BMW R850/11x0R wie rijdt er een? (Part 2)

@Chriskras : welke benzine heeft u de laatste tijd getankt? E10? Deze verouderd erg snel. Geen idee of dat al in 4 weken kan gebeuren. Maar het is in elk geval iets om even naar te kijken .


4 weken , zo erg is het ook niet maar 3 a 4 maanden na productie wel ....
daarom als ik een motor of auto die op benzine loopt , tank ik 98 , of van die bewaar benzine is wel duur maar kan jaren goed blijven zonder dat er iets aan gevreten word.


een zwaar vervuild benzine filter kan ook die moeten bij 60 K vervangen worden en erg vaak gebeurt dat niet omdat je via de onder kant tank moet
 
Verbrandings-driehoek: lucht/brandstof/ontsteking. Probleem alleen ( mijn ervaring bij mn 1150) dat bij 3 van de 3 ook een ‘te- beetje’ kan geven. Te weinig benzine door slechte stekkerverbinding brandstofpomp, benzineleidingconnector niet goed geklikt, filter verstopt en last but not least: hallgever, een vonkje maar niet krachtig genoeg ( vlammetje uitblazen)
 
Heb weleens een uitleg over het starten van een 2 cilinder boxerblok gelezen waarin stond dat met name de eerste omwentelingen van de krukas door de startmotor ook tegengewerkt worden door de drukopbouw in het carter door het gelijktijdig naar beneden gaan van de zuigers deze drukopbouw kan niet zo snel wijken via de carterontluchting zodoende moet de startmotor aardig z'n best doen om het blok vanuit stilstand rond te krijgen .
 
Heb weleens een uitleg over het starten van een 2 cilinder boxerblok gelezen waarin stond dat met name de eerste omwentelingen van de krukas door de startmotor ook tegengewerkt worden door de drukopbouw in het carter door het gelijktijdig naar beneden gaan van de zuigers deze drukopbouw kan niet zo snel wijken via de carterontluchting zodoende moet de startmotor aardig z'n best doen om het blok vanuit stilstand rond te krijgen .
Dan zou ik je eens willen uitnodigen om de carterventilatie van een 1150 te bestuderen. Deze is real high-end! Deze vangt aan aan de achterzijde van de krukas en is zeer ingenieus! Temeer om druk te vereffenen als er 2 bruine- bonenblikken naar elkaar toekomen/ van elkaar afgaan.
 
Nou we zijn weer een stapje verder. Ik heb een vonk, en motor gaat ook gewoon rond. Voor de zekerheid nog even gestest met een setje verse bougies, maar helaas gaf dat ook geen verschil. Ik denk dus dat ik het in de aanvoer van benzine of mengsel moet zoeken. Ik twijfel alleen een beetje of ik hier zelf verder mee ga of dat ik het uitbesteed. Ik moet het qua tijd op het moment hebben van de weekenden en moet alles op straat doen bij gebrek aan een schuur of garage.
 
Mmmm, lastig op afstand. Dit riekt naar n injector(s) die blijven hangen. Ervan uitgaande dat ie geen peut krijgt. Vanaf de pomp gaat benzine naar het filter, brandstofdrukregelaar/verdeler over de 2 injectoren. Link zaakje/ opgepast met wat ik je adviseer: injector uitnemen, onder een bekertje houden, veiligheidsbril op en de starter paar keer rond laten gaan. Komt er benzine uit? Of beter: benzine druk meten
 
Heeft iemand toevallig ervaring met het plaatsen van nieuwe microswitches in de stuurschakelaars? Mijn linker knipperlicht wil sinds een aantal dagen niets meer doen. De lampjes zijn het probleem niet, dat heb ik al gecheckt. Het is echt de schakelaar.

Vond dit wel online: Indicator turn-signal switch repair. Iemand toevallig ervaring of dit een beetje te doen is met een soldeerset?
 
Ik heb toevallig de linker ook vervangen, bleek achteraf toch t relais te zijn. De schakelaar is fragiel, qua demonteren, pootjes die kunnen afbreken. Bout niet te warm ivm smelten kunststof delen
 
Hmm ok helder. Zal voor de zekerheid ook het relais nog eens checken. Ondanks dat de microswitch 100% stuk is.

Had de schakelaar al uit elkaar gekregen maar vroeg me voornamelijk af of het solderen te doen is. Zal eerst nog eens oefenen. Heb gelukkig wel een goede soldeerkit liggen.
 
@Maarten Greyveeter, waar heb je in der tijd een schakelaar gekocht? Ik kan ze kennelijk via deze site bestellen maar lijkt me een beetje duur.

Ik geloof dat je ze bij Mouser of Farnell kan bestellen, maar ik zie daar door de bomen het bos niet. Nergens een onderdeel nr te vinden...


Laat maar, ik heb ze al gevonden
 
Laatst bewerkt:
Laat maar, ik heb ze al gevonden
Ja heb er hier een paar van besteld. Wss meer dan ik nodig heb maar misschien dat ik ze online verkoop oid
 
Nou we zijn weer een stapje verder. Ik heb een vonk, en motor gaat ook gewoon rond. Voor de zekerheid nog even gestest met een setje verse bougies, maar helaas gaf dat ook geen verschil. Ik denk dus dat ik het in de aanvoer van benzine of mengsel moet zoeken. Ik twijfel alleen een beetje of ik hier zelf verder mee ga of dat ik het uitbesteed. Ik moet het qua tijd op het moment hebben van de weekenden en moet alles op straat doen bij gebrek aan een schuur of garage.
en nog wijzer geworden? tijdens het starten kun je wat remmenreiniger uit een spuitbus met slangetje via je slangpilaartjes onder de gasklephuizen spuiten, als hij daarop wil aanslaan weet je dat je het in de brandstof moet zoeken.
 
en nog wijzer geworden? tijdens het starten kun je wat remmenreiniger uit een spuitbus met slangetje via je slangpilaartjes onder de gasklephuizen spuiten, als hij daarop wil aanslaan weet je dat je het in de brandstof moet zoeken.
Hall- gever? Aansturing voor injectie en ontsteking. T ‘ding’ gaat langszaam kapot, kan nog t gevoel geven dat de boxer wil aanslaan, maar kondigt wel zn einde aan. Ik ben met een defecte Hall 10 km van huis, thuis gekomen, vol gas, in 2, op 1 pit, niet boven de 4 000tpm thuis gekomen. Daarna alleen nog sputterende tot nauwelijks meer lopen, slecht aanslaan.
 
Die van mij had er 73k opzitten en was 17 jaar oud. Is niet te bepalen. De gever zit voor op je blok, achter de riempoel, tis electrisch, t wordt daar warm, erg warm, koud door weersomstandigheden/ koude start, vuil door riemslijtsel, niet de meest ideale omstandigheden. Hallgever is n kwaalding vroeger bij de autootjes en ook bij de motorfietsen die ze nog hebben. Deze signaalgever is naast de temperatuursensor, tps en mogelijk lamdasonde of Afr afstelling, de referentie voor de Bosch-brainbox
 
Ik las ergens dat je er rond de 70k in je achterhoofd rekening mee moest gaan houden. Maar dat is voor de rest geen onderbouwde uitspraak.
 
Ik las ergens dat je er rond de 70k in je achterhoofd rekening mee moest gaan houden. Maar dat is voor de rest geen onderbouwde uitspraak.
Ja, als je hier rekening mee houdt? Preventief vervangt, ( had ik aan gedacht/ maar niet toe gekomen) de oude als spare bij/in je gereedschap setje bewaart, joh dan kan je jaaaaren vooruit met de gummikuh!! For sure, and.... no worries: be prepared! 😉
 
Laatst bewerkt:
Ja, als je hier rekening mee houdt? Preventief vervangt, ( had ik aan gedacht/ maar toe gekomen) de oude als spare bij/in je gereedschap setje bewaart, joh dan kan je jaaaaren vooruit met de gummikuh!! For sure, and.... no worries: be prepared! 😉
Dus dan moet ik 70.000 Km een onbetrouwbaar onderdeel meenemen wat ik net voor een nieuwe vervangen heb ;(
 
Nou, sinds gisteravond "rij" ik ook daadwerkelijk met m'n nieuwe motortje.
Heb deze gekocht als opknappertje omdat ik de kuip op mn R1150RT niet prettig vind, te log en windgevoelig.

Deze gekocht in de sneeuw, vies van het op straat staan en slecht onderhouden. Was amper op gereden afgelopen jaar, remschijven voor hadden niet alleen zijdelingse speling maar ook voor/achteruit.. Motortje wilde wel starten dus hup opgeladen en naar huis.
Na een wasbeurtje was echter de Hall-gever overleden, en kon ik er dus nog weinig mee.
Afgelopen zondag een gereviseerde besteld, maandag binnen en gemonteerd. En dus gisteren mijn eerste ritje. Heer-lijk hoe veel wendbaarder en speelser deze voelt ten opzichte van de RT.. Komende tijd zal ik rustig aan alle problemen er mee op gaan lossen en vooral veel proberen te rijden er mee.

Wat ik tot nu toe al heb gedaan:
- remschijven voor vervangen
- motor grondig gewassen met sponsje en emmer
- zadels behandeld, waren compleet uitgedroogd
- olie gewisseld(filter nog niet, plan is om over 500km weer te wisselen en dan ook filter)
- Hallgever vervangen

En nu rijd ie dus :)
4CEB50DA-72EF-45E2-B9D4-CE579369B33A.jpeg
FD0401DA-489A-44CA-A66D-0D86C4C25946.jpeg
E2589CB8-EDD8-4CD3-818A-70C5E3F8014F.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Nieuwe brommert! Wel nog wat rammeltjes en geluidjes die ik wil onderzoeken. Maar echt een geweldige motor voor woon/werk en een tourtje hier en daar.

1614195570912.png

1614195613481.png
 
Terug
Bovenaan Onderaan