BMW Sportboxer topic - deel 20 (still going strong )

Ik kan het daar alleen maar mee eens zijn. Net weer terug van een 6k trip in de Siërra Nevada. Het aanwezige koppel is gewoon erg lekker. Dit is de derde keer dat ik hier met deze fiets geweest ben. De teller staat inmiddels op 193k. Kan hier geen afscheid meer van nemen…
2c2cd8e1-9a8e-4749-b804-e2afae080484.jpeg
3f533149-1c46-4f76-a181-d1a6dca6562b.jpeg
dc06afe5-40c1-4f15-a96d-6ad876ea5f58.jpeg
13d3155c-bdf8-4ef7-b0dc-968aa6b5bfc1.jpeg
b7b43e33-1038-4e10-8f2b-ad0fb7fd9477.jpeg
929926e9-6f47-4ffc-8588-f57335beb96b.jpeg

Moest op 6000km inmiddels 0,7 liter olie bijvullen. Heb wel veel in hogere toeren gereden.
 
Het was altijd al de S die me qua ergonomie pastte als een handschoen
Geen rugpijn, geen zadelpijn, niks.
Alleen een dode gas-hand :)
Maar dat komt van 2 ton rijden op een GS zonder cruisecontrol O-)
 
Die gashand: herkenbaar! En met mijn grote handen is een dunne doorwaaihandschoen helemaal een ramp: harder knijpen, anders niet genoeg grip aan de gashendel. Vond het handschoentje niet fijn:
8eb23ab5-5ae3-42cc-848c-c113e0192a56.jpeg

Volgende keer maar eens die Grip-Puppies erop. Heeft iemand daar ervaring mee?
 
Ik heb de dunnere handvatten en ken daar geen probleem mee met zomerhandschoenen.
Het dode hand gevoel is direct weer weg zodra ik afstap. Het heeft ook wel te maken met tempo. Doorrijden helpt O-)
 
Sowieso mee eens. Afgezien van wat bewaardgebleven lokale pareltjes van slingerwegen, word ik niet meer zo blij van drempels, stoplichten, bloembakken en zondagsdrukte. Gauw die grens over indeed…
 
Komen problemen met de hand door de positie of een gashendel die zwaar gaat ?
De gashendel van mijn S gaat echt superlicht. (Nieuwe kabels en zo)
 
Komen problemen met de hand door de positie of een gashendel die zwaar gaat ?
De gashendel van mijn S gaat echt superlicht. (Nieuwe kabels en zo)
Gashendel loopt mooi gesmeerd hoor, maar is de combi van mijn grote hand en de (verder fijne) dunne handvatten. Met gewone handschoenen gaat goed, maar die dunne doorwaai-versies maken dat de hendel voor mijn gevoel nóg dunner aanvoelt. Ik moet dan harder knijpen, anders glijdt ie langzaam uit de hand. Met schakelen, berg op berg af, gas open gas dicht ondervang je dat ook niet met de cruise control. Dus zat ik te denken aan iets als dit:
1. Grip Puppies (iemand ervaring?);
2. De dikke, ribbelige handvatten;
3. Op zoek naar dikkere doorwaai-handschoenen (bestaan die wel?).
Zoiets. Maar dan heb ik het puur over extreem lange ritten, een dagje Sauerland geen last:-)
 
Afgelopen week heb ik weer ervaren hoe je mag rijden in italie als er geen mannen met grote laarzen te zien zijn..... Ik weet niet of dat een verbetering is :)
 
Ik had afgelopen week maar weer eens de R1100S van stal gehaald. Tot mijn verbazing was het oliepeil ver onder MIN, dus heb er een halve liter bijgemikt totdat die weer 3/4 vol was. Daarna 100km gereden, maar toen de motor was afgekoeld zag ik dat de olie voorbij de MAX zit, dus er zit teveel in. Blijkbaar een foutje gemaakt, want de R1100S moet je blijkbaar warm meten.

Nu heb ik een paar vraagjes:
  1. Hoe kan het dat die in koude toestand veel minder weergeeft? De motor had ongeveer 1 jaar stilgestaan. Dan zou je juist verwachten dat alles wel in het carter is gelopen.
  2. Kan ik gewoon de aftapplug even kort openen en 400ml eraf laten lopen en dan weer aanhalen? Of is dat garantie voor lekkage? Olie is er vorig jaar nieuw opgekomen en hooguit 500km mee gereden. Alles vervangen voelt een beetje jammer.
  3. Motor loopt gewoon prima, dus verwacht niet dat ik schade heb aangericht. Waar zou ik op moeten letten als dat wel zo is?
Als het niet anders is, dan maar weer olie wisselen...
 
Middenbok of zijstandaard?
Na 1 jaar is de olie overal weggezakt
Meten is het beste na warm rijden en kort afkoelen.
Motor rechtop zetten bij het meten.
Het carter is flink groot,je zit niet direct zonder olie😁
 
Ik heb geleerd: motor naar bedrijfstemperatuur brengen (kwartier of 15 km rijden), daarna motor uitzetten en op zijstandaard zetten. 15 minuten wachten. Dan motor in rechte stand zetten en waarnemen via kijkglaasje. Dit alles uiteraard op vlakke ondergrond:-)
Omdat ik de middenbok eraf heb gehaald, ga ik erop zitten/staan (motor tussen de benen) en gebruik een spiegeltje om het te kunnen zien:
IMG_6394.jpeg
 
Terug
Bovenaan Onderaan