Misschien toch maar wat aftappen dan. Of er meteen een oliewissel van maken als het wel weer mocht? Ik weet niet of het écht zo is, maar met teveel olie zou je wellicht teveel oliedruk bij hoge toeren kunnen opbouwen waardoor je keringen/pakkingen te zwaar belast. Misschien kan iemand mij corrigeren maar ik zou er niet lekker onder rijden zeg maar (zit dan mogelijk tussen mijn oren) Een aftapje is gelukkig zo gedaan.Ik had afgelopen week maar weer eens de R1100S van stal gehaald. Tot mijn verbazing was het oliepeil ver onder MIN, dus heb er een halve liter bijgemikt totdat die weer 3/4 vol was. Daarna 100km gereden, maar toen de motor was afgekoeld zag ik dat de olie voorbij de MAX zit, dus er zit teveel in. Blijkbaar een foutje gemaakt, want de R1100S moet je blijkbaar warm meten.
Nu heb ik een paar vraagjes:
Als het niet anders is, dan maar weer olie wisselen...
- Hoe kan het dat die in koude toestand veel minder weergeeft? De motor had ongeveer 1 jaar stilgestaan. Dan zou je juist verwachten dat alles wel in het carter is gelopen.
- Kan ik gewoon de aftapplug even kort openen en 400ml eraf laten lopen en dan weer aanhalen? Of is dat garantie voor lekkage? Olie is er vorig jaar nieuw opgekomen en hooguit 500km mee gereden. Alles vervangen voelt een beetje jammer.
- Motor loopt gewoon prima, dus verwacht niet dat ik schade heb aangericht. Waar zou ik op moeten letten als dat wel zo is?