BMW Sportboxer topic - deel 20 (still going strong )

Ik had afgelopen week maar weer eens de R1100S van stal gehaald. Tot mijn verbazing was het oliepeil ver onder MIN, dus heb er een halve liter bijgemikt totdat die weer 3/4 vol was. Daarna 100km gereden, maar toen de motor was afgekoeld zag ik dat de olie voorbij de MAX zit, dus er zit teveel in. Blijkbaar een foutje gemaakt, want de R1100S moet je blijkbaar warm meten.

Nu heb ik een paar vraagjes:
  1. Hoe kan het dat die in koude toestand veel minder weergeeft? De motor had ongeveer 1 jaar stilgestaan. Dan zou je juist verwachten dat alles wel in het carter is gelopen.
  2. Kan ik gewoon de aftapplug even kort openen en 400ml eraf laten lopen en dan weer aanhalen? Of is dat garantie voor lekkage? Olie is er vorig jaar nieuw opgekomen en hooguit 500km mee gereden. Alles vervangen voelt een beetje jammer.
  3. Motor loopt gewoon prima, dus verwacht niet dat ik schade heb aangericht. Waar zou ik op moeten letten als dat wel zo is?
Als het niet anders is, dan maar weer olie wisselen...
Misschien toch maar wat aftappen dan. Of er meteen een oliewissel van maken als het wel weer mocht? Ik weet niet of het écht zo is, maar met teveel olie zou je wellicht teveel oliedruk bij hoge toeren kunnen opbouwen waardoor je keringen/pakkingen te zwaar belast. Misschien kan iemand mij corrigeren maar ik zou er niet lekker onder rijden zeg maar (zit dan mogelijk tussen mijn oren-O-) Een aftapje is gelukkig zo gedaan.
 
Misschien toch maar wat aftappen dan. Of er meteen een oliewissel van maken als het wel weer mocht? Ik weet niet of het écht zo is, maar met teveel olie zou je wellicht teveel oliedruk bij hoge toeren kunnen opbouwen waardoor je keringen/pakkingen te zwaar belast. Misschien kan iemand mij corrigeren maar ik zou er niet lekker onder rijden zeg maar (zit dan mogelijk tussen mijn oren-O-) Een aftapje is gelukkig zo gedaan.
Als olie veel langer dan een jaar in het blok staat zou ik een wissel doen.
De vervuilde olie bevat vaak allerlei rotzooi.
Ik wissel oloe voor de winter en zet m schoon weg. Tot het voorjaar.
 
Ik wou eergisteren even 300ml aftappen, dus motor warmgereden (had ik beter niet kunnen doen). Aftapplug losgedraait met de olieopvangbak en een maatbeker er onder. Hete olie over mijn vingers en het dopje laten vallen. Toen zat er ineens bijna 4l olie in de opvangbak :+ Dus maar meteen 4l Motorex 15W50 boxerolie besteld (incl. filter en ringetjes). Zojuist 3,75l afgemeten en afgevuld, dus ik verwacht dat het nu goed is. De olie zat er 2 jaar in, maar ik had nog geen 1000km gereden sinds de laatste wissel.

Nog wel wat vraagjes over het meten. Volgens het boekje gaat het dus als volgt:

Oliepeil regelmatig bij elke tankstop controleren. Het motoroliepeil alleen controleren als de motor op bedrijfstemperatuur is, omdat het verschil in oliepeil in bedrijfswarme toestand en bij een, onder lage buitentemperaturen (-10 °C) afgekoelde motor, tot 10mm kan bedragen. Nadat de warme motor is afgezet tenminste 5 minuten wachten, tot de olie weer in het carter is teruggestroomd.
  • Controleer het oliepeil bij bedrijfswarme motor.
  • Lees het peil af nadat de motor tenminste 5 minuten niet heeft gedraaid.
  • Zet de motorfiets rechtop– zorg voor een vlakke, stevige ondergrond
Als ik het dus goed begrijp is het dus wel de bedoeling dat je de motor op de jiffy laat staan en pas de motor rechtop zet als je gaat meten. Ik heb ook geen middenbok, maar ik ga altijd op de knieën en druk de motor op de linkercilinder rechtop. Met de andere hand houd ik hem bij het zadel tegen. Heb ook zo'n spiegeltje liggen. Zal het eens proberen. Klinkt een stuk minder eng. :)

Ander vraagje gaat over remvloeistofwissel. Volgens de werkplaatshandleiding moet je de zuigers eerst terugdrukken. Dat zal wellicht zijn om ervoor te zorgen dat de remvloeistof in de remcilinder er ook uit te drukken? Dan moeten ook de remklauwen er af en de remblokker er uit. Of is er een handiger trucje voor? Remvloeistof is ook 1000km geleden gewisseld, maar om ellende te voorkomen wissel ik het toch maar liever elke 2 jaar (ook met weinig rijden)?
 
Middenbok of zijstandaard?
Na 1 jaar is de olie overal weggezakt
Meten is het beste na warm rijden en kort afkoelen.
Motor rechtop zetten bij het meten.
Het carter is flink groot,je zit niet direct zonder olie😁
Lees nu pas dit bericht. Motor stond de hele tijd in een soort van standaard (Boxercup heeft geen middenbok), maar dus wel rechtop.
 
Even CO2 toegevoeg aan de atmosfeer. Is goed voor meer groen 🙂
Thuis op de oprit nog 1 x gas gegeven en vervolgens viel de nummerplaat er af.
Metaalmoeheid denk ik 🤩
Eigenlijk is ie mooier zonder🥰
😍

Als ik dit plaatje zie haal ik de beugels voor de koffers ook maar eens van mijn BCR af. Ga er toch nooit meer mee weekendjes weg en het ziet er een stuk fraaier uit zonder.
 
Dat dacht ik ook, als er maar olie in het glas is te zien. (Teveel is ook niet goed uiteraard).
 
Even een technische vraag; de nummerplaat houder die ik gemaakt had uit 3 mm dik aluminium is afgebroken na een paar duizend kilometer
Ik moet ,m ook erg smal maken om tussen de 2 dempers door te krijgen en er zit uiteraard geen lampje op.
Nu heb ik uit 1 mm rvs plaat een strookje gesneden en dat er onder gemaakt maar dat fladdert flink zie ik nu al.
Welk materiaal zou het meest geschikt zijn hier voor?
 

Bijlagen

  • demper.jpg
    demper.jpg
    101,2 KB · Weergaven: 16
  • 6 mm.jpg
    6 mm.jpg
    102,5 KB · Weergaven: 15
Ik zou voor (+/-) 3á4 mm plat staal gaan, alu & rvs zijn te broos en zullen snel breken door metaalmoeheid.
(En rubber zal nog meer fladderen en flink gaan stinken vrees ik😊)
 
@bredebeier, mocht je geen zin hebben om te knutselen...
BMW R1100S Boxercup HATTECH-Kennzeichenhalter

Binnenkort staat er met de R1100s een circuitdag op de planning. Mede hiervoor ben ik opzoek naar DB-Killers voor mijn Laser uitlaat. Iemand die mij hier aan kan helpen? En zijn er naast Pajic nog andere die DB-Killers op maat maken?
De S is niet zo lawaaiig dat je snel de zwarte vlag ziet.
De set die ik heb is de originele uit de Boxercup tijden en ik heb nooit problemen gehad met geluid op Assen. Maar zoals je ziet zitten er wel db killers in, anders is het risico groter
Wanneer ga je rijden?
Overigens past jouw tip niet onder mijn dempers vrees ik :+
 
Ik heb dB killers van AliExpress pas gemaakt.
Geen problemen met geluid gehad, geen rekening met geluidspalen gehouden.
Hij klinkt nog best leuk dan, en het kost me ca 2pk.
 
Ik ga over twee weken richting Zolder. Heb momenteel geen killers dus wil ze er dan wel in hebben. Ben ondertussen op een adresje gestuit in Loenen die killers op maat maakt. Bij gebrek aan een betere optie hoop ik volgende week daar langs te gaan.

@Thumper, AliExpress op maat maken is ook een creatieve oplossing. Voor mij te laat.
 
Iemand interesse in een linker kont kap? Komt van een r1100s Randy Mamola af. Licht beschadigd (krasjes)
€15,-
 

Bijlagen

  • IMG20230805111715.jpg
    IMG20230805111715.jpg
    254,3 KB · Weergaven: 14
  • IMG20230805111723.jpg
    IMG20230805111723.jpg
    283,5 KB · Weergaven: 14
Gisteren proefritje gemaakt op een r1200s met 9900 km op de teller. Wordt verkocht met 1j garantie. Reed als nieuw maar had wel lichte zoutschade, en de zwarte coating van de gasklephuizen was bovenop wat aangetast rond de injectoren. Misschien door een lek van lang stilstaan? Of is dit ook een zoutgevoelig plekje. Heb wel zin in de motor, of koop ik er beter één met meer KMS op de teller? Stilstaan is natuurlijk ook niet altijd goed. Verder zag ie er prima uit
Ohlins voor en achter, abs en brede Achtervelg.
 
Gisteren proefritje gemaakt op een r1200s met 9900 km op de teller. Wordt verkocht met 1j garantie. Reed als nieuw maar had wel lichte zoutschade, en de zwarte coating van de gasklephuizen was bovenop wat aangetast rond de injectoren. Misschien door een lek van lang stilstaan? Of is dit ook een zoutgevoelig plekje. Heb wel zin in de motor, of koop ik er beter één met meer KMS op de teller? Stilstaan is natuurlijk ook niet altijd goed. Verder zag ie er prima uit
Ohlins voor en achter, abs en brede Achtervelg.
Staat ie bij een handelaar of een BMW garage...9900 km lijkt me bar weinig voor een BMW...
 
Mijn broer heeft vandaag een laser demper gekocht voor zijn r1100s maar moeten de achterkap los of is het gewoon de flens losdraaien en de demper uit de 2 rubbers trekken/wringen/meppen?
Hier de broer in kwestie....... Afgelopen winter een 2005 R1100S gekocht met 80K (ondertussen 87K) op de klok. Clip–ons, brede achtervelg, kofferset.
De Laser dempers zitten er nu onder, maar de bevestigingsgaten van de Lasers zijn echt een stuk kleiner qua diameter dan de standaard dempers. We hebben de rubbers flink "bij" moeten snijden.
Heerlijke fiets, ik hoop er nog een tijdje op te rijden.
1692396313469.jpeg
 
Terug
Bovenaan Onderaan