NR34
Give us a number 1 score!
- 1 aug 2008
- 49.960
- 12.403
Als je het zo verwoord, dan begrijp ik je helemaal. Ook eens dat je geen oordeel kan vellen na 2 raceweekenden. Vraag me dan wel af of je na elk iets minder verlopen dag, weekend of gebeurtenis dat direct moet benadrukken. Je kan hem ook het voordeel van de twijfel geven en het gewoon even afwachten. Evenals dat het weinig zinvol is om tijdens de wintertesten al euforisch te worden.Voor wat betreft de RBR en alle wat daar voor zat. De rookies is dus een cupklasse. De machines zijn erg licht met betrekkelijk weinig vermogen. Dus komt het ook qua afstelling wat minder nauw allemaal. De fietsjes zijn allemaal dus relatief makkelijk te sturen. Op het moment dat de klasses zwaarder worden en de verschillen in motor en afstelling het verschil gaan maken en je dus ook gewoon echt hard moet werken om die fiets te laten doen wat jij wil zie ik bij Bo toch een stagnatie in ontwikkeling. Bo kon het in de cup klasses puur en alleen op zijn talent. (want dat heeft het joch zeker daar hoor je mij niet over) Maar nu komen er meerdere factoren bij en die lijken nog steeds niet op hun plek te vallen.
Lees even duidelijk dat ik schrijf "nog steeds niet." Daarmee bedoel ik dus te zeggen dat ik hoop dat dit nog lukt en dat hij de kwaliteiten heeft om het plaatje helemaal compleet te krijgen en vol voorin mee te kunnen.
Voor mijn gevoel zal dat dit seizoen moeten gebeuren omdat hij op de fiets zit die je moet hebben in de moto2. Maar aangezien de afgelopen jaren om welke redenen dan ook niet bijster florisant waren zal ik het met een zeer afwachtende en kritische blik benaderen. Mede daardoor ga ik dus niet op 2 wedstrijden af die ook nog eens onder compleet andere omstandigheden worden verreden als de reguliere GP's.
Dat je als fanatiek motorsport fan het lastig vind dat ik gewoon nog niet enthousiast ben over Bo en zijn prestaties snap ik wel. We staan met zijn allen te springen om Nederlands succes. En ik zou dat ook erg graag willen. Maar de historie heeft mij geleerd erg kritisch en terughoudend te zijn als het aankomt op Nederlandse deelnemers.
We zijn geen motorsport land. Dus onze talenten groeien niet aan de bomen en we hebben geen sportklimaat waarin motorsport talent alle ruimte en geld heeft om zich te ontwikkelen. En misschien moeten we er ons bij neerleggen dat wij als Nederlanders qua deelnemers niks meer te zoeken hebben in dit circus omdat het circus zich zo ontwikkeld heeft dat wij als land met onze sportcultuur er niet meer in mee kunnen.
We zijn een land wat zich wil herkennen in een sport of sporter. Iedereen kan gaan schaatsen en bijna iedereen kan het ook daadwerkelijk. voetbal doet ook bijna heel nederland dus ook daarin kunnen we ons herkennen. We zijn een fietsland dus ook daarin kunnen we ons nog enigzins vereenzelfigen. En daarbij zijn het sporten dat als je je er goed in bent je niet een enorm kapitaal hoeft te investeren om hogerop te komen.
Waarom de motorsport in de jaren 70 en 80 wel populair was? Ik denk omdat het toen nog dichter bij het volk stond. De coureurs waren jongens van de straat en met een mooie nog haalbare zak geld konden ze mee doen met de top. Dat is nu niet meer zo. En daarom denk ik dat we gewoon niet meer gaan meedoen met ons favoriete spelletje.
Dat wij geen motorsportland of markt zijn klopt. Tot 6 jaar geleden dacht ik dat er nagenoeg niets mogelijk was. Echter als je kijkt wat er momenteel gebeurd in NL mbt autosport, dan kan er echt meer dan ooit gedacht. Wat velen lang voor onmogelijk gehouden hebben is toch gebeurd: Zandvoort is ineens volledig opgeknapt. En als je ziet wat er nu aan Nederlands talent rond rijdt in de F2, Formule E en ook wat dat teweeg brengt bij de jeugd, dan kan het dus blijkbaar wel.