BMW-Wouter
MF veteraan
- Onderwerp starter
-
- #1.526
Ja dat is het inderdaad
Ik geloof niet dat het ABS van mijn R1100 ooit enig geluid heeft gemaakt bij het “aanzetten”, wss omdat ABS niet aangezet hoeft te worden: het is er, het werkt, of het werkt niet. Het enige dat de motorfiets doet zodra je na het starten wegrijdt, is testen of alle componenten er zijn en ”met elkaar praten”, en of de pomp het doet. Die zelfdiagnose maakt geen geluid, en zeker geen kloenk-kloenk.
In mijn herinnering voelde het ingrijpen van het ABS juist alsof de motor door de remmen heen schoot (wat-ie strikt genomen natuurlijk ook deed): hij vertraagde nog wel, maar minder, en met een duidelijk voelbare puls (trilling) in remhendel of -pedaal zolang je door bleef remmen, en in vergelijking met hedendaagse motorfietsen sloeg de resterende remvertraging bij ingrijpen ABS helemaal nergens op, hetgeen vrij normaal was destijds.
Maar als ik e.e.a. zo lees dan zou ik het remsysteem even grondig op een correcte werking (laten) controleren, want ik heb zo mijn twijfels m.b.t. de werking van jouw ABS. En omdat je er kennelijk niet in slaagt de motor in het ABS te remmen, en er ook geen wielen blokkeren, kan dat ook betekenen dat jouw remmen niet voldoende goed werken. En verder ook even uitzoeken waar dat “kloenk”-geluid precies vandaan komt, want dat maakte-ie niet toen-ie nieuw was.
Niet dus; al stamp ik zo hard mogelijk op dat pedaal.en achter dan? die moet je makkelijk kunnen laten blokkeren hoor.
Heb met de lesmotor ook wel eens bij oefenen van noodstop de ABS aan gekregen en dat voelde ik heel goed ( was een Kawasaki) En met de aut ook wel eens met sneeuw gemerkt. Dat was echt een soort van knap hinderlijk zoemend gevoel. Was niet et missen geen van beide kerenWoorden afwegen
Met blokkeren bedoel ik BLOKKEREN waardoor het wiel (beter gezegd de band) over de weg gaat slippen, strepen trekken met de kans dat je niet meer kunt sturen.
Het ingrijpen van ABS zul je wel degelijk merken, ik heb er met de RT’s geen ervaring mee.
Tijdens de slipcursus met de auto wel ervaring mee opgedaan, dan voel je wat slippende banden doen en voel je wat het effect van ABS is en dat de boel dan bestuurbaar blijft.
De kunst is dan de rem te blijven bedienen (zolang je wilt remmen).Heb met de lesmotor ook wel eens bij oefenen van noodstop de ABS aan gekregen en dat voelde ik heel goed ( was een Kawasaki) En met de aut ook wel eens met sneeuw gemerkt. Dat was echt een soort van knap hinderlijk zoemend gevoel. Was niet et missen geen van beide keren
Ik ken de R1100RT niet, maar vanaf m'n R1150RT merk ik behalve de diagnose lampjes niets van het opstarten van het ABS.Het verbaast me wel dat die zelfdiagnose dan wel 'lukt' ... dan zou je er van uit mogen gaan dat het abs wel werkt; in plaats van in een noodsituatie er achter te komen dat ondanks alle controle-systemen het abs het op het moment-suprème het laat afweten?'
Waarvoor is die test dan?
Ik 'test toch ook niet regelmatig het auto-abs door zo hard te remmen dat de wielen blokkeren? (En zo wel dat zegt dat alleen iets over het ingrijpen op dat moment, niks over wat hij later gaat doen)
Misschien komt dat kloenk geluid en dan twee keer achter mekaar doordat de abs pomp (onder de tank) voor het voorwiel én het achterwielcircuit schakelt (dus checkt of de druk-aflaat-klepjes wel openen en sluiten).
Zoals gezegd; dat doet hij ook (soms) als je eventjes (bijna) stil hebt gestaan.
Lijkt me sterk dat je ABS zelf met een standaard BMW schakelaar kunt uitschakelen. Als dat zo is, dan is het iets wat achteraf bijgemaakt is, zeker niet standaard.Zodra het een beetje beter weer wordt; ga ik het testen. je kunt de abs uitschakelen middels een knop op het dashboard. Dan zou het achterwiel met een lompe remactie toch moeten blokkeren. En dan weet ik meteen of het abs werkt, of niet.
Ja, dat is ook een bevestiging van de storing. Als het abs niet door de test komt (en dus beide lampjes blijven knipperen) kun je dat zeer irritante knipperen tijdelijk (inderdaad die 4,5 minuut) uitschakelen, dan brandt alleen de bovenste lamp continu. Zo staat het ook in de beschrijving.Lijkt me sterk dat je ABS zelf met een standaard BMW schakelaar kunt uitschakelen. Als dat zo is, dan is het iets wat achteraf bijgemaakt is, zeker niet standaard.
Dit wel, bevestiging van een storing:
Bekijk bijlage 1700528
dikke fiets!Vandaag mijn Tiger omgewisseld voor de RT...
(gezien de weersvoorspellingen zal er de komende weken niet zo heel veel mee gereden worden, maar dit geeft wel de tijd om van alles uit te vissen...)
Bekijk bijlage 1700590
Bekijk bijlage 1700591
Welkom @Daffy Duck Mooi exemplaar!!Vandaag mijn Tiger omgewisseld voor de RT...
(gezien de weersvoorspellingen zal er de komende weken niet zo heel veel mee gereden worden, maar dit geeft wel de tijd om van alles uit te vissen...)
Bekijk bijlage 1700590
Bekijk bijlage 1700591
Nu blijkt dat ook volgens het R1100RT boekje het standby komen van het ABS met enig geluid gepaard gaat:ABS werkt bij mij best goed: als de test lukt (lampjes knipperen beide tegelijk, en je rijdt weg hoor je "kloenk" "kloenk" en dan gaan de lampjes uit.
...
Het boekje van de R1100RT dat ik hier heb meldt niets over het zelf uit kunnen schakelen van het ABS.
Heb jij een boekje waar dat wel in staat?
Nu blijkt dat ook volgens het R1100RT boekje het standby komen van het ABS met enig geluid gepaard gaat:
Bekijk bijlage 1700720
Hoeveel geluid dan normaal is staat er niet bij.
Ik heb het boekje (07-1997 2e editie) nog eens op de laptop doorgelezen, er wordt echt geen melding gemaakt van het zelf bewust kunnen uitschakelen van het ABS.