Bo Bendsneyder deel 2


Bendsneyder doet stap terug, maar blijft dromen van MotoGP​

Hij draait al een tijdje mee in het Grand Prix-circuit, maar de echte doorbraak is uitgebleven voor motorcoureur Bo Bendsneyder. Sterker, na twee seizoenen Moto3 en drie jaar Moto2 gaat hij komend seizoen zijn kunsten vertonen in het WK Supersport, het kleine broertje van de Moto2. Een stapje terug derhalve.
"Ja, dat is het wel", weet Bendsneyder. "Zeker qua publiciteit, daar kunnen we niet omheen. Maar ik denk dat het niveau de laatste paar jaren echt omhoog is gegaan. Het is misschien een klein stapje terug, maar om hopelijk later weer twee stappen omhoog te maken."
1024x576a.jpg
Motorcoureur Bo Bendsneyder zet zijn loopbaan voort in de Supersport, het 'kleine broertje van de Moto2 NOS
Na zijn kampioenschap in 2015 in de MotoGP Rookies Cup - een titel die de destijds 16-jarige Rotterdammer lardeerde met acht overwinningen in dertien races - maakte hij het seizoen erop zijn entree in de Moto3. Mede dankzij podiumplaatsen op Silverstone en in Sepang (beide keren derde) eindigde hij als veertiende in de WK-stand met 78 punten.

Droom vervaagt​

Op zijn vijftiende plaats in 2017 volgde de overstap naar de Moto2, maar in die categorie kwam hij de afgelopen drie jaar niet verder dan achtereenvolgens de 29ste (2 WK-punten), 26ste (7) en 23ste plaats (18). Het zicht op een felbegeerde carrière in de MotoGP, de koningsklasse van de motorsport, vervaagde in ijltempo.
"Op een gegeven moment doet dat wel wat met je", moet Bendsneyder toegeven. "Mensen hebben heel veel over je te zeggen, of het nu over privé gaat of om de de sport. Je wordt afgemaakt. Maar dat heeft mij alleen maar sterker gemaakt, moet ik zeggen, ik ben als persoon mentaal sterker geworden. En ik heb laten zien dat ik kan rijden."
3:08
Bendsneyder houdt hoop op MotoGP: 'Ik heb laten zien dat ik kan rijden'
Dat deed hij met name in de slotfase van het afgelopen seizoen, waarin hij aanvankelijk zijn rondjes in de achterhoede afdraaide, maar zich tijdens de laatste drie races in de punten reed. En dat had veel te maken met de motor waarop hij zat.

Dezelfde fiets​

"Het belangrijkste voor een rijder is dat hij vertrouwen heeft in de fiets. Als je elke keer een andere hebt, moet je elke keer weer wennen. Er waren heel veel veranderingen, of het nou aan de voorkant was of aan de achterkant of aan de vering, het was nooit dezelfde fiets. Als je dan al weinig vertrouwen hebt, wordt het nog lastiger om dat terug te krijgen."
Halverwege het vijftien wedstrijden tellende seizoen is die aanpak op de schop gegaan. "Het tweede weekeinde in Misano hebben we gezegd: we houden nu gewoon de fiets hetzelfde en probeer er maar aan te wennen. Dat gaf mij steeds meer vertrouwen en heeft ervoor gezorgd dat we uiteindelijk toch goede resultaten hebben behaald."
1024x576a.jpg
Bo Bendsneyder ligt in de bocht op het circuit van Jerez EPA
De opleving kwam te laat om zijn verblijf in de Moto2 te verlengen: alle contracten waren al verdeeld. Een stapje terug restte, maar zou best eens een positieve uitwerking kunnen hebben. Goede resultaten zullen immers niet onopgemerkt blijven.
"Ik denk dat er een kans is om na een mooi jaar Supersport terug te keren in de Moto2", houdt de pas 21 jaar oude motorduivel de moed erin. "En ook de droom van de MotoGP is nog steeds levend. Bij mij wel in ieder geval."
 
  • Leuk
Waarderingen: NR34
Dus toch wel een team dingetje, dit laatste stukje tekst hierboven.
What if.....
Ja dat was al duidelijk toen Barry Baltus werd geïntroduceerd bij NTS, die komt niet vanwege zijn kwaliteiten maar door zijn enorme zak geld dankzij zijn sponsors. Rijd 1 jaar in moto3, niets gepresteerd en dan een overstap naar Moto2, ik heb met hem te doen. Die mag ook weer 2 jaar zijn kunstje doen en als dan het geld op is kan ook hij vertrekken. Erg sneu voor Bo want die heeft veel (te veel) tijd en energie in NTS gestoken. Ik verwacht dat hij het prima gaat doen in de WSSP, aan zijn rijders kwaliteiten zal het zeker niet liggen.
 
Ja dat was al duidelijk toen Barry Baltus werd geïntroduceerd bij NTS, die komt niet vanwege zijn kwaliteiten maar door zijn enorme zak geld dankzij zijn sponsors. Rijd 1 jaar in moto3, niets gepresteerd en dan een overstap naar Moto2, ik heb met hem te doen. Die mag ook weer 2 jaar zijn kunstje doen en als dan het geld op is kan ook hij vertrekken. Erg sneu voor Bo want die heeft veel (te veel) tijd en energie in NTS gestoken. Ik verwacht dat hij het prima gaat doen in de WSSP, aan zijn rijders kwaliteiten zal het zeker niet liggen.
Zit bij het Zelos management, die hebben hun zaakjes op orde.
 
  • Leuk
Waarderingen: NR34
Erg sneu voor Bo want die heeft veel (te veel) tijd en energie in NTS gestoken.
dat moet je toch eens uitleggen ?
Bo heeft gewoon zijn job gedaan zoals alle andere rijders. niet meer, niet minder en al zeker niet TE VEEL.

zonder RW had hij misschien/waarschijnlijk (invullen naar keuze) al 2 jaar geleden niet meer in de GP's gezeten.
 
Ja jongens die Baltus kan niet rijden hoor, heeft een grote zak met geld maar kan verder niets.

Mocht hij het volgend jaar redelijk doen is het vast allemaal te danken aan het voor werk van bo ?
Dat zeg ik niet maar hij heeft niets laten zien op de moto3 dus waarom verwacht je dan wel iets bij de moto2 en dan zeker nog bij NTS? Overigens is het algemeen bekend in de paddock dat hij gehaald is voor de poen, zo simpel is het.
 
Ja jongens die Baltus kan niet rijden hoor, heeft een grote zak met geld maar kan verder niets.

Mocht hij het volgend jaar redelijk doen is het vast allemaal te danken aan het voor werk van bo ?
Hehe, dit denk ik bij al die reacties waar de talenten van de opvolgers van Bo weer naar beneden gehaald wordt. Dat is zo makkelijk. Er is de laatste races een mooie basis gelegd waar de nieuwe rijders op voort kunnen borduren. Zo slecht hoeft dat niet uit te pakken. Laten we nu eerst eens afwachten hoe het nieuwe seizoen gaat lopen. Zowel voor RW als voor Bo.
 
Dat zeg ik niet maar hij heeft niets laten zien op de moto3 dus waarom verwacht je dan wel iets bij de moto2 en dan zeker nog bij NTS? Overigens is het algemeen bekend in de paddock dat hij gehaald is voor de poen, zo simpel is het.
Jup it's all about the money.
 

Bendsneyder doet stap terug, maar blijft dromen van MotoGP​

Hij draait al een tijdje mee in het Grand Prix-circuit, maar de echte doorbraak is uitgebleven voor motorcoureur Bo Bendsneyder. Sterker, na twee seizoenen Moto3 en drie jaar Moto2 gaat hij komend seizoen zijn kunsten vertonen in het WK Supersport, het kleine broertje van de Moto2. Een stapje terug derhalve.
"Ja, dat is het wel", weet Bendsneyder. "Zeker qua publiciteit, daar kunnen we niet omheen. Maar ik denk dat het niveau de laatste paar jaren echt omhoog is gegaan. Het is misschien een klein stapje terug, maar om hopelijk later weer twee stappen omhoog te maken."
1024x576a.jpg
Motorcoureur Bo Bendsneyder zet zijn loopbaan voort in de Supersport, het 'kleine broertje van de Moto2 NOS
Na zijn kampioenschap in 2015 in de MotoGP Rookies Cup - een titel die de destijds 16-jarige Rotterdammer lardeerde met acht overwinningen in dertien races - maakte hij het seizoen erop zijn entree in de Moto3. Mede dankzij podiumplaatsen op Silverstone en in Sepang (beide keren derde) eindigde hij als veertiende in de WK-stand met 78 punten.

Droom vervaagt​

Op zijn vijftiende plaats in 2017 volgde de overstap naar de Moto2, maar in die categorie kwam hij de afgelopen drie jaar niet verder dan achtereenvolgens de 29ste (2 WK-punten), 26ste (7) en 23ste plaats (18). Het zicht op een felbegeerde carrière in de MotoGP, de koningsklasse van de motorsport, vervaagde in ijltempo.
"Op een gegeven moment doet dat wel wat met je", moet Bendsneyder toegeven. "Mensen hebben heel veel over je te zeggen, of het nu over privé gaat of om de de sport. Je wordt afgemaakt. Maar dat heeft mij alleen maar sterker gemaakt, moet ik zeggen, ik ben als persoon mentaal sterker geworden. En ik heb laten zien dat ik kan rijden."
3:08
Bendsneyder houdt hoop op MotoGP: 'Ik heb laten zien dat ik kan rijden'
Dat deed hij met name in de slotfase van het afgelopen seizoen, waarin hij aanvankelijk zijn rondjes in de achterhoede afdraaide, maar zich tijdens de laatste drie races in de punten reed. En dat had veel te maken met de motor waarop hij zat.

Dezelfde fiets​

"Het belangrijkste voor een rijder is dat hij vertrouwen heeft in de fiets. Als je elke keer een andere hebt, moet je elke keer weer wennen. Er waren heel veel veranderingen, of het nou aan de voorkant was of aan de achterkant of aan de vering, het was nooit dezelfde fiets. Als je dan al weinig vertrouwen hebt, wordt het nog lastiger om dat terug te krijgen."
Halverwege het vijftien wedstrijden tellende seizoen is die aanpak op de schop gegaan. "Het tweede weekeinde in Misano hebben we gezegd: we houden nu gewoon de fiets hetzelfde en probeer er maar aan te wennen. Dat gaf mij steeds meer vertrouwen en heeft ervoor gezorgd dat we uiteindelijk toch goede resultaten hebben behaald."
1024x576a.jpg
Bo Bendsneyder ligt in de bocht op het circuit van Jerez EPA
De opleving kwam te laat om zijn verblijf in de Moto2 te verlengen: alle contracten waren al verdeeld. Een stapje terug restte, maar zou best eens een positieve uitwerking kunnen hebben. Goede resultaten zullen immers niet onopgemerkt blijven.
"Ik denk dat er een kans is om na een mooi jaar Supersport terug te keren in de Moto2", houdt de pas 21 jaar oude motorduivel de moed erin. "En ook de droom van de MotoGP is nog steeds levend. Bij mij wel in ieder geval."
Goed dat Bo blijft dromen. Positief stukje en verder gaan we het wel mee maken. Go Bo, Gooooo!
 
Is dat zo 🤣🤣🤣.....hij mag blij zijn dat Lorenzo is gestopt, anders had hij nog lager geëindigd in het kampioenschap 😜😜
Mwoah, viel vorig jaar ook wel mee toch?, en aangezien Jorge ontzettend op zijn fitness let lijkt het me niet voor de hand liggend dat hij ooit nog boven VR46 zal eindigen, in welke competitie dan ook. (uitgezonderd WK Schnitzel eten :P).
 
Dat zeg ik niet maar hij heeft niets laten zien op de moto3 dus waarom verwacht je dan wel iets bij de moto2 en dan zeker nog bij NTS? Overigens is het algemeen bekend in de paddock dat hij gehaald is voor de poen, zo simpel is het.
Barry is gewoon te groot en zwaar voor een 3, daarom dat ze (management) hem zo rap mogelijk op een 2 wouden hebben.
Hoeveel rijders zijn er in de 2 die niet moeten betalen ? Baltus is echt geen uitzondering.
Er zijn er massa's die het in hun eerste jaar moeilijk hebben gehad. sommigen zijn later zelfs kampoen geworden !
 
Barry is gewoon te groot en zwaar voor een 3, daarom dat ze (management) hem zo rap mogelijk op een 2 wouden hebben.
Hoeveel rijders zijn er in de 2 die niet moeten betalen ? Baltus is echt geen uitzondering.
Er zijn er massa's die het in hun eerste jaar moeilijk hebben gehad. sommigen zijn later zelfs kampoen geworden !
Moeilijk is wat anders dan gewoon 0 punten scoren...
Bo was ook te groot en te zwaar maar reed wel wedstrijden op kop en heeft 2x op het podium gestaan. Nogal een verschilletje.
 
Moeilijk is wat anders dan gewoon 0 punten scoren...
Bo was ook te groot en te zwaar maar reed wel wedstrijden op kop en heeft 2x op het podium gestaan. Nogal een verschilletje.
True en niet echt eerlijk. Mja het is dan ook een keiharde sport. Money, money, money.
 
  • Leuk
Waarderingen: MB84
Dat zeg ik niet maar hij heeft niets laten zien op de moto3 dus waarom verwacht je dan wel iets bij de moto2 en dan zeker nog bij NTS? Overigens is het algemeen bekend in de paddock dat hij gehaald is voor de poen, zo simpel is het.
Was niet op jouw persoonlijk gericht hoor!
Baltus brengt poen mee via zelos/dark knights maar bo bracht ook geld mee..
En dan kunnen ze op de paddock mooi lullen dat ze hem gehaald hebben voor de poen maar denk je echt dat zelos hetzelfde betaald aan nts als wat ze aan een kalex team zouden doen ?? Daarbij heeft/Had nts nou niet echt heel veel keuzes..

Ik verwacht trouwens ook niets van hem op de nts, maar dat ligt eerder aan het team En de bike dan aan de rijder.
Moeilijk is wat anders dan gewoon 0 punten scoren...
Bo was ook te groot en te zwaar maar reed wel wedstrijden op kop en heeft 2x op het podium gestaan. Nogal een verschilletje.
Bo reed bij aki ajo op een fabrieks ktm, Barry bij prustel..



Jammer dat er zodra er een Nederlander aan te pas komt dat mensen niet meer eerlijk kunnen vergelijken.. nee de Nederlander moet boven de rest staan!!
Bo is een rijder die geld mee moet brengen, Barry ook.. zodra je geen geld hiermee te brengen hoef je ook niet bij prustel,nts of dergelijke teams te rijden
 
Terug
Bovenaan Onderaan