Kwestie van interpretatie op de term "cross-over". Die twee die jij noemt staan eerder te boek als "Adventure" bikes. Ik vind wel dat ze dicht bij elkaar liggen, maar denk dat de wielmaat (17 inch vs 19 inch) van het voorwiel een bepalende factor is.
Als het een BMW press-bike was, zou ik wat voorzichtig zijn met die cijfers. Er is eens controverse rond geweest dat die persfietsen mogelijk "wat anders getuned zijn" dan de motoren die de toonzaal uitrollen.
166 achterwiel-pk's da's trouwens ook >180 krukas-pk's?
Nu, eens je in die vermogensrange zit, voel je dan nog 5pk verschil? Op de openbare weg, bedoel ik dan. En 90% van de tijd.
Mij lijkt het cijferfetisjisme tussen de merken. (Lees: de grootste willen hebben.)
Bij Motorrad kwamen er 170PK's uitrollen.
Maar dat is van ongeveer geen enkel belang op de openbare weg.
Zou wel eens een grafiek willen zien, welk vermogen dan echt aangesproken wordt.
Belangrijk is het totale gedrag van het blok en wat er op het achterwiel komt.
Het vermogen op het achterwiel is erg veel hoger dan de soortgenoten in de test.
Komt door een korte overbrenging, tijdens de eerste rit dacht ik zo ongeveer van 3 naar 4 te schakelen, stond hij al in 6.
En onlangs ging het wat tam na een rotonde, f... hij staat nog in 5.
Zelf vind ik het leuk om alles uit een motor te halen wat er in zit.
Bij de F700GS was het daarom noodzakelijk om heel oplettend te rijden, 1 versnelling te hoog is achterblijven.
En in "oorlogsgebied" Eifel, Moezel etc. veel op ongeveer max toerental.
Dat is dus helemaal afgelopen op een XR, je wordt er feitelijk een luiere rijder van.
En als je met een onbekend groepje gaat rijden is het niet meer mogelijk om als underdog te vertrekken. Was zo leuk met mijn 1 cilinder en daarna de "opstapper"F700.
Niet als klacht bedoeld hoor, alleen om aan te geven dat XR rijden echt anders is
...pittige rijstijlen...
Koppelingshendel niet verstelbaar, zat er niet meer in voor die prijs?
Nu biedt BMW verstelbare aan, type HP, prijs 175,00 per hendel!
Wordt zoeken naar een aanbod met een normale prijs.
Koppelingshendel niet verstelbaar, zat er niet meer in voor die prijs?
Nu biedt BMW verstelbare aan, type HP, prijs 175,00 per hendel!
Ik heb redelijk normale handen (maat large voor handschoenen) maar die koppeling vond ik (in de showroom) echt moeilijk en zwaar te bedienen, dus zowel qua afstand hendel/stuur als qua benodigde kracht. Grofweg twee keer zoveel kracht nodig als op mijn 800GS (al heb ik daar wel Pazzo-hendels op zitten).
Zullen misschien bij BMW gedacht hebben met de quickshifter is een instelbaar koppelingshendel niet nodig
Ik wist niet dat dat standaard was.
Of is het een marketingtrucje om je naar wat dure optiepakketten te sturen?
Dat vond ik ook opvallend dat die verstelbare koppelingshendel er niet opzat. Vanmiddag de S1000XR nog live wezen bekijken en de koppelingshendel is inderdaad niet echt licht te bedienden. Zelfs met handmaat extra groot.
Deze test kwam ik ook nog tegen. Weet niet of dit die test is die chris46R1 bedoeld.
Wat me dan ook weer opvalt is die enkelzijdig werkende dubbele koplamp!
Of zit die tweede ook in 'n optiepakket!
Heeft de XR niet net als de boxer modellen een servo ondersteunde koppeling? Aangezien die op stroom werkt doet die het alleen met contact aan, dan zou die een stuk lichter moeten zijn.
STANDARD AND OPTIONAL EQUIPMENT
rear view Standard equipment for the S1000XR includes antilock brakes, ASC Automatic Stability Control, and two selectable riding modes (Rain and Road). Standard suspension uses long-travel inverted forks and adjustable rear shock, and BMW's low-effort slipper/servo clutch is fitted.