bocht buigen ?

Vinnie165

MF veteraan
5 apr 2005
2.823
1
Helchteren
Even een vraagje tussen mijn topics door :P

Is zo een bocht te plooien met bv een pijpenbuiger ?

full
 
@boutje en ritzen

Aan deze firma heb ik jaren geleden onze laatste Dorobend incl. gereedschap verkocht. Daar ze haast alleen in buigmachines handelen kun je er mogelijk ook nog gereedschap op de kop tikken. Is het proberen waard denk ik. Of ze goedkoop zijn is natuurlijk de vraag, want het gereedschap wordt zachtjes aan wel zeldzamer.


Tubebendingstock - Homepage


grtz,

Cees
 
nav de geknikte pijp gevuld met zand.
Als je de pijp vult met zand om hem te buigen moet je fijn kurkdroog zand hebben, bv zilverzand.
Je slaat aan een kant van de pijp een houten stop in zet de pijp rechtop giet hem vol met zand en klop op de pijp om het zand aan te trillen, gooi er net zolang zand in totdat er niets meer bij kan. Sla dan daar ook een houten stop in, flink vast uiteraard. Dan kan je pas gaan buigen maar probeer niet een te korte bocht te maken want dan lukt het nog niet. Die korte bocht kan je maken door de pijp warm te stoken.
 
Bedankt voor deze tip.
Had het met nat wit zand gedaan.

nav de geknikte pijp gevuld met zand.
Als je de pijp vult met zand om hem te buigen moet je fijn kurkdroog zand hebben, bv zilverzand.
Je slaat aan een kant van de pijp een houten stop in zet de pijp rechtop giet hem vol met zand en klop op de pijp om het zand aan te trillen, gooi er net zolang zand in totdat er niets meer bij kan. Sla dan daar ook een houten stop in, flink vast uiteraard. Dan kan je pas gaan buigen maar probeer niet een te korte bocht te maken want dan lukt het nog niet. Die korte bocht kan je maken door de pijp warm te stoken.
 
Tot 28mm kun je met normale loodgieters buigtangen werken, daarna niet meer..
Ik heb deze buigtangen allemaal, en die van 28 heb ik ook omgebouwd tot 35mm, maar dat ging niet meer, de pijp bleef knikken, ongeacht wat ik er ook op maakte om het proces beter onder contole te krijgen..
 
Laatst bewerkt:
standaard maten zijn 15-22-28mm allen met een buigijzer te buigen dit zijn dunwandige cv buizen. dan ga je naar de zwaardere(dikwandige buis) met inch maten
1/2=22 , 3/4=28 , 1=35 deze kun je het beste hydraulisch buigen of met de pit.
Als je met de pit een beetje handig bent kun je de mooiste bochten krullen verzetten sprongen maken die je maar wilt. :Y
Tja ik zit dus in het installatie vak.

GREETZ
 
standaard maten zijn 15-22-28mm allen met een buigijzer te buigen dit zijn dunwandige cv buizen. dan ga je naar de zwaardere(dikwandige buis) met inch maten
1/2=22 , 3/4=28 , 1=35 deze kun je het beste hydraulisch buigen of met de pit.
Als je met de pit een beetje handig bent kun je de mooiste bochten krullen verzetten sprongen maken die je maar wilt. :Y
Tja ik zit dus in het installatie vak.

GREETZ

Wat is een "pit" :?
 
[afbeelding]

Dit was met een diameter van 22 mm en dikte 1,5 mm ( gevuld met zand )!!

Dat is een bekend verschijnsel.
De wanddikte is bepalend voor de minimum radius. Hoe dunner hoe groter de radius moet zijn.
Aan de buitenzijde van de buis wordt getrokken en aan de binnenzijde geduwd. Als het materiaal te dun is dan worden de spanningen te hoog met als resultaat een knik.
Opvullen helpt wel maar is toch beperkt, zeker als dat koud gebogen wordt.

Mooi passende walshulpstukken zijn dan een must, als die bedoelt zijn voor een grotere diameter buis dan komen al die krachten op de kleine raakvlakken terecht.
 
Terug
Bovenaan Onderaan