij mijn K100 wel.
 
Terug
Bovenaan Onderaan